Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

2e hands misschien...
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Even opgezocht, dat is wel echt veel geld.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door wouter »

Seas L18, liever niet in TL. Fb ca 45hz maar dan ook echt een heel goed laag.
AL170 vraagt grote (TL) kast, zie ALKE topic van mij
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

wouter schreef:
Seas L18, liever niet in TL. Fb ca 45hz maar dan ook echt een heel goed laag.
AL170 vraagt grote (TL) kast, zie ALKE topic van mij
L18 is te groot. L16 is max haalbaar. Of bedoelde je die ook?
Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Dus liever 10 Hz minder en heel goed, dan andersom.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door wouter »

L16 wordt vaker per passief membraan gecombineerd. De gehele L serie is volgens mij goed in laagweergave
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

wouter schreef:
Seas L18, liever niet in TL. Fb ca 45hz maar dan ook echt een heel goed laag.
AL170 vraagt grote (TL) kast, zie ALKE topic van mij
Even wat verder gekeken en Seas L18 gaat wel passen in wat ik voor ogen heb. Dus dat is mooi.

Nu zijn er twee alu woofertjes van Seas, en ik snap het onderscheid niet helemaal. Zie wel wat verschillen in t/s maar weet niet hoe te interpreteren.
Bovendien lijkt de meest aantrekkelijke (o.a. lagere Fs) iets goedkoper te zijn.

Waarom zou je voor de één of voor de ander gaan? Mijn doel: mooie laagweergave via TL.

RCY: http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=461
RNX: http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=461

Een derde, laatste, optie is nog de Audax HM170C0; met iets hogere SD en een rendement dat 2dB hoger ligt dan de Seas maar ook met een hogere Fs die ongeveer 10Hz hoger ligt. https://en.toutlehautparleur.com/media/ ... 70C0-8.pdf

Dank weer voor jullie reacties!

Ruben
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door wouter »

De RNX is de betere woofer van de twee.
Grotere spreekspoel, hogere Xmax. Fs zegt weinig zonder qts en vas. De RNX is beter in het laag.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Dank, Wouter, voor je reacties.
Ik denk dat ik een setje rnx ga bestellen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door wouter »

Lijkt me wel een BR woofer, niet iets voor een grote TL. En als je budget het toelaat kun je ook naar Wavecor drivers kijken misschien.
Het goedkoopste complete laag komt meestal uit de LBVS varianten, Pappaleo bouwde met een Mission 6,5" een goede TL, met de CP-168.
Succes.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Goedkoop is overigens geen vereiste, dat heb ik misschien ergens ten onrechte gesuggereerd.

Ik wil vooral goed laag met een maximaal budget van ongeveer € 150,- per woofer. Minder mag natuurlijk.
Ik vind TL-laag over het algemeen erg goed klinken; vandaar de wens voor TL.

Een vereiste is dat de buitendiameter van de woofer niet groter is dan 180mm en de inbouwmaat niet boven 150mm komt, aangezien de kast maximaal 190 breed moet worden.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Gisteren bij Speaker & co 2 x seas l18rnx/p gehaald.
Vandaag eindelijk weer eens aan de hobby.

Het laag is erg mooi en het doet qua diepte bijna niet onder voor de 8 inch die ik hiervoor gebruikte. Je hoort wel dat ie af en toe wat harder moet werken.

Overall heeft het laag een goede punch, is het erg strak en het lijkt alsof ik er ook wat detail bij heb. Geheel niet ontevreden tot nu.
IMG_20180930_151506.jpg
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Hier gaat het allemaal erg langzaam.

Om het mezelf wat makkelijker te maken, ben ik op zoek naar het filters van bestaande ontwerpen die me aanspreken en met dezelfde of vergelijkbare drivers.

Nu ben ik o.a. op zoek naar het schema van de Proraum pro 20d zoals beschreven in HobbyHifi van januari 2008 (1/2008):
Kan iemand mij daaraan helpen?
hh81_titel_mi.jpg
hh81_titel_mi.jpg (31.14 KiB) 908 keer bekeken
http://www.hobbyhifi.de/Archiv/08/01_08/01_08.html

Verder heb ik plannen voor een behuizing à la PMC Fenestria maar dan zonder de bovenste kast en met maar één woofertje aan de onderkant. Ik vind het design erg mooi. Zal wel even duren voordat er weer foto's komen.
Screenshot-2018-10-11-at-11.26.11.png
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door piet1955 »

Gewoon Proraum vragen. Ze leveren al tijden geen bouwpakket meer dus misschien zijn ze wel gelegen...……
Niet geschoten is altijd mis.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

piet1955 schreef:
Gewoon Proraum vragen. Ze leveren al tijden geen bouwpakket meer dus misschien zijn ze wel gelegen...……
Niet geschoten is altijd mis.
Heb ze een mailtje gestuurd.
Mochten er in de tussentijd mensen zijn die de hobby hifi van 1/2008 nog hebben liggen en willen delen, dan hoor ik het graag.
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Tweety »

Hoi Ruben,

Ik ben niet zo ervaren op dit forum, heb me nog niet kunnen verdiepen hoe fotos/scans te plaatsen. Ik heb even gezocht en gevonden. Zal proberen schema te beschrijven:

3e orde filter voor de woofers (die parallele geschakeld staan)
L1 3,3 mH (trafo 0,26 Ohm)) serie, dan C1 (naar min) 200 uF (elco) en dan L2 (serie) 1,2 mH (trafo 0,11 Ohm)
Over de woofers parallel geschakeld: L3 (22mH 5,7 Ohm) en C2 (470 uF elco) samen in serie

Mid Neo 10 (waarschijnlijk meer interessant)
L4, C3 en R1 in serie met Neo 10 met resp waarden: 0,82 mH, 66 uF en 3,3 Ohm
Dan parallel over mid neo 10 2 Zuigkringen:
a) L5 met C4 en R2 in serie met resp waarden: 0,04 mH 6,8 uF en 1,5 Ohm
b) L6 met C5 met R3 n serie met resp waarden: 3.3 mH 1,5 uF en 10 Ohm
Neo 10 in tegenfase geschakeld.

Dan Tweet neo 3: 2e orde filter middels
C6 8,2 uF
L7 0,47 mH

Dan serieweerstand R4 2,7 Oh,
en zuigkring over Neo3:
L8, C7, R5 in serie geschakeld met waarden: 2,2 mH, 3,3 uF, 3,3 Ohm.

Ik hoop dat het voldoende duidelijk is zo.
Tweety
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Dank!
Ik weet genoeg.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door wouter »

ruben1981 schreef:
piet1955 schreef:
Gewoon Proraum vragen. Ze leveren al tijden geen bouwpakket meer dus misschien zijn ze wel gelegen...……
Niet geschoten is altijd mis.
Heb ze een mailtje gestuurd.
Mochten er in de tussentijd mensen zijn die de hobby hifi van 1/2008 nog hebben liggen en willen delen, dan hoor ik het graag.
Heb ik wel liggen, maar sinds verhuizing niet naar omgekeken dus wordt ff spitten. Heb je hem nog nodig?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door hannesie »

Ik heb hem hier ook, kon dat wel snel vinden.
Heb een scan van de bladzijde met het filter, wel voldoende lijkt mij.
Geef maar een PB als je het nodig vindt.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Dank voor alle behulpzame reacties!
Ik ben inmiddels voorzien!
Hopelijk snel een hobbydagje.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

190202 Versie 3.2.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door hannesie »

En?

Gaat er al wat herrie uitkomen, of is er iets wat nog ontbreekt?
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

hannesie schreef:
En?

Gaat er al wat herrie uitkomen, of is er iets wat nog ontbreekt?

Kennis, kunde, tijd en geld.

Maar er is geluid; het klinkt geinig. Ik ben wel wat laag kwijt na deze laatste soldeerronde. Dus heb een versie 2 al gepland. Mid en hoog iets zachter zetten. Een aantal paralleltakken lijkt ook minder noodzakelijk en ga daar ook in snijden.

Maar vervelender; ik zit met een balans-probleem. En het zit ergens in mijn speaker/filter-combinatie. Links speelt harder dan rechts.
Vond tijdens het solderen een slecht contactje in het rechter filter maar dit bleek het toch niet te zijn. Verder ontdekte ik dat de rdc van de linker midrange ongeveer .25 ohm lager ligt dan de rechter midrange. 0.2 ohm weerstand voor gezet, maar nog steeds een stereobeeld dat naar links trekt.
Ondertussen weer wachten tot het volgende weekend....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door hannesie »

Je weet dat ik het schema als kopie heb, dus als het allemaal goed in fase staat, en correct aangesloten?
Moet dan inderdaad goed gaan, maar zelf het ook wel meegemaakt dat een klein, bijna onzichtbaar streepje tin van een uitgeschoten soldeer bout toch een hele grote invloed had op het geluid.
En dan is het echt zoeken met/naar de speld in ....
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Ik hoop maar dat het niet aan mijn drivers ligt...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Shadow »

Hoe staan ze opgesteld? Doe eens een foto van je luisterplek met je speakers in zicht?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”