pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
hoi Kappa7,
Lijkt me de meest nauwkeurige manier, en je hoeft niet te rekenen, je leest de waarde direct van de stroom meter,
ik doe het altijd zo.
Groet,
Pim
Lijkt me de meest nauwkeurige manier, en je hoeft niet te rekenen, je leest de waarde direct van de stroom meter,
ik doe het altijd zo.
Groet,
Pim
Re: pass pearl 2 probleem
Deze manier geeft idd de Idss maar hoe het met de steilheid zit
Als een 2SK117 en 2SK170 zo hetzelfde geven zijn ze nog niet gelijk.Zit er bijv. dik in dat de 170 twee keer zoveel aan de uitgang van de pearl gaat opleveren.
Denk je goeie fet's te hebben, versterken ze weinig
Methode is enkel goed om bekende fet's te sorteren.
Anne
Als een 2SK117 en 2SK170 zo hetzelfde geven zijn ze nog niet gelijk.Zit er bijv. dik in dat de 170 twee keer zoveel aan de uitgang van de pearl gaat opleveren.
Denk je goeie fet's te hebben, versterken ze weinig
Methode is enkel goed om bekende fet's te sorteren.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Hoi Anne,
En als de Fets als stroombron gebruikt, is dat een eenvoudige en goede manier van meten.
Groet,
Pim
En als de Fets als stroombron gebruikt, is dat een eenvoudige en goede manier van meten.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Hoi Anne,
Anders zou je ze met een Peak meter moeten meten.
Groet,
Pim
Anders zou je ze met een Peak meter moeten meten.
Groet,
Pim
Re: pass pearl 2 probleem
Beetje (?) raar schema bij die grafiekjes.
Zou zoiets kunnen, 1k aan de "gate" tegen evt oscilleren en verkeerd aansluiten.
Anne
Zou zoiets kunnen, 1k aan de "gate" tegen evt oscilleren en verkeerd aansluiten.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Hoi Anne,
Ik zou het niet weten, maar de Peak meter werkt, deze curve`s heb ik via mijn computer gemaakt, van veel verschillende transistoren en Fets, het is wel een tijdrovend werkje om al die curve`s te maken, maar dan heb je ook wat.
Groet,
Pim
Ik zou het niet weten, maar de Peak meter werkt, deze curve`s heb ik via mijn computer gemaakt, van veel verschillende transistoren en Fets, het is wel een tijdrovend werkje om al die curve`s te maken, maar dan heb je ook wat.
Groet,
Pim
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: pass pearl 2 probleem
Dit stukje heb ik hier nog liggen. Zal dit eens op deze manier proberen.dre schreef:Volgens mij had Ray ergens een stukje geplaatst over het matchen........
Die heb ik toen gebruikt in ieder geval.
Re: pass pearl 2 probleem
Nu ik hier toch mee bezig ben ...
Lijkt op een 2SK170 tussen groen en blauw (eerder blauw).
Bij grotere stroom (kleinere -Vg) meer steilheid, kleiner minder.
Bij Vg=0 is de Idss, hier dus ong. 8mA.
Anne
PS: je ziet ook goed dat onder de 2volt de fet niet meer goed werkt.
Kun je nagaan op 0,6Volt zoals bij de Salas shunt

Bij grotere stroom (kleinere -Vg) meer steilheid, kleiner minder.
Bij Vg=0 is de Idss, hier dus ong. 8mA.
Anne
PS: je ziet ook goed dat onder de 2volt de fet niet meer goed werkt.
Kun je nagaan op 0,6Volt zoals bij de Salas shunt
Re: pass pearl 2 probleem
Was toch wel benieuwd hoe nauwkeurig mijn chinese meter is...............
We pakken een 2SK170BL en meten deze in de meter.
En dan meten over een 100 Ohm weerstand met 5V op de FET. (0,624Vx 10mA = 6,24mA)
Volgens mij klopt de meter aardig
We pakken een 2SK170BL en meten deze in de meter.
En dan meten over een 100 Ohm weerstand met 5V op de FET. (0,624Vx 10mA = 6,24mA)
Volgens mij klopt de meter aardig
Laatst gewijzigd door democles op zo 16 jul 2017, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: pass pearl 2 probleem
Over het algemeen is de steilheid en daarmee de wisselspanningsversterking, hetzelfde bij eenzelfde instelstroom. Alleen Vgs voor de instelling kan daarbij sterk verschillen. In ieder geval bij een zelfde typenummer. Dus als je matcht op eenzelfde stroom bij eenzelfde Vgs zit je goed. Handigste is dan om de instelwaarde te nemen waarin ie uiteindelijk zijn werk moet doen.Ah!buis schreef:Deze manier geeft idd de Idss maar hoe het met de steilheid zit![]()
Als een 2SK117 en 2SK170 zo hetzelfde geven zijn ze nog niet gelijk.Zit er bijv. dik in dat de 170 twee keer zoveel aan de uitgang van de pearl gaat opleveren.
Denk je goeie fet's te hebben, versterken ze weinig![]()
Methode is enkel goed om bekende fet's te sorteren.
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Jammer voor Sander dan, hoop dat z'n fetjes toch goed zijn is dan vervlogendemocles schreef:Was toch wel benieuwd hoe nauwkeurig mijn chinese meter is...............![]()
We pakken een 2SK170BL en meten deze in de meter.
En dan meten over een 100 Ohm weerstand met 5V op de FET. (0,624Vx 10mA = 6,24mA)
Volgens mij klopt de meter aardig
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Bij de pearl is de Vgs gebonden aan de stroom door de 10 Ω source weerstand.Pjotr schreef:Over het algemeen is de steilheid en daarmee de wisselspanningsversterking, hetzelfde bij eenzelfde instelstroom. Alleen Vgs voor de instelling kan daarbij sterk verschillen. In ieder geval bij een zelfde typenummer. Dus als je matcht op eenzelfde stroom bij eenzelfde Vgs zit je goed. Handigste is dan om de instelwaarde te nemen waarin ie uiteindelijk zijn werk moet doen.
Als je selecteerd op Idss (wel van eenzelfde type) krijgen ze ook eenzelde Vgs op het instelpunt.
Met de Idss=8mA hier is de stoom 6mA in de schakeling.Maar het zijn er 4 , krijg je 24mA door R9=499Ω geeft 12V en er is maar ruimte voor nog geen 10V, gaat niet.Vandaar dat hier de groene versie moet gebruikt.
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Belangrijkste is toch dat links en rechts gelijk zijn en evenveel versterken? Sander is echt niet de eerste die een Pearl 2 bouwt. Mocht ie nou niet uitkomen met de spanningsinstelling met de huidige fets dan is er altijd nog de optie om R9 te verkleinen. Je hebt gelijk dat Q3 wel voldoende "bewegingsvrijheid" moet hebben. Daar zou idealiter iets van 15V op de collector moeten staan.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 16 jul 2017, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: pass pearl 2 probleem
Klopt ik heb al laten zien dat met een idds van 6.9 het verhaal ook gewoon werkt.
Re: pass pearl 2 probleem
Zie mijn aanvulling George. Wat Anne aanhaalt is wel belangrijk in verband met de oversturingsruimte.
Re: pass pearl 2 probleem
Dan krijg je 5,5mA per fet en 22mA door Q3 en R9, blijft er niks voor Q3 over zit helemaal in geleiding.Er is nog steeds de wisselende stroom van de fets (signaal) die een spanning over R9 geeft, maar van de konstante Vd (doel van Q3) is niets over.Kappa7 schreef:Klopt ik heb al laten zien dat met een idds van 6.9 het verhaal ook gewoon werkt.
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Geloof dat we 't wel eens zijnPjotr schreef:Belangrijkste is toch dat links en rechts gelijk zijn en evenveel versterken? Sander is echt niet de eerste die een Pearl 2 bouwt. Mocht ie nou niet uitkomen met de spanningsinstelling met de huidige fets dan is er altijd nog de optie om R9 te verkleinen. Je hebt gelijk dat Q3 wel voldoende "bewegingsvrijheid" moet hebben. Daar zou idealiter iets van 15V op de collector moeten staan.
AnneAh!buis schreef:Je kunt ook R9 aanpassen voor een redelijke spanningsverdeling Q3/R9.Met R9 kleiner neemt de versterking af, maar kleiner is als de fet's meer stroom trekken en dan is hun steilheid weer groter zodat er niet veel verandert.Behalve dan het stroomverbruik, dat kan van zo'n 10mA naar meer dan 30 gaan.
Wel rekening me te houden.
Re: pass pearl 2 probleem
Ik zit schijnbaar dan net op het randje van wat nog kan aangezien het prima klinkt.Ah!buis schreef:Dan krijg je 5,5mA per fet en 22mA door Q3 en R9, blijft er niks voor Q3 over zit helemaal in geleiding.Er is nog steeds de wisselende stroom van de fets (signaal) die een spanning over R9 geeft, maar van de konstante Vd (doel van Q3) is niets over.Kappa7 schreef:Klopt ik heb al laten zien dat met een idds van 6.9 het verhaal ook gewoon werkt.
Anne
Zou ik dan voor de zekerheid R9 maar wat moeten verlagen?
Re: pass pearl 2 probleem
Met 330 Ω blijft er een goeie 2,5V over voor Q3 (tussen e en c, wel nameten!), moet genoeg zijn.Voeding moet nu wel iets van 25mA leveren tegen zo'n 15mA met groene fets.Kappa7 schreef:Ik zit schijnbaar dan net op het randje van wat nog kan aangezien het prima klinkt.
Zou ik dan voor de zekerheid R9 maar wat moeten verlagen?
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Stroom hebben we genoeg
Dat mag het probleem dus niet zijn.
Zal eens kijken wat dat doet.
Dat mag het probleem dus niet zijn.
Zal eens kijken wat dat doet.
Re: pass pearl 2 probleem
Normaliter zul je weinig anders merken dan iets minder versterking. Je hebt wel kans dat het opener gaat klinken mocht het nu net op het randje staan. Het is vooral ook aan headroom bij luide passages en "tikken" wat je wint.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Hoi Anne,
Als ik de schakeling simuleer en zie wat er in het eerste trapje aan stroom loopt, dan kunnen dat toch niet de Fets zijn die R9 499 ohm zo zwaar belasten.
Groet,
Pim
Als ik de schakeling simuleer en zie wat er in het eerste trapje aan stroom loopt, dan kunnen dat toch niet de Fets zijn die R9 499 ohm zo zwaar belasten.
Groet,
Pim
Re: pass pearl 2 probleem
'k Weet niet wat je daar uitspookt.Met R4 kortgesloten ?
Met een spanningsbron aan de basis van T2 gaat bijna alle stroom van de fets emitter (T2) naar basis.
De collector krijgt wat het spanningsverschil over R3 nog toelaat.Is niet de bedoeling zo.
Zoiets moet het worden, gemiddelde fet aangenomen.
Anne
Met een spanningsbron aan de basis van T2 gaat bijna alle stroom van de fets emitter (T2) naar basis.
De collector krijgt wat het spanningsverschil over R3 nog toelaat.Is niet de bedoeling zo.
Zoiets moet het worden, gemiddelde fet aangenomen.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 17 jul 2017, 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: pass pearl 2 probleem
Hoi Anne,
Het zijn spanning die worden weergegeven, ik heb bewust een BF 245C genomen om daar meer stroom te krijgen, en om te zien wat er door R9 gaat lopen, hieronder een eerste opzet met een lage stroom door de Fet.
Groet,
Pim
Het zijn spanning die worden weergegeven, ik heb bewust een BF 245C genomen om daar meer stroom te krijgen, en om te zien wat er door R9 gaat lopen, hieronder een eerste opzet met een lage stroom door de Fet.
Groet,
Pim
