Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ben ik niet mee vertrouwd, ik zou zeggen doe een ontwerp voorbeeld.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Ben ik niet mee vertrouwd, ik zou zeggen doe een ontwerp voorbeeld.
Ik ben er ook niet in thuis. Weet alleen dat ze voor TL, BR gesloten en hoorn de zelfde modellen gebruiken alleen andere parameters. Goede kans dat je daar dus wat mee kunt.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

volgens mij zijn de sheets van MLK ook allemaal op de zelfde basis
voodooless
Contacteer:

Henkjan schreef:
volgens mij zijn de sheets van MLK ook allemaal op de zelfde basis
Klopt, alleen de invoer is wat anders, evenals de detaillering van de modellen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

erhm, mannen,

Ik heb geen kaas gegeten van dat soort wiskunde-achtige zaken. Is er iemand die een interessante unit weet en deze kan invoeren??

Wowly
markje

Bericht door markje »

Wowly, excuus vor de late reactie. Het was niet de betonnix, maar de behuizing die hij er later bij gemaakt heeft omdat de esl niet helemaal naar zijn zin was.

Groeten Mark
pieter pan

Bericht door pieter pan »

als je wilt over gaan tot productie kan ,volgende informatie misschien nuttig zijn:

er bestaan 3D-printers, ik weet niet tot welke grote die dingen gaan, maar als er dus iemand zo'n nautilus kan tekenen in een CAD-programma, kan dit geprint worden en hiervan kan dan het negatioef voor de mallen gemaakt worden.

(de printer werkt met laagjes gips of kunststof geloof ik, er is dus wel nog een beetje schuurwerk nodig, maar dat zal wel meevallen.)
SARK

Bericht door SARK »

pieter pan schreef:
als je wilt over gaan tot productie kan ,volgende informatie misschien nuttig zijn:

er bestaan 3D-printers, ik weet niet tot welke grote die dingen gaan, maar als er dus iemand zo'n nautilus kan tekenen in een CAD-programma, kan dit geprint worden en hiervan kan dan het negatioef voor de mallen gemaakt worden.

(de printer werkt met laagjes gips of kunststof geloof ik, er is dus wel nog een beetje schuurwerk nodig, maar dat zal wel meevallen.)
Ik heb ooit eens zo'n 3D printer in actie gezien op een beurs in Duitsland, zeer indrukwekkend. De printer (weet niet meer welk merk dit is) spuit zeer kleine kunstof bolletjes welke uiteindelijk het model vormen, zeg maar een soort veredeld Lego-en :wink:

Ik heb absoluut geen idee wat de prijzen in Nederland zijn maar ik denk dat er twee problemen om de hoek komen kijken:
1- De prijs
2- Het formaat

Het eerste euvel is misschien op te lossen door er een "joint effort" van te maken en het tweede door het model uit meerdere onderdelen te laten opbouwen.

Just my 2 cents.

[edit] http://www.dimensionprinting.com/index.shtml [/edit]
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik denk dat we een vrij kostbaar project tegemoet zullen gaan ben ik bang, De truuk was juist om het low-budget te houden en er toch mega-budget kwaliteit voor terug te krijgen. Zoiets als de ultieme monitor van jeroen..... :D

Wowly
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet iedereen is een liefhebber van figuurzagen zoals ik dat ben :lol:

Maar er is toch wel iemand bekend met AJHorn? Als diegene dan 's wat invoert zoals ik aangaf, met een rechte hoorn, dan kan er wat ge-experimenteerd gaan worden om te kijken of het ook in de praktijk werkt. Zo'n rechte hoorn is makkelijk te bouwen, gewoon flink wat stukjes MDF van een rond gat voorzien en achter elkaar plakken. Maar dan met een open uiteinde, niet gesloten zoals ik had gedaan.

Afbeelding

Avondje kwaad maken en het is gepiept. Overigens niet door mij, ben nu even druk met andere zaken.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik heb AJ horn en wil er wel wat mee simuleren. Om AJ aan de praat te krijgen zal er wel een driver keuze gemaakt moeten worden. Ik vindt het persoonlijk leuk om uit een klein kastje veel geluid te toveren, dus ik stel hierhij een 17 cm bas voor met een 10 cm mid en een air motion tweeter.

Dit stel ik voor als bas: http://oaudio.de/product_info.php?info= ... 108SA.html Tang band W6-1108 SA, mooi sandwich membraam met een x-max van 5.5 mm. Aurum Cantus heeft ook een mooie carbon sandwich woofer: http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=296-410

Deze mid:
http://www.visaton.de/de/1/18/604.html Visaton titanium membraam mooie waterfall plot, weinig mechanische weerstand.
Die nieuwe Gradient air motion tweeter is volgens mij aan de achterkant open dus geschikt om met een tube te dempen, als je de frontplaat er af haalt hou je volgens mij een vrij compacte tweeter over. (heb even geen HH en K&T bij de hand dacht dat deze redelijk mat.)

Deze drivers lijken me interresant omdat ze niet al te duur zijn, veel waar voor het geld leveren en ze worden weinig toegepast in de zelfbouw, naar mijn idee onterecht. Ze zijn vrij high tech wat wel past bij dit ontwerp. TB bass 85,- euro, Visaton mid 137,- euro, Gradient tweeter 60,- euro.

Een ander idee zou zijn om een 50 mm metal dome als mid te nemen. deze fascineert mij: http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=285-020 Of ie ook zo te slopen is dat er een mooie behuizing omgezet kan worden weet ik niet. Hij is in ieder geval wel erg goedkoop. 33 $ nogwat. Hij meet ongveer gelijk aan de bekende accuton mid speakers.

Het gaat natuurlijk om het geluid maar stiekum doet het er natuurlijk wel toe hoe de luidsprekers er uit komen te zien en deze drie vindt ik er ook wel mooi uitzien :twisted: .

Groeten Roland
indoubt

Bericht door indoubt »

Volgens mij is juist deze Tangband een keer teleurstellend getest in K&T of in Hobby Hifi. Ik zal es kijken of ik het artikel kan vinden, misschien vergis ik me
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Is het niet zo dat Wowly een kleine breedbander wilde juist met een kleine tweeter alleen als aanvulling voor het hoogste? Dan zou ik voor de tweeter de kleine neodynium tweeter van vifa nemen, de D26NC55. Voor een driver die nog een beetje bas weergeeft kan je echt niet kleiner dan 13 cm, de Seas CA15RLY zou dan een hele mooie zijn. Overnamepunt kan dan vrij gekozen worden ergens tussen 2500 en 4000 Hz.

Als je nog kleiner gaat, kun je de tweeter weglaten met een leuke Tangband of een Aura NS3. Als je zoveel concessies doet in het laag moet het ook zonder tweeter kunnen dan...

Als je naar 3-weg wilt en het Nautilus idee van drivers in hun 'pistonic range' gebruiken overneemt, dan is die Dayton 5 cm mid-dome inderdaad een hele mooie Roland. Voor de woofer kan dan elke prijsvriendelijke en goede aluminium of carbon woofer worden genomen. De Dayton RS180 is dan een hele goede kandidaat, blijf je ook mooi bij hetzelfde merk. Een alternatief is de P18RNX/P van SEAS, http://www.madisound.com/cgi-bin/index. ... 0&pid=2127 , die flink wat bas onvervormd kan weergeven.

Dit tweetertje is trouwens ook erg leuk om te zien: http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=297-409 . Hoe ie presteert weet ik niet, hij test niet zo best bij John Krutke. Een andere leuke is de Dayton ND20TA. Bruikbaar en belachelijk goedkoop ($5).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

indoubt schreef:
Volgens mij is juist deze Tangband een keer teleurstellend getest in K&T of in Hobby Hifi. Ik zal es kijken of ik het artikel kan vinden, misschien vergis ik me
ik kan me überhaubt geen teleurstellend geteste unit in de HH of K+T herrinneren, alles is mooi ;) maar deze TB zit in de CT211 en daar waren ze erg positief over in elk geval.

maar goed, over de units... als we samen wat willen vinden moeten we de randvoorwaarden zoals afmetingen, basbereik, aantal wegen, prijs, looks eerst mar eens vastleggen...
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik ben idd ok met een 17 cm bass die vrij laag komt met een redelijk rendement en een hoge x max. Die Gradient air motion noem ik eigenlijk voornamelijk omdat het een tweeter is die erg veel voordeel kan hebben van een taps toe lopende tube. Het lijkt me wel de bedoeling dat die tubes ergens op slaan. Die gradient is idd niet de meest vlak metende tweeter maar of dat er nou eigenlijk zoveel toe doet?

Een kleine kanttekening bij het hele nautilus concept: wat ik me afvraag is of de drivers die perfecte tubes wel "zien". Als in: wat hebben we aan een transmissielijn met een perfect afgeronde vouw als de golflengtes voor de weer te geven freq. rond de 2 a 3 meter liggen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een drieweg ontwerp met een 17 cm bas, 50 mm "pistonic" dome en een kleine tweeter. die neo dayton tweeter voor 5 euro zou idd erg leuk zijn. (heb hem in huis alleen nog niet getest/ gehoord)

Wat mij betreft dus een ouderwets drieweg systeem. Met wissel frequenties op +- 800 en 4000 hz. Liefts niet te duur, maar een tikkie high tech zou niet misstaan, met een voorkeur om af te wijken van de gebaande paden: Aurum Cantus, Tangband, Dayton of Hivi

Over die tapered tubes: ik heb het een en ander ingevoerd in Aj horn en ik kom met een open achterkant en de driver aan het begin van de line niet onder het typische tml gat uit. Als ik hem op 1/3 van de lijn zet en wat speel met de driver afstand tot het einde van de line gaaat het een stuk beter.

Ik wil eigenlijk nog wel verder gaan en de Nautilus zien als een aanzet voor een mooie luidspreker. Of om het eens wat anders te zeggen laten we buiten de schelp denken. Of minstens de woofer op 1 derde van de tube lengte zetten als ie dan toch open is aan de achterkant.

Leuke discussie, er zijn nog veel punten waar we het over eens moeten worden, wat dat betreft lijkt het veel op een "wat is de beste luidspreker" discussie. Die dayton 50 mm alu dome lijkt me in ieder geval een erg goede kandidaat om een mooi drieweg systeem om heen te bouwen.

Groeten Roland
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi, de discussie gaat nu eindelijk beginnen!

Mijn oorspronkelijk idee was een tweeweg. Maar een drieweg kan ook. Wel zijn er dan meer horde's die moeten worden genomen. Ik denk hierbij aan filtering (fase etc etc). Ook word de kast weer vrij groot. Nog sterker, dan kom je al gauw op een vloerstande variant. En hierbij gaan de kosten dan nog meer uit de klauwen lopen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een klein tweewegsysteem, waarbij iedereen die zich geroepen voelt meer basregionen in te sluiten vrij is om een goede sub erbij te zetten. Zo blijft het voor meerdere mensen een leuke haalbare kaart om als projectje te doen. Anders krijgen we weer zo'n eindeloos verhaal van een multi mega ultra-speaker.

Als we nu alvast wat concessie's maken, kunnen we straks misschien een leuker en relatief goedkoop mooi speakertje maken.

Overigens vwb de pro's van het driewegsysteem, het is natuurlijk erg leuk om van één fabrikant alle units te betrekken, zeker als blijkt dat deze ook nog eens zeer netjes presteren!! Daarbij, een heuse nautilus in je huiskamer is natuurlijk ook wel erg gaaf. Mits het wat mij betreft niet e kostbaar word...maar dat zal dan mogelijk wel lukken als we de units bij dayton halen.....

:P :P

Wowly
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Wowly

Ik ga er inderdaad een beetje vandoor met je idee voor een tweeweg, sorry. Een kleine tweeweg in nautilus vorm heeft het nadeel dat je de tweeter op oorhoogte moet krijgen. Het lijkt mij heel lastig om stands te vinden die matchen met een nautilus uiterlijk.

Groeten Roland
indoubt

Bericht door indoubt »

indoubt schreef:
K&T 02/05:
"Oberhalb 150Hz sinkt die Shalldruckkurve bis auf 82db bis 1Khz, was fur einen 17er einfach zuwenig ist. In den Klirrdiagrammen gibt der unangenehme K3 Anlass fur Besorgnis."

Maar als zuiver tieftoner schijnt ie wel weer goed te zijn dus misschien is het voor deze applicatie geen bezwaar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland, hoe heb je die tube ingevoerd? Is dat met een exponentieel verloop gedaan? Dat is namelijk erg belangrijk voor de werking. Met exponentieel verloop bedoel ik dat de diameter kleiner wordt volgens een omgekeerde macht. Bijvoorbeeld als je opdeelt in 10 secties van 6 cm en je gaat van 10 cm bij de driver naar 5 cm aan het open eind, dan krijg je een 60 cm lange tube waar je van begin tot eind 11 diameters in kan zetten. Dit verloopt dan volgens een factor (10/5)^1/10 = 1,07177. Je krijgt dan de volgende diameters van begin tot eind met onderlinge afstand van 5 cm: 10 - 9,33 - 8,71 - 8,12 - 7,58 - 7,07 - 6,60 - 6,16 - 5,74 - 5,36 - 5.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi Roland, geen probleem wat mij betreft hoor. Ik ben dit draadje begonnen om eens te kijken waar ik uit zou komen met het forum, daar ik geen verstand heb van luidsprekers ontwerpen, maar wel erg handig ben in het algemeen. Als jij er meer mee wil doen, ik zeg maar een leuke speaker te maken voor crafty oid, heb je mijn zegen natuurlijk =D> .

Op zich zou het wel leuk zijn om een betaalbare twee- (of drie-)wegger te maken in de vorm van een nautilus kast. Er is vast en zeker een hélé mooi voet te maken voor een tweewegger die wat compacter is. De truuk zit het hem in het goedkoop fabriceren, zodat het laagdrempelig blijft voor iedereen.

Ik ben gisteren goed ziek geweest (buikgriep), en raad eens waar mijn dormen de gehele tijd over gingen? Juist ja, een nautilus kast.

Ik heb in mijn dromen al de bevestiging van de woofer uitgedacht, de afwerking van het frontpaneel zodat de units mooi worden geïntegreerd, bedacht dat ik nog eens aan een pro (hififiel, waar ben je?) moest vragen hoe ik het beste de twee schalen aan elkaar moet lijmen én er tegelijkertijd een bevestigingspaneel in moet verwerken om de kast op een voet of grondstuk moet monteren, het verwerken van de kabels in de kast, het geschikt maken van de wooferrand voor verschillen de woofers en ga zo maar door........(ik geloof dat ik een beetje aan het ijlen was :wink: ).

Laten we maar eens kijken waar we uitkomen.

Wowly
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jeroen en Wowly

Ik had die tubes conical ingevoerd, ik zie geen erg grote verschillen in de plot als ik ze exponential invoer. Ik heb het verloop wel gecontroleerd dat verschilt duidelijk.(exponential geeft een omgekeerde hoorn)

Wat is de functie van de tube in dit project?
-gesloten kast die zo veel mogelijk linear dempt (vorm demping ipv wol)
-transmissielijn?

Groeten Roland
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mocht je voor driweg gaan kun je hem gesloten houden, maar ik dacht dat als je hem als kleine twee-wegger zou doen je best wat extra bas kunt gebruiken en zo een TL/Basreflex te maken mbv de kast.

Wowly
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Wowly: wat was eigenlijk je plan?
een speaker te bouwen als groepsproject van ZBA om aan de buitenwereld te laten zien dat wij ook profi-uitziende speakers kunnen maken?
een speaker te maken om te verkopen?
een speaker te maken ter nagedachtenis van iemand?

Ik volg dit draadje vanaf het begin aandachtig en hier was ik dan eigenlijk wel benieuwd naar. :)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Het plan was (maar kan eenvoudig worden veranderd hoor) om een nautilusluidspreker te maken. En wel op een dergelijke manier dat meerdere mensen er plezier van hebben. Wanneer gebeurt dat. Ik denk als de kosten laag genoeg zijn, als audio-wizards zijn die e.e.a. kunnen berekenen, als er mallen kunnen worden gemaakt voor serieproductie en als het geluid goed wordt.

Persoonlijk denk ik dat twee kleinere kastjes met evt een sub erbij toegankelijker zijn (lees, meer mensen willen dit)dan een drieweg, maar zelfs dat laatste sluit ik niet uit. Wat wel belangrijk is dat iedereen moet kunnen instappen. Dus zonder al te veel problemen zo'n kast in elkaar moet kunnen zetten als de kunstof nautiluskast maar gemaakt is. Dat is, samen met het ontwerp, het moeilijkste deel.

Wat er overblijft is dus een serie-geproduceerde nautiluskast die mensen kunnen aanschaffen, en zelf (of evt in een groupsbuy) units en filterelementen aan kunnen schaffen en kunnen monteren. Ik wil daar best wat tijd en energie instoppen. Het leuke van een forum als dit is dat je je krachten kunt bundelen met z'n allen. De één zijn wijsheid, de ander zijn handigheid, ga zo maar door.

Wat zoiets nou allemaal moet gaan kosten is mij nog een groot raadsel, maar ik denk dat als we met meerderen zijn de kosten kunnen drukken. Mijn bedoeling was de kosten zo laag mogelijk te houden, maar misschien dat anderen een top-end luidspreker wil maken met duurdere units. Daarom moet er een bepaalde wisselbaarheid in zitten. Ik denk dan aan bijvoorbeeld een soort verwisselbare ring in het montagegat van de woofer, zodat mensen verschillende woofers die geschikt zouden kunnen zijn kunnen toepassen. En een behuizing van de mid/tweeter waarin evt verschillende diameters units inpassen. Zeg maar dat de plastic behuizing (of kevlar/polyester) van de mal uit zo groot is dat er meerdere units in kunnen worden geplaatst.

Maar, zoals eerder gezegd, eerst maar eens kijken hoe ver we komen. Het moet allemaal wel mogelijk zijn natuurlijk. Dat is het leuke hiervan....hoever gaan we komen.....Staan er over een jaar op verschillende plekken in NL fantastische nautiluskasten...... of is het proces vroegtijdig gestrand......... :D

Wowly
voodooless
Contacteer:

Zou het niet eerst handig zijn om een onderzoekje te doen naar de interesse naar dat soort kasten. Straks wil niemand zoiets hebben. Is dan zonde van de moeite.

Het idee is overigens wel erg leuk!
Plaats reactie