Mordaunt Short sub Alumni 9

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

pompebled schreef:
Ik begrijp niet goed wat je zegt, als ik de elco's vernieuw en de diodes zou de boel weer moeten werken?
Of denk je dat er nog meer loos is?
Ik denk dat je een goeie kans maakt.Zo'n opgeblazen net-ingang met diodes komt vaker voor.
De 230V aansluiting is trouwens zonder randaarde, dat zal wel met mogelijke aardlussen via de input te maken hebben.
Waar ik op doelde is niet de randaarde :o .Het lichtnet wordt meestal verdeeld met drie fasen 400V en dan zit er tussen de nuldraad en de fasen 3x230V.Als die nuldraad onderbroken raakt krijgen de zwakkere apparaten een flinke overspanning, de sterke een tekort.Ze verdelen de 400V in verhouding van hun verbruik.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ds23man »

Buis, je dwaalt af. Denk dat een overelden C de oorzaak is. Chinese afhaalkwaliteit........
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

ray5150 schreef:
En kun je dan ook herleiden vanwaar de voedingsspanning voor de ingangsprint vandaan komt ?
Slecht; de 'secundaire' kant (aan de andere kant van het trafo'tje) van de print is tweezijdig bestukt met weerstanden, diodes, vier Elko's en de transistor die het relais van het relais van 12V voorziet, aan de bovenkant en een bos smd componenten (condensators en weerstanden) aan de onderzijde.

Daar zou ik eerst een tekening/schema van moeten maken om de printsporen te kunnen volgen.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

Dat maakt het er niet makkelijker op, nee.
Ik zie onder dat hoekprofiel 2 zwarte dingen met een metalen lipje. Staat daar soms 7812 en 7912 op ?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

ray5150 schreef:
Dat maakt het er niet makkelijker op, nee.
Ik zie onder dat hoekprofiel 2 zwarte dingen met een metalen lipje. Staat daar soms 7812 en 7912 op ?
Yep.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

Okee, dan moet je van af het linkerpootje van de 7812, en van het middelste pootje van de 7912 het spoor volgen.
Dat zijn namelijk de inkomende lijnen waar spanning op zou moeten staan, indien de boel ingeschakeld is. (15 tot 20 VDC)
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Hallo Ray,

Als ik de met de trafo ingeschakeld meet, dan staat er over die beide pootjes 45VDC, de middelste poot van de 7912 is plus, de linker poot van de 7812 is min.
Even afgezien van het feit dat het ruim twee keer de waarde is die je dacht dat het zou zijn, hoe nu verder?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Als je de plus en min verwisselt kan 't kloppen, 22,5V voor elk.Dwz +22,5V voor de 7812 en de min voor de 7912.
Anne
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Ah!buis schreef:
Als je de plus en min verwisselt kan 't kloppen, 22,5V voor elk.Dwz +22,5V voor de 7812 en de min voor de 7912.
Anne
Dat suggereert een nul ergens, welke poot zou dat dan moeten zijn?

De 22-0-22 V levert de trafo secundair.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Middelste van de 7812
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

pompebled schreef:
Hallo Ray,

Als ik de met de trafo ingeschakeld meet, dan staat er over die beide pootjes 45VDC, de middelste poot van de 7912 is plus, de linker poot van de 7812 is min.
Even afgezien van het feit dat het ruim twee keer de waarde is die je dacht dat het zou zijn, hoe nu verder?

Groeten, Jan.
De spanningen die ik aangaf waren gerefereerd aan de GND, ook wel massa, of 0 genoemd.
Het is namelijk een symmetrische spanning, dus +20 en -20, ga je die ten opzichte van elkaar meten dan zit je inderdaad dik over de 40 VDC heen.
Spanningen dus altijd meten ten opzichte van de 0.tenzij anders vermeld.

En wat meet je op de uitgangen van de spanningsregelaars ?
(op de rechter pootjes.)
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

7812 in: +22,9V
7812 uit: +10,9V

7912 in: -23V
7912 uit: -11V

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Good effort, but no cigar...

Bericht door pompebled »

Vanmiddag de diodes en de beide Elko's vervangen.
Bij nadere inspectie bleek ook het + printspoor naar het relais beschadigd, dus daar een stukje draad overheen gesoldeerd.

Stekker erin, schakelaar omgehaald: verdomd, het ledje op de ingangsprint gaat aan, dus er komt stroom op.
Helaas wordt het relais, dat de trafo inschakelt niet bekrachtigd, dus er is nog iets niet heel gebleven (transistor?)

Na een paar minuten kringelt er rook omhoog aan de secundaire kant van de print; de elko's worden warm, de beide diodes zitten al tegen de 50°C (met infrarood thermometer gemeten).
Gauw de spanning er af.

De transistor is een 647 type.

Hoe nu verder?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

Welke diode's en condensatoren bedoel je die je vervangen hebt, maw, in de SMPS voeding, de filters, of de eindversterker ?

Blijkbaar loopt er ergens een flinke stroom, dat duidt op kortsluiting, grote kans dat er een vermogens transistor in de eindtrap is overleden.
En dat maakt het er allemaal niet simpeler op...

Ik zeg dit niet gauw, maar ik denk dat dit gaat eindigen in de klko. ik stel dan ook voor om er een Hypex AS2.100 in te schroeven.

Wel eerst even controleren of de subwoofer an sich nog wel functioneert.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Het relais wordt bijna zeker vanuit de laagspanningskant van die voeding aangestuurd, maar zit op de print aan de netkant.Het feit dat er een spoor beschadigt is doet een vonkoverslag vermoeden tussen netkant en secundaire kant.
Dat wordt erg lastig om dan iets aan te geven, zit vanalles wat niet tegen hoge spanning kan.
Schema is 't mooist maar wat duidelijke foto's van boven en onderkant print zou ook wel helpen.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Welke diode's en condensatoren bedoel je die je vervangen hebt, maw, in de SMPS voeding, de filters, of de eindversterker ?
Het gaat om de gelijkrichter + afvlak-C's die de opgeblazen IC van spanning voorzien (netgelijkrichter).
Blijkbaar loopt er ergens een flinke stroom, dat duidt op kortsluiting, grote kans dat er een vermogens transistor in de eindtrap is overleden.
Niet waarschijnlijk, 't gaat om een lichte standby-voeding.
Anne
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Het betreft de vier diodes en de beide Elko's die gelijkrichter vormen (D1 t/m 4 op de foto op pagina 2 van dit topic).

Het relais zit inderdaad aan de 230V zijde, maar de printsporen voor de 12V voeding van de spoel lopen langs de onderzijde tot voorbij het trafo'tje naar de 647 transistor, die naast de vier Elko's (470uF 16V) zit.
Van de 12V min naar de + van de vierpolige stekker van de flatcable, die naar de ingangsprint gaat zit een SMD onderdeel dat niet goed te identificeren is, dat was al besmeurd met de lijm, die op alle trillingsgevoelige plekken zit.

Morgen komen er foto's.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Hopelijk is er wat op te ontdekken O:) . In ieder geval, de schakelende voeding doet 't weer, het schakelende deel dan toch :D
Anne
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

De foto's.

U3 lijkt op de foto zwart, maar dat zijn lijmresten.
De beide smd componenten waar de groen/zwarte bypass van de 12V+ omheen loopt zijn R20 (de kleinste) en O3. (géén idee wat dat is).
Aan de buitenzijde van de print zitten deze beide aan de min van de relaisspoel
De printsporen naar R6 en C15 zijn opgedikt met tin, alles in die buurt glimt van de harskern.
De groen/zwarte draad zit aan de collector van de transistor, de basis aan R7 en de emitter aan R6 en C15.
Nét zichtbaar onder de groen/zwarte draad loopt nog een draad van de collector naar O3

Is het een idee om de print in te schakelen zonder de vier pins stekker naar de ingangsprint er aan en een poging te doen om te meten welke voltages er op die pennen staat, voordat de boel weer begint te roken?

Groeten, Jan.
Bijlagen
Standby print 02.JPG
Standby print onderzijde..JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Na wat turen er iets van gemaakt.
RelSch.jpg
Zou kunnen dat de diode en/of de transistor stuk is. Met een sluiting zou R3 het heet hebben gekregen, ziet er niet zo uit.
Door R7 (pin1) aan de massa (pin3) te zetten zou het relais moeten inschakelen.Je mag de voeding wel los uittesten.
Hoeveel spanning eruit zou moeten komen heb ik niet kunnen achterhalen, de sporen tussen R11,12,13 en 15 naar U3 zijn niet goed te volgen.
Anne
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Hallo Anne,

Bedankt voor je schema!
Meetwaarden met 230V zonder dat de standby print aan de ingangsprint hangt:
pin 1 - pin 2: 15V
pin 2 - pin 3: 7,5V
pin 3 - pin 4: 7,5V
pin 4 - pin 2: 15V (voor de volledigheid...)

Als ik met de boel onder spanning pin 3 verbind met de min van het relais, dan komt dat niet op. (Ik zie net dat het printspoor, de min, door deze actie deels verdampt is...)
Zet ik met een losse voeding spanning op het relais, dan schakelt het wel.

De diode D3 spert niet, maar geeft 100% sluiting en is ook het onderdeel dat opwarmt als ik de ingangsprint met de vierpolige stekker met de standby print verbind.

Wat is wijsheid?
- D3 vervangen (door wat?)
- D3 verwijderen en de verbinding, die het relais tot stand moet brengen vervangen door een draadbrug (tussen de witte kabel op de faston stekker en de rode van de 230 aansluiting)?
- of?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Voor D3 kun je een 1N4007 nemen.Gaatjes door de soldeer-eilandjes en de diode aan de bovenkant, plaats zat.Kant met de merkstreep niet aan massakant.Met een kortgesloten diode zal de transistor ook niet erg goed meer zijn.Gevolg is dan dat het relais niet meer loslaat.
Overzicht van de aansluitingen volgens je metingen,
Ansl.jpg
als alles in orde is moet het relais inklappen als je R aan massa zet.
Voor de zekerheid nog wat vragen,
PrSpr.jpg
Anne
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Hallo Anne,

In antwoord op uw vragen:
Op de weerstand lees ik 470 en meet ik 48 Ohm.
Het printspoor van de 'plus' van het relais loopt onder de weerstand 470 door naar de middelste poot (collector) van de transistor en die zit inderdaad aan de diode D3 vast met een opgesoldeerd stuk draad.(hier zit ook de groen/zwarte draad aan).
Pin 3 loopt via R19 naar R4 en C10 en via een Elko naar R20.
Pin 2 loopt onder R3 door naar R20 en via een draadbrug aan de bovenzijde naar C18 en via C18 naar het massa punt, waar via C17 ook pin 4 mee is verbonden.

Ik zal morgen de diode vervangen en het kapotte printspoor naar het relais door een stuk draad vervangen.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

470 wil zeggen 47 en nul nullen Ω. Zoals op andere staat 1001, is 100 met één 0 dus 1k.
Op R19 staat 000 en is gewoon een draadbrug.
Zit R20 dan iets anders dan ik dacht, als ik 't goed heb zo.Maakt eigenlijk niks uit.
RelSch.jpg
Anne
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Goed nieuws!

Het vervangen van D3 bleek de oplossing te zijn, het relais komt nu op als je de stroom inschakelt.

Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp bij het oplossen van deze puzzel!

De sub staat inmiddels in de huiskamer even proef te draaien terwijl ik dit schrijf; valt m'n oog op een zakje waarin nog twee bevestigingsboutjes van de standbyprint...
Kan ik dat hele leger schroeven nog eens loshalen om de beide boutjes er in te draaien.

Groeten, Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”