Een aardlek test je met het knopje wat er zit! (Slim hè
Aardlekschakelaar probleem
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Aardlekschakelaar probleem
Aardlekken gedragen zich vaak als een Cheshire Cat: Zo is ie er wel en zo is er er niet. Het is dan ook vaak lastig zoeken, zeker als er vocht in het spel is. En waarvan de uitwerking ook nog een vertraagd kan zijn. Daarom werkt isolatiewaarde meten met een gewone ohmmeter ook niet, die heeft een veel te lage meetspanning. Met een Megger die 500V genereert, kom je een heel eind maar het kan een hele klus zijn. Je moet sowieso het stuk dat je meten wilt steeds loshalen, anders kun je de isolatieweerstand niet meten. En er mogen nergens meer apparaten in stopcontacten aangesloten zijn. Ik weet niet wat de huidige norm is maar ik dacht dat de isolatieweerstand van een huisinstallatie minimaal 500 kohm moet zijn (max. 0,5 mA lekstroom). In de praktijk zal ie van een goede installatie tientallen tot honderden Mohms of nog veel hoger zijn.
Een aardlek test je met het knopje wat er zit! (Slim hè
) Daarmee genereer je opzettelijk een lekstroom. Joram heeft wel een puntje dat een aardlek nogal eens rot kan zijn. Maar meestal zit ie dan vast en werkt ie helemaal niet meer. Het is niet voor niets dat je ze eigenlijk eens per jaar met dat knopje moet testen. Maar gevoeliger worden ze niet.
Een aardlek test je met het knopje wat er zit! (Slim hè
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
[OT]tijdens het lezen van dit zit ik ineens in t donker. Dus ik naar de aardlek toe, maar toen viel op dat de hele straat donker is......
Re: Aardlekschakelaar probleem
Toch mooi dat internet op een ups draait dan
Barry heeft zonnepanelen als ik het goed heb, des te meer reden om de boel eens goed te laten doormeten...
Barry heeft zonnepanelen als ik het goed heb, des te meer reden om de boel eens goed te laten doormeten...
Re: Aardlekschakelaar probleem
Bij mij vloog de aardlek er regelmatig uit bij onweer. De woningbouw stuurt af en toe iemand die de huisinstallatie op veiligheid controleert. De beste man vond mijn magnetron verdacht, iets van lekstroom over de ontstoorcondensator. Inmiddels een nieuwe magnetron en de aardlek blijft ook bij onweer zitten.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
@Peter: Als ik de aardlekschakelaar test met de knop werkt dit gewoon, maar blijkbaar als test niet afdoende... Als ik niks kan vinden is de schakelaar vervangen onderdeel van het pakket maatregelen
@Joram:
- Werkkamer beneden van m'n vriendin. Staat ook eea aan printer / router / pc etc Tegen sluipverbruik heb ik daar een hoofdschakelaar gemaakt die alles afschakelt, niet echt verdacht.
- CV. Stomtoevallig is afgelopen zomer deze vervangen, dus tussen de 2 keer dat de aardlek eruitvloog. Niet verdacht.
- Vrieskist, zou kunnen.
- Wasmachine, zou kunnen.
- Kookgroep keuken, alleen de inductieplaat. Zou kunnen (rest vd keuken zit hier niet op dus).
- Slaapkamer beneden. Hangt wel een tv e.d., maar ook die zit achter een schakelaar, blijft niet op standbye staan, niet verdacht.
- En de buitenboel. Blijft verdachte nr 1.
Maw genoeg gel*ld, Barry moet aan het werk
@Joram:
Om precies te zijn, wat zit er aan de bewuste aardlekkant:Barry2001 schreef:PS: zonnepanelen + omvormer zitten op de aardlekgroep die geen probleem geeft.
- Werkkamer beneden van m'n vriendin. Staat ook eea aan printer / router / pc etc Tegen sluipverbruik heb ik daar een hoofdschakelaar gemaakt die alles afschakelt, niet echt verdacht.
- CV. Stomtoevallig is afgelopen zomer deze vervangen, dus tussen de 2 keer dat de aardlek eruitvloog. Niet verdacht.
- Vrieskist, zou kunnen.
- Wasmachine, zou kunnen.
- Kookgroep keuken, alleen de inductieplaat. Zou kunnen (rest vd keuken zit hier niet op dus).
- Slaapkamer beneden. Hangt wel een tv e.d., maar ook die zit achter een schakelaar, blijft niet op standbye staan, niet verdacht.
- En de buitenboel. Blijft verdachte nr 1.
Maw genoeg gel*ld, Barry moet aan het werk
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Hop hop hop, even de kruipruimte in om je buitenkabel te traceren! 
Re: Aardlekschakelaar probleem
Het stak toevallig weer de kop op gisteren, maar de overige keren was het zonder grote belasting. Alleen de standaard spullen aan, vriezer, koelkast, wat buitenverlichting.Barry2001 schreef:@Michael: Vervelend, wil je ook opgelost hebben. Het heeft alleen bij mij niet met belasting te maken, laatste keer was 's nachts met vrijwel alles uit. We gebruiken wel eens een elektrisch grilletje op de veranda in de zomer op de bewuste groep, wil wel stoken dat ding, gaat altijd goed. En er gaan geen groepen door, alleen de aardlek waar 4 groepen onder zitten.
Komt wel goed, dat mag de elektricien uitzoeken
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ok, dan is het inderdaad een vergelijkende klacht. Laat svp nog maar horen wat nou uiteindelijk het euvel is geweest, als er wat gevonden wordt.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ik herken wel het zoeken en het analyseren/uitsluiten.
Van de zomer ook lopen zoeken, bleek uiteindelijk de schakeling van de pomp vloerverwarming, en die staat/hangt in de berging.
Nieuwe pomp en probleem over.
Van de zomer ook lopen zoeken, bleek uiteindelijk de schakeling van de pomp vloerverwarming, en die staat/hangt in de berging.
Nieuwe pomp en probleem over.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Als je niks kan vinden weet je i.i.g. dat het niet je bedrading of een defect apparaat ergens is. Dat knopje test ook alleen maar of hij tript op een lekstroom en dan niet vast zit. Dat is wat ie moet doen ter beveiliging. Het zijn op zich delicate dingen. Hij kijkt naar de verschilstroom tussen nul en fase. Komt die boven de 30 mA dan tript hij. Uitgaande van een max nominale stroom van 16A van een groep, is die verschilstroom ca 1/500 daarvan. Dat vereist op dat punt nauwkeurige fabricagetoleranties. Dacht dat ze fabrieksmatig op een stroomstoot van 10x Inom getest zijn. Dat kan met een blikseminslag wel voorkomen maar normaliter niet. Inom is de max bedrijfsstroom van de automaat. Voor huisinstallaties meestal 40A. Overigens wordt een lekstroom via de hartstreek van >= 3 mA als fataal beschouwd. Maar zo gevoelig is zo'n automaat niet te maken.Barry2001 schreef:@Peter: Als ik de aardlekschakelaar test met de knop werkt dit gewoon, maar blijkbaar als test niet afdoende... Als ik niks kan vinden is de schakelaar vervangen onderdeel van het pakket maatregelen![]()
Van losse apparaten kun je natuurlijk sowieso apart de lekstroom meten tussen fase en aarde en nul en aarde van het apparaat. Heb je alleen een scheidingstrafo voor nodig en een 1K meetweerstand en AC voltmeter. Voor de trafo heb je vast nog wel een ergens een buizentrafo liggen. Meer dan een paar mA heb je niet nodig.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Aardlekschakelaar probleem
Bij mij bleek het aan de aardlek zelf te liggen. Even een deur te hard dicht of tikken op de stoppenkast en daar ging ie. Ben eindeloos wezen troubleshooten om erachter te komen. Ik werd er wanhopig van. Zit je in Zwitserland en dan wordt je gebeld door je zoon dat de aardlek eruit ligt. Ik heb gelijk een nieuwe stoppenkast met extra aardlek en groepen genomen. Geen last meer gehad.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ik weet niet hoe dat tegenwoordig in de NEN regels staat, maar ik meen dat je een jaar of 25 geleden een wasmachine groep juist buitenom de aardlekschakelaar moest aansluiten.Barry2001 schreef:- Wasmachine, zou kunnen.
Heb je er ook een wasmachine schakelaar (met zo'n trektouwtje) ter plaatse zitten ?
Re: Aardlekschakelaar probleem
Valt volgens mij onder het bouwbesluit en dat verandert nogal eens om de paar jaar.ray5150 schreef:Ik weet niet hoe dat tegenwoordig in de NEN regels staat, maar ik meen dat je een jaar of 25 geleden een wasmachine groep juist buitenom de aardlekschakelaar moest aansluiten.Barry2001 schreef:- Wasmachine, zou kunnen.
Heb je er ook een wasmachine schakelaar (met zo'n trektouwtje) ter plaatse zitten ?
Re: Aardlekschakelaar probleem
Dat zou kunnen, Peter. Maar het huis van Barry is in 1997 gebouwd, volgens de toen geldende normen en voorschriften.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
De aanwezigheid van aardlekschakelaars in nieuwe en gewijzigde huisinstallaties is in Nederland
volgens de NEN 1010 sinds 1975 verplicht. Ze worden veelal in de groepenkast opgenomen.
Tegenwoordig mogen de aardlekschakelaars van 500 mA (=0,50 A) niet meer worden gebruikt en
alle aardlekschakelaars van het type AC zijn niet meer toegestaan.
In installaties na 1996 en sinds 1 september 2005 is het zelfs verplicht, om in woningen waarvan
de bouwvergunning is afgegeven na deze datum, alle eindgroepen in de groepenkast verdeeld achter
twee aardlekschakelaars van 30 mA te plaatsen (bij meer dan twee eindgroepen).
Ook bij het aanpassen van de groepenkast is men verplicht de nieuw te plaatsen eindgroep achter
een aardlekschakelaar van maximaal 30 mA (=0,03 A) te plaatsen.
Met andere woorden de volledige installatie moet dan worden aangepast en achter twee
aardlekschakelaars van maximaal 30 mA worden geplaatst en waaronder dus ook de wasmachine.
In huisinstallaties mogen maximaal 4 groepen worden aangesloten achter één aardlekschakelaar.
Per 1 september 2005 is in Nederland overigens ook een hoofdschakelaar verplicht geworden.
Dit geldt voor woningen waarvan de bouwvergunning na deze datum is afgegeven of ingrijpende
aanpassingen worden gedaan aan de elektrische installatie of groepenkast.
volgens de NEN 1010 sinds 1975 verplicht. Ze worden veelal in de groepenkast opgenomen.
Tegenwoordig mogen de aardlekschakelaars van 500 mA (=0,50 A) niet meer worden gebruikt en
alle aardlekschakelaars van het type AC zijn niet meer toegestaan.
In installaties na 1996 en sinds 1 september 2005 is het zelfs verplicht, om in woningen waarvan
de bouwvergunning is afgegeven na deze datum, alle eindgroepen in de groepenkast verdeeld achter
twee aardlekschakelaars van 30 mA te plaatsen (bij meer dan twee eindgroepen).
Ook bij het aanpassen van de groepenkast is men verplicht de nieuw te plaatsen eindgroep achter
een aardlekschakelaar van maximaal 30 mA (=0,03 A) te plaatsen.
Met andere woorden de volledige installatie moet dan worden aangepast en achter twee
aardlekschakelaars van maximaal 30 mA worden geplaatst en waaronder dus ook de wasmachine.
In huisinstallaties mogen maximaal 4 groepen worden aangesloten achter één aardlekschakelaar.
Per 1 september 2005 is in Nederland overigens ook een hoofdschakelaar verplicht geworden.
Dit geldt voor woningen waarvan de bouwvergunning na deze datum is afgegeven of ingrijpende
aanpassingen worden gedaan aan de elektrische installatie of groepenkast.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ik heb hem samengesteld bij Vekto.nl. Hij was niet eens zo duur.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Nope, geen aparte (trek)schakelaar. Hij zit wel op een eigen groep, maar met andere groepen op 1 aardlekschakelaar.ray5150 schreef:Ik weet niet hoe dat tegenwoordig in de NEN regels staat, maar ik meen dat je een jaar of 25 geleden een wasmachine groep juist buitenom de aardlekschakelaar moest aansluiten.Barry2001 schreef:- Wasmachine, zou kunnen.
Heb je er ook een wasmachine schakelaar (met zo'n trektouwtje) ter plaatse zitten ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Klopperdeklop, geen effectFredvandam schreef:Bij mij bleek het aan de aardlek zelf te liggen. Even een deur te hard dicht of tikken op de stoppenkast en daar ging ie. Ben eindeloos wezen troubleshooten om erachter te komen. Ik werd er wanhopig van. Zit je in Zwitserland en dan wordt je gebeld door je zoon dat de aardlek eruit ligt. Ik heb gelijk een nieuwe stoppenkast met extra aardlek en groepen genomen. Geen last meer gehad.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Even een vraagje over je zonnepanelen. Heeft die set een eigen aardlek en is die niet per ongeluk na de bestaande aardlek aangesloten.
Overigens moet dat een (dure) klasse B aardlek zijn:
http://www.eaton.nl/nederland/Producten ... /index.htm
Overigens moet dat een (dure) klasse B aardlek zijn:
http://www.eaton.nl/nederland/Producten ... /index.htm
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ons huis is '87, maar de wasmachine en dergelijke zitten net als de keuken op randaarde zonder aardlek schakelaar.
Is destijds zo afgeleverd.
Is destijds zo afgeleverd.
