Gemis in ruimtelijkheid

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

ds23man schreef:
Walt schreef:
Dat Jeroen aangaf dat je het passieve filter zo kon laten ging ervan uit dat je het verdere vormgeven van de frequentie curve met de DLCP zou doen, nu heb je daar echter niks op ingesteld... Das nie goe nie...
En daarom klinkt het nie goe nie........
En daarom moet de topictitel eigenlijk zijn: Help! Ik weet niet hoe ik de zaak afregel...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Ik kan van de week natuurlijk eens op de fiets springen, of bij goed weer de wandelschoenen aantrekken en even langslopen. Twee weten meer dan één.
Als je dan gelijk even HFD op je laptop installeerd kun je gelijk wat metingen doen, jij hebt de cursus al gehad tenslotte! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

pappaleo schreef:
Ik kan van de week natuurlijk eens op de fiets springen, of bij goed weer de wandelschoenen aantrekken en even langslopen. Twee weten meer dan één.
Het wordt komende dagen inderdaad wel heel lekker wandelweer. Route naar Nootdorp staat ook bekend als landschappelijk zeer fraai..... :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Als Leo nou met HFD de metingen verricht en naar mij doorstuurt, dan maak ik daar wel een tutorial van op dit forum.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door paulebappie »

ds23man schreef:
Als Leo nou met HFD de metingen verricht en naar mij doorstuurt, dan maak ik daar wel een tutorial van op dit forum.
:goedzo:
Laatst gewijzigd door paulebappie op zo 19 jun 2016, 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Dan »

Hans Nootdorp schreef:
ds23man schreef:
Misschien is het niet onverstandig om eens een serieuze meting te doen van de huidige mid/hoog situatie. Een simulatie is niet zaligmakend en meestal moet je dingen finetunen door te meten en te luisteren.

Overigens heb ik je in een ander draadje al eens het advies gegeven om 2 extra UCD's toe te passen. Dan had je nu mooi de zaak kunnen afregelen in de dlcp.
Ik denk dat ik iemand met ervaring met meten en met filteren vraag om eens te helpen. Ik wil liever niet zelf meetspullen aanschaffen en weer een leercurve doorlopen. Dan gaat dit systeem nooit af komen. Dit project loopt al 10 jaar. :shock: :!:

Het passieve filter er uit smijten en 2 UCD's extra toepassen + 14 m extra LSkabel trekken vind ik niet zo'n aantrekkelijke optie.
Om zo'n € 350 aan filteronderdelen in de kliko te gooien zou mij vast niet zo'n goed gevoel geven ....
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald lijkt me. En wat geeft het om die passieve onderdelen er uit te gooien? Als je zelf aan het ontwerpen gaat zul je af en toe ook moeten accepteren dat je de verkeerde weg bent ingeslagen.
Sowieso is het zonde om de DLCP niet op alle drivers te gebruiken. Een paar UCD's erbij en klaar.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door dre »

Ook deels passief moet het goed te krijgen zijn.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door pappaleo »

Eerst even poolshoogte nemen. Dan plannetje opstellen. :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Op zich zal het passieve filter niet verkeerd zijn. Eventuele afwijkingen zijn probleemloos met de dlcp recht te trekken ( zoals Jeroen in een of ander draadje zei).
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door meanman64 »

hsmeets schreef:
meanman64 schreef:
Waarom zoekt iedereen het in de speakers focus ook eens op de gebruikte versterker.
DLCP en UcD. Zou het?
Als dit mijn probleem moest zijn zou ik het persoonlijk daar ook gaan zoeken.
Laatst gewijzigd door meanman64 op zo 19 jun 2016, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

meanman64 schreef:
hsmeets schreef:
meanman64 schreef:
Waarom zoekt iedereen het in de speakers focus ook eens op de gebruikte versterker.
DLCP en UcD. Zou het?
Als dit mijn probleem moest zijn zou ik het persoonlijk daar gaan zoeken.
Als je nou eens goed leest, dan had je geweten dat het systeem totaal niet ingemeten is en daarom (nog) niet goed klinkt.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door meanman64 »

ds23man schreef:
meanman64 schreef:
hsmeets schreef:
DLCP en UcD. Zou het?
Als dit mijn probleem moest zijn zou ik het persoonlijk daar gaan zoeken.
Als je nou eens goed leest, dan had je geweten dat het systeem totaal niet ingemeten is en daarom (nog) niet goed klinkt.
Daarom die OOK die ik er later bij gezet heb.
Ik ben benieuwd naar het resultaat na het opnieuw inmeten en afregelen.Het zal voorzeker een verschil maken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Ucd zijn sowieso niet de meest audiofiele versterkers... :-#

Niet voor niets is Hypex met de Ncore gekomen.

Maar een ruimtelijk geluid moet ook met Ucd prima kunnen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door dre »

Het is natuurlijk complete nonsens dat een ucd niet ruimtelijk klinkt. :roll:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Dan »

Walt schreef:
Ucd zijn sowieso niet de meest audiofiele versterkers... :-#

Niet voor niets is Hypex met de Ncore gekomen.

Maar een ruimtelijk geluid moet ook met Ucd prima kunnen.
UcD's zijn niet de beste versterkers maar ze zijn nog steeds wel heel erg goed. Er moeten zeker goede resultaten mee gehaald kunnen worden.
Zeker het beoogde doel, ruimtelijkheid, moet geen enkel probleem zijn. Dat heeft de set van Hrsmeets in Breda wel bewezen.
Het omgekeerde, matige performance, heb ik met de Ncores/DCLP ook meegemaakt. Dus alles valt of staat bij het inregelen van de DLCP, het ontwerp en bouwkwaliteit van de kasten. Dan ga ik er even vanuit dat de ruimte akoestisch wel oke is.

Wat ik niet zo begrijp is dat de passieve filters an sich geen goede performance geven. Het is toch een optelsom en het kan niet alleen aan de DLCP liggen. Stel; je laat de DCLP weg en je gebruikt een subwoofer plaatversterker, dan moet het ook goed klinken toch?

Als je dan toch passief wil, zet dan een mooie condensator voor je tweeter voor een 6 db filter en die de rest met je DLCP en een extra UCD. Het filter aanpassen kost toch ook weer geld...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

+1
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Jag »

Ik vind dat hier vooral maar een hoop gegokt wordt. Had iemand buiten de TS het systeem al gehoord of gemeten?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Walt »

Het passieve filter is niet goed afgestemd, badkuip curve, te weinig output rond 1000-2000Hz, opgesloten niet open klank en met relatief veel hoog dan komt het geluid niet los van de speakers.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door ds23man »

Laten we nou maar ophouden met dit geneuzel. Het gaat hier niet over ruimtelijkheid maar een systeem wat nog lang niet klaar is....... We kunnen er wel van alles bijhalen tot aan de kleur van Hans zijn onderbroek aan toe. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door pappaleo »

Ik ga deze speakers donderdag even bekijkenluisteren. Het is hier toch om de hoek.

Ik neem gelijk mijn decoupeerzaag mee, dan krijg ik het geluid wel los :mrgreen:

Edit: tekst even aangepast ivm voorgaande berichten :rofl: :rofl:
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 19 jun 2016, 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door dre »

Geweldig Leo! :goedzo:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Ivo »

ds23man schreef:
Waarom ben je steeds bang voor een leercurve? Gewoon een beetje klooien en proberen en je leert het vanzelf. Het is tenslotte een hobby!
Hier ben ik het mee eens. Een microfoon en evtl geluidskaart kost niet veel en dan kun je zelf zien wat units/kast doen en daar gericht mee aan de slag. Elke iteratie kost niets extra's en is leuk om te doen. Is een leuke uitbreiding van de hobby.

Ik heb net nog zitten meten aan een nieuwe hoornsub (vrijdag bedacht, zaterdag gebouwd en vandaag ingeregeld). Gewoon aansluiten en luisteren vanochtend klonk imposant (hard, diep, maar los van de rest), maar na enkele aanpassingen klikten de mains en sub in elkaar en dan klinkt heeeeeel anders. Dat wil je zelf ook kunnen, Hans!
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Wieger61 »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door pappaleo »

Nee natuurlijk niet.

Zullen we eerst de speaker afbouwen zodat ie een beetje een acceptabele FR laat zien onafhankelijk van de omgeving en dan pas gaan tweaken? :roll:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

pappaleo schreef:
Ik ga deze speakers donderdag even bekijkenluisteren. Het is hier toch om de hoek.

Ik neem gelijk mijn decoupeerzaag mee, dan krijg ik het geluid wel los :mrgreen: :rofl: :rofl:
Kijk, dat zijn initiatieven waar ik blij van wordt....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”