En daarom moet de topictitel eigenlijk zijn: Help! Ik weet niet hoe ik de zaak afregel...ds23man schreef:En daarom klinkt het nie goe nie........Walt schreef:Dat Jeroen aangaf dat je het passieve filter zo kon laten ging ervan uit dat je het verdere vormgeven van de frequentie curve met de DLCP zou doen, nu heb je daar echter niks op ingesteld... Das nie goe nie...
Gemis in ruimtelijkheid
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Als je dan gelijk even HFD op je laptop installeerd kun je gelijk wat metingen doen, jij hebt de cursus al gehad tenslotte!pappaleo schreef:Ik kan van de week natuurlijk eens op de fiets springen, of bij goed weer de wandelschoenen aantrekken en even langslopen. Twee weten meer dan één.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Het wordt komende dagen inderdaad wel heel lekker wandelweer. Route naar Nootdorp staat ook bekend als landschappelijk zeer fraai.....pappaleo schreef:Ik kan van de week natuurlijk eens op de fiets springen, of bij goed weer de wandelschoenen aantrekken en even langslopen. Twee weten meer dan één.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Als Leo nou met HFD de metingen verricht en naar mij doorstuurt, dan maak ik daar wel een tutorial van op dit forum.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Gemis in ruimtelijkheid
ds23man schreef:Als Leo nou met HFD de metingen verricht en naar mij doorstuurt, dan maak ik daar wel een tutorial van op dit forum.
Laatst gewijzigd door paulebappie op zo 19 jun 2016, 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald lijkt me. En wat geeft het om die passieve onderdelen er uit te gooien? Als je zelf aan het ontwerpen gaat zul je af en toe ook moeten accepteren dat je de verkeerde weg bent ingeslagen.Hans Nootdorp schreef:Ik denk dat ik iemand met ervaring met meten en met filteren vraag om eens te helpen. Ik wil liever niet zelf meetspullen aanschaffen en weer een leercurve doorlopen. Dan gaat dit systeem nooit af komen. Dit project loopt al 10 jaar.ds23man schreef:Misschien is het niet onverstandig om eens een serieuze meting te doen van de huidige mid/hoog situatie. Een simulatie is niet zaligmakend en meestal moet je dingen finetunen door te meten en te luisteren.
Overigens heb ik je in een ander draadje al eens het advies gegeven om 2 extra UCD's toe te passen. Dan had je nu mooi de zaak kunnen afregelen in de dlcp.![]()
![]()
Het passieve filter er uit smijten en 2 UCD's extra toepassen + 14 m extra LSkabel trekken vind ik niet zo'n aantrekkelijke optie.
Om zo'n € 350 aan filteronderdelen in de kliko te gooien zou mij vast niet zo'n goed gevoel geven ....
Sowieso is het zonde om de DLCP niet op alle drivers te gebruiken. Een paar UCD's erbij en klaar.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Op zich zal het passieve filter niet verkeerd zijn. Eventuele afwijkingen zijn probleemloos met de dlcp recht te trekken ( zoals Jeroen in een of ander draadje zei).
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Als dit mijn probleem moest zijn zou ik het persoonlijk daar ook gaan zoeken.hsmeets schreef:DLCP en UcD. Zou het?meanman64 schreef:Waarom zoekt iedereen het in de speakers focus ook eens op de gebruikte versterker.
Laatst gewijzigd door meanman64 op zo 19 jun 2016, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Als je nou eens goed leest, dan had je geweten dat het systeem totaal niet ingemeten is en daarom (nog) niet goed klinkt.meanman64 schreef:Als dit mijn probleem moest zijn zou ik het persoonlijk daar gaan zoeken.hsmeets schreef:DLCP en UcD. Zou het?meanman64 schreef:Waarom zoekt iedereen het in de speakers focus ook eens op de gebruikte versterker.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Daarom die OOK die ik er later bij gezet heb.ds23man schreef:Als je nou eens goed leest, dan had je geweten dat het systeem totaal niet ingemeten is en daarom (nog) niet goed klinkt.meanman64 schreef:Als dit mijn probleem moest zijn zou ik het persoonlijk daar gaan zoeken.hsmeets schreef:DLCP en UcD. Zou het?
Ik ben benieuwd naar het resultaat na het opnieuw inmeten en afregelen.Het zal voorzeker een verschil maken.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ucd zijn sowieso niet de meest audiofiele versterkers...
Niet voor niets is Hypex met de Ncore gekomen.
Maar een ruimtelijk geluid moet ook met Ucd prima kunnen.
Niet voor niets is Hypex met de Ncore gekomen.
Maar een ruimtelijk geluid moet ook met Ucd prima kunnen.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Het is natuurlijk complete nonsens dat een ucd niet ruimtelijk klinkt. 
Re: Gemis in ruimtelijkheid
UcD's zijn niet de beste versterkers maar ze zijn nog steeds wel heel erg goed. Er moeten zeker goede resultaten mee gehaald kunnen worden.Walt schreef:Ucd zijn sowieso niet de meest audiofiele versterkers...![]()
Niet voor niets is Hypex met de Ncore gekomen.
Maar een ruimtelijk geluid moet ook met Ucd prima kunnen.
Zeker het beoogde doel, ruimtelijkheid, moet geen enkel probleem zijn. Dat heeft de set van Hrsmeets in Breda wel bewezen.
Het omgekeerde, matige performance, heb ik met de Ncores/DCLP ook meegemaakt. Dus alles valt of staat bij het inregelen van de DLCP, het ontwerp en bouwkwaliteit van de kasten. Dan ga ik er even vanuit dat de ruimte akoestisch wel oke is.
Wat ik niet zo begrijp is dat de passieve filters an sich geen goede performance geven. Het is toch een optelsom en het kan niet alleen aan de DLCP liggen. Stel; je laat de DCLP weg en je gebruikt een subwoofer plaatversterker, dan moet het ook goed klinken toch?
Als je dan toch passief wil, zet dan een mooie condensator voor je tweeter voor een 6 db filter en die de rest met je DLCP en een extra UCD. Het filter aanpassen kost toch ook weer geld...
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik vind dat hier vooral maar een hoop gegokt wordt. Had iemand buiten de TS het systeem al gehoord of gemeten?
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Het passieve filter is niet goed afgestemd, badkuip curve, te weinig output rond 1000-2000Hz, opgesloten niet open klank en met relatief veel hoog dan komt het geluid niet los van de speakers.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Laten we nou maar ophouden met dit geneuzel. Het gaat hier niet over ruimtelijkheid maar een systeem wat nog lang niet klaar is....... We kunnen er wel van alles bijhalen tot aan de kleur van Hans zijn onderbroek aan toe. 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik ga deze speakers donderdag even bekijkenluisteren. Het is hier toch om de hoek.
Ik neem gelijk mijn decoupeerzaag mee, dan krijg ik het geluid wel los
Edit: tekst even aangepast ivm voorgaande berichten

Ik neem gelijk mijn decoupeerzaag mee, dan krijg ik het geluid wel los
Edit: tekst even aangepast ivm voorgaande berichten
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 19 jun 2016, 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Hier ben ik het mee eens. Een microfoon en evtl geluidskaart kost niet veel en dan kun je zelf zien wat units/kast doen en daar gericht mee aan de slag. Elke iteratie kost niets extra's en is leuk om te doen. Is een leuke uitbreiding van de hobby.ds23man schreef:Waarom ben je steeds bang voor een leercurve? Gewoon een beetje klooien en proberen en je leert het vanzelf. Het is tenslotte een hobby!
Ik heb net nog zitten meten aan een nieuwe hoornsub (vrijdag bedacht, zaterdag gebouwd en vandaag ingeregeld). Gewoon aansluiten en luisteren vanochtend klonk imposant (hard, diep, maar los van de rest), maar na enkele aanpassingen klikten de mains en sub in elkaar en dan klinkt heeeeeel anders. Dat wil je zelf ook kunnen, Hans!
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Je nagalm al gemeten? Check http://www.linkwitzlab.com/TMT-Leipzig' ... tract3.doc
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Nee natuurlijk niet.
Zullen we eerst de speaker afbouwen zodat ie een beetje een acceptabele FR laat zien onafhankelijk van de omgeving en dan pas gaan tweaken?
Zullen we eerst de speaker afbouwen zodat ie een beetje een acceptabele FR laat zien onafhankelijk van de omgeving en dan pas gaan tweaken?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Kijk, dat zijn initiatieven waar ik blij van wordt....pappaleo schreef:Ik ga deze speakers donderdag even bekijkenluisteren. Het is hier toch om de hoek.
Ik neem gelijk mijn decoupeerzaag mee, dan krijg ik het geluid wel los![]()
![]()
