Pagina 3 van 3
Re: wie van de drie....
Geplaatst: do 29 jan 2026, 14:43
door Henkjan
Pjotr schreef: ↑do 29 jan 2026, 13:28
Je Windows back up ook je niet met eoa solide backup programma begrijp ik?
neu, gewoon lomp copieëren naar een externe schijf (in de NAS zit zo-i-zo een RAID) met total commander
Re: wie van de drie....
Geplaatst: do 29 jan 2026, 15:30
door Pjotr
Dat betekent dan bij een crash of ransomware-aanval van voren af aan beginnen. Moet je maar zin in hebben. Met een image back-up of clone zet je alles weer werkend in een halfuurtje terug naar de staat ten tijde van het maken van de back-up. Inclusief bootinfo en alle geïnstalleerde software.
Re: wie van de drie....
Geplaatst: do 29 jan 2026, 15:54
door Henkjan
heb je wel een punt. heb back-ups eigenlijk alleen vanuit een data perspectief bekeken
Re: wie van de drie....
Geplaatst: do 29 jan 2026, 16:42
door Henkjan
Henkjan schreef: ↑wo 28 jan 2026, 22:16
is er een manier om nadat ik alles heb draaien om dan een iso te maken van wat er op dat moment op de sd kaart staat? als soort van backup?
kijk nou eens:

- zit clone gewoon in Balena Etcher
Re: wie van de drie....
Geplaatst: do 29 jan 2026, 17:43
door hannesie
Top, dat gaat ook wel zo goed.
Ik was dan zelf bezig na een stroomstoring de Roonserver weer aan de praat te krijgen, ook deze keer wat lastiger.
Re: wie van de drie....
Geplaatst: do 29 jan 2026, 23:02
door Henkjan
zo, dat was kakken zonder douwen zeg. nooit gedacht dat het zo vlekkeloos zou gaan. na t bakken van de dietpi image op de SD kaart, de Pine64 opgestart. dan gaatie door een script heen waar je de benodigde software uit een lijst kan kiezen. webmin, samba en LMS in mijn geval dus. 3 vinkjes zetten en door. nog een paar keer een vraagje beantwoorden en klaar.
Webmin op de laptop geopend, samba share gemaakt (sterker nog, die stond al klaar, voorgeconfigureerd) en wonder boven wonder was de data folder van de Pine64 toen meteen zichtbaar op de PC. wat muziek er heen gestuurd en LMS gestart, ook die was na een paar klikken wakker.
toen het uur van de waarheid: komt er muziek uit? m'n telefoon als squeezeplayer aangezet (output naar het oude BT geval) en ja hoor, MUZIEK

daar ga ik zo maar eens rustig van genieten
Re: wie van de drie....
Geplaatst: vr 30 jan 2026, 0:35
door Henkjan
Re: wie van de drie....
Geplaatst: vr 30 jan 2026, 8:55
door Shadow
Netjes!
Re: wie van de drie....
Geplaatst: ma 25 mei 2026, 17:06
door Henkjan
verder met het Odroid U3 bordje.
ook daar het probleem dat het al best wel antiek is, en er al geen kant en klare distros zijn voor deze SBC. Maar gelukkig zijn er zat hobbyisten die dan zelf wat in elkaar draaien. Zo kwam ik op t DietPi forum deze post tegen
https://dietpi.com/forum/t/odroid-u3-di ... ge/15961/3
en daar ben ik maar eens mee aan de slag gegaan.
een van de fijne dingen van de U3 is dat die een eMMC "kaart" ondersteunt. die zijn sneller en leven langer dan een SD kaart. dus eerst geprobeerd daarop het aan de praat te krijgen: eMMC module op sd-adapter flashen met dat image, dan met die adapter in t SD kaart slot van de U3 de zaak opstarten. so far so good. DietPi configureren, en de software die ik nodig heb (Samba, LMS, squeezlite, Webmin) er op gezet en vervolgens testen maar. alles doet t netjes (USB schijf met muziek)
so far so good, maar toen begonnen er dingen minder te lopen:
- fouten van de USB poort waar de schijf aan hangt (voorlopig maar verder zonder dus)
- booten van de eMMC module lukt zo niet, gaat alleen als die in t SD slot zit. maar daarmee kan t kastje niet dicht... in theorie zou het simpel moeten gaan "Re-flash the bootloader to the protected boot area of the eMMC module", maar in de prakrijk lukt dat dus niet.... dus maar weer van begin af aan opbouwen op een SD kaart (dan 2x update van Debian doen van Bullseye via
Bookworm naar
Trixie. en dan weer software er op zetten. en dan doe ik
nog een poging om t systeem op de eMMC module te krijgen en anders moet t maar vanaf de SD kaart
Als DAC heb ik een DOUK Audio USB dinges, die zou ook DSD aan moeten kunnen. 1e test gisteren leek OK, maar het LEDje bleef op PCM (352.8kHz) staan. later vandaag maar eens verder naar kijken, zal wel een instelling in squeezelite zijn denk ik
ook nog op de todo-list staat het aan de praat krijgen van de CD-Player plugin in LMS, daarmee zou je met een CD-drive die aan t systeem hangt ook ploatjes moeten kunnen draaien via LMS.
met wat mazzel komt het spelend mee naar Breda
Re: wie van de drie....
Geplaatst: di 26 mei 2026, 22:16
door Henkjan
Henkjan schreef: ↑ma 25 mei 2026, 17:06
en dan doe ik nog een poging om t systeem op de eMMC module te krijgen
nou, dat lijkt niet te gaan lukken, denk dat die module toast is. zodra ik die inplug weigert de U3 op te starten

Re: wie van de drie....
Geplaatst: di 26 mei 2026, 22:17
door Henkjan
ik zie dat t ding z'n IP niet vasthoudt, vandaag weer een andere

Re: wie van de drie....
Geplaatst: wo 27 mei 2026, 0:29
door John P
Kun je dat niet in de router vastzetten?
Re: wie van de drie....
Geplaatst: wo 27 mei 2026, 0:31
door Henkjan
Henkjan schreef: ↑di 26 mei 2026, 22:16
Henkjan schreef: ↑ma 25 mei 2026, 17:06
en dan doe ik nog een poging om t systeem op de eMMC module te krijgen
nou, dat lijkt niet te gaan lukken, denk dat die module toast is. zodra ik die inplug weigert de U3 op te starten
nou, er is mss nog hoop. als ik opstart van SD en dan die eMMC inplug, dan wordt t ding wel herkend. er lijkt nu ook een boot record aanwezig te zijn (ik zie in elk geval wat met lsblk. ik ga nog een poging wagen wat er op de SD card staat over te fietsen (maar dat is voor morgen)
Re: wie van de drie....
Geplaatst: wo 27 mei 2026, 0:33
door Henkjan
John P schreef: ↑wo 27 mei 2026, 0:29
Kun je dat niet in de router vastzetten?
vast wel. maar met andere devices onthoudt de router t vanzelf.
het lastige is dat nu hangtie aan een scherm en zie ik t. maar het ding moet natuurlijk headless gaan draaien....
Re: wie van de drie....
Geplaatst: do 28 mei 2026, 19:17
door Henkjan
Henkjan schreef: ↑wo 27 mei 2026, 0:31
Henkjan schreef: ↑di 26 mei 2026, 22:16
Henkjan schreef: ↑ma 25 mei 2026, 17:06
en dan doe ik nog een poging om t systeem op de eMMC module te krijgen
nou, dat lijkt niet te gaan lukken, denk dat die module toast is. zodra ik die inplug weigert de U3 op te starten
nou, er is mss nog hoop. als ik opstart van SD en dan die eMMC inplug, dan wordt t ding wel herkend. er lijkt nu ook een boot record aanwezig te zijn (ik zie in elk geval wat met lsblk. ik ga nog een poging wagen wat er op de SD card staat over te fietsen (maar dat is voor morgen)
nog geen succes met dit, heb wel een idee van wat er aan de hand is (andere U-Boot met de recentere Linux wat blijkbaar een issue is met de eMMC.)
maar verder lijkt alles het te doen (vanaf SD kaart dus), zo nog wat meer muziek er op zetten. wel is er iets met de USB poort van dit bordje, af en toe als je wat beweegt dan een hele trits foutmeldingen met als gevolg dat niets t meer doet en een harde reboot (spanning er af) de enige oplossing is. ook wordt de CPU soms best wel warm. iets zegt me dat dit een leuke hobby oefening was, ben bang dat de betrouwbaarheid van de hardware niet te hoog zal zijn
Re: wie van de drie....
Geplaatst: do 28 mei 2026, 22:21
door Henkjan
Henkjan schreef: ↑ma 25 mei 2026, 17:06
het aan de praat krijgen van de CD-Player plugin in LMS, daarmee zou je met een CD-drive die aan t systeem hangt ook ploatjes moeten kunnen draaien via LMS.
voorlopig ziet t ding de USB CD drive totaal niet
Re: wie van de drie....
Geplaatst: vr 29 mei 2026, 5:24
door Shadow
Sjips
Re: wie van de drie....
Geplaatst: vr 29 mei 2026, 10:53
door Pjotr
Tis mij ook nooit gelukt met een frambozenpiet. Volgens mij werk dat gewoon niet.
Re: wie van de drie....
Geplaatst: vr 29 mei 2026, 12:29
door BaukeR
Wordt de CD drive via USB gevoed vanuit de Pi?
Krijgt hij dan wel genoeg stroom?
Ik heb hier een Samsung CD drive (slot-type), en die is met een USB splitter-kabel verbonden met mijn Daphile mini PC-tje. Hij krijgt dus stroom vanuit twee USB-poorten.
Ik vermoed ook dat de USB-poorten van de PI minder stroom kunnen leveren dan die van een PC. En vanzelfsprekend moet de voeding van de PI zwaar genoeg zijn.
Ik gebruik de CD drive overigens alleen voor rippen, dus over afspelen vanuit LMS kan ik niet veel zeggen.
Re: wie van de drie....
Geplaatst: vr 29 mei 2026, 22:54
door Henkjan
qua power: lijkt t gewoon te doen wat betreft open, dicht, en de CD spinnen als je er een in doet.
maar in Linux is niets zichtbaar onder /mnt/ of /dev/cdrom
Re: wie van de drie....
Geplaatst: vr 29 mei 2026, 22:55
door Henkjan
Henkjan schreef: ↑do 28 mei 2026, 19:17
maar verder lijkt alles het te doen (vanaf SD kaart dus), zo nog wat meer muziek er op zetten.
een stapeltje albums er op gezet, zit in de tas om mee te nemen naar Breda