Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

nog even een vraagje; worden bij het verschijnen van de uitgave en versterker ook prints voor deze aangeboden die we kunnen bestellen of krijgen we een koper-layout waarna we zelf de prints moeten maken?

bart
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

KT88 schreef:
Bij Farnell kun je boven de 50 euro ook als particulier bestellen, zij het met vooruitbetaling.

BMM heeft ze ook in het programma.

Slitfoils wordt al lastiger, is daar nu al eens een fatsoenlijke Nederlandse leverancier voor gevonden?
Iets voor Roland "Crafty" misschien? :twisted:
ik vind bij BMM wel de 2SC2922, echter niet de 2SA 1216, misschien kan deze appart besteld worden ....?

bart
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ik ga ervan uit dat van complementaire paartjes, beide sexen geleverd kunnen worden, anders bestellen ze die maar! :lol:
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

zou me toch ook logisch lijken :idea: zal even een mailtje sturen
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

dit kreeg ik als antwoord van BMM
Deze typen zijn al wat ouder en niet meer goed leverbaar.
Ik zou je willen aanraden om 2SC3264 en 2SA1295 te gebruiken in jouw ontwerp.
dan maar ergens anders proberen zou ik zeggen
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wat een onzin zeg, beide transistoren worden ook nu nog veelvuldig gebruikt in nieuwe ontwerpen. Waarschijnlijk zal BMM e.a. moeten bestellen met een minimum order aantal en daar heeft men gewoon geen zin in. De alternatieven die hij voorstelt voldoen in principe ook, maar ik kan daar geen 100% garantie op geven, ik heb deze transistors namelijk hier niet liggen en kan e.a. dus ook niet verifieren. Eventueel kan ik ook Hfe gepaarde 2SC2922/2SA1216 leveren, ik heb er namelijk een aantal op voorraad.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Aquilon schreef:
dit kreeg ik als antwoord van BMM
Deze typen zijn al wat ouder en niet meer goed leverbaar.
Ik zou je willen aanraden om 2SC3264 en 2SA1295 te gebruiken in jouw ontwerp.
dan maar ergens anders proberen zou ik zeggen
Wat een onzin, ze staan gewoon als RoHS compliant leverbaar bij iedere fatsoenlijke leverancier hoor.

Zo ken ik er nog wel een paar, 2SA1494/2SC3858 zou je er ook nog in kunnen plakken, met wat goede (kwade?) wil......

Als het tot een soort inkoopactie moet komen, kan ik eens kijken of ik iets kan betekenen.
Ons bedrijf bestelt direct van Sanken zelf, maar dan hebben we het wel over aantallen van 1000+ per type.

Hopelijk worden er dan heel veel van dit soort versterkertjes gebouwd :mrgreen:
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

KT88 schreef:
Aquilon schreef:
dit kreeg ik als antwoord van BMM
Deze typen zijn al wat ouder en niet meer goed leverbaar.
Ik zou je willen aanraden om 2SC3264 en 2SA1295 te gebruiken in jouw ontwerp.
dan maar ergens anders proberen zou ik zeggen
Wat een onzin, ze staan gewoon als RoHS compliant leverbaar bij iedere fatsoenlijke leverancier hoor.

Zo ken ik er nog wel een paar, 2SA1494/2SC3858 zou je er ook nog in kunnen plakken, met wat goede (kwade?) wil......

Als het tot een soort inkoopactie moet komen, kan ik eens kijken of ik iets kan betekenen.
Ons bedrijf bestelt direct van Sanken zelf, maar dan hebben we het wel over aantallen van 1000+ per type.

Hopelijk worden er dan heel veel van dit soort versterkertjes gebouwd :mrgreen:
count me in :-)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

KT88 zegt:
Slitfoils wordt al lastiger, is daar nu al eens een fatsoenlijke Nederlandse leverancier voor gevonden?
Iets voor Roland "Crafty" misschien?
Ik heb alleen nu nog geen flauw benul waar die dingen goed voor zijn. Zal er eens naar kijken. Bedank voor de tip. -edit-ah ok eddy currents tegen gaan-edit-

Groeten Roland
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat zijn de voedingscondensatoren die je bij versterkers gebruikt.

Effe een iets andere vraag: Deze amp is toch voor vermogens tot 100W? Is het voor de mensen die thuis al een computer hebben draaien om de kamer warm te krijgen ook mogelijk om het ampje op heel wat minder vermogen te laten draaien? Like de 20W die we hierboven in de test gezien hebben? Haal je dan nog wel het volledige potentiaal uit de amp (wat beterft vervorming e.d)? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen een 2x100W monster ik zijn kamer wil hebben, met zo'n 400W warmteafgifte ofzo...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Chris,
Effe een iets andere vraag: Deze amp is toch voor vermogens tot 100W? Is het voor de mensen die thuis al een computer hebben draaien om de kamer warm te krijgen ook mogelijk om het ampje op heel wat minder vermogen te laten draaien? Like de 20W die we hierboven in de test gezien hebben? Haal je dan nog wel het volledige potentiaal uit de amp (wat beterft vervorming e.d)? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen een 2x100W monster ik zijn kamer wil hebben, met zo'n 400W warmteafgifte ofzo...
Uiteraard is e.e.a. volledig schaalbaar, de 100W is gewoon een maximum gebaseerd op het maximaal per eindtransistor te dissiperen vermogen (met een stuk reserve ivm. de soa uiteraard). In 't artikel zullen we verslag doen van een aantal mogelijkheden om de versterker door het aanpassen van o.a. de stroom door de eindtrap aan te passen aan de wensen van de lezer. Niet iedereen zit tenslotte te wachten op een versterker die in rust ~200W aan vermogen in warmte omzet. De specificaties, dus ook de vervormingscijfers, veranderen niet als je hier veranderingen aanbrengt. Overigens gaat de versterker vrolijk door in klasse-B als er meer vermogen nodig is dan in klasse-A geleverd kan worden, alleen gaat de vervorming dan wel met sprongen omhoog.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Sander,

De transistoren voor de eindtrappen die jij gebruikt, zijn die gelijk aan de 2SC2922-SKN (180v 17a 200w 50mhz)? Ook de typische behuizing komt overeen. Die dingen kosten maar 3 EUR per stuk, da's goed te doen. De rest van de transistoren zijn zeker de moeite waard.

Je kunt dit controleren door naar www.nedis.nl te gaan, inloggen als 'demo gebruiker' en dan de typenummers invoeren.

Heb je misschien ook een schema of onderdelenlijst van de amp? Ik zit momenteel sterk te twijfelen tussen een UcD en zo'n klasse A dubbel mono configuratie, maar na het lezen van dit topic en het zien van de THD cijfers, ben ik toch erg onder de indruk!

Heb je bij het kiezen van de LED's wel rekening gehouden met de verschillende voltages per kleur?

[EDIT]

Hmm, dat voltage mag niet uitmaken gezien de LED gewoon 1 richting moet doorlaten, ongeacht de spanning.

Groetjes,
Barry
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Barry schreef:
Hmm, dat voltage mag niet uitmaken gezien de LED gewoon 1 richting moet doorlaten, ongeacht de spanning.
Euh Barry,
In sperrichting kan een LED meer spanning hebben dan in doorlaatrichting. Echter deze sperspanning mag maar enkele volts zijn (meestal 5V-max 7V)
In doorlaatrichting valt er juist, een voor referentie bruikbare, spanning over LED's. Deze spanning (globaal tussen 1,7 en 4 Volt) is niet geheel afhankelijk van de kleur maar ook van het type led en de stroom die er door gestuurd wordt.
Groene leds worden het meest gebruikt als spanningreferentie.. Deze Leds hebben een behoorlijk steile karakteristiek.

Kees
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Barry schreef:
Sander,

De transistoren voor de eindtrappen die jij gebruikt, zijn die gelijk aan de 2SC2922-SKN (180v 17a 200w 50mhz)? Ook de typische behuizing komt overeen. Die dingen kosten maar 3 EUR per stuk, da's goed te doen. De rest van de transistoren zijn zeker de moeite waard.

Je kunt dit controleren door naar www.nedis.nl te gaan, inloggen als 'demo gebruiker' en dan de typenummers invoeren.

Heb je misschien ook een schema of onderdelenlijst van de amp? Ik zit momenteel sterk te twijfelen tussen een UcD en zo'n klasse A dubbel mono configuratie, maar na het lezen van dit topic en het zien van de THD cijfers, ben ik toch erg onder de indruk!

Heb je bij het kiezen van de LED's wel rekening gehouden met de verschillende voltages per kleur?

[EDIT]

Hmm, dat voltage mag niet uitmaken gezien de LED gewoon 1 richting moet doorlaten, ongeacht de spanning.

Groetjes,
Barry
TIP!!!!!!!!!!!!

Niet bij Nedis KOPEN!!!!!!!!!!!!

Voor deze prijs is niet gegarandeerd dat het originele zijn!!!

Jan-Peter
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Wilde dat net gaan roepen, maar JP is me voor.

Er zijn fake-transistoren in omloop, en Nedis heeft me vaker kunstjes geflikt in dit verband.

Niet aan beginnen dus.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik wilde net gaan roepen, dat kan nooit voor die prijs, de originele zijn toch echt een stuk duurder en inderdaad zijn er veel nep-transistoren in omloop, maar jullie waren me al voor :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

En ookal is het nep, maakt het veel uit?

Hoe kunnen jullie trouwens (als particulier?) bestellen bij Nedis?

Wat kosten die dingen dan als echte versie? Ik bestel er sowieso wel 4, dan mag Sander ze nameten en gratis hebben, als 'ie wil.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

[mod] hier stonden een 3tal posts met wat minder vriendelijke off-topic reacties (ze gingen over competenties van de posters die al dan niet ter discussie werden gesteld en niet over de versterker) waar ik alleen maar op kan zeggen: heren: respect en geduld graag: denk bij de vraagstelling na over hoe iets overkomt en bij het beantwoorden graag zakelijk blijven
Laatst gewijzigd door Henkjan op zo 08 okt 2006, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Jan-Peter schreef:
Barry schreef:
Sander,

De transistoren voor de eindtrappen die jij gebruikt, zijn die gelijk aan de 2SC2922-SKN (180v 17a 200w 50mhz)? Ook de typische behuizing komt overeen. Die dingen kosten maar 3 EUR per stuk, da's goed te doen. De rest van de transistoren zijn zeker de moeite waard.

Je kunt dit controleren door naar www.nedis.nl te gaan, inloggen als 'demo gebruiker' en dan de typenummers invoeren.

Heb je misschien ook een schema of onderdelenlijst van de amp? Ik zit momenteel sterk te twijfelen tussen een UcD en zo'n klasse A dubbel mono configuratie, maar na het lezen van dit topic en het zien van de THD cijfers, ben ik toch erg onder de indruk!

Heb je bij het kiezen van de LED's wel rekening gehouden met de verschillende voltages per kleur?

[EDIT]

Hmm, dat voltage mag niet uitmaken gezien de LED gewoon 1 richting moet doorlaten, ongeacht de spanning.

Groetjes,
Barry
TIP!!!!!!!!!!!!

Niet bij Nedis KOPEN!!!!!!!!!!!!

Voor deze prijs is niet gegarandeerd dat het originele zijn!!!

Jan-Peter
Nee, niet echt. Soms staat het er bij en soms ook niet.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zojuist zijn de printen gearriveerd en kan ik dus (eindelijk) beginnen met het bestukken ervan, hieronder een indruk, rechts de voedingsprint met daarop straks 4x33000uF aan bufferelco's en de voeding voor de voortrap en daarnaast de print voor de versterker.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo! Dat wordt echt een hightech verwarmingsketel 8)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja, en de wintermaanden komen er weer aan, dus heb ik straks lekkere warme voeten, handig zo'n set bijzetkachel's :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Knap stukje werk. =D> =D> =D>
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Waar haal je die prints eigenlijk?

Dank! :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Printen dien je uiteraard eerst zelf te tekenen, ik gebruik daarvoor Eagle (http://www.cadsoft.de), daarna laat je ze maken bij EuroCircuits (http://www.eurocircuits.com) da's met afstand de goedkoopste en snelste. Hieronder een indruk van de opgebouwde voeding en voordat je je afvraagt wat al die transistoren daar doen, da's de discreet opgebouwde spanningsregelaar van de voortrap van de versterker.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Plaats reactie