Scamo 15

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Scamo 15

Bericht door anonamemouse »

tonvandeacker schreef:
Liever Multiplex dan MDF.....

-Schroeven blijven beter zitten...zeker bij mij als ze er meerdere keren erin en eruit
-Mooie afwerking meteen als je gaat beitsen.
-Duurder 2 tot 3 x
-Stukken minder stof bij frezen en zagen...voor mij zeer belangrijk in mijn kleine schuurtje.
-Steviger.....MDF stoot je snel een stukje af...vooral de hoeken.
Ditto x 4!
Duurder valt mee hoor... Zeker gezien de ellende die je met multiplex juist niet hebt.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Alles gereed maken voor het beitsen.
IMG_0669.jpg
Plaatje voor de aansluitingen achterop
IMG_0670.jpg
Niet vergeten om de binnenkant van de driver gaten zwart te maken.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

IMG_0673.jpg
Voorkant met black wash
IMG_0675.jpg
IMG_0677.jpg
Rest word palisander kleur
IMG_0678.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Klaar
IMG_0680.jpg
Ze staan al een tijdje in te spelen en het klinkt heel fraai.
Wat warm onderin en lekker helder bovenin.
Zeker bij laag volume blijft de bas goed aanwezig.
Ideaal voor mijn serre.

Nu nog een paar mooie standaard en dan is het plaatje kompleet
IMG_0682.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Dan de ARA uitvoering.

Tja...dat bobbeltje in het fineer zit er nog steeds...ze zijn in mijn ogen iets te hoog.
Als ik de Scamo drivers hierin zet en het dak wat inkort houd ik voldoende volume over.

Dan meteen maar dezelfde voorkant maken als de andere set...symmetrisch

Ok...gaan we doen...en dan maar meteen goed fineren met Amerikaans noten...is erg in op dit forum :sure:

O ja en we gaan kamperen in Arnhem ...veel tijd om te fineren en je kunt de spullen zo gaan halen bij afh.
En vlakbij zit Baptist...met heel mooi gereedschap voor de hout bewerker :yeah:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Thuis al wat voorbereidende werkzaamheden gedaan.

Kaal schuren
Afschuinen
IMG_0705.jpg
Op de tafel in de Kamper
IMG_0706.jpg
Nu kun je goed zien wat we voor materiaal gebruikt hebben.
MDF kast...afgewerkt met Multiplex en baffle met 12 mm Berken
IMG_0708.jpg
Wat gaatjes dichtsmeren met kneedbaar hout.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

14 vellen noten gekocht uit de hobbyzolder bij AFH....14 keer het zelfde motief...handig bij die schuine kanten...probeer zo goed mogelijk de nerf door te laten lopen
kosten 2 euro per vel
IMG_0727.jpg
1 vel paste net niet...dus een kleine rand eraan plakken en Insmeren...wachten...en strijken maar
IMG_0728.jpg
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scamo 15

Bericht door Kalimba »

Wowc wat zijn (waren) ze mooi geworden! Je hebt ze nu weer kaal gemaakt of is dit een andere kast?
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Kast nummer 1...de ARA uitvoering is diegene die nu ingekort is en die voorzien word van Noten fineer.
De 2e kast staat er nog steeds hoor :lol:
Daar zitten nu de SB speakers in
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Voorkant gefineerd
IMG_0697.jpg
De fineer stroken waren 36 cm lang....en soms net iets kleiner dus moest ik met een 2e vel proberen de nerf door te laten lopen op het schuine stuk.
Is goed gelukt
IMG_0701.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Het laten doorlopen van de nerf op de schuine zijkant was een stuk lastiger.
IMG_0703.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

IMG_0698.jpg
Bijna klaar.
1 LS heb ik op de Camping gefineerd...de andere moest ik thuis afmaken.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Als de eerste klaar is....weet je waar de problemen zitten....de 2e maken is dan altijd een stuk makkelijker en sneller gedaan
IMG_0735.jpg
IMG_0736.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Een van de problemen was dat sommige vellen net iets kleiner waren...ik miste dan 2-3 mm om de hele zijkant af te dekken.

De oplossing is een dun strookje weg schaven...met de grondschaaf.
Goed insnijden is belangrijk hier
IMG_0747.jpg
Recht...en zelfs de oude lijmlaag is weg
IMG_0748.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

IMG_0750.jpg
dun randje erop gelijmd en met een flexibel fineerzaagje de rest afzagen...beetje naschuren en klaar
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Gaten uitgesneden...alles schuren en dan tijd voor Osmo
IMG_0755.jpg
IMG_0756.jpg
IMG_0758.jpg
IMG_0759.jpg
Dat word wel erg mooi
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Ik moest een paar opvulringen maken zodat ik de Scanspeak en de SB allebij kan monteren.
Een cirkelsnijder is dan erg handig.
Ik heb kersenfineer gebruikt...is 0.5 mm dik....en had 4 lagen nodig om alles flush te krijgen
IMG_0710.jpg
Passen....cirkel 1 mm korten dan het gat gemaakt....past meteen
IMG_0751.jpg
Twweter...3 lagen (1.5 mm)
IMG_0752.jpg
Gaatjes maken en uitsparing voor aansluitingen gevijld
IMG_0754.jpg
IMG_0753.jpg
Alles klaar om in te bouwen
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Alles gemonteerd en een tweede laag Osmo erop
IMG_0729.jpg
IMG_0731.jpg
Nu nog een mooie standaard
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

IMG_0712.jpg
Het eindresultaat
IMG_0714.jpg
Mooi.....mooi.....ikke blij...heel goed gelukt
IMG_0718.jpg
Achterkant....strak....hier zij je de strip aan de bovenkant die ik moest plakken omdat het fineer iets te kort was....ook goed gelukt
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Met nieuwe standaards...deze keer gewoon gekocht.
IMG_0740.jpg
IMG_0741.jpg
IMG_0742.jpg
IMG_0743.jpg
Klaar...ze zijn heel mooi geworden.
Klinken erg fraai.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scamo 15

Bericht door Kalimba »

Prachtig werk weer! Hoe werkt zo'n cirkel snijder?
Hey lijkt mij dat zodra je een gat in het midden van de cirkel maakt het fineer toch gaat scheuren?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Scamo 15

Bericht door Douwe84 »

Ik zou er m'n werk van maken met dergelijke output :D
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Die cirkel Snijder moet je inderdaad met niet al teveel kracht ronddraaien.
Je snijd eerst de buitenrand ...2-3 keer licht ronddraaien ...dan fineer omdraaien..gaatje in het midden van de Snijder is er wel doorheen dus Snijder op hetzelfde punt plaatsen en licht insnijden.
Het meeste is nu doorgesneden....beetje licht wobbelen met het fineer en alles komt los.
Daarna de binnencirkel hetzelfde doen.....
Ik heb er 10 gesneden..... 2 zijn gescheurd....dus gewoon rustig aan.

4 op elkaar.... insmeren met lijm en tussen 2 vellen bakpapier leggen...zorgt ervoor dat ze niet een het hout plakken.
Plankje erop...gewichtjes erop...laten drogen.
Licht schuren...gaatjes boren...niet doorprikken....klaar
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scamo 15

Bericht door tonvandeacker »

Nooby schreef:
Ik zou er m'n werk van maken met dergelijke output :D
Tja.....met hout werken is heel leuk.
Daar je geld mee verdienen is iets anders.

Ik heb een goede baan als engineer in vliegtuig simulators.
Daarmee kan de hobby goed betaald worden.

Misschien maar zo houden :lol:

Bedankt voor de reacties ...altijd leuk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Scamo 15

Bericht door Pjotr »

Daar was afgelopen jaren anders weinig brood in te verdienen. Maar op zich wel een leuke job.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”