Luisterruimte

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Luisterruimte

Bericht door Walt »

Wat zijn die witte panelen boven de speakers?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luisterruimte

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Wat zijn die witte panelen boven de speakers?
Een A4tje met de letter R en op de andere de letter L :P
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luisterruimte

Bericht door ds23man »

Gelukkig had ik nog een verse rol dubbelzijdig tapijttape liggen, muurvast.....
_DSC2462[1].JPG
_DSC2463[1].JPG
Straks even een meting doen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luisterruimte

Bericht door ds23man »

Maar nu eerst een pan snert maken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Luisterruimte

Bericht door dre »

Gedver! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Luisterruimte

Bericht door Shadow »

Lekker man, ik wou dat ik zo’n kokkin thuis had :rock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Luisterruimte

Bericht door dre »

Zolelijk als Gerhard? :lagge:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luisterruimte

Bericht door ds23man »

Ik heb wat te plakken:
_DSC2473[1].JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Luisterruimte

Bericht door ray5150 »

Plak ze.
Wel uitkijken voor je op de bank gaat zitten.
Doet best wel pijn, zo'n schroevendraaier bij je poepert.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luisterruimte

Bericht door ds23man »

Zo, 4 dozen weggewerkt:
_DSC2475[1].JPG
_DSC2476[1].JPG
Het resultaat:
etcallewanden.PNG
revallewanden.PNG
Heb nog 1 duidelijke reflectie, denk dat het van de nog niet beklede wand komt achter de speakers.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Luisterruimte

Bericht door dre »

En hoe klinkt dat?
Heb je nog een linkje van de paneeltjes?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Luisterruimte

Bericht door ray5150 »

Staat een paar pagina's terug al aangegeven :
https://www.thomann.de/nl/the_takustik_ ... 8erset.htm
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Luisterruimte

Bericht door dre »

Bedankt! :goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luisterruimte

Bericht door ds23man »

dre schreef:
En hoe klinkt dat?
Heel prettig, strak en accuraat zonder dat de levendigheid verdwenen is. Het meest belangrijke is die T30 meting zo mooi vlak loopt en niet beneden de 0,2ms komt. Heb helaas wel een behoorlijke opslingering op 30Hz met daarachter een dip op 60Hz. Dat zit gewoon in de afmetingen van de ruimte, kan daar weinig aan veranderen, maar dat is wel op te lossen met een roomeq.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Luisterruimte

Bericht door dre »

Misschien ook meer eens van die dingen bestellen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Luisterruimte

Bericht door Wowly »

Lijkt goed te werken zo zeg!
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Luisterruimte

Bericht door kuiperik »

ds23man schreef:
Zo, 4 dozen weggewerkt:

_DSC2475[1].JPG

_DSC2476[1].JPG

Het resultaat:

etcallewanden.PNG

revallewanden.PNG

Heb nog 1 duidelijke reflectie, denk dat het van de nog niet beklede wand komt achter de speakers.
Volgens mij zou je aan de hand van de vertraging wel ongeveer moeten kunnen achterhalen waar deze reflectie vandaan komt. Is het mogelijk om met Arta duidelijker het aantal ms te bepalen tussen originele en reflectiesignaal? Het aantal ms * 34,4cm is dan de afstand dat de reflectie verder aflegt dan het originele signaal. Maar misschien had je dat zelf ook al verzonnen :wink:
Gebruikersavatar
Pythagoras
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 nov 2015, 21:32
Locatie: Zwolle

Re: Luisterruimte

Bericht door Pythagoras »

In mijn ervaring is beter resultaat nog te krijgen met goeie absorptie op alle eerste reflectie punten.
Goeie absorptie houdt in dik genoeg. Alleen wat gordijnen is heel slecht daar wordt het geluid erg dof van omdat het gros van het midden en de bas nog weerkaatsen en het hoog wordt geabsorbeerd.
Minimum is meestal wel panelen van 10cm dik met een hoge gasflow resistance (gfr), bijv 15k-20k wat je vindt bij bijv steenwol van 60kg/m3. Deze panelen plaats je dan zo'n 10cm van de wand. Dit wordt zo veel gedaan in studios, vaak wordt hier ook glaswol voor gebruikt (gelden andere dichtheden voor voor dezelfde gfr)
Ik zelf geef de woorkeur aan 25cm dikke panelen tegen de wand van een minder dichte steenwol van 35kg/m3 (gfr tussen 5 en 10k).
Goeie absorptie werkt over het algemeen (veel) beter dan diffusie en het geluid zal er veel strakker van worden en zeker niet dof. Bij erg veel absorptie (daar zit je nog lang niet aan) wordt het ook niet dof alleen wel erg kritisch en je krijgt eerder dat de treble te scherp wordt.
Plaats reactie