Luisterruimte
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Luisterruimte
Een A4tje met de letter R en op de andere de letter LWalt schreef:Wat zijn die witte panelen boven de speakers?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Luisterruimte
Gelukkig had ik nog een verse rol dubbelzijdig tapijttape liggen, muurvast.....
Straks even een meting doen.
Straks even een meting doen.
Re: Luisterruimte
Plak ze.
Wel uitkijken voor je op de bank gaat zitten.
Doet best wel pijn, zo'n schroevendraaier bij je poepert.
Wel uitkijken voor je op de bank gaat zitten.
Doet best wel pijn, zo'n schroevendraaier bij je poepert.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Luisterruimte
Zo, 4 dozen weggewerkt:
Het resultaat:
Heb nog 1 duidelijke reflectie, denk dat het van de nog niet beklede wand komt achter de speakers.
Het resultaat:
Heb nog 1 duidelijke reflectie, denk dat het van de nog niet beklede wand komt achter de speakers.
Re: Luisterruimte
Staat een paar pagina's terug al aangegeven :
https://www.thomann.de/nl/the_takustik_ ... 8erset.htm
https://www.thomann.de/nl/the_takustik_ ... 8erset.htm
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Luisterruimte
Heel prettig, strak en accuraat zonder dat de levendigheid verdwenen is. Het meest belangrijke is die T30 meting zo mooi vlak loopt en niet beneden de 0,2ms komt. Heb helaas wel een behoorlijke opslingering op 30Hz met daarachter een dip op 60Hz. Dat zit gewoon in de afmetingen van de ruimte, kan daar weinig aan veranderen, maar dat is wel op te lossen met een roomeq.dre schreef:En hoe klinkt dat?
Re: Luisterruimte
Volgens mij zou je aan de hand van de vertraging wel ongeveer moeten kunnen achterhalen waar deze reflectie vandaan komt. Is het mogelijk om met Arta duidelijker het aantal ms te bepalen tussen originele en reflectiesignaal? Het aantal ms * 34,4cm is dan de afstand dat de reflectie verder aflegt dan het originele signaal. Maar misschien had je dat zelf ook al verzonnends23man schreef:Zo, 4 dozen weggewerkt:
_DSC2475[1].JPG
_DSC2476[1].JPG
Het resultaat:
etcallewanden.PNG
revallewanden.PNG
Heb nog 1 duidelijke reflectie, denk dat het van de nog niet beklede wand komt achter de speakers.
- Pythagoras
- Berichten: 54
- Lid geworden op: wo 18 nov 2015, 21:32
- Locatie: Zwolle
Re: Luisterruimte
In mijn ervaring is beter resultaat nog te krijgen met goeie absorptie op alle eerste reflectie punten.
Goeie absorptie houdt in dik genoeg. Alleen wat gordijnen is heel slecht daar wordt het geluid erg dof van omdat het gros van het midden en de bas nog weerkaatsen en het hoog wordt geabsorbeerd.
Minimum is meestal wel panelen van 10cm dik met een hoge gasflow resistance (gfr), bijv 15k-20k wat je vindt bij bijv steenwol van 60kg/m3. Deze panelen plaats je dan zo'n 10cm van de wand. Dit wordt zo veel gedaan in studios, vaak wordt hier ook glaswol voor gebruikt (gelden andere dichtheden voor voor dezelfde gfr)
Ik zelf geef de woorkeur aan 25cm dikke panelen tegen de wand van een minder dichte steenwol van 35kg/m3 (gfr tussen 5 en 10k).
Goeie absorptie werkt over het algemeen (veel) beter dan diffusie en het geluid zal er veel strakker van worden en zeker niet dof. Bij erg veel absorptie (daar zit je nog lang niet aan) wordt het ook niet dof alleen wel erg kritisch en je krijgt eerder dat de treble te scherp wordt.
Goeie absorptie houdt in dik genoeg. Alleen wat gordijnen is heel slecht daar wordt het geluid erg dof van omdat het gros van het midden en de bas nog weerkaatsen en het hoog wordt geabsorbeerd.
Minimum is meestal wel panelen van 10cm dik met een hoge gasflow resistance (gfr), bijv 15k-20k wat je vindt bij bijv steenwol van 60kg/m3. Deze panelen plaats je dan zo'n 10cm van de wand. Dit wordt zo veel gedaan in studios, vaak wordt hier ook glaswol voor gebruikt (gelden andere dichtheden voor voor dezelfde gfr)
Ik zelf geef de woorkeur aan 25cm dikke panelen tegen de wand van een minder dichte steenwol van 35kg/m3 (gfr tussen 5 en 10k).
Goeie absorptie werkt over het algemeen (veel) beter dan diffusie en het geluid zal er veel strakker van worden en zeker niet dof. Bij erg veel absorptie (daar zit je nog lang niet aan) wordt het ook niet dof alleen wel erg kritisch en je krijgt eerder dat de treble te scherp wordt.
