Pagina 3 van 3
Re: Luisterruimte
Geplaatst: zo 23 sep 2018, 11:52
door Walt
Wat zijn die witte panelen boven de speakers?
Re: Luisterruimte
Geplaatst: zo 23 sep 2018, 12:07
door pappaleo
Walt schreef:Wat zijn die witte panelen boven de speakers?
Een A4tje met de letter R en op de andere de letter L

Re: Luisterruimte
Geplaatst: zo 23 sep 2018, 15:13
door ds23man
Gelukkig had ik nog een verse rol dubbelzijdig tapijttape liggen, muurvast.....
Straks even een meting doen.
Re: Luisterruimte
Geplaatst: zo 23 sep 2018, 15:24
door ds23man
Maar nu eerst een pan snert maken.

Re: Luisterruimte
Geplaatst: zo 23 sep 2018, 15:26
door dre
Gedver!

Re: Luisterruimte
Geplaatst: zo 23 sep 2018, 15:33
door Shadow
Lekker man, ik wou dat ik zo’n kokkin thuis had

Re: Luisterruimte
Geplaatst: zo 23 sep 2018, 15:37
door dre
Zo
lelijk als Gerhard?

Re: Luisterruimte
Geplaatst: vr 28 sep 2018, 17:17
door ds23man
Re: Luisterruimte
Geplaatst: vr 28 sep 2018, 19:35
door ray5150
Plak ze.
Wel uitkijken voor je op de bank gaat zitten.
Doet best wel pijn, zo'n schroevendraaier bij je poepert.
Re: Luisterruimte
Geplaatst: ma 01 okt 2018, 8:55
door ds23man
Zo, 4 dozen weggewerkt:
Het resultaat:
Heb nog 1 duidelijke reflectie, denk dat het van de nog niet beklede wand komt achter de speakers.
Re: Luisterruimte
Geplaatst: ma 01 okt 2018, 19:47
door dre
En hoe klinkt dat?
Heb je nog een linkje van de paneeltjes?
Re: Luisterruimte
Geplaatst: ma 01 okt 2018, 21:16
door ray5150
Re: Luisterruimte
Geplaatst: ma 01 okt 2018, 21:18
door dre
Bedankt!

Re: Luisterruimte
Geplaatst: di 02 okt 2018, 8:47
door ds23man
Heel prettig, strak en accuraat zonder dat de levendigheid verdwenen is. Het meest belangrijke is die T30 meting zo mooi vlak loopt en niet beneden de 0,2ms komt. Heb helaas wel een behoorlijke opslingering op 30Hz met daarachter een dip op 60Hz. Dat zit gewoon in de afmetingen van de ruimte, kan daar weinig aan veranderen, maar dat is wel op te lossen met een roomeq.
Re: Luisterruimte
Geplaatst: di 02 okt 2018, 18:58
door dre
Misschien ook meer eens van die dingen bestellen.
Re: Luisterruimte
Geplaatst: di 02 okt 2018, 19:46
door Wowly
Lijkt goed te werken zo zeg!
Re: Luisterruimte
Geplaatst: za 06 okt 2018, 20:19
door kuiperik
ds23man schreef:Zo, 4 dozen weggewerkt:
_DSC2475[1].JPG
_DSC2476[1].JPG
Het resultaat:
etcallewanden.PNG
revallewanden.PNG
Heb nog 1 duidelijke reflectie, denk dat het van de nog niet beklede wand komt achter de speakers.
Volgens mij zou je aan de hand van de vertraging wel ongeveer moeten kunnen achterhalen waar deze reflectie vandaan komt. Is het mogelijk om met Arta duidelijker het aantal ms te bepalen tussen originele en reflectiesignaal? Het aantal ms * 34,4cm is dan de afstand dat de reflectie verder aflegt dan het originele signaal. Maar misschien had je dat zelf ook al verzonnen

Re: Luisterruimte
Geplaatst: za 13 okt 2018, 6:02
door Pythagoras
In mijn ervaring is beter resultaat nog te krijgen met goeie absorptie op alle eerste reflectie punten.
Goeie absorptie houdt in dik genoeg. Alleen wat gordijnen is heel slecht daar wordt het geluid erg dof van omdat het gros van het midden en de bas nog weerkaatsen en het hoog wordt geabsorbeerd.
Minimum is meestal wel panelen van 10cm dik met een hoge gasflow resistance (gfr), bijv 15k-20k wat je vindt bij bijv steenwol van 60kg/m3. Deze panelen plaats je dan zo'n 10cm van de wand. Dit wordt zo veel gedaan in studios, vaak wordt hier ook glaswol voor gebruikt (gelden andere dichtheden voor voor dezelfde gfr)
Ik zelf geef de woorkeur aan 25cm dikke panelen tegen de wand van een minder dichte steenwol van 35kg/m3 (gfr tussen 5 en 10k).
Goeie absorptie werkt over het algemeen (veel) beter dan diffusie en het geluid zal er veel strakker van worden en zeker niet dof. Bij erg veel absorptie (daar zit je nog lang niet aan) wordt het ook niet dof alleen wel erg kritisch en je krijgt eerder dat de treble te scherp wordt.