Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door AatV »

hunter17 schreef:
Sigaren zijn van Hajenius en de witte wijn is een Sauvignon Blanc van Yealands.
Altijd lekker, een NZ "sav". Een beetje "in your face", maar daar hou ik wel van.. :mrgreen:

groet,
Aat
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Goede avond allemaal.
Tijd voor een kleine update. Gezien het feit dat ik in de buitenlucht moet klussen en het weer niet zo meewerkt, zijn er geen grote vorderingen. Kast een is dicht en ik ben aan kast twee begonnen. Waar ik iets of wat van baal, is dat de naden van het verstek open staan. De hoeken zijn allemaal haaks (zowel van binnen als ook aan de buitenkant) dus de enige conclusie is dat het verstek te arm is.

Ik heb het idee de naden te vullen met gietepoxy. Beetje bij beetje aanmaken en vullen met wegwerppipetten. Houtlijm zou veiliger zijn echter vult niet. Heeft iemand ervaring met gietepoxy en zou ik de naden dan eerst vol moeten stoppen met vezels of iets dergelijks? Na het uitharden worden de hoeken met r=2 of r=3 afgerond.

Alvast dank voor eventuele reacties en veel bouwplezier!

Eric
Bijlagen
70B31D16-8165-4E4E-B061-9F653F18203F.jpeg
66607244-9FB7-4A5F-9507-580FA1DA87A8.jpeg
382CF3C9-68AD-406A-A6B7-28EC0DA8C056.jpeg
0C62103D-DCF3-4A69-B847-94B0BAD3D5AE.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Walt »

Het weer werkt niet mee? Hier lijkt het wel spanje de laatste dagen...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Walt »

Vestek is niet goed! Kun je ze het niet opnieuw laten zagen? Dit hoort zo niet. Anders zelf oplossen maar wel je geld terugvragen.
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Walt,

Ik bedoel met het weer dat het of buien betreft of dat het zo crisisheet is in de zon dat het geen pretje is om te fröbelen...
Ik heb het hout zelf ingekocht omdat de zagerij niet kon leveren... Ik heb al gereclameerd, meerdere malen, echter zonder resultaat. Men krijgt een laatste kans en anders adviseer ik de lezers op dit forum zeker NIET naar een bepaald bedrijf te gaan voor hun zaagwerk.

Ik vrees dat het reparatiewerk gaat worden dus tips zijn welkom!

Eric
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Walt »

Ik heb dit bedrijf al op mijn zwarte lijst gezet!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door richard »

Hoe wil je de kast afwerken? Als het schilderen wordt zou je een sponning op de hoeken kunnen frezen en daar een hardhouten lat in lijmen.
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Afwerking wordt zijdeglans spuitwerk. Mijn eerste gedachte is om de naden vol proberen te gieten met dunne epoxy echter heb er nog nooit mee gewerkt en heb wat angst voor de knoeiboel.... Een veer erin fresen is een goed idee echter hoe geleid ik de frees stabiel? Dat betekent dus een mal maken van 2 balken welke op precies 45 graden over de lengte zijn doorgezaagd? Een freesje van 3 mm en dan een cm diep.... Hard hout weet ik niet: heb de ervaring dat het grofvezelig is (wellicht niet zo handig voor een strakke afwerking. Komt tijd, komt raad. Het voordeel van een probleem is dat er een oplossing voor is...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door dre »

Maar het hele 'probleem' gaat om dat kiertje rechts onderop?
Dat is toch niet heel spannend.....
Gewoon dicht smeren met Bison Kombi Snel bijvoorbeeld,of een 2k setje in zo'n pistool.
Dan kun je zelfs direct in het materiaal injecteren.
Zo iets: https://shop.berner.eu/nl-nl/p/14986285 ... _id=244379
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door markbakk »

Klein beetje Woodfill doet het ook wel als je toch gaat spuiten.
Maar is inderdaad gevalletje slordig zagen (zaag instellen eigenlijk). Er valt iets te zeggen voor verstek frezen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door richard »

markbakk schreef:
Maar is inderdaad gevalletje slordig zagen (zaag instellen eigenlijk).
Ja, je moet eigenlijk altijd iets arm zagen. Als je toch een veer wil infrezen kun je gewoon een sponning op de hoek frezen en hier een hardhouten lat in lijmen. Is ook wat sterker dan een laagje fineer of houtvuller op zo'n hoek.

Volgieten met epoxy zou ik niet aan beginnen, dat is net water loopt weg en wordt een knoeiboel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door ray5150 »

Bruislijm ?
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Allemaal bedankt voor de tips. Wat wijsheid is: ik weet het nog niet. Houtvullers zijn allemaal pasteus en die krijg ik niet in de groeven daar deze maximaal 1 mm breed is. Het betreft overigens alle verstekhoeken dus alle zichtbare hoeken behalve de onderkant. Niet alleen de kier op de foto.

De zagerij heeft overigens gereageerd en mij uitgenodigd om met de bouwsels ter beoordeling langs te komen. Is fair, het is woord/wederwoord. Wellicht is er nog wat uit te halen. Ik verwacht in ieder geval niet dat hij mij nieuw hout, bitumen en vilt gaat geven; kan het alleen maar meevallen.

Wordt vervolgd!
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door RobbinM »

.
Laatst gewijzigd door RobbinM op di 23 jun 2020, 5:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door ds23man »

Spul is netjes arm gezaagd, alleen de verkeerde kant op...........
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Shadow »

Ja idd, eerder 44,5 dan 45,5 :roll:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door dre »

Ik ben benieuwd hoe dat af gaat lopen!
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Goede middag,

De afloop is duidelijk.
Allereerst wil ik duidelijk aangeven dat het niet reageren van de zagerij een misverstand mijnerzijds was. Ik heb hun reacties per ongeluk weg gegooid. Ik ben vanmorgen met q,t kast naar Van Straalen in Utrecht geweest. Alle hulde voor deze mensen. Mijn verhaal gedaan, verstekken nagemeten en: 45,1 graden over de hele linie. Proefstukje gezaagd en dat sloot naadloos aan, ook in de hoek. Conclusie: door de hardheid van het berkenmultiplex is er geen ruimte voor fouten (panelen in elkaar drukken als bv met mdf). Ik heb blijkbaar niet nauwkeurig genoeg gewerkt.

Hoe op te lossen: met afrondfrees over de scherpe hoeken, kijken wat er overblijft, afplakken en dan vullen (2 componenten plamuur), schuren en dan moet het klaar zijn.

Wordt vervolgd!
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Ik bedoel dus 1,5 kast.... Heb je met een Ipad.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Henkjan »

kan je niet mbt klemmen die openingen dicht drukken?
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

De kast is nu perfect haaks dus persen ga ik niet doen. En her en der zijn nog facetten voorzien. Eerst kast 2 afmaken en dan afwerken.

Eric
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Walt »

Dus de zagerij heeft wel goed gezaagd? Je zei eerder toch dat alle hoeken exact haaks waren? Ik snap niet hoe er dan een kier zou kunnen ontstaan...

Gr. Walter
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door beijert »

Gewoon standaard epoxy plamuur van Den Braven krijg ik met een plamuurmes prima in zulke smalle kieren gedrukt. Zeker met dit warme weer.

Dat vind ik fijner dan bruislijm waarbij er toch aardig wat lucht in de verbinding zit.

Vervolgens steek ik daar indien nodig mooie krulletjes vanaf alsof het echt hout is.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door Boemeltje »

beijert schreef:
Gewoon standaard epoxy plamuur van Den Braven krijg ik met een plamuurmes prima in zulke smalle kieren gedrukt. Zeker met dit warme weer.

Dat vind ik fijner dan bruislijm waarbij er toch aardig wat lucht in de verbinding zit.

Vervolgens steek ik daar indien nodig mooie krulletjes vanaf alsof het echt hout is.
Is denk ik ook veel mooier af te werken: ik heb een en ander met bruislijm gevuld en bij het schuren kom je dan weer belletjes tegen :( Kun je alsnog weer plamuren :(
hunter17
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 8:24

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Bericht door hunter17 »

Goede avond,

Even een kleine update.
De bouw van de tweede kast volgt gestaag enik ben erg blij met het freeswerk voor de drivers. De baffle op de noodzakelijke plaatsen behandeld met twee lagen Glitsa en vervolgens met tweetienden per keer door de eerste fineerlaag heen. Vervolgens de buitenranden met een mm per keer en niet een splinter.

Helaas blijkt dat er te weinig vilt is geleverd en ook het bitumen is krap aan. Naja, ik moet toch nog iets bestellen bij Rumoh; o.a. wat stekkers om de drivers tijdelijk aan te sluiten. Ik hoop de kasten klaar te hebben voor mijn visvacance op IJsland begin juli. Als ik terug ben maar eens op zoek naar een spuiterij.

Wordt vervolgd!
Bijlagen
2D9B25C2-CE3E-4EBE-9A1A-07AE80724F95.jpeg
03AC32FD-352E-4064-AE10-6F5055C285B3.jpeg
CE7D0089-4A29-415A-96A4-AE5111D79C4D.jpeg
3D8A6C44-5BA0-4117-9E00-BC6D4F47A718.jpeg
F95CA4AE-57B3-467C-B606-563CADF03052.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”