Ik kan over het algemeen prima horen waar een subwoofer staat. Ook mijn eigen. En echt niet door incorrecte instelling ( <40Hz, 24dB, nagenoeg faserein t.o.v. fronts). Ook niet door trillende wanden of andere mid-band rommel. Misschien hoor ik andere dingen dan de meeste mensen. Maar in mijn beleving is laag weldegelijk directioneel en als zodanig te lokaliseren.
Wow, dan zitten je oren echt ver uit elkaar
Fysiek is het niet hoorbaar. Dit wil niet zeggen dat je niet een sub kunt horen maar in mijn huis kan ik bij een test CD alleen door de positionering van de luidsprekers horen welke speakers aan staan, links of rechts, bij sinus test tonen. En er zijn zat plekken waarbij ik zou zweren dat het van links komt terwijl de rechter speaker speelt. Het kan dus zijn dat je op een bepaalde plek het kunt horen. Maar het zou me verbazen als je dat overal zou lukken.
Ik kan over het algemeen prima horen waar een subwoofer staat. Ook mijn eigen. En echt niet door incorrecte instelling ( <40Hz, 24dB, nagenoeg faserein t.o.v. fronts). Ook niet door trillende wanden of andere mid-band rommel. Misschien hoor ik andere dingen dan de meeste mensen. Maar in mijn beleving is laag weldegelijk directioneel en als zodanig te lokaliseren.
Wow, dan zitten je oren echt ver uit elkaar
Fysiek is het niet hoorbaar. Dit wil niet zeggen dat je niet een sub kunt horen maar in mijn huis kan ik bij een test CD alleen door de positionering van de luidsprekers horen welke speakers aan staan, links of rechts, bij sinus test tonen. En er zijn zat plekken waarbij ik zou zweren dat het van links komt terwijl de rechter speaker speelt. Het kan dus zijn dat je op een bepaalde plek het kunt horen. Maar het zou me verbazen als je dat overal zou lukken.
Ik proef bij dit soort reacties iets van een houding in de trant van "als ik het niet kan horen, dan bestaat het niet". Maar misschien interpreteer ik dat verkeerd.
In het voorbeeld dat je schetst, zou ik meteen gaan roepen dat je een probleem hebt met de akoestiek in je luisterruimte. Maar gezien het feit dat je een audioot bent, zoals de meesten hier en ikzelf, mag ik aannemen dat je ruimte beter klinkt dan gemiddeld. De akoestiek in mijn huidige luisterruimte is nu nog bout (ben net verhuisd). Maar in mijn vorige ruimte was die spot-on. Links was links, rechts was rechts. En alles er tussenin was ook overduidelijk aanwijsbaar. Vandaar dat ik twijfel aan je akoestiek, op basis van je voorbeeld.