CSS SDX10 servodrive
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: CSS SDX10 servodrive
Ik begrijp ook niet goed waarom er geen MEMS accelerometer wordt gebruikt, ik heb daar aardig wat R&D tijd in zitten omdat ze gebruikt worden in de flight controllers van de drones die ik heb ontwikkeld. Nu interface je die normaliter digitaal, via SPI, en daarmee ben je beperkt tot pakweg 32kHz sampling rate, maar dit lijkt mij voldoende voor laagweergave. Daarnaast hebben veel van deze MEMS accelerometers ook uitgangen waar het ruwe analoge (gebufferde) signaal op beschikbaar is. Ik zie dan legio mogelijkheden?
Re: CSS SDX10 servodrive
Het enige verschil is toch wel dat Chris een promotor is van MFB en via developement bordjes zelfbouwers op weg helpt, waar jij en je vriendje ineens over ‘bedrijfsgevoelige informatie’ gaan spreken. Geloof niet dat Chris claimt een nieuw principe te hebben bedacht, meer een moderne uitvoering...ds23man schreef:Yep, en daar blijft Chris in hangen. Sterker nog, het schema in dit draadje is gewoon een flagrante kopie van Philips/Hans Mons...SSassen schreef:Ik wil niet vervelend doen terwijl mensen hier zichzelf veren in hun reet aan het steken zijn, maar het theoretische en praktische aspect is uiteraard bij Philips begin jaren ‘70 ontwikkeld. Men was toen inderdaad beperkt door technische mogelijkheden, maar de theorie en wiskunde/natuurkunde erachter is natuurlijk niets veranderd in die 40+ jaar.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: CSS SDX10 servodrive
Ik denk dat Chris de afgelopen jaren een voortrekkersrol heeft gespeeld voor wat betreft het wederom onder de aandacht brengen van het MFB concept en ook een aantal (slimme) kant en klare oplossingen heeft bedacht om dit te realiseren. Dat er wel degelijk voordelen zitten aan de MFB benadering blijkt uit het feit dat Hypex hier commercieel mee aan de slag wil gaan. Dit blijft echter een zelfbouwforum, dus ik zie graag een zelfbouwoplossing, da’s immers waar dit forum om draait.
Re: CSS SDX10 servodrive
Wat is dit nou voor geblaat Snoek? MFB is gewoon regeltechniek, of je dat nou analoog implementeert of digitaal qua filtering, het blijft hetzelfde. Het is ook geen uitvinding van Philips maar Philips was het wel die er een goed commercieel product mee wist te maken eind jaren '70. En ja elektronica blijft elektronica, linksom of rechtsom. Daar badinerend over gaan doen geeft geen blijk van kennis op dat vlak. Erg jammer dat je een leuk draadje weer zit te verkloten. Kom doe je jas eens dicht, ziet er niet uit man!ds23man schreef:.....................
Yep, en daar blijft Chris in hangen. Sterker nog, het schema in dit draadje is gewoon een flagrante kopie van Philips/Hans Mons...
Re: CSS SDX10 servodrive
Die dingen ruisen nogal. Misschien voor fligtcontrol nog goed genoeg, niet voor audio. Ik heb er de nodige ervaring mee met Haptics controllers (force feedback simulators). Daar zijn ze ook goed genoeg qua ruis. Dacht toen ook leuk voor een subje, mooi niet. Ok was 6 jaar geleden, misschien zijn ze nu goed genoeg? Maar ik denk dat het nog lang niet op kan tegen een piezo'tje qua ruis.SSassen schreef:Ik begrijp ook niet goed waarom er geen MEMS accelerometer wordt gebruikt, ik heb daar aardig wat R&D tijd in zitten omdat ze ...........
Re: CSS SDX10 servodrive
Ja vooral als er geld verdiend kan worden (of met eer gestreken) dan zijn de messen nooit ver weg...SSassen schreef:Ik denk dat Chris de afgelopen jaren een voortrekkersrol heeft gespeeld voor wat betreft het wederom onder de aandacht brengen van het MFB concept en ook een aantal (slimme) kant en klare oplossingen heeft bedacht om dit te realiseren. Dat er wel degelijk voordelen zitten aan de MFB benadering blijkt uit het feit dat Hypex hier commercieel mee aan de slag wil gaan. Dit blijft echter een zelfbouwforum, dus ik zie graag een zelfbouwoplossing, da’s immers waar dit forum om draait.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: CSS SDX10 servodrive
Zo’n 20-50uV/sqrtHz, valt wel mee toch? High pass erover en dan ben je een groot deel al kwijt.Pjotr schreef:Die dingen ruisen nogal. Misschien voor fligtcontrol nog goed genoeg, niet voor audio. Ik heb er de nodige ervaring mee met Haptics controllers (force feedback simulators). Daar zijn ze ook goed genoeg qua ruis. Dacht toen ook leuk voor een subje, mooi niet. Ok was 6 jaar geleden, misschien zijn ze nu goed genoeg? Maar ik denk dat het nog lang niet op kan tegen een piezo'tje qua ruis.SSassen schreef:Ik begrijp ook niet goed waarom er geen MEMS accelerometer wordt gebruikt, ik heb daar aardig wat R&D tijd in zitten omdat ze ...........
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: CSS SDX10 servodrive
Ik heb nog niet projecten lopen vind je?Pjotr schreef:Ga je gang, wie weet![]()
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: CSS SDX10 servodrive
Ja joh, verbaas mijzelf er ook over, wat een tempo!Shadow schreef:Je finish percentage stijgt de laatste tijd anders wel de pan uit
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CSS SDX10 servodrive
Zoals Peter al zegt, die dingen ruisen (nog) teveel. De ruis van de sensor i.c.m. de hoeveelheid feedback bepaalt hoe stil een systeem is. Om met de Murata's te werken moet je al twee grote uitvoeringen gebruiken en van de kleine 4 om op een acceptabele signaal/ruisverhouding te krijgen. Als je een fet als buffer gebruikt haal je de spec's van de ACH-01 niet eens en zit je meer op het niveau van de Philipssensor. Daar kom je nog wel mee weg als je niet meer dan 12-15db feedback gebruikt maar met levels boven de 30db niet. Vandaar de OPA 140 in charge koppeling ( zoals Murata zelf adviseert).SSassen schreef:Ik begrijp ook niet goed waarom er geen MEMS accelerometer wordt gebruikt, ik heb daar aardig wat R&D tijd in zitten omdat ze gebruikt worden in de flight controllers van de drones die ik heb ontwikkeld. Nu interface je die normaliter digitaal, via SPI, en daarmee ben je beperkt tot pakweg 32kHz sampling rate, maar dit lijkt mij voldoende voor laagweergave. Daarnaast hebben veel van deze MEMS accelerometers ook uitgangen waar het ruwe analoge (gebufferde) signaal op beschikbaar is. Ik zie dan legio mogelijkheden?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CSS SDX10 servodrive
Om het even in de juiste historische context te zetten:SSassen schreef:Ik denk dat Chris de afgelopen jaren een voortrekkersrol heeft gespeeld voor wat betreft het wederom onder de aandacht brengen van het MFB concept en ook een aantal (slimme) kant en klare oplossingen heeft bedacht om dit te realiseren. Dat er wel degelijk voordelen zitten aan de MFB benadering blijkt uit het feit dat Hypex hier commercieel mee aan de slag wil gaan. Dit blijft echter een zelfbouwforum, dus ik zie graag een zelfbouwoplossing, da’s immers waar dit forum om draait.
https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?f=9&t=4777
Zo is het ooit begonnen en omdat Hans Mons weer geinteresseerd raakte in zijn oude techniek, heeft hij het MFBlabs forum opgezet. Zonder hem was er niets geweest.
Wat betreft zelfbouw: dat is juist de insteek van Rob en mij. De techniek beschikbaar maken voor de zelfbouwer! En om dat voor elkaar te krijgen heb je gewoon een grote partij nodig. En omdat het geen techniek is waar je zomaar even sensor op een willekeurige woofer kan plakken en wat kan gaan rommelen in de dsp, is het geen makkelijk verhaal om zomaar op de markt te pleuren.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: CSS SDX10 servodrive
Over MEMS : https://audioxpress.com/article/the-imp ... -in-audio/
In de laatste edit van audioXpress - February 2020 gaan ze er ook nog op in.
In de laatste edit van audioXpress - February 2020 gaan ze er ook nog op in.
Re: CSS SDX10 servodrive
Dat zijn transducers, geen sensors.... En hoewel die Murata SMD piezoos heel elegant zijn, halen die bij lange na nog niet de ruisvloer van de piezoos uit een Motorola hoorntweeter van destijds. Uiteindelijk heb ik zelf die veel gebruikt in de jaren '90. I.c.m. de GF200 toen.Mtraxx schreef:Over MEMS : https://audioxpress.com/article/the-imp ... -in-audio/
In de laatste edit van audioXpress - February 2020 gaan ze er ook nog op in.
Re: CSS SDX10 servodrive
Klinkt als moeilijk doen, is altijd wel goeie marketing i.i.g.ds23man schreef:En omdat het geen techniek is waar je zomaar even sensor op een willekeurige woofer kan plakken en wat kan gaan rommelen in de dsp, is het geen makkelijk verhaal om zomaar op de markt te pleuren.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: CSS SDX10 servodrive
Wellicht wat snel geknipt en geplakt artikel online.
Hier hopelijk leesbaar uit artikel uit audioXpress Feb 2020
Hier hopelijk leesbaar uit artikel uit audioXpress Feb 2020
Re: CSS SDX10 servodrive
Klopt MEMS microfoontjes zitten al jaren in telefoons en hoorapparaten. Is toch echt een heel ander catagorie. Overigens is een electret micofoonkapseltje op zich ook een goede versnellingsopnemer als je ze goed dichtplakt en akoestisch isoleert. Gaan alleen niet laag genoeg helaas.........
Re: CSS SDX10 servodrive
Klopt, dat heeft te maken met de flink hogere capaciteit van die dingen. Een 10mm piezo discje doet al snel 10nf waar de Murata's waar Gerhard het over heeft slechts 390pf doen, vandaar ook het gebruik in een 2s2p setting - dat is puur om de output en daarmee s/n ratio te verhogen.Pjotr schreef:En hoewel die Murata SMD piezoos heel elegant zijn, halen die bij lange na nog niet de ruisvloer van de piezoos uit een Motorola hoorntweeter van destijds.
Door de lage capaciteit moeten de Murata's zeer hoogohming afgesloten worden om recht te blijven aan de onderkant, zie het als een RC combi : hoe lager C hoe hoger je R moet maken om zonder fase problemen tot 20hz te kunnen tegenkoppelen. Het is ook de reden waarom er 39M in de ClingOn zit, das puur gedaan om laagfrequent instabiliteit te voorkomen. Doe je dat niet dan gaat je loop op 2..5 hz staan oscilleren wat kan leiden tot gebakken VC taferelen naarmate er meer vermogen beschikbaar is.
De FET oplossing werkt goed zolang er voldoende signaal beschikbaar is waarbij de konusdiameter een grote rol speelt, hoe groter de driver is hoe kleiner de relatieve beweging is en dus hoe kleiner de output. In mijn little/one's haal ik zonder problemen 20dB met een fetje maar als ik hetzelfde probeer in een 15" dan is er zoveel versterking nodig dat de SN ratio irritant wordt. Daar zijn trucs voor zoals de lading versterker van Rob maar die heeft weer als nadeel dat de opnemer door de onboard opamp flink groter wordt en daarnaast ook een extra draadje benodigd. Qua cognac met sigaren is Rob zijn oplossing King maar als je slim te werk gaat kom je een heel eind met een simpel fetje.
Hoever de SDX10 ClingOn combi komt zonder te gaan ruisen is nog even afwachten maar door het longstroke karakter - grote uitwijkingen > meer signaal - heb ik goede hoop dat er voldoende gain overblijft om commercieel interessant te zijn. Dat geld trouwens onverkort voor dat mooie Purify drivertje waar onder de centreering net voldoende plek lijkt te zitten voor een custom clingon die mooi via de vrije lip aangesloten kan worden.
Re: CSS SDX10 servodrive
Ja, hoe het werkt weet ik wel Chris
Ik had destijds de piezo ingeklemt (gelijmd) tussen 2 ronde printjes met de SMD fet daarop en klassiek onder de dustcap. Printjes schermde zowel elektrisch af als ook de luchtstroming. Dat ging echt onmeetbaar laag, ver onder de 1 Hz schat ik.
Re: CSS SDX10 servodrive
Jij zeker maar dat geldt (nog) niet voor iedereen die hier meeleestPjotr schreef:Ja, hoe het werkt weet ik wel Chris![]()
Re: CSS SDX10 servodrive
Ja, dat is waar. En uiteindelijk blijven die gewone ronde piezoplaatjes nog wel eindeloos in de markt denk ik. Dus w.d.b. hebt je altijd een goede second source. Zij het dat het wel weer ingewikkelder monteren wordt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CSS SDX10 servodrive
Wat is dit nou weer voor denigrerende opmerking Chris?
"Qua cognac met sigaren is Rob zijn oplossing King"
Als ik dit zo even lees:
https://rmsacoustics.nl/mechatronics.html
Is Rob de allerlaatste die zich bezig houdt met snake oil.....
"Qua cognac met sigaren is Rob zijn oplossing King"
Als ik dit zo even lees:
https://rmsacoustics.nl/mechatronics.html
Is Rob de allerlaatste die zich bezig houdt met snake oil.....
Re: CSS SDX10 servodrive
Cognac met sigaren == high-end die bij voorkeur genoten wordt met een goed glas Cognac en ditto sigaar, term is ooit bedacht na een bezoek aan een hifizaakje en wordt op freaks en labs al jaaaren gebruikt om hele erge dure hifi apparatuur aan te duiden.ds23man schreef:Wat is dit nou weer voor denigrerende opmerking Chris?
Laatst gewijzigd door motoindo op zo 23 feb 2020, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: CSS SDX10 servodrive
Rene op labs heeft diverse opnemers gemaakt op basis van piezo piepers die qua performance kunnen wedijveren met de Murata's, zoek daar maar eens op "geknipte piezo". Enige nadeel is dat ze geheel met de hand in elkaar gezet moeten worden en daardoor ongeschikt zijn voor pick & place. Maar voor DIY is het concept zeker inzetbaar.Pjotr schreef:gewone ronde piezoplaatjes
