vervolg project "focadale" - Het filter
Moderator: Beheerdersteam
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Je hebt nog taart staan Leo. Neem gerust een stukje bij de koffie. Geen haast.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Sander snapt 'm. Hij is lekker, we gaan er zeker even van genieten.
En de lasagne was heerlijk.
En de lasagne was heerlijk.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Dre is dus teleurgesteld dat hij er niet bij wasdre schreef:Ik lees dat Ray er ook was dus?
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
sander1238 schreef:Dre is dus teleurgesteld dat hij er niet bij wasdre schreef:Ik lees dat Ray er ook was dus?
Na deze tekst dacht ik dat ie er ook was.......
Er kwam natuurlijk weer een boze beer op onze weg........
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Na een lekker stuk taart bij leo maar eens aan het meten geslagen. Het weer was top. Dat de buurman aan het zagen was en het waaide was minder. Binnen de close range metingen gedaan. Bij de impedantie meting van de onderste driver viel een kronkelingen op. Bij het opmeten van de driver solo was deze kronkeling er niet. Het lijkt dus iets in de kast te zijn. Papaleo zal later met de afbeeldingen en zijn bevindingen komen. Iig hebben We wat pritex toegevoegd en de Speaker kabel vastgezet. Het is nu wachten op de afbeeldingen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Vandaag is Sander langsgeweest met de focadales en hebben we na een lekker stukje taart deze kasten eens voor de microfoon gezet.
Sander had heel handig een aansluitplaatje gemaakt met 3 paar aansluitingen zodat met banaanstekers apart de beide woofers en de tweeter aangestuurd konden worden.
We beginnen bij de tweeter
Focal tc90tdx
Impedantieplotje: Twee bobbeltjes bij 2500Hz en 5kHz.
Closerange frequentiekarakteristiek: De onregelmatigheden laten zich zien als twee kleine resonanties. Liggen precies een octaaf uit elkaar.
Burst decay: Daar zie je ze ook terug, maar het lijkt me niet schokkend vergeleken met de bergketens waar ik de laatste tijd naar gekeken heb.
Je kan ook nog net een vette breakup zien op 20kHz. Ligt boven mijn gehoorgrens; ik ben benieuwd of het effect daarvan merkbaar is.
Frequentiekarakteristieken op 1 meter: Een kuil bij 3kHz. Daar is op de vorige pagina al over gesproken. Onder een hoek van 15° gemeten wordt ie niet minder, misschien wel bij 30°, maar dat doen we in een volgende sessie.
Door de wind zagen de lage frequenties er nogal vreemd uit. Die heb ik voor de overzichtelijkheid weggesneden.
Dan is de Midwoofer aan de beurt.
Wharfedale 1751
Impedantieplotje: Er zit een bobbeltje bij 384 Hz.
Closerange frequentiekarakteristiek: Dat bobbeltje laat zich hier ook zien als een soort resonantie.
Een ravijn dat begint bij 2kHz. Breekt de konus al zo vroeg op?
Burst decay: De resonantie op 384 Hz is wel te zien maar niet heel uitgesproken. Op de dubbele frequentie rinkelt ie meer na.
Frequentiekarakteristieken op 1 meter: Hier is de 2-3kHz kuil veel minder uitgesproken.
Die vreemde staarten in het laag krijg ik altijd als het niet helemaal windstil is.
De onderste Woofer
Wharfedale 1751
Impedantieplotje: Het bobbeltje in de midwoofer was het oor van Batman. Hier kijkt hij precies boven het lijntje uit.
Closerange frequentiekarakteristiek: Dit lijkt toch wel een serieuze resonantie te zijn op ca 300 Hz.
Burst decay: Inderdaad in de burst decay manifesteert die resonantie zich duidelijk.
Frequentiekarakteristieken op 1 meter: Het ravijn bij 2,5kHz is op afstand veel minder dramatisch dan closerange.
Die resonantie bij 300 Hz is vreemd. Omdat de bovenste woofer het ook (in mindere mate) heeft wijt ik het aan het woofertje zelf. Sander zei dat de bedrading nogal strak stond in het onderste compartiment, dus hebben we de woofer gedemonteerd. De bedrading was inderdaad wat kort en die hebben we vervangen. Ik heb de impedantie van de losse woofer ook even gemeten (niet gecalibreerd, vandaar 11Ω
); toen bleek Batman ineens verdwenen te zijn
De resonantie wordt blijkbaar toch veroorzaakt door (iets in) de kast.
Alle demping nagekeken en vastgezet, bedrading vastgelijmd en gezorgd dat er niets mee kon rammelen. Nog wat extra demping aangebracht aan de binnenkant van de baffle die kaal bleek te zijn.
Opnieuw een impedantieplot van de woofer gemaakt; de vorige versie staat er in geel bij: Het patroon is licht gewijzigd, maar het is nog steeds niet goed.
Een nieuwe closerange meting laat ook zien dat de modificatie geen wezenlijk verschil uitmaakt: Heeft de andere kast het ook? Dat zal ik van de week nakijken. Eerst moeten daar de aansluitingen gewijzigd worden. Ik kan nu niet de woofers apart aansturen.
Omdat het bovenste compartiment ook zo'n resonantie heeft op een iets andere frequentie leg ik de beide impedantieplots eens op elkaar: De compartimenten hebben in ieder geval wel een grote mate van gelijkheid.
Wordt vervolgd...
Sander had heel handig een aansluitplaatje gemaakt met 3 paar aansluitingen zodat met banaanstekers apart de beide woofers en de tweeter aangestuurd konden worden.
We beginnen bij de tweeter
Focal tc90tdx
Impedantieplotje: Twee bobbeltjes bij 2500Hz en 5kHz.
Closerange frequentiekarakteristiek: De onregelmatigheden laten zich zien als twee kleine resonanties. Liggen precies een octaaf uit elkaar.
Burst decay: Daar zie je ze ook terug, maar het lijkt me niet schokkend vergeleken met de bergketens waar ik de laatste tijd naar gekeken heb.
Je kan ook nog net een vette breakup zien op 20kHz. Ligt boven mijn gehoorgrens; ik ben benieuwd of het effect daarvan merkbaar is.
Frequentiekarakteristieken op 1 meter: Een kuil bij 3kHz. Daar is op de vorige pagina al over gesproken. Onder een hoek van 15° gemeten wordt ie niet minder, misschien wel bij 30°, maar dat doen we in een volgende sessie.
Door de wind zagen de lage frequenties er nogal vreemd uit. Die heb ik voor de overzichtelijkheid weggesneden.
Dan is de Midwoofer aan de beurt.
Wharfedale 1751
Impedantieplotje: Er zit een bobbeltje bij 384 Hz.
Closerange frequentiekarakteristiek: Dat bobbeltje laat zich hier ook zien als een soort resonantie.
Een ravijn dat begint bij 2kHz. Breekt de konus al zo vroeg op?
Burst decay: De resonantie op 384 Hz is wel te zien maar niet heel uitgesproken. Op de dubbele frequentie rinkelt ie meer na.
Frequentiekarakteristieken op 1 meter: Hier is de 2-3kHz kuil veel minder uitgesproken.
Die vreemde staarten in het laag krijg ik altijd als het niet helemaal windstil is.
De onderste Woofer
Wharfedale 1751
Impedantieplotje: Het bobbeltje in de midwoofer was het oor van Batman. Hier kijkt hij precies boven het lijntje uit.
Closerange frequentiekarakteristiek: Dit lijkt toch wel een serieuze resonantie te zijn op ca 300 Hz.
Burst decay: Inderdaad in de burst decay manifesteert die resonantie zich duidelijk.
Frequentiekarakteristieken op 1 meter: Het ravijn bij 2,5kHz is op afstand veel minder dramatisch dan closerange.
Die resonantie bij 300 Hz is vreemd. Omdat de bovenste woofer het ook (in mindere mate) heeft wijt ik het aan het woofertje zelf. Sander zei dat de bedrading nogal strak stond in het onderste compartiment, dus hebben we de woofer gedemonteerd. De bedrading was inderdaad wat kort en die hebben we vervangen. Ik heb de impedantie van de losse woofer ook even gemeten (niet gecalibreerd, vandaar 11Ω
Alle demping nagekeken en vastgezet, bedrading vastgelijmd en gezorgd dat er niets mee kon rammelen. Nog wat extra demping aangebracht aan de binnenkant van de baffle die kaal bleek te zijn.
Opnieuw een impedantieplot van de woofer gemaakt; de vorige versie staat er in geel bij: Het patroon is licht gewijzigd, maar het is nog steeds niet goed.
Een nieuwe closerange meting laat ook zien dat de modificatie geen wezenlijk verschil uitmaakt: Heeft de andere kast het ook? Dat zal ik van de week nakijken. Eerst moeten daar de aansluitingen gewijzigd worden. Ik kan nu niet de woofers apart aansturen.
Omdat het bovenste compartiment ook zo'n resonantie heeft op een iets andere frequentie leg ik de beide impedantieplots eens op elkaar: De compartimenten hebben in ieder geval wel een grote mate van gelijkheid.
Wordt vervolgd...
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Na enig nadenken ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
Als de resonantie afkomstig was van de hardhouten baffle, dan had ie langer doorgeklonken en niet na 8 perioden al onder de vloer van -30dB terechtgekomen.
De resonantie ligt bij 294Hz, dat is een golflengte van ongeveer 1m12 of iets minder door lagere geluidssnelheid agv demping. De halve golflengte ligt dan tussen de 50 en 56cm en dat is nou net de grootste afmeting in de laagcompartimenten. Ik denk dat het toch een staande golf is als gevolg van niet adequate demping. Ik vermoed dat de Pritex in de kast gewoon Gamma Pritex is, omdat ik daar zelf een paar lappen van in huis heb en het ziet er exact hetzelfde uit.
Om mijn theorie aan de werkelijkheid te toetsen heb ik het onderste compartiment helemaal opgevuld met BAF. Het uiteinde van de poort heb ik alleen vrijgelaten.
Vervolgens de meetset er op losgelaten:
Impedantieplot. Geel is het resultaat van de oorspronkelijke meting. De resonantie lijkt er nog wel te zijn, maar ligt ietsje hoger.
Duidelijk is de invloed van de demping op de afstemming van de kast te zien.
Closerange frequentieplot: En weg is de rare frequentiesprong.
Burst decay: Dit lijkt er meer op.

Ik denk dat het geen kwaad kan om de kasten van een frisse nieuwe demping te voorzien. Wat kan hier nou het best voor gebruikt worden, zodat de staande golf onderdrukt wordt en de reflexwerking van de kast intact blijft? Akotherm?
Een bijkomend probleem is dat ik de bovenste woofer er met geen mogelijkheid uit krijg. Lijkt wel of die vastgekit zit.
De onderste hebben we er met veel moeite uitgekregen door hem van achteren uit de baffle te duwen (mijn arm paste net door de opening van de aansluitterminal). Ik denk dat we moeten proberen om de reflexpijp te verwijderen.
Als de resonantie afkomstig was van de hardhouten baffle, dan had ie langer doorgeklonken en niet na 8 perioden al onder de vloer van -30dB terechtgekomen.
De resonantie ligt bij 294Hz, dat is een golflengte van ongeveer 1m12 of iets minder door lagere geluidssnelheid agv demping. De halve golflengte ligt dan tussen de 50 en 56cm en dat is nou net de grootste afmeting in de laagcompartimenten. Ik denk dat het toch een staande golf is als gevolg van niet adequate demping. Ik vermoed dat de Pritex in de kast gewoon Gamma Pritex is, omdat ik daar zelf een paar lappen van in huis heb en het ziet er exact hetzelfde uit.
Om mijn theorie aan de werkelijkheid te toetsen heb ik het onderste compartiment helemaal opgevuld met BAF. Het uiteinde van de poort heb ik alleen vrijgelaten.
Vervolgens de meetset er op losgelaten:
Impedantieplot. Geel is het resultaat van de oorspronkelijke meting. De resonantie lijkt er nog wel te zijn, maar ligt ietsje hoger.
Duidelijk is de invloed van de demping op de afstemming van de kast te zien.
Closerange frequentieplot: En weg is de rare frequentiesprong.
Burst decay: Dit lijkt er meer op.
Ik denk dat het geen kwaad kan om de kasten van een frisse nieuwe demping te voorzien. Wat kan hier nou het best voor gebruikt worden, zodat de staande golf onderdrukt wordt en de reflexwerking van de kast intact blijft? Akotherm?
Een bijkomend probleem is dat ik de bovenste woofer er met geen mogelijkheid uit krijg. Lijkt wel of die vastgekit zit.
De onderste hebben we er met veel moeite uitgekregen door hem van achteren uit de baffle te duwen (mijn arm paste net door de opening van de aansluitterminal). Ik denk dat we moeten proberen om de reflexpijp te verwijderen.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Is inderdaad gamma pritex.
Ik had niet het idee dat dat veel slechter zou zijn dan de pritex van de zelfbouwspecialist. Weer wat geleerd dus.
De woofers zitten niet vastgekit. Er zit wel zo'n zwart rubberen afdicht stripje onder. Misschien is door warmte die lijmlaag gaan bewegen en de tegen de woofers aangekomen?
De basreflex pijpen zitten vast met bison-tix, dus dat wordt ook lastig denk ik.
Misschien een schroevendraaiertje onder het randje van de woofer en dan lospeuteren?
Succes!
Ik had niet het idee dat dat veel slechter zou zijn dan de pritex van de zelfbouwspecialist. Weer wat geleerd dus.
De woofers zitten niet vastgekit. Er zit wel zo'n zwart rubberen afdicht stripje onder. Misschien is door warmte die lijmlaag gaan bewegen en de tegen de woofers aangekomen?
De basreflex pijpen zitten vast met bison-tix, dus dat wordt ook lastig denk ik.
Misschien een schroevendraaiertje onder het randje van de woofer en dan lospeuteren?
Succes!
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Dat moest ik even opzoeken: Zo'n ding uit de oudheid bezit ik niet. Wij hebben CV met vloerverwarming en convectoren.dre schreef:Even bij de kachel zetten?
Je bedoelt dus, dat ik dronken bij de box moet gaan zitten?
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Ik bedoelde eigenlijk opwarmen.......
Maar goed,in dit geval stap ik over naar de koevoet.
Maar goed,in dit geval stap ik over naar de koevoet.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Pappaleo dronken en dre met de koevoet lijkt mij dat het goed gaat komen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
moet goed gaan, het is immers dinsdag
_____________________
до вторника
_____________________
до вторника
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
300Hz is een lastige frequentie om met demping aan te pakkenpappaleo schreef:Ik denk dat het geen kwaad kan om de kasten van een frisse nieuwe demping te voorzien. Wat kan hier nou het best voor gebruikt worden, zodat de staande golf onderdrukt wordt en de reflexwerking
50mm Flamex of Pritex o.i.d.
Met een beetje mazzel is daarmee in totaal zelfs minder demping noodzakelijk.
Even hardop gedacht:
Voorkomen is uiteraard beter, misschien dat het ook te patchen is met een groot stuk karton+bitumen om de golf te breken? Schuin achter de woofer / voor de reflexpoort geplaatst.
Dat is nog wel aan de wand te fixeren met wat lijmkit/hotglue.
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 05 apr 2016, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Ik heb nog een doos met allerlei dempingsspul staan. Ik ga wat experimenteren. De compartimenten hebben een soort parallellogram vorm en de breedte van de kast is 15.Chris_T schreef:300Hz is een lastige frequentie om met demping aan te pakkenpappaleo schreef:Ik denk dat het geen kwaad kan om de kasten van een frisse nieuwe demping te voorzien. Wat kan hier nou het best voor gebruikt worden, zodat de staande golf onderdrukt wordt en de reflexwerking. Misschien dat een plaat akoestisch schuim in het midden van de kast klemmen wil helpen?
50mm Flamex of Pritex o.i.d.
Met een beetje mazzel is daarmee in totaal zelfs minder demping noodzakelijk.
Even hardop gedacht:
Voorkomen is uiteraard beter, misschien dat het ook te patchen is met een groot stuk karton+bitumen om de golf te breken? Schuin achter de woofer / voor de reflexpoort geplaatst.
Dat is nog wel aan de wand te fixeren met wat lijmkit/hotglue.
Ik kan in het midden van de kast, daar waar ik de buik van de golf vermoed, de wanden met elkaar verbinden door er een paar platen demping tussen te klemmen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
"De resonantie ligt bij 294Hz, dat is een golflengte van ongeveer 1m12 of iets minder door lagere geluidssnelheid agv demping. De halve golflengte ligt dan tussen de 50 en 56cm en dat is nou net de grootste afmeting in de laagcompartimenten. Ik denk dat het toch een staande golf is als gevolg van niet adequate demping. Ik vermoed dat de Pritex in de kast gewoon Gamma Pritex is, omdat ik daar zelf een paar lappen van in huis heb en het ziet er exact hetzelfde uit."
Dit is nou het probleem wat ooit ontstaan is door de Waffactor: smalle en diepe kasten. Vroeger waren ze zo gek nog niet: ondiep en breed. Ik heb hetzelfde probleem met mijn JBL laagkasten, ook ongeveer 50cm diep inwendig en dat ook nog eens in het vierkant. Filteren boven de 300Hz geeft een vervelende kleuring en je hoort het al wel als je een sweepmeting doet. Ondanks de toepassing van kwaliteits Pritex.
Dit is nou het probleem wat ooit ontstaan is door de Waffactor: smalle en diepe kasten. Vroeger waren ze zo gek nog niet: ondiep en breed. Ik heb hetzelfde probleem met mijn JBL laagkasten, ook ongeveer 50cm diep inwendig en dat ook nog eens in het vierkant. Filteren boven de 300Hz geeft een vervelende kleuring en je hoort het al wel als je een sweepmeting doet. Ondanks de toepassing van kwaliteits Pritex.
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
In de uitlopende punten van de parallellogram zijn eventueel IHA's te maken
Latjes op de zijwanden, plaat met een gat erop schroeven/lijmen om de ruimte af te sluiten en wat demping erin.
Voor de afstemming zijn de ruimtes nagenoeg transparant, dus aan inhoud verlies je bijna niets.
In de experimenteerfase kan je de latjes prima eerst met tapijttape vastmaken en i.p.v. een groot gat werkt een equivalent aan meerdere boorgaten ook.
Dat laatste maakt het afstemmen een stuk makkelijker.
Sorry, ben te haastig geweest. Niet eraan gedacht dat de onderste woofer zich juist in een punt van de ruimte bevindt
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Zulke resonanties krijg je meestal wel gereduceerd door een plaat akoestisch schuim op een verstevigingsschot midden in de kast te leggen. Zou me niet zo'n zorgen maken over het rendement van de reflexafstemming, een beetje lagere Q is zo gek niet in een huiskamer.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: vervolg project "focadale" - Het filter
Flamex toch, Chris?pappaleo schreef:Ik denk dat het geen kwaad kan om de kasten van een frisse nieuwe demping te voorzien. Wat kan hier nou het best voor gebruikt worden, zodat de staande golf onderdrukt wordt en de reflexwerking van de kast intact blijft? Akotherm?
En een woofer loskrijgen is lastig, maar omdat het de bovenste betreft werkt het volgende:
Tweeter er uit, Lijmklem door tweeter gat er in. Maak een bruggetje over de woofer, met een plankje die over de woofer zit. Het bovenste deel van de lijmklem plaats je tegen de magneet van de woofer, het deel dat je aandraait komt ongeveer in lijn met de stofkap op het plankje. En draaien maar. Wel de lijmklem vasthouden, wanneer de woofer los komt heb je ineens een zwaar object dat op zwaartekracht kan reageren
