CSS SDX10 servodrive

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door SSassen »

Ik begrijp ook niet goed waarom er geen MEMS accelerometer wordt gebruikt, ik heb daar aardig wat R&D tijd in zitten omdat ze gebruikt worden in de flight controllers van de drones die ik heb ontwikkeld. Nu interface je die normaliter digitaal, via SPI, en daarmee ben je beperkt tot pakweg 32kHz sampling rate, maar dit lijkt mij voldoende voor laagweergave. Daarnaast hebben veel van deze MEMS accelerometers ook uitgangen waar het ruwe analoge (gebufferde) signaal op beschikbaar is. Ik zie dan legio mogelijkheden?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
SSassen schreef:
Ik wil niet vervelend doen terwijl mensen hier zichzelf veren in hun reet aan het steken zijn, maar het theoretische en praktische aspect is uiteraard bij Philips begin jaren ‘70 ontwikkeld. Men was toen inderdaad beperkt door technische mogelijkheden, maar de theorie en wiskunde/natuurkunde erachter is natuurlijk niets veranderd in die 40+ jaar.
Yep, en daar blijft Chris in hangen. Sterker nog, het schema in dit draadje is gewoon een flagrante kopie van Philips/Hans Mons...
Het enige verschil is toch wel dat Chris een promotor is van MFB en via developement bordjes zelfbouwers op weg helpt, waar jij en je vriendje ineens over ‘bedrijfsgevoelige informatie’ gaan spreken. Geloof niet dat Chris claimt een nieuw principe te hebben bedacht, meer een moderne uitvoering...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door SSassen »

Ik denk dat Chris de afgelopen jaren een voortrekkersrol heeft gespeeld voor wat betreft het wederom onder de aandacht brengen van het MFB concept en ook een aantal (slimme) kant en klare oplossingen heeft bedacht om dit te realiseren. Dat er wel degelijk voordelen zitten aan de MFB benadering blijkt uit het feit dat Hypex hier commercieel mee aan de slag wil gaan. Dit blijft echter een zelfbouwforum, dus ik zie graag een zelfbouwoplossing, da’s immers waar dit forum om draait.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
.....................

Yep, en daar blijft Chris in hangen. Sterker nog, het schema in dit draadje is gewoon een flagrante kopie van Philips/Hans Mons...
Wat is dit nou voor geblaat Snoek? MFB is gewoon regeltechniek, of je dat nou analoog implementeert of digitaal qua filtering, het blijft hetzelfde. Het is ook geen uitvinding van Philips maar Philips was het wel die er een goed commercieel product mee wist te maken eind jaren '70. En ja elektronica blijft elektronica, linksom of rechtsom. Daar badinerend over gaan doen geeft geen blijk van kennis op dat vlak. Erg jammer dat je een leuk draadje weer zit te verkloten. Kom doe je jas eens dicht, ziet er niet uit man!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Ik begrijp ook niet goed waarom er geen MEMS accelerometer wordt gebruikt, ik heb daar aardig wat R&D tijd in zitten omdat ze ...........
Die dingen ruisen nogal. Misschien voor fligtcontrol nog goed genoeg, niet voor audio. Ik heb er de nodige ervaring mee met Haptics controllers (force feedback simulators). Daar zijn ze ook goed genoeg qua ruis. Dacht toen ook leuk voor een subje, mooi niet. Ok was 6 jaar geleden, misschien zijn ze nu goed genoeg? Maar ik denk dat het nog lang niet op kan tegen een piezo'tje qua ruis.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
Ik denk dat Chris de afgelopen jaren een voortrekkersrol heeft gespeeld voor wat betreft het wederom onder de aandacht brengen van het MFB concept en ook een aantal (slimme) kant en klare oplossingen heeft bedacht om dit te realiseren. Dat er wel degelijk voordelen zitten aan de MFB benadering blijkt uit het feit dat Hypex hier commercieel mee aan de slag wil gaan. Dit blijft echter een zelfbouwforum, dus ik zie graag een zelfbouwoplossing, da’s immers waar dit forum om draait.
Ja vooral als er geld verdiend kan worden (of met eer gestreken) dan zijn de messen nooit ver weg...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
SSassen schreef:
Ik begrijp ook niet goed waarom er geen MEMS accelerometer wordt gebruikt, ik heb daar aardig wat R&D tijd in zitten omdat ze ...........
Die dingen ruisen nogal. Misschien voor fligtcontrol nog goed genoeg, niet voor audio. Ik heb er de nodige ervaring mee met Haptics controllers (force feedback simulators). Daar zijn ze ook goed genoeg qua ruis. Dacht toen ook leuk voor een subje, mooi niet. Ok was 6 jaar geleden, misschien zijn ze nu goed genoeg? Maar ik denk dat het nog lang niet op kan tegen een piezo'tje qua ruis.
Zo’n 20-50uV/sqrtHz, valt wel mee toch? High pass erover en dan ben je een groot deel al kwijt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Ga je gang, wie weet :mrgreen: :relax:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Ga je gang, wie weet :mrgreen: :relax:
Ik heb nog niet projecten lopen vind je? :D ...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Shadow »

Je finish percentage stijgt de laatste tijd anders wel de pan uit :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
Je finish percentage stijgt de laatste tijd anders wel de pan uit :lol:
Ja joh, verbaas mijzelf er ook over, wat een tempo! :D ...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
Ik begrijp ook niet goed waarom er geen MEMS accelerometer wordt gebruikt, ik heb daar aardig wat R&D tijd in zitten omdat ze gebruikt worden in de flight controllers van de drones die ik heb ontwikkeld. Nu interface je die normaliter digitaal, via SPI, en daarmee ben je beperkt tot pakweg 32kHz sampling rate, maar dit lijkt mij voldoende voor laagweergave. Daarnaast hebben veel van deze MEMS accelerometers ook uitgangen waar het ruwe analoge (gebufferde) signaal op beschikbaar is. Ik zie dan legio mogelijkheden?
Zoals Peter al zegt, die dingen ruisen (nog) teveel. De ruis van de sensor i.c.m. de hoeveelheid feedback bepaalt hoe stil een systeem is. Om met de Murata's te werken moet je al twee grote uitvoeringen gebruiken en van de kleine 4 om op een acceptabele signaal/ruisverhouding te krijgen. Als je een fet als buffer gebruikt haal je de spec's van de ACH-01 niet eens en zit je meer op het niveau van de Philipssensor. Daar kom je nog wel mee weg als je niet meer dan 12-15db feedback gebruikt maar met levels boven de 30db niet. Vandaar de OPA 140 in charge koppeling ( zoals Murata zelf adviseert).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
Ik denk dat Chris de afgelopen jaren een voortrekkersrol heeft gespeeld voor wat betreft het wederom onder de aandacht brengen van het MFB concept en ook een aantal (slimme) kant en klare oplossingen heeft bedacht om dit te realiseren. Dat er wel degelijk voordelen zitten aan de MFB benadering blijkt uit het feit dat Hypex hier commercieel mee aan de slag wil gaan. Dit blijft echter een zelfbouwforum, dus ik zie graag een zelfbouwoplossing, da’s immers waar dit forum om draait.
Om het even in de juiste historische context te zetten:

https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?f=9&t=4777

Zo is het ooit begonnen en omdat Hans Mons weer geinteresseerd raakte in zijn oude techniek, heeft hij het MFBlabs forum opgezet. Zonder hem was er niets geweest.

Wat betreft zelfbouw: dat is juist de insteek van Rob en mij. De techniek beschikbaar maken voor de zelfbouwer! En om dat voor elkaar te krijgen heb je gewoon een grote partij nodig. En omdat het geen techniek is waar je zomaar even sensor op een willekeurige woofer kan plakken en wat kan gaan rommelen in de dsp, is het geen makkelijk verhaal om zomaar op de markt te pleuren.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Mtraxx »

Over MEMS : https://audioxpress.com/article/the-imp ... -in-audio/

In de laatste edit van audioXpress - February 2020 gaan ze er ook nog op in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Mtraxx schreef:
Over MEMS : https://audioxpress.com/article/the-imp ... -in-audio/

In de laatste edit van audioXpress - February 2020 gaan ze er ook nog op in.
Dat zijn transducers, geen sensors.... En hoewel die Murata SMD piezoos heel elegant zijn, halen die bij lange na nog niet de ruisvloer van de piezoos uit een Motorola hoorntweeter van destijds. Uiteindelijk heb ik zelf die veel gebruikt in de jaren '90. I.c.m. de GF200 toen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
En omdat het geen techniek is waar je zomaar even sensor op een willekeurige woofer kan plakken en wat kan gaan rommelen in de dsp, is het geen makkelijk verhaal om zomaar op de markt te pleuren.
Klinkt als moeilijk doen, is altijd wel goeie marketing i.i.g. :lol: Maar ik begrijp dat je in dezelfde vijver wilt gaan vissen als Chris?
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Mtraxx »

Wellicht wat snel geknipt en geplakt artikel online.
Hier hopelijk leesbaar uit artikel uit audioXpress Feb 2020
1.png
2.png
3.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Klopt MEMS microfoontjes zitten al jaren in telefoons en hoorapparaten. Is toch echt een heel ander catagorie. Overigens is een electret micofoonkapseltje op zich ook een goede versnellingsopnemer als je ze goed dichtplakt en akoestisch isoleert. Gaan alleen niet laag genoeg helaas.........
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Pjotr schreef:
En hoewel die Murata SMD piezoos heel elegant zijn, halen die bij lange na nog niet de ruisvloer van de piezoos uit een Motorola hoorntweeter van destijds.
Klopt, dat heeft te maken met de flink hogere capaciteit van die dingen. Een 10mm piezo discje doet al snel 10nf waar de Murata's waar Gerhard het over heeft slechts 390pf doen, vandaar ook het gebruik in een 2s2p setting - dat is puur om de output en daarmee s/n ratio te verhogen.

Door de lage capaciteit moeten de Murata's zeer hoogohming afgesloten worden om recht te blijven aan de onderkant, zie het als een RC combi : hoe lager C hoe hoger je R moet maken om zonder fase problemen tot 20hz te kunnen tegenkoppelen. Het is ook de reden waarom er 39M in de ClingOn zit, das puur gedaan om laagfrequent instabiliteit te voorkomen. Doe je dat niet dan gaat je loop op 2..5 hz staan oscilleren wat kan leiden tot gebakken VC taferelen naarmate er meer vermogen beschikbaar is.

De FET oplossing werkt goed zolang er voldoende signaal beschikbaar is waarbij de konusdiameter een grote rol speelt, hoe groter de driver is hoe kleiner de relatieve beweging is en dus hoe kleiner de output. In mijn little/one's haal ik zonder problemen 20dB met een fetje maar als ik hetzelfde probeer in een 15" dan is er zoveel versterking nodig dat de SN ratio irritant wordt. Daar zijn trucs voor zoals de lading versterker van Rob maar die heeft weer als nadeel dat de opnemer door de onboard opamp flink groter wordt en daarnaast ook een extra draadje benodigd. Qua cognac met sigaren is Rob zijn oplossing King maar als je slim te werk gaat kom je een heel eind met een simpel fetje.

Hoever de SDX10 ClingOn combi komt zonder te gaan ruisen is nog even afwachten maar door het longstroke karakter - grote uitwijkingen > meer signaal - heb ik goede hoop dat er voldoende gain overblijft om commercieel interessant te zijn. Dat geld trouwens onverkort voor dat mooie Purify drivertje waar onder de centreering net voldoende plek lijkt te zitten voor een custom clingon die mooi via de vrije lip aangesloten kan worden.
purify.clingon.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Ja, hoe het werkt weet ik wel Chris :D Ik had destijds de piezo ingeklemt (gelijmd) tussen 2 ronde printjes met de SMD fet daarop en klassiek onder de dustcap. Printjes schermde zowel elektrisch af als ook de luchtstroming. Dat ging echt onmeetbaar laag, ver onder de 1 Hz schat ik.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Pjotr schreef:
Ja, hoe het werkt weet ik wel Chris :D
Jij zeker maar dat geldt (nog) niet voor iedereen die hier meeleest 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Ja, dat is waar. En uiteindelijk blijven die gewone ronde piezoplaatjes nog wel eindeloos in de markt denk ik. Dus w.d.b. hebt je altijd een goede second source. Zij het dat het wel weer ingewikkelder monteren wordt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

Wat is dit nou weer voor denigrerende opmerking Chris?

"Qua cognac met sigaren is Rob zijn oplossing King"

Als ik dit zo even lees:

https://rmsacoustics.nl/mechatronics.html

Is Rob de allerlaatste die zich bezig houdt met snake oil.....
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:
Wat is dit nou weer voor denigrerende opmerking Chris?
Cognac met sigaren == high-end die bij voorkeur genoten wordt met een goed glas Cognac en ditto sigaar, term is ooit bedacht na een bezoek aan een hifizaakje en wordt op freaks en labs al jaaaren gebruikt om hele erge dure hifi apparatuur aan te duiden.
Laatst gewijzigd door motoindo op zo 23 feb 2020, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Pjotr schreef:
gewone ronde piezoplaatjes
Rene op labs heeft diverse opnemers gemaakt op basis van piezo piepers die qua performance kunnen wedijveren met de Murata's, zoek daar maar eens op "geknipte piezo". Enige nadeel is dat ze geheel met de hand in elkaar gezet moeten worden en daardoor ongeschikt zijn voor pick & place. Maar voor DIY is het concept zeker inzetbaar.
Plaats reactie