Mijn Bill.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Bill.

Bericht door Ah!buis »

Edwin68 schreef:
Bedankt Anne,
Zo zie je maar dat je niet ongestraft zaken in een schema kan wijzigen en er nog ongestraft mee weg kunt komen ook. :?

Als er ook maar enige twijfel bestaat of de CFB samen gaat met de bias automaat, is het voor mij geen optie om het te proberen.

Tjonge.... komt allemaal meer bij kijken dan ik had verwacht :)
Het mag echter nog steeds de pret niet drukken.
Tja, als je er een automaat inzet zonder verdere gegevens :( ...
Anne
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Ik begrijp wat je bedoelt.
Die automaat is voor mij eigenlijk een vangnet. Ik weet dat ik in de loop der tijd vergeet de buizen te controleren op verlopen van de bias.
Een stabiele bias weegt voor mij dan zwaarder dan de CFB.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Mijn Bill.

Bericht door metabaron »

Je kan er ook een mooie ma meter inzetten. Als je een mooie meter erin hebt kijk je er zeker op.
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Ik moet toegeven dat ik een mooie meter op een versterker zeker kan waarderen. Toch zal ik geen meters plaatsen. Ik vind het niet helemaal passen bij hoe mijn versterker er uit moet komen te zien.
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Hierbij een link naar de application note voor de negatieve bias supply
De opgegeven 220K weerstand is ook zichtbaar in het schema in de application note. het betreft hier echter het schema van de UL40-S2 versterker van Menno van der Veen met EL34 buizen. Mmmhh, vraag mij toch af of dit goed gaat met de Mono Bill

automaat.http://www.tentlabs.com/Components/Tube ... 0_AN05.pdf
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Mijn Bill.

Bericht door Jan Geert »

Edwin68 schreef:
Een stabiele bias weegt voor mij dan zwaarder dan de CFB.
Voor mij is het juist andersom. Maar ik heb een ampmeter per buis en die dingen staan al meer dan een jaar rotsvast op dezelfde plaats (gridleak weerstanden overigens 50kohm cf. de KT88 Electro Harmonix datasheet). Ik begrijp de theorie erachter wel, maar vind het op basis van mijn ervaring een beetje een oplossing voor een niet bestaand probleem.

De CFB daarentegen heeft direct invloed op het geluid.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Mijn Bill.

Bericht door Jan Geert »

Edwin68 schreef:
Hierbij een link naar de application note voor de negatieve bias supply
De opgegeven 220K weerstand is ook zichtbaar in het schema in de application note. het betreft hier echter het schema van de UL40-S2 versterker van Menno van der Veen met EL34 buizen. Mmmhh, vraag mij toch af of dit goed gaat met de Mono Bill

automaat.http://www.tentlabs.com/Components/Tube ... 0_AN05.pdf

Inderdaad de EL34 mag daar een hogere waarde hebben (500k max). Zet er gewoon een 100k in, dan kan je die KT88 plaatsen zonder problemen en die driver trekt dat op z'n sloffen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Bill.

Bericht door Ah!buis »

Jan Geert schreef:
Inderdaad de EL34 mag daar een hogere waarde hebben (500k max). Zet er gewoon een 100k in, dan kan je die KT88 plaatsen zonder problemen en die driver trekt dat op z'n sloffen.
Lijkt me met een KT88 ook een goed idee, moeten de koppel-C's wel wat dikker.
Iets van 220n moet genoeg zijn.
Vermoedelijk kan de kathode tegenkoppeling wel met de trafowikkeling tussen de kathode en de automaat.Maar dan moeten het wel twee afzonderlijke wikkelingen zijn, niet een met middenaftakking.
Anne
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Pffff..... Ik zie op het moment veel bomen, maar een bos is in geen velden of wegen te bekennen.

Op zoek naar het bos, ben ik op mijn schreden teruggekeerd om het juiste pad te kunnen vinden. (mochten onderstaande beweringen en conclusies niet juist zijn... ik wordt graag gecorrigeerd)

Ik heb sterk de indruk dat het advies voor die 220K alleen maar afkomstig is van het feit dat het schema in de application note daar ook mee is uitgerust.
Dit is echter een andere versterker en ik kan mij dan ook niet voorstellen dat het een universele oplossing is.
Zeker niet door de opmerking van Anne dat 220K aan de hoge kant is voor een KT88.

Ik heb hier op het forum een topic gevonden van een andere Bill bouwer (Markinton) die in 2009 dezelfde automaat in zijn Mono Bill heeft geplaatst.
Ik heb hem een mail gestuurd met de vraag of hij ook de lekweerstand van 39K heeft aangepast naar de waarde (220K) die in mijn schema staat.
Dat had hij dus niet, en op mijn vraag of alles nog steeds naar tevredenheid werkt antwoordde hij met een volmondig ja.

Mijn conclusie is dus dat ik gewoon de 39K lekweerstand in het originele schema kan aanhouden, maar ben er niet zeker van of de 1uF koppelcondensator ook kan worden gehandhaafd?? Anne??

Ik dank jullie hartelijk voor jullie tips en input tot nu toe. :goedzo:
Ik ben er inmiddels wel achter dat dit project voor mij een behoorlijk steile leercurve heeft.:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Bill.

Bericht door Ah!buis »

Kijk wat een buizenboer ervan zegt,
KT88GenalexGoldLion.jpg
Met een automaat is 't zoals "cathode bias" want is niet vast maar past zich aan.De echte Bill heeft, zonder automaat, "fixed bias".
Je zou dus 270k met 100n kunnen doen, maar zeker is zeker met 100k + 220n aan de veilige kant.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mijn Bill.

Bericht door democles »

Ik ben er inmiddels wel achter dat dit project voor mij een behoorlijk steile leercurve heeft.:)
Was het voor mij ook,was mijn eerste buizenbak,

Met de hulp van de Forumleden gaat het je zeker lukken :rock:

Ik denk dat ik mijn eigen Monobil,s ter zijne tijd ga ombouwen naar Anne,s aangepaste Classic ontwerp.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn Bill.

Bericht door Barry2001 »

En, wees niet bevreesd 8) itt transistoren en fet's kun je een buis behoorlijk mishandelen voor 'ie de geest geeft. Daartegen heeft een buizenbak zo z'n beperkingen, de glaskolfjes gaan (veel) minder lang mee dan z'n zandbroeders, zo'n 150W continue uit het stopcontact 2x monobill nog wel meer, en het geluid kan wezenlijk anders zijn dan je gewend bent. Dat kan posi- of negatief uitpakken.

Maar vooral, het is gaaf zo'n fabriek te bouwen :rock: en uiteindelijk kom het altijd goed.
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Oh man.... En ik maar denken dat ik het door begin te krijgen.. :rofl:
100K en 0.22uF zal het zijn.

Ik heb er geen twijfel over dat het met jullie hulp zal gaan lukken. Ik was echter in de veronderstelling dat het nabouwen van een op het eerste gezicht uitgekauwd ontwerp wat eenvoudiger zou zijn. :)

De nadelen van een buis zoals levensduur, verbruik e.d. wegen voor mij niet op tegen de voordelen.
Feit is echter dat ik de voordelen nog moet ervaren :)
Het is een lang gekoesterde droom zelf een buizenversterker te bezitten, en helemaal als deze zelf is opgebouwd.
Ik mag dan ook hopen dat de geluidsbeleving positief zal zijn, is anders een prijzige miskleun. Ik zou dan ook niet weten hoe ik dat thuis zou moeten verkopen... :shock:
Maar zoals je zegt.. Het wordt een hele fabriek. Hier thuis wordt het 3D model al vergeleken met een kerncentrale. :)

Gelijk maar een nieuwe versie van het schema bijgevoegd.
Bijlagen
MonoBill Classic-Model V2.pdf
(79.52 KiB) 69 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mijn Bill.

Bericht door democles »

Vraagje, Anne moet dat neon lampje er nog tussen,zo ja hoeveel volt? (pootje 2en3 van tweede triode)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Bill.

Bericht door Ah!buis »

Edwin68 schreef:
Ik was echter in de veronderstelling dat het nabouwen van een op het eerste gezicht uitgekauwd ontwerp wat eenvoudiger zou zijn. :)
Het is dan ook niet één vast ontwerp, verschillende soorten met door elkaar heenlopende veranderingen maken 't wat rommelig onoverzichelijk.
En dat Ne-lampje hoeft niet echt met een vertraagde inschakeling van de anodespanning.
Met hoogspanning en koude buizen is er (nog) geen stroom en dus geen spanningsval over de weerstanden, krijg je de volle spanning tussen rooster en kathode.Dit omdat het rooster via de anodeweerstand vorige trap aan de + zit.
Eenmaal buizen warm zakt de spanning en dooft de Ne, doet niks meer.Lampje is bekent als Ne-2.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mijn Bill.

Bericht door democles »

Bedankt Anne,voor de uitleg.

Was ondertussen al even aan het stoeien geweest de voortrap en de fase draaier op een print te zetten,kan de Neon er weer tussenuit :lol:
Bijlagen
voortrap Classic Bil.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Bill.

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Bedankt Anne,voor de uitleg.

Was ondertussen al even aan het stoeien geweest de voortrap en de fase draaier op een print te zetten,kan de Neon er weer tussenuit :lol:
Ach, voor wat 't kost kan ie gerust blijven zitten :D
Behalve als je 'm hier koopt :shock:
Verz-Ne.jpg
Verz-Ne.jpg (13.98 KiB) 344 keer bekeken
:lol: Anne
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Daarvoor wordt hij vast persoonlijk, en op een rood kussentje bij je afgeleverd. :)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mijn Bill.

Bericht door democles »

Had al wat gemaakt voor de Classic MonoBil.

Plaats het later wel in een nieuwe ,,Bil verbouw topic,,

Vraagje: Welk relais gebruik je,of kun je gebruiken, voor de inschakelvertraging?
Bijlagen
1q.jpg
2q.jpg
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Ik ben van plan het Omron G2R-1A-T DC12 relais te gebruiken. Max spanning 380 Volt wissel. Ik heb dit relais wel verplaatst naar de wisselspanning zijde van de voeding.
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Wat een vorderingen maakt iedereen met zijn projecten :shock: Ik ben nog niet verder dan wat posts op dit forum en een paar tekeningen. :(
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mijn Bill.

Bericht door democles »

Wacht maar tot je ijzerwerk binnen is,krijg je gelijk een idee wat alles gaat wegen............ :mrgreen:

Wat ik klaar had aan printen,zijn de ontwerpen voor de voortrap en fase draaier,de rest wil ik vrij bedraden.

De andere printen zijn 2x Timerprint en 1 negatieve bias regelprint (incl. de voeding op dezelfde print),wat jij niet nodig bent .

Er komt nog een Neg B print bij,was me gisteren eentje mislukt :twisted:

Misschien nog een DC printje voor de eerste buis gloeivoeding,maar dat was het dan wel.

Met het grootste gedeelte van de schakeling op 1 print (voortrap en Fase) is het meeste van de componenten al gefixeerd,scheel weer een hoop
losse verbindingsbruggen,soldeerprofielen ,lay-out perikelen .
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Daar wacht ik dan ook met (hoog)spanning op :lol:
Ik heb wel een idee wat het gaat wegen, maar ben bang dat het vies tegenvalt als ik het daadwerkelijk in handen heb. :roll:

Jouw printjes zien er best goed uit. :goedzo:

Vanwaar eigenlijk de beslissing om de Bill om te bouwen naar de Classic versie?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mijn Bill.

Bericht door democles »

Voor mij miste de Monobil 2 wat in de lagere rionen.

Wil met de tegenkoppeling van de Classic proberen of het beter kan.(ervaren,al zegt Jan Geert dat het niet veel uitmaakt)

Verder heb ik een klein ,,lees met het oor in de speaker,, brommetje in beide monoblokken,kwam er toen met Anne achter dat de trafo opstelling beter had gekund,de trafo,s stralen een brom in,dus eerst een beetje draaien met de uitgangstrafo voordat je hem vast zet op de bovenplaat. :-s
Tja was ook mijn eerste glasbak :?

En ik bouw nu eenmaal graag versterkers.

De laatste is de beste,,gaat niet altijd op,, maar in de volgende kun je dan wel weer het vorige bijgeleerde toepassen, :D

Bouwen is een ontwikkeling.

Wat me niet beviel aan het Classic schema,was de toepassing van 2 condensatoren in de signaal weg.
(koppel C,s),,, in de Monobil 2 maar 1 :think:
Gebruikersavatar
Edwin68
Berichten: 222
Lid geworden op: za 01 apr 2017, 7:19
Locatie: Dirksland

Re: Mijn Bill.

Bericht door Edwin68 »

Ok, dan zou de Bill wel eens goed kunnen matchen met mijn speakers. Mijn voormalig transistor versterker was soms teveel van het goede.

Ik begin die drang naar het bouwen een beetje te begrijpen. Ik ben nog niet eens begonnen met de Bill, en ik denk er al voorzichtig aan om een buizen hoofdtelefoon versterker te bouwen als volgend project. :) En dat terwijl alleen aan Bill begonnen ben om mijn transistor versterker te vervangen.

Met betrekking tot het toepassen van het bijgeleerde, ik heb vele Bill topics doorgelezen en probeer in een keer het door jullie geleerde toe te passen. :rofl:

Ik vraag me toch af in hoeverre twee koppelcondensatoren in de signaalweg nadelig zijn voor het geluid. Wellicht klinkt het anders, maar is het dan slechter?? :think:
Plaats reactie