Als ik alles goed gedaan, dan kom ik toch een beetje op 20 liter.
volgens mij geeft peerless dat zelf ook op.
Als ik in het scherm kom waar ik op moet geven of ik gepoort of
gesloten wil spelen staat daar een ebp waarde. Wat vertelt deze
waarde mij precies?
Ik zou de kast toch wat kleiner maken.
Je moet even kijken hoeveel inhoud de kast netto gaat krijgen met jouw beoogde maten, maar in dit tabelletje zie je dat een grote kast de -3dB-frequentie hoger maakt. Dus een grotere kast gaat minder laag.
Peerless XLS10.JPG
Dit klopt niet voor een subwoofer. Als je wilt dat de woofer onder de 60 Hz weergeeft is het juist prettig als de kast groter is. Er is dan minder correctie nodig om de woofer te laten presteren. Dit is ook te zien in het overzicht met simulaties van 10-20 liter hierboven.
De -3dB frequentie van de passieve curve is niet zo belangrijk. De output onder de 60 Hz, de vervorming en het benodigd versterker vermogen wel. En bij een grotere kast hoeft de versterker minder hard te 'duwen'.
Een seriecondensator is een soort passieve oplossing om ergens wat meer versterker output te verkrijgen. Als je een wat uitgebreidere versterker hebt is dit niet nodig, scheelt weer een condensator die hoogbelastbaar moet zijn. Maar het kan wel, zie mijn sim: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Een seriecondensator is een soort passieve oplossing om ergens wat meer versterker output te verkrijgen. Als je een wat uitgebreidere versterker hebt is dit niet nodig, scheelt weer een condensator die hoogbelastbaar moet zijn. Maar het kan wel, zie mijn sim: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Wouter, in jouw sim zie ik dat de grote kast (groene lijn) onder 50 Hz (bij 1 watt) meer excursie geeft dan de kleine kast.
Daarom kan ik jouw opmerking ""En bij een grotere kast hoeft de versterker minder hard te 'duwen'." niet zo plaatsen. Kun je dat uitleggen?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op za 30 apr 2016, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is straightforward bij gesloten kasten. Excursie = output. Dus meer excursie bij gelijk vermogen betekent dat de versterker "minder hard hoeft te werken" voor dezelfde output.
Vaak kom je weg met een hele range aan inhoud zonder verschil in prestaties. Dit omdat max excursie vaak limiterend is. Hangt natuurlijk wel van veel factoren af maar is goed te simuleren.
Mee eens. Simulatie laat zien dat een kleinere kast een kleinere excursie geeft. Als max.excursie grensbepalend is, dan zit je met een klein kastvolume bij zeer lage freq. dus minder snel tegen je max.excursie aan. Wat wel fijn is, vind ik.
Maar die kleine kast vergt dan voor dezelfde SPL wel meer vermogen, ja. Als je versterker niet zo zwaar is, kies je volgens mij dus liever voor een wat grotere kast. Heb je wel een zware versterker dan kies je liever voor een kleinere kast.
Dus als de compilantie van het kleine luchtvolume de driver tegenhoudt, zichtbaar in een kleinere conusuitslag, moet er meer vermogen in voor dezelfde geluidsdruk. Dit betekent meer vervorming, meer opwarming van de spoel en meer benodigd versterker vermogen. Juist wanneer je richting de max zou willen moet je dit soort dingen dus voorkomen. Daarom een grotere kast.
Het is inderdaad zoals Jag zegt, de grotere uitslag zie je terug in meer gevoeligheid onder 60 Hz. Zowel in mijn simulatie als in die van TS zelf (winsISD simulaties). Kortom, in het bereik tussen 20 en 60 hz wil je zo veel mogelijk gevoeligheid, dat bereik je met een grote(re) kast.
Uiteraard is het zo dat je geen subsoon gewapper moet willen, echter in de muziek zit veel meer signaal boven 40 Hz dan daaronder. Je hoeft nu dus minder vermogen in een speaker te stoppen voor datzelfde sublaag. In die te kleine kast zul je het sublaag moeten boosten om even hoorbaar te laten zijn als in de grotere kast. Als je liever geen sublaag hoort... tja, dan zijn er geen subs nodig
Nope ben wel al wat aan het rond kijkenen deze lijken me geschikt maar het zou ook nog wel eens iets met een w frame kunnen worden. Sluit mogelijk beter aan op mijn Maggies.