Re: Kent iemand Turbax?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

Ik heb enkele uitgaansgelegenheden in mijn woonplaats proberen warm te maken voor Turbax.
Helaas trekt men er niet hard aan.
Eentje raakte zelfs geïrriteerd toen ik hem adviseerde om over te stappen naar een goed klinkend systeem in plaats van zijn schreeuwerige Bose 802.
Het is mijn ogen de typische kortzichtigheid van uitbaters die niet willen inzien dat een goed geluid erg belangrijk is.
Geef de bezoekers een goed en dik geluid zodat ze kunnen genieten van de muziek en toch normaal met elkaar kunnen praten.
En welk systeem heeft dat?
Juist. :wink:
En het in plaats van zo'n oversized schoendozen staat het ook nog eens mooi in ieder interieur. :)

Ik ben trouwens nog steeds nieuwsgierig waarom Turbax ter ziele is.
Ik meen het oprecht als ik zeg dat ik het ontzettend jammer vind.
Mochten de ondernemers ooit een doorstart willen maken zou ik, omdat ik er nog steeds in geloof, zelfs durven mee in te stappen.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door blueznl »

robbaspijp schreef:
Mochten er nog speciefiek vragen zijn dan zie of hoor ik dat graag
Ach, misschien dat je de liefhebbers een plezier zou kunnen doen met veel fotos en wat afmetingen? Ikzelf ben met name erg nieuwsgierig naar de gebruikte speaker in de baspijp (merk / type), afwerking binnenzijde van de pijp, en eventuele bijzonderheden vwb. filtering enz.
robbaspijp
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
Locatie: Brabant

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door robbaspijp »

De gebruikte speakers in de basspijpen verschilt. Aanvankelijk werden er voor mij een onbekend merk gebruikt. In de mijne zitten EV in. Nadat ik de originele heb kunnen laten ploffen. Hoe, dat is me nog steeds onduidelijk. De LEM met clip alarm zat er toen al voor. Met de EV's heb ik nooit problemen gehad. Wat betreft de dokumentatie; deze wil ik wel inscannen en hier neerzetten maar aan de andere kant wacht ik daar mee totdat mijn set verkocht is. Of ik zet hier een gedeelte neer en na de verkoop de rest.
Na de verkoop wil ik best de foto's van de binnenkant, merk met foto's van de binnenkant vrijgeven

.....All it takes is Turbax WITHOUT zony en magniet
robbaspijp
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
Locatie: Brabant

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door robbaspijp »

Helaas kan ik hier geen 2.7 mb foto plaatsen. Als iemand me kan zeggen hoe het moet dan heb ik de 1e pagina. van de in totaal 2 van de brochure. Het is me toch gelukt.
Bijlagen
Turbax_doku_pag_1.jpg
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door k.p. »

Of je de foto's en andere documentatie vrij wilt geven is natuurlijk helemaal jezelf. Waarom je dit zou willen doen na de verkoop is me echter een raadsel. De verkoop en het vrijgeven van deze info staat toch los van elkaar? Met het vrijgeven zou je wel een boel mensen hier een plezier doen. We zijn nu eenmaal dol op plaatjes kijken :sure:
robbaspijp
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
Locatie: Brabant

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door robbaspijp »

en hierbij een foto van een van de 2 basspijpen en 1 van de 2 sattelieten.
Bijlagen
SDC10360.JPG
robbaspijp
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
Locatie: Brabant

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door robbaspijp »

uhh de pijp
Bijlagen
SDC10359.JPG
robbaspijp
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
Locatie: Brabant

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door robbaspijp »

en de aansturing. Overigens alles is te koop m.u.v. de tuner. Zoals aangegeven binnenkort op marktplaats
Bijlagen
SDC10365.JPG
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door k.p. »

Dat is wel een heel bijzonder setje om thuis te hebben staan :rock:
robbaspijp
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
Locatie: Brabant

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door robbaspijp »

Beste K.P. Ik begrijp dat jullie dol zijn op plaatjes vandaar dat ik er een paar heb toegevoegd. En echt de specs hou ik nog even tot nader orde. de foto met de rode afbeelding is de originele. de achtergrond is gemaakt van gekreukeld papier voor de toendertijd actuele achtergrond
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door blueznl »

Geen probleem. Het enige vreemde onderdeel is die 'Turbax' kast, wat zit daarin? Filters vermoed ik?
robbaspijp
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
Locatie: Brabant

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door robbaspijp »

Dank je K.P.
Ik geniet er nog steeds erg van maar ik wil na overleg met mijn vrouw toch naar iets kleiners. Vandaar dat ik zeer waarschijnlijk ga voor HKAudio Elements. Actief en geprocessed. Ik neem met weemoed en pijn toch afscheid van de set. Ik weet dat de nieuwe eigenaar hier een bere goede set aan heeft (net zoals zijn buren...). Mocht je iemand weten of meer foto's willen hebben, dat kan altijd.
robbaspijp
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
Locatie: Brabant

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door robbaspijp »

beste Bleuzznl

In die kast zitten uitsluitend filters voor de basspijpen. een soort crossover maar dan direct regelbaar. Met de Blackbox kun je de diepte van de bass en het volume instellen. Makkelijk als je op laag volume toch de pijpen wilt voelen......en horen
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

Waarom krijg ik de indruk dat dit topic een eigen leven is gaan leiden?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door JvS »

Hoe bedoel je?
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

@ JvS,

Omdat ik mijn tekst net zo goed in het wit kan typen. :mrgreen:
robbaspijp
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
Locatie: Brabant

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door robbaspijp »

Beste Impulse,

Kan ik je nog meer van dienst zijn? Ik snap je zin niet: net zo goed in wit typen... Ik begrijp dat je meer info wilt over turbax, waarom het ter ziele is, en of er iemand interesse heeft om dit weer zakelijk op te pakken. Wat betreft dat laatste de markt voor deze systemen is erg gefragmenteerd en het op de markt brengen ervan kan alleen met heel veel tijd, geld en goede marketing. Meer info wil volgens mij zeggen; foto's van binnenkant techn. beschrijvingen etc. etc. Welnu deze wil ik pas na de verkoop vrijgeven.
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

@ robbaspijp,

Het leek er op dat er helemaal niet op mijn vragen werd ingegaan en daarom zei ik dat ik de tekst net zo goed in het wit kan typen.

Ik wil wel even duidelijk voorop stellen dat ik niet aan de haal wil gaan met het concept.
Zo zit ik niet in elkaar en in die zin heb ik dan ook geen directe interesse in de technische beschrijvingen.

Ik heb me lang zitten afvragen waarom Turbax nooit echt is aangeslagen en zoals ik al eerder zei vind ik dat ontzettend jammer.
Persoonlijk denk ik dat er zeker een markt voor kan zijn.
Mocht je eventueel toch overwegen om een doorstart te maken kunnen we, als je wilt, het er wel een keer over hebben.
Natuurlijk is mijn interesse niet alleen goodwill, maar het forum lijkt me niet de juiste plek om me daar over uit te wijden.
Mocht je meer willen weten kun je me vanzelfsprekend wel een pm sturen.
robbaspijp
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
Locatie: Brabant

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door robbaspijp »

@Impulse,

Dank je voor je aanvulling en duidelijkheid. Wat betreft waarom het niet is aangeslagen zijn er, voor zover ik weet en kan inschatten toch wel enkele dingen die anders hadden gemoeten. Dat is achteraf praten maar je leert wel de fouten erkennen. Bij mijn weten, nogmaals als outsider maar wel als enthousiaste gebruiker zowel particulier als in Horeca en als bekende van de diverse Turbaxproducenten, liggen er de volgende zaken aan ten grondslag:
-Het is te veel en te snel in diverse handen gegaan; oorsprong Helmond met JeanPaul en ik meen nog 1-2 anderen, daarna naar een speelautomatengroothandel uit Nuenen (naam bij mij bekend), toen naar Turbax SAS in Geldrop.
-Geen actieve verkoop gepleegd met de systemen
-Geen actief marketing beleid
-Geen octrooi of andere vorm van productbescherming, Van Ham en Prof sound kwamen heel snel met baskasten en sattelieten nadat ze in Eindhoven het gezien en gehoord hadden op het stratumseind. Hun systemen waren qua kwaliteit absoluut niet vergelijkbaar met Turbax maar ze verkochten wel beter omdat de verkoop actief was en er meer geld achter zat.
-Turbax werd uitsluitend op orderingave en met de hand gemaakt, hetgeen problemen met levertijden opleverde of achteraf systemen nog gewijzigd moesten worden qua aansturing.
-Er zijn diverse systemen in productie geweest die qua speakers en electronica veel verschilden; een basspijp van 12 inch had na verloop van tijd 4 verschillende speakers.
-Geld; ik vermoed dat de onderdelen,productie en levering in zijn totaliteit veel duurder waren dan waarvoor het verkocht werd. Let wel de systemen waren al niet goedkoop maar dan had je ook wat... echter gezien alle kosten zouden de systemen duurder moeten zijn. Maar in dat geval zou het zich de markt uitprijzen.

Wellicht dat er nog enkele redenen waren maar deze zijn mij niet bekend.
robbaspijp
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
Locatie: Brabant

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door robbaspijp »

@Impulse,

Wat betreft opnieuw opstarten, ik weet niet hoe het zit met de handelsnaam, is deze nog beschermd? Ik zie geen mogelijkheden om het een nieuw leven te geven omdat ik er geen geld en tijd wil insteken. Neemt niet weg dat de Turbaxsystemen, ook die met de kleine basston (regelbaar) en kleine staande sattelieten net zoals de grote systemen uniek waren en zijn qua design en geluid. De bass is echt onbeschrijfelijk, voelbaar, hoorbaar missschien wel tastbaar ?? Het mid en hoog, sprankelend en het gaat hard maar loepzuiver.
Man, man wat een GEWELDIGE systemen!!
Ach ik heb er geen goede woorden voor om Turbax te beschrijven, superlatieven schieten tekort en dat meen ik!!

Ik heb nog diverse kennissen die ook Turbax in diverse uitvoeringen thuis hebben staan zowel klein als groot en tot op de dag van vandaag er met meer dan veel plezier naar luisteren.
Ik kom na mijn vakantie erop terug om de beschrijving (geen techn. foto's)hier neer te zetten als mijn systeem in de verkoop staat.
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

@ robbaspijp,

Als ik zo vrij mag zijn kan ik misschien nog enkele redenen opnoemen waar nog meer een problemen zouden kunnen hebben gelegen.
1. Waar kun je deze systemen inzetten? Voor de gemiddelde huiskamer zijn ze te groot; voor veel discotheken te klein.
Een beperkte afzet dus.
2. Productiesnelheid en eenvoud. Ik zag in een eerdere post van jou dat Turbax een speciale aansturing nodig heeft.
Daar zou je eigenlijk vanaf moeten om zo de kosten te reduceren en de winstmarge te vergroten.
3. Vraag en aanbod. Vaak gebeurt het dat iemand die uit gedrevenheid iets wil beginnen streeft naar perfectie. Bijvoorbeeld met betrekking tot klank, componenten en afwerking.
Dit brengt vanzelfsprekend een hoog prijskaartje met zich mee en dat wil men meestal niet voor onbekend product betalen.
4. Dan het lastigste punt voor iedere startende ondernemer: onbekend maakt onbemind. Met andere woorden: hoe overtuig je een potentiële afnemer?
huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door huub1 »

heb in het verleden de satalieten plus de baston gehad. :D . heb
nu nog de satalieten.
wel van nieuwe units. scan speak met een filter gemaakt door een forumlid.
hebben de o zo belangrijke waf uitstraling voor onze wederhelft.
duympy
Berichten: 7
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 15:28

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door duympy »

Ik heb mijn baspijp en sattelieten ook aangeboden hier, maar het enige wat eruit is gekomen is: informatie hoe je deze dingen kunt kopieren. Op de vraagprijs kan natuurlijk bij mij altijd op geboden worden maar ook dat is niet gebeurt.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door bertor »

Ik denk dat het vooral nieuwsgierigheid is van de mensen hier, verder moet je er niet teveel achter zoeken ;)
Martin66 schreef:
Mailing tussen Henk Scheepers en mij. (met toestemming)
... Wat de baspijp betreft, heb ik op je site uiteenlopende meningen gelezen, maar het is GEEN Karlson of iets dergelijks (in feite een omgekeerde orgelpijp).
We hebben gewoon PVC buizen op die lengte gezaagd dat ze in de ruimte pasten (dus geen berekeningen). De basluidspreker word bovenin de pijp gemonteerd en de bovenkant onder een hoek van ongeveer 45 graden afgezaagd. De 3 gaten aan de onderkant (hieraan is ook niets berekend)de 3 gaten over de omtrek verdeeld.....
Als je het mij vraagt is die baspijp gewoon een grote basreflex. Met een 18" woofer krijg je al snel een 'stevig' laag en als het laag goed is, zeker in combinatie met ruimtetuning, dan hoeft het niet hard om toch lekker te klinken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door wouter »

bertor schreef:
Als je het mij vraagt is die baspijp gewoon een grote basreflex. Met een 18" woofer krijg je al snel een 'stevig' laag en als het laag goed is, zeker in combinatie met ruimtetuning, dan hoeft het niet hard om toch lekker te klinken.
Als je een woofer aan de start van een buis van ca 2 meter zet maakt het weinig uit hoe je de onderkant 'opent'. Het gedraagd zich wat mij betreft voorspelbaar - als een soort TL met constant line, flatline of wellicht een beetje als Mass Loaded TL indien de openingen klein zijn.

Zie van de Apollon TL subwoofer ontwikkelingsbericht van Quint-Audio (aurasound) maar eens... (of een Zyklop van Hobby HiFi)
http://quint-audio.com/qaudio/files/ent ... ml_sub.pdf

Superlatieven hierover zijn een beetje door enthousiasme. Indien je zo'n systeem echt goed gaat ontwerpen, eventueel met helmholz resonatoren etc. wordt het een heel ander verhaal. Het is een beetje boxenbouw zoals dat vroeger ging. En dat kon best heel lekker klinken, maar zoals gelezen is er regelmatig van driver gewisseld. Het zal wel nostalgie zijn :wink:

Zelf heb ik prachtig laag gehad uit TL systemen van rond de 200 liter. Als ik die nu door Ajhorn heen gooi zie ik waar verbeteringen mogelijk waren :wink: Maar dat maakt voor de beleving niet uit :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”