Discrete Composite versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Discrete Composite versterker

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
@Peter,

Heb jij luswinst plots (open/gesloten) van jouw ontwerp? Ik wil eens kijken in hoeverre de eindtrap invloed heeft op de fasemarge. Ik kan namelijk redelijk eenvoudig een tweede of derde orde lus maken in mijn discrete eindtrap.
Ja, alleen niet publicabel nog. Je kunt toch gewoon de eindtrap los simuleren? Zie je vanzelf hoe je de op-amp moet compenseren --> zie meneer Bode. De op-amp zal het probleem niet zijn, die heeft GBP zat. Je eindtrap is de beperkende factor.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
SSassen schreef:
@Peter,

Heb jij luswinst plots (open/gesloten) van jouw ontwerp? Ik wil eens kijken in hoeverre de eindtrap invloed heeft op de fasemarge. Ik kan namelijk redelijk eenvoudig een tweede of derde orde lus maken in mijn discrete eindtrap.
Ja, alleen niet publicabel nog. Je kunt toch gewoon de eindtrap los simuleren? Zie je vanzelf hoe je de op-amp moet compenseren --> zie meneer Bode. De op-amp zal het probleem niet zijn, die heeft GBP zat. Je eindtrap is de beperkende factor.
Ja, da's helder, ik was alleen benieuwd naar hoe jouw creatie op papier c.q. in de simulator presteert.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Ik kan alleen de 'LS mis' aansluiting op de basis van BC547 niet plaatsen, wat had je daarvoor in gedachten?
Is de bedoeling dat de LS beveiliging (weet niet wat je daar voor in gedachte hebt) daar die transistor in geleiding brengt met Mute tot gevolg.
Voor tranistors met voldoende spanning en redelijk gangbaar heb je de 2N5551 (NPN) en 2N5401 (PNP)
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
Ik kan alleen de 'LS mis' aansluiting op de basis van BC547 niet plaatsen, wat had je daarvoor in gedachten?
Is de bedoeling dat de LS beveiliging (weet niet wat je daar voor in gedachte hebt) daar die transistor in geleiding brengt met Mute tot gevolg.
Voor tranistors met voldoende spanning en redelijk gangbaar heb je de 2N5551 (NPN) en 2N5401 (PNP)
Anne
DC protectie schakelt dmv. een relais de voeding af, en die blijft afgeschakeld totdat de versterker spanningsloos wordt gemaakt. Het is het gangbare recept wat ik feitelijk overal toepas. Zie ook de ExtremA voeding b.v.

http://www.hardwareanalysis.com/content ... amplifier/
de_smit

Bericht door de_smit »

Dit belooft leuk te worden om te volgen...bij deze
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, inmiddels is het hek van de dam en heb ik om 't PSRR spook te verjagen een blik cascodes opengetrokken. Omdat ik toch bezig was heb ik d'r meteen een triple eindtrap ingeknutseld met normale eindtransistoren, dus dik 300W continue aan 4Ohm is nu geen enkel probleem, of een slordige 200W aan 8Ohm voor de liefhebbers.

Maar goed, dit was niet de insteek, en eerlijk gezegd heeft dit gevouwen cascode ontwerp ook z'n beperkingen, vervorming is hoger dan bij de eenvoudige eindtrap en de DC offset is hoger, maar ik wilde toch graag even de vorderingen delen.

Als iemand mogelijkheden ziet om 't gevouwen concept te verbeteren, d'r moeten minimaal één, maar liefst twee nullen bij voor de vervorming, en de DC offset moet omlaag, pakweg 200mV is echt teveel, dan hoor ik 't graag.
zba_output_stage_002.jpg
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

SSassen schreef:
De LM3886 is voor mij geen onbekende en zondermeer leuk voor de aansturing van een kleine tweeweg luidspreker die niet teveel vraagt van een versterker, ga je richting een wat meer serieuze driver bezetting dan is dat echt te krap in mijn optiek. Pakweg 100W/8R c.q. 180W/4R is dan toch wel een vereiste voor een eindversterker.
Heb je nog geen APL?, ik zou wel eens een filmpje op YouTube willen zien, waarbij die bij (normaal) huiskamergebruik opgeblazen wordt en ja hoor in het stopcontact gaat ie zeker kapot!
Een vriend van me gebruikt de APL al jaren op een 300W Mark Levinson met Sonus Fabers eraan en de APL doet het nog steeds.
Ook die zorgen om vervorming met tig nullen achter de komma is nogal academisch, als je er vervolgens dit op aansluit.
En een paar procent (mooie) vervorming is juist lekker, vraag maar aan de voorgloeiers.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

mtb schreef:
SSassen schreef:
De LM3886 is voor mij geen onbekende en zondermeer leuk voor de aansturing van een kleine tweeweg luidspreker die niet teveel vraagt van een versterker, ga je richting een wat meer serieuze driver bezetting dan is dat echt te krap in mijn optiek. Pakweg 100W/8R c.q. 180W/4R is dan toch wel een vereiste voor een eindversterker.
Heb je nog geen APL?, ik zou wel eens een filmpje op YouTube willen zien, waarbij die bij (normaal) huiskamergebruik opgeblazen wordt en ja hoor in het stopcontact gaat ie zeker kapot!
Een vriend van me gebruikt de APL al jaren op een 300W Mark Levinson met Sonus Fabers eraan en de APL doet het nog steeds.
Ook die zorgen om vervorming met tig nullen achter de komma is nogal academisch, als je er vervolgens dit op aansluit.
En een paar procent (mooie) vervorming is juist lekker, vraag maar aan de voorgloeiers.
@MTB,

Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat je wat inhoudelijk commentaar had? LTspice is immers geen onbekende voor je gezien de vele topics waar je je schakelingen illustreert met simulaties.

En ja, veel nullen achter de komma is voor velen misschien academisch, echter als je de keten van bron tot weergever bekijkt is het prettig als je zeker weet dat daartussen niets wordt toegevoegd, of weggelaten, een eindversterker met uitstekende papieren is dan geen bijkomstigheid, maar een vereiste.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Sander,Je moet weten dat er volgens mtb maar één weg is, zijn weg...
Al het andere is niet relevant...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Sander,Je moet weten dat er volgens mtb maar één weg is, zijn weg...
Al het andere is niet relevant...
Ik laat me graag verrassen, met andere woorden; MTB the floor is yours ....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Goed, inmiddels is het hek van de dam en heb ik om 't PSRR spook te verjagen een blik cascodes opengetrokken. Omdat ik toch bezig was heb ik d'r meteen een triple eindtrap ingeknutseld met normale eindtransistoren, dus dik 300W continue aan 4Ohm is nu geen enkel probleem, of een slordige 200W aan 8Ohm voor de liefhebbers.
Wordt zo wel een groeiversterker. Begon met 100W en nu al naar de 300W :shock: Waar ga je eindigen? :D

Over de PSRR zou ik mij niet zo druk maken, die drukt de op-amp wel de kop in als je die netjes schoon voedt. En die LME's hebben al een stevige PSRR van zichzelf.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Wordt zo wel een groeiversterker. Begon met 100W en nu al naar de 300W :shock: Waar ga je eindigen? :D
Virtuele Pokon, da's een standaard ingrediënt in de simulator :D
Pjotr schreef:
Over de PSRR zou ik mij niet zo druk maken, die drukt de op-amp wel de kop in als je die netjes schoon voedt. En die LME's hebben al een stevige PSRR van zichzelf.
Da's zondermeer waar, maar de lustwinst is eindig, dus hoe minder ik daarvan hoef af te snoepen hoe beter.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het eerdere ontwerp zie ik liever.Hier kan je ook niet de hele zaak stroomloos schakelen,elk deel heeft z'n eigen instelling.
En de verschilversterker die de eindtrap aanstuurt staat op 2x8mA terwijl er maar goed 2mA overblijft voor het vermogendeel.Hoewel dat misschien uit vervormingsoverwegingen wel gunstig is :? .
Nog even wat zitten sleutelen voor de lol :sure:
Anne
Bijlagen
SSSB.jpg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Het eerdere ontwerp zie ik liever.
Dan zijn we 't eens Anne, we gaan daarmee verder. Inmiddels heb ik in dat ontwerp een tweede orde lus geknutseld (zie hieronder) en zijn we wat mij betreft klaar om de twee delen weer samen te voegen. Dan rest ook nog een deel voeding voor +/-15V (ook discreet opgebouwd uiteraard) en de beveiliging/softstart/DC-protectie e.d.
zba_output_stage_003.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hoeveel vermogen kan dit bovenstaande nou in theorie leveren ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Hoeveel vermogen kan dit bovenstaande nou in theorie leveren ?
Iets van 100W in 8 Ω en, als de voeding 't trekt, bij 4 Ω nog bijna 't dubbele maar lijkt me niet gezond voor de eindtorren (door de zgn SOAR).
Anne
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

SSassen schreef:
Ik laat me graag verrassen, met andere woorden; MTB the floor is yours ....
Ik zie meer heil in een BTL-eindtrap van ca. 50W in 4Ω op een veilige standaard 24Vdc (accu-)voeding, een soort mini-ExtremA dus.
Eventueel ook als AB in te stellen, ik ben al bezig met een chip-amp op dit principe.
Zou een leuk (beginners)project kunnen worden net als http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=17392, maar dan zonder de (mooie) vervorming.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Is hier niet iets leuks mee te doen?:
AD844.PNG
‘Maar’ €11,11 bij de Conrad en lekker snel en symmetrisch.
Jan Didden gebruikt 'm ook in z'n paX-versterker, maar Sander krijgt er vast wel een factor 10 minder vervorming uit.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

ds23man schreef:
Ik zeg niks....
Hou dat vol...
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Wat is er discreet aan een AD844? :think:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

pappaleo schreef:
Wat is er discreet aan een AD844? :think:
Dat ze 'm niet bij ome Dick verkopen ? :(
Ook nog even terzake, misschien toevoegen om nog een restje brom uit de stroombronnen te halen ?
Anne
Bijlagen
3mC.jpg
Plaats reactie