SMD soldeertin

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SMD soldeertin

Bericht door ray5150 »

Zozo, ziet dat er eventjes netjes uit. :kwijl:
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: SMD soldeertin

Bericht door dirklammers »

Dank voor jullie complimenten. Blijft lastig om de juiste hoeveelheid tin toe te voegen. Te weinig en je hebt het gevoel dat het niet lekker "hecht", te veel en je krijgt van die lelijke klodders aan de beide zijkanten.
Vreemd genoeg zijn die IC's nog het gemakkelijkst: twee tegenovergestelde pootjes vastzetten en dan een klodder soldeer langs de andere pootjes trekken. Vloeien de pootjes vanzelf vast.
Leuk hoor, nooit te oud om te leren :D

Dirk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SMD soldeertin

Bericht door Pjotr »

Kleine opmerking over die hoeveelheid. Dat blijft i.d.d. lastig. Probeer volgende keer toch iets minder soldeer te gebruiken. Het soldeer moet eigenlijk een beetje hol staan tegen het component. Het zit dan heus wel vast. W.d.b. hoe dunner het soldeer hoe beter te doseren.
Plaats reactie