Sneak-preview, superlatieve klasse-A
Moderator: Beheerdersteam
ik vind bij BMM wel de 2SC2922, echter niet de 2SA 1216, misschien kan deze appart besteld worden ....?KT88 schreef:Bij Farnell kun je boven de 50 euro ook als particulier bestellen, zij het met vooruitbetaling.
BMM heeft ze ook in het programma.
Slitfoils wordt al lastiger, is daar nu al eens een fatsoenlijke Nederlandse leverancier voor gevonden?
Iets voor Roland "Crafty" misschien?
bart
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Wat een onzin zeg, beide transistoren worden ook nu nog veelvuldig gebruikt in nieuwe ontwerpen. Waarschijnlijk zal BMM e.a. moeten bestellen met een minimum order aantal en daar heeft men gewoon geen zin in. De alternatieven die hij voorstelt voldoen in principe ook, maar ik kan daar geen 100% garantie op geven, ik heb deze transistors namelijk hier niet liggen en kan e.a. dus ook niet verifieren. Eventueel kan ik ook Hfe gepaarde 2SC2922/2SA1216 leveren, ik heb er namelijk een aantal op voorraad.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wat een onzin, ze staan gewoon als RoHS compliant leverbaar bij iedere fatsoenlijke leverancier hoor.Aquilon schreef:dit kreeg ik als antwoord van BMM
dan maar ergens anders proberen zou ik zeggenDeze typen zijn al wat ouder en niet meer goed leverbaar.
Ik zou je willen aanraden om 2SC3264 en 2SA1295 te gebruiken in jouw ontwerp.
Zo ken ik er nog wel een paar, 2SA1494/2SC3858 zou je er ook nog in kunnen plakken, met wat goede (kwade?) wil......
Als het tot een soort inkoopactie moet komen, kan ik eens kijken of ik iets kan betekenen.
Ons bedrijf bestelt direct van Sanken zelf, maar dan hebben we het wel over aantallen van 1000+ per type.
Hopelijk worden er dan heel veel van dit soort versterkertjes gebouwd
count me inKT88 schreef:Wat een onzin, ze staan gewoon als RoHS compliant leverbaar bij iedere fatsoenlijke leverancier hoor.Aquilon schreef:dit kreeg ik als antwoord van BMM
dan maar ergens anders proberen zou ik zeggenDeze typen zijn al wat ouder en niet meer goed leverbaar.
Ik zou je willen aanraden om 2SC3264 en 2SA1295 te gebruiken in jouw ontwerp.
Zo ken ik er nog wel een paar, 2SA1494/2SC3858 zou je er ook nog in kunnen plakken, met wat goede (kwade?) wil......
Als het tot een soort inkoopactie moet komen, kan ik eens kijken of ik iets kan betekenen.
Ons bedrijf bestelt direct van Sanken zelf, maar dan hebben we het wel over aantallen van 1000+ per type.
Hopelijk worden er dan heel veel van dit soort versterkertjes gebouwd
KT88 zegt:
Groeten Roland
Ik heb alleen nu nog geen flauw benul waar die dingen goed voor zijn. Zal er eens naar kijken. Bedank voor de tip. -edit-ah ok eddy currents tegen gaan-edit-Slitfoils wordt al lastiger, is daar nu al eens een fatsoenlijke Nederlandse leverancier voor gevonden?
Iets voor Roland "Crafty" misschien?
Groeten Roland
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Dat zijn de voedingscondensatoren die je bij versterkers gebruikt.
Effe een iets andere vraag: Deze amp is toch voor vermogens tot 100W? Is het voor de mensen die thuis al een computer hebben draaien om de kamer warm te krijgen ook mogelijk om het ampje op heel wat minder vermogen te laten draaien? Like de 20W die we hierboven in de test gezien hebben? Haal je dan nog wel het volledige potentiaal uit de amp (wat beterft vervorming e.d)? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen een 2x100W monster ik zijn kamer wil hebben, met zo'n 400W warmteafgifte ofzo...
Effe een iets andere vraag: Deze amp is toch voor vermogens tot 100W? Is het voor de mensen die thuis al een computer hebben draaien om de kamer warm te krijgen ook mogelijk om het ampje op heel wat minder vermogen te laten draaien? Like de 20W die we hierboven in de test gezien hebben? Haal je dan nog wel het volledige potentiaal uit de amp (wat beterft vervorming e.d)? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen een 2x100W monster ik zijn kamer wil hebben, met zo'n 400W warmteafgifte ofzo...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Chris,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Uiteraard is e.e.a. volledig schaalbaar, de 100W is gewoon een maximum gebaseerd op het maximaal per eindtransistor te dissiperen vermogen (met een stuk reserve ivm. de soa uiteraard). In 't artikel zullen we verslag doen van een aantal mogelijkheden om de versterker door het aanpassen van o.a. de stroom door de eindtrap aan te passen aan de wensen van de lezer. Niet iedereen zit tenslotte te wachten op een versterker die in rust ~200W aan vermogen in warmte omzet. De specificaties, dus ook de vervormingscijfers, veranderen niet als je hier veranderingen aanbrengt. Overigens gaat de versterker vrolijk door in klasse-B als er meer vermogen nodig is dan in klasse-A geleverd kan worden, alleen gaat de vervorming dan wel met sprongen omhoog.Effe een iets andere vraag: Deze amp is toch voor vermogens tot 100W? Is het voor de mensen die thuis al een computer hebben draaien om de kamer warm te krijgen ook mogelijk om het ampje op heel wat minder vermogen te laten draaien? Like de 20W die we hierboven in de test gezien hebben? Haal je dan nog wel het volledige potentiaal uit de amp (wat beterft vervorming e.d)? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen een 2x100W monster ik zijn kamer wil hebben, met zo'n 400W warmteafgifte ofzo...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
-
Barry
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 261
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
- Locatie: Zaandam
Sander,
De transistoren voor de eindtrappen die jij gebruikt, zijn die gelijk aan de 2SC2922-SKN (180v 17a 200w 50mhz)? Ook de typische behuizing komt overeen. Die dingen kosten maar 3 EUR per stuk, da's goed te doen. De rest van de transistoren zijn zeker de moeite waard.
Je kunt dit controleren door naar www.nedis.nl te gaan, inloggen als 'demo gebruiker' en dan de typenummers invoeren.
Heb je misschien ook een schema of onderdelenlijst van de amp? Ik zit momenteel sterk te twijfelen tussen een UcD en zo'n klasse A dubbel mono configuratie, maar na het lezen van dit topic en het zien van de THD cijfers, ben ik toch erg onder de indruk!
Heb je bij het kiezen van de LED's wel rekening gehouden met de verschillende voltages per kleur?
[EDIT]
Hmm, dat voltage mag niet uitmaken gezien de LED gewoon 1 richting moet doorlaten, ongeacht de spanning.
Groetjes,
Barry
De transistoren voor de eindtrappen die jij gebruikt, zijn die gelijk aan de 2SC2922-SKN (180v 17a 200w 50mhz)? Ook de typische behuizing komt overeen. Die dingen kosten maar 3 EUR per stuk, da's goed te doen. De rest van de transistoren zijn zeker de moeite waard.
Je kunt dit controleren door naar www.nedis.nl te gaan, inloggen als 'demo gebruiker' en dan de typenummers invoeren.
Heb je misschien ook een schema of onderdelenlijst van de amp? Ik zit momenteel sterk te twijfelen tussen een UcD en zo'n klasse A dubbel mono configuratie, maar na het lezen van dit topic en het zien van de THD cijfers, ben ik toch erg onder de indruk!
Heb je bij het kiezen van de LED's wel rekening gehouden met de verschillende voltages per kleur?
[EDIT]
Hmm, dat voltage mag niet uitmaken gezien de LED gewoon 1 richting moet doorlaten, ongeacht de spanning.
Groetjes,
Barry
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Euh Barry,Barry schreef:Hmm, dat voltage mag niet uitmaken gezien de LED gewoon 1 richting moet doorlaten, ongeacht de spanning.
In sperrichting kan een LED meer spanning hebben dan in doorlaatrichting. Echter deze sperspanning mag maar enkele volts zijn (meestal 5V-max 7V)
In doorlaatrichting valt er juist, een voor referentie bruikbare, spanning over LED's. Deze spanning (globaal tussen 1,7 en 4 Volt) is niet geheel afhankelijk van de kleur maar ook van het type led en de stroom die er door gestuurd wordt.
Groene leds worden het meest gebruikt als spanningreferentie.. Deze Leds hebben een behoorlijk steile karakteristiek.
Kees
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
TIP!!!!!!!!!!!!Barry schreef:Sander,
De transistoren voor de eindtrappen die jij gebruikt, zijn die gelijk aan de 2SC2922-SKN (180v 17a 200w 50mhz)? Ook de typische behuizing komt overeen. Die dingen kosten maar 3 EUR per stuk, da's goed te doen. De rest van de transistoren zijn zeker de moeite waard.
Je kunt dit controleren door naar www.nedis.nl te gaan, inloggen als 'demo gebruiker' en dan de typenummers invoeren.
Heb je misschien ook een schema of onderdelenlijst van de amp? Ik zit momenteel sterk te twijfelen tussen een UcD en zo'n klasse A dubbel mono configuratie, maar na het lezen van dit topic en het zien van de THD cijfers, ben ik toch erg onder de indruk!
Heb je bij het kiezen van de LED's wel rekening gehouden met de verschillende voltages per kleur?
[EDIT]
Hmm, dat voltage mag niet uitmaken gezien de LED gewoon 1 richting moet doorlaten, ongeacht de spanning.
Groetjes,
Barry
Niet bij Nedis KOPEN!!!!!!!!!!!!
Voor deze prijs is niet gegarandeerd dat het originele zijn!!!
Jan-Peter
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik wilde net gaan roepen, dat kan nooit voor die prijs, de originele zijn toch echt een stuk duurder en inderdaad zijn er veel nep-transistoren in omloop, maar jullie waren me al voor
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
[mod] hier stonden een 3tal posts met wat minder vriendelijke off-topic reacties (ze gingen over competenties van de posters die al dan niet ter discussie werden gesteld en niet over de versterker) waar ik alleen maar op kan zeggen: heren: respect en geduld graag: denk bij de vraagstelling na over hoe iets overkomt en bij het beantwoorden graag zakelijk blijven
Laatst gewijzigd door Henkjan op zo 08 okt 2006, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, niet echt. Soms staat het er bij en soms ook niet.Jan-Peter schreef:TIP!!!!!!!!!!!!Barry schreef:Sander,
De transistoren voor de eindtrappen die jij gebruikt, zijn die gelijk aan de 2SC2922-SKN (180v 17a 200w 50mhz)? Ook de typische behuizing komt overeen. Die dingen kosten maar 3 EUR per stuk, da's goed te doen. De rest van de transistoren zijn zeker de moeite waard.
Je kunt dit controleren door naar www.nedis.nl te gaan, inloggen als 'demo gebruiker' en dan de typenummers invoeren.
Heb je misschien ook een schema of onderdelenlijst van de amp? Ik zit momenteel sterk te twijfelen tussen een UcD en zo'n klasse A dubbel mono configuratie, maar na het lezen van dit topic en het zien van de THD cijfers, ben ik toch erg onder de indruk!
Heb je bij het kiezen van de LED's wel rekening gehouden met de verschillende voltages per kleur?
[EDIT]
Hmm, dat voltage mag niet uitmaken gezien de LED gewoon 1 richting moet doorlaten, ongeacht de spanning.
Groetjes,
Barry
Niet bij Nedis KOPEN!!!!!!!!!!!!
Voor deze prijs is niet gegarandeerd dat het originele zijn!!!
Jan-Peter
Groeten Mark
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Zojuist zijn de printen gearriveerd en kan ik dus (eindelijk) beginnen met het bestukken ervan, hieronder een indruk, rechts de voedingsprint met daarop straks 4x33000uF aan bufferelco's en de voeding voor de voortrap en daarnaast de print voor de versterker.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ja, en de wintermaanden komen er weer aan, dus heb ik straks lekkere warme voeten, handig zo'n set bijzetkachel's 
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Printen dien je uiteraard eerst zelf te tekenen, ik gebruik daarvoor Eagle (http://www.cadsoft.de), daarna laat je ze maken bij EuroCircuits (http://www.eurocircuits.com) da's met afstand de goedkoopste en snelste. Hieronder een indruk van de opgebouwde voeding en voordat je je afvraagt wat al die transistoren daar doen, da's de discreet opgebouwde spanningsregelaar van de voortrap van de versterker.


Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com


Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
