Phono dude

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door douwebakker »

Het gaat de goede kant op met de bouw. En dat je zelf de printen etst vind ik wel heel bijzonder. Misschien kun je daar eens een topic aan wijden hoe je dat doet en wat je allemaal nodig hebt. Lijkt me mooi om dat ook te kunnen ook al is het enkelzijdig.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Barry2001 »

Demo's werkinstructie vwb het printen etsen is verplaatst naar hier.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door douwebakker »

Barry2001 schreef:
Demo's werkinstructie vwb het printen etsen is verplaatst naar hier.
Heel goed Barry, krijgt zijn voorversterker ook weer de aandacht die het verdient.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Oke, even verder......... :mrgreen:

De gloeivoeding en 5v hulpvoeding gesoldeerd.
DSC07904.JPG
Een aantal 100nF condensatoren waren binnen,maar even doorgemeten .
Vallen allen binnen de 3%,maar hebben nog wel wat extra capaciteit nodig,maar even kijken wat ik daar aan parallel zet om dicht in de buurt van de 100nF te komen.
DSC07903.JPG
De Belton buisvoeten waren ook binnen,dan maar even passen en meten :D
DSC07902.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

Dat al die condensatoren net onder de 100nF meten en geen enkele er boven doet vermoeden dat de meetmethode een afwijking naar onder veroorzaakt.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Ja nu je het zegt.

Maar even lezen hoe ik condensatoren kan meten met een scope,nog nooit gedaan.

Had trouwens met 2 meters gemeten,een China component meter en een losse LC meter.
Beide maakten elkaar niet veel,maar niet 1 boven de 100nF. :shock:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door douwebakker »

mundorf cap.png
Dat zijn mundorf condensatoren. Ik heb hier ook even een paar opgemeten met 2 verschillende meters, maar kom ook niet boven de 98nF uit. Met de scoop meten kan eigenlijk niet bij mijn weten. je hebt even een ijkpunt nodig. Het in resonantie brengen met een bekende spoel biedt ook geen soelaas want daarvoor is dan weer de afwijking van de toon generator te groot.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

Och, 't komt niet op een procentje :sure: Neem die dat het dichts bij 0µ1 zitten, vlug klaar.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Al was het enkel voor mijn gemoedsrust :lol:

< 1% ik vind het mooi :D
Bijlagen
DSC07906.JPG
DSC07907.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Phono dude

Bericht door ds23man »

Ben je er van bewust dat het gebruik van een AH batterij een meet onnauwkeurigheid veroorzaakt?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Barry2001 »

Dan zou ik om te beginnen die lange meetsnoeren met een klembekje niet gebruiken, die zijn al capaciteit!
Nou wil het toeval dat ik vorige week c's heb gematched voor een phono versterker, en heb een echt goede LCR meetbrug (werk) vergeleken met iets soortgelijks wat jij daar hebt. Kwam verrassend in de buurt. Maar als je goed wilt meten, zeker als je serie/parallel gaat gebruiken zou je dit het best aan elkaar kunnen solderen en dan direct aan de contactjes van je meter hangen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Als het met deze meetopstelling een beetje overeen komt vind ik het best.
De afwijking is dan gelijk maar zal niet in de nF lopen.
Als ik het vergelijk met de andere LC meter gaat het om honderdsten.
En welke meet dan goed,met zulke kleine waardes?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Barry2001 »

Het gaat niet om die meter, die is zo slecht nog niet vermoedelijk, maar om de meetsnoeren. Meet het voor de grap eens: sluit eens een capaciteit aan direct in je meter gedrukt, en dan een keer met meetsnoeren aan beide kanten. Je bent aan het matchen he, dus dan wil je zo nauwkeurig mogelijk meten. Als je 'het best vindt als een beetje overeenkomt' hoef je niet te matchen natuurlijk. En bij RIAA kijkt het nauw.

Oja, wat ook nog interessant is, is temperatuurgedrag, hoeveel het afwijkt als je ze opwarmt, wordt natuurlijk warm in een buizenbak (ik ga er even vanuit dat je geen datasheet vd c's hebt?). Als je toch aan het meten bent, verwarmen en dan kijken wat er met de capaciteit gebeurd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Als je 'het best vindt als een beetje overeenkomt' hoef je niet te matchen natuurlijk
Wat is een beetje?
En als ze gesoldeerd zijn is het weer een beetje :shock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Barry2001 »

En dat is nou precies wat je wilt weten. Hoeveel is dat beetje.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

oke,
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Phono dude

Bericht door ds23man »

Even een opmerking, reken eerst eens na wat uberhaupt de afwijking van de riaa schakeling is met de opgegeven waardes...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Phono dude

Bericht door OpaBert »

In de jaren dat ik geen LC meter had deed ik dit met een bekende ijkspoel
Maar wel een Rooster Dip meter GridDipper noemde we zo,n ding iedere amateur had er een Ik nu nog steeds :!:
Plaatste de spoel van de griddipper bij de spoel
Draaide aan de afstemschijf waar ook de frequentie schaal op zit
Als je het resonantie punt gevonden had er steeds verder vandaan tot je nog net de dip op je meter kon zien
En las ik de frequentie uit
Dan rekende ik met de bekende L en en de Gemeten frequentie de Capaciteit uit xc =1/ 2pi X L xC
Mijn eerste texas instrument Rekenmachine in 1974 kon het niet De belasting was dermate groot dat de 9 volt batterij leeg was
Op de brommer 2,5 km naar Zevenbergen een nieuwe batterij gekocht en 2,5 km naar huis weer opnieuw ingevoerd Batterij leeg
Dus met al die nullen aan het goochelen tussen NF en Khz en Mhz maar de waarde genomen wat het meest waarschijnlijk was :mrgreen:
Nadien geleerd dat ik die nullen weg mocht strepen
Het resultaat nadien nog nauwkeuriger gemaakt door de digitale uitlezing op mijn zend-ontvanger
de frequentie van de griddipper opzoeken met de ontvanger en binnen 100 hz nauwkeurig nadien binnen 10 hz
Met de (digitale) scoop gaat het ook
Een weerstand van 100 k in serie met een bekende spoel over je Condensator je fungenererator
De Meetprobe over de condensator en dan de frequentie waar de spanning op je probe stijgt tot een maximum
En dan weer even rekenen Niet echt nauwkeurig Maar beter dan niks
Vooral handig als je twijfelt of het nu 100 pf of 100 Nf is Dan is het een super handige methode
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Ze zijn klaar mijn ,,Franken,, filters............. :mrgreen:

Ze meten gelijk en ik ben er ook helemaal klaar mee met al die weerstanden en condensatoren uitmeten :lol:

Heb ze gemeten zo kort mogelijk op de meter.

Mooi, kunnen we weer verder met wat mechanisch werk. :lol:
Bijlagen
franken filters.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Phono dude

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Ze zijn klaar mijn ,,Franken,, filters............. :mrgreen:

Ze meten gelijk en ik ben er ook helemaal klaar mee met al die weerstanden en condensatoren uitmeten :lol:

Heb ze gemeten zo kort mogelijk op de meter.

Mooi, kunnen we weer verder met wat mechanisch werk. :lol:
Haha dat was vroeger een gedoe Condensatoren meten , maar wat ik deed met trots! Dat was amateur ten top Demo :D
Geen stopcontact amateur O:)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Maar even verder met het versterker chassis.
De kast in de bijenwas gezet.
In sprint een malletje getekend en daarmee de gaten voor de buisvoeten bepaalt .
Gaten gemaakt met de stappenboor.
DSC07911.JPG
Bevestigingen aan de wanden gemaakt voor de filters,met de aansluitingen dicht op de buisvoeten.
DSC07916.JPG
De doorvoeren voor de stekkers gemaakt incl. doorvoer rubbers.
DSC07909.JPG
DSC07913.JPG
Een platformpje gemaakt van perspex,wordt vast gezet met de boutjes van de buisvoeten.
Helaas mislukte er een bevestiging van 1 van de keramische draadsteun en brak af,nogal bros spul :shock:
Wachten is op een nieuwe.
DSC07914.JPG
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Phono dude

Bericht door molekuul »

democles schreef:
Ze zijn klaar mijn ,,Franken,, filters............. :mrgreen:

Ze meten gelijk en ik ben er ook helemaal klaar mee met al die weerstanden en condensatoren uitmeten :lol:

Heb ze gemeten zo kort mogelijk op de meter.

Mooi, kunnen we weer verder met wat mechanisch werk. :lol:
Die grote beige weerstand, is dat een koolweerstand? Ik hoop niet dat ie veel ruis introduceert.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Goed opgemerkt,wordt nog vervangen,was de enige 1 ohm die ik had en die goed meet.
Zo kon ik in ieder geval de gehele print meten.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door douwebakker »

dus als ik het goed begrijp kun je beter geen koolweerstanden gebruiken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door RobertD »

RobertD schreef:
Ik zal morgen eens kijken, als ik nu in de laadjes ga zoeken maak ik mijn dochter wakker.
Ik heb zojuist alle bakjes doorgekeken, maar geen 5755 meer in bezit. Nog wel de 5751 en volgens mij ook nog de Russische versie van de 5670.
Het verdient wel aanbeveling om de .3 versie te bouwen, die heeft iets minder gain en klinkt wat beter.
Plaats reactie