Welke meetversterker gebruik je?
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ik vind het nog steeds vreemd, of ik nu de LM3875 met 12V kan gebruiken.
Ik heb ook nog meer gevonden, deze bijvoorbeeld http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 01D1.shtml
wekr wel op 12V en vreet zo'n 1 A volgens mij.
Is dan een voeding van 2 x 500mA genoeg ?
Ik heb ook nog meer gevonden, deze bijvoorbeeld http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 01D1.shtml
wekr wel op 12V en vreet zo'n 1 A volgens mij.
Is dan een voeding van 2 x 500mA genoeg ?
Kijk een in de datasheet van dat ding: min. 20V, max. 84Vb_force schreef:Ik vind het nog steeds vreemd, of ik nu de LM3875 met 12V kan gebruiken.
Dat is tussen de plus en de min van de voeding. Dus op + 12V EN - 12V zou ie het prima moeten doen. Of 500 mA genoeg is hangt van de speaker af die je er aan hangt en hoever je hem uitstuurt.
Bij een speakerimpedantie van 2 ohm kun je hem uitsturen tot 2 x 500 mA = 1V_piek (met dank aan meneer Ohm
Beetje krap dat wel. Zou gewoon een 2 X 15V of 2 x 18V trafo pakken van 50 VA voor zo'n meetampje en verder niet gaan zitten klooien.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
jammer, ik hoopte dat ik met mijn huidige voeding genoeg had, nouja misschien toch iets anders nemen, bouw ik alles in 1 kastje.
Fantoom spanning, mic-voorversterker en verstkertje zelf (mono).
Kan ik mooi speaker meten
Maybe is op Marktplaats nog wel een leuk trafootje te vinden (2 x 30 V of 2 x 22 V)
Fantoom spanning, mic-voorversterker en verstkertje zelf (mono).
Kan ik mooi speaker meten
Maybe is op Marktplaats nog wel een leuk trafootje te vinden (2 x 30 V of 2 x 22 V)
Ik gebruik een trafo met 2 x 12V AC. Als je dat gelijkricht zit je al op ongeveer SQRT(2) x 12V ~(+16V en -16V). Dat is meer dan genoeg en ze werken er ook prima op.
Als ik je het advies mag geven ga voor die TDA2030's. Die hebben maar 5 pootje en zijn nog een stuk voordeliger dan de LM3875. Ze werken werken al vanaf +/-6V tot +/-22V.
Als je met 1V RMS gaat meten worden je huisgenoten (en buren) je al heel snel zat. Praktisch gezien heb je niet zoveel meer nodig. Dus theroretisch zou je nog uit de voeten kunnen met die 500ma trafo.
Mijn advies is om die trafo alleen gebruiken voor de gestabiliseerde voeding.
Bij Baco in Ijmuiden zag ik laatst nog wat suplus trafo's liggen voor weinig. Ik heb er zelf ook nog 1 gekocht met 2x9V - 1.1A. Tevens hebben ze daar ook dikke condensatoren liggen voor een prikkie.
Ik heb een stereo versterkertje ingebouwd vanwege de flexibiliteit. Als je met actieve filters aan de gang gaat dan is het altijd handig om een extra stereo versterkertje achter de hand te hebben.
Ik zal kijken of ik die schematjes nog op het internet krijg vanavond...
Als ik je het advies mag geven ga voor die TDA2030's. Die hebben maar 5 pootje en zijn nog een stuk voordeliger dan de LM3875. Ze werken werken al vanaf +/-6V tot +/-22V.
Als je met 1V RMS gaat meten worden je huisgenoten (en buren) je al heel snel zat. Praktisch gezien heb je niet zoveel meer nodig. Dus theroretisch zou je nog uit de voeten kunnen met die 500ma trafo.
Mijn advies is om die trafo alleen gebruiken voor de gestabiliseerde voeding.
Bij Baco in Ijmuiden zag ik laatst nog wat suplus trafo's liggen voor weinig. Ik heb er zelf ook nog 1 gekocht met 2x9V - 1.1A. Tevens hebben ze daar ook dikke condensatoren liggen voor een prikkie.
Ik heb een stereo versterkertje ingebouwd vanwege de flexibiliteit. Als je met actieve filters aan de gang gaat dan is het altijd handig om een extra stereo versterkertje achter de hand te hebben.
Ik zal kijken of ik die schematjes nog op het internet krijg vanavond...
Ohhh en mocht je na mijn Baco promotie campagne besluiten om daar een keer langs te gaan koop dan niet dat 5.1 geluidskaartje voor € 15.
Ik dacht lekker goedkoop kaartje, geen man overboord als ik die opblaas, maar het is waarschijnlijk een 8 bits kaartje en heeft dus niet genoeg resolutie om mee te meten. Ik gebruik nu weer mijn SB live kaartje en die werkt prima met ARTA.
Ik dacht lekker goedkoop kaartje, geen man overboord als ik die opblaas, maar het is waarschijnlijk een 8 bits kaartje en heeft dus niet genoeg resolutie om mee te meten. Ik gebruik nu weer mijn SB live kaartje en die werkt prima met ARTA.
Ja, die gebruik ik wel
Het is een beetje krap met (+/-16V DC) maar als ik met mijn scope kijk zie ik een hele mooie strakke gestabiliseerde spanning van +/-12V.
Ik hoor ook niets bromen dus dat gaat wel goed.
Mijn advies is wel om LM317's te gebruiken als dat kan. Die schijnen minder ruis te geven. Nou heb ik zelf nog nooit een 7812 of 7912 horen ruizen...
Het is een beetje krap met (+/-16V DC) maar als ik met mijn scope kijk zie ik een hele mooie strakke gestabiliseerde spanning van +/-12V.
Ik hoor ook niets bromen dus dat gaat wel goed.
Mijn advies is wel om LM317's te gebruiken als dat kan. Die schijnen minder ruis te geven. Nou heb ik zelf nog nooit een 7812 of 7912 horen ruizen...
Ik heb dat schema op nomad.ee bekeken en dat lijkt heel veel op dat van mij. Echt basic
Ik heb zelfs die zener diodes weggelaten. Die zitten erin voor het geval je hele lange mic kabels gebruikt. Er wordt voor gewaarschuwd dat lange kabels door hun capacitaire werking een piekspanning kunnen veroorzaken bij het erin steken en/of los trekken. Dat doe ik toch niet en mijn mic kabeltje is maar een paar meter lang.
Ik heb dat schema van Electuur gebruikt en daar zit nog een extra weerstand tussen de + en - ingang van de OpAmp. Dat maakt de gebalanceerde ingang wat stabieler. Ik kan je het electuur schema mailen. Ik heb het beschikbaar in PDF formaat, maar dat wordt niet geaccepteerd door het forum (PDF is niet toegestaan) ...
Ik heb zelfs die zener diodes weggelaten. Die zitten erin voor het geval je hele lange mic kabels gebruikt. Er wordt voor gewaarschuwd dat lange kabels door hun capacitaire werking een piekspanning kunnen veroorzaken bij het erin steken en/of los trekken. Dat doe ik toch niet en mijn mic kabeltje is maar een paar meter lang.
Ik heb dat schema van Electuur gebruikt en daar zit nog een extra weerstand tussen de + en - ingang van de OpAmp. Dat maakt de gebalanceerde ingang wat stabieler. Ik kan je het electuur schema mailen. Ik heb het beschikbaar in PDF formaat, maar dat wordt niet geaccepteerd door het forum (PDF is niet toegestaan) ...
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Die spec geeft aan dat ze binnen 40Hz - 15kHz de THD gemeten hebben op minder dan 0,08% distortion. Dat is tevens gemeten met 14W. Dan wordt hij redelijk zwaar belast.b_force schreef:
de TDA2030 gaat echter niet helemaal tot de 20K Hz en begint pas vanaf 30-40Hz
Als ik de THD grafiekjes bekijk verwacht ik geen problemen bij 20Hz. Ze hebben het alleen niet gespecificeerd. Ik heb al veel gewerkt met verschillende Integrated OpAmps LM3876 en de TDA7492 en ze hebben nooit problemen om tot 20 Hz (of 5Hz) te gaan. Dat verwacht ik van deze TDA2030's ook niet.
Als ze wat slechter worden bij 15KHz is dat ook niet zo erg. Ik heb laatst de output van mijn geluidskaarten zitten bekijken op mijn scope nav die miskoop (dat goedkope geluidskaartje van Baco). Vanaf 16kHz komt er een heleboel troep uit een standaard SB Live kaart. Ik heb met verbazing zitten kijken! Zie attachements bij 12kHz en 16kHz Sine wave.
Dus dan kan dat versterkertje daar op 15kHz niet zoveel meer aan verpesten
En wat wil je nog meten boven de 15kHz? Het gaat toch vaak om het cross-over filter op 3000Hz en BR poorten en wat T&S parameters. Ik meet niet zoveel boven de 15kHz
En als laatste, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Je versterker en geluidskaart hoeven echt niet perfect te zijn en dan nog zijn ze vele malen beter en nauwkeuriger dan de relatief veel grotere vervorming van de speakers zelf...
Ik heb hier twee TDA2030's liggen maar nog niet geprobeert....
- Bijlagen
-
- Dit is de output van de SB live geluidskaart bij 16kHz, wat een troep!
- 16ks.jpg (21.19 KiB) 3607 keer bekeken
-
- Dit is de output van een SB live kaartje bij 12kHz, nog prima!
- 12ks.jpg (20.86 KiB) 3607 keer bekeken
Nee maar wel voldoende voedingsspanning tussen de + en de -. Bovendien heb je dan een uitgangselco nodig die je liever niet hebt.b_force schreef:mm, ik vind het verwarrend, ik kom schema's tegen van de LM1876, maar ook de LM3876, waarbij er een single supply wordt gebruikt, volgens mij heb je dan geen negatieve volt rail nodig, toch ?
Zou gewoon voor die LM3875 gaan, voor de centen hoef je het niet te laten. Voor iets meer dan 30 eu heb je die amp van Bart uit Denemarken, compleet met printje.
Ja dat klopt...
Met een singel supply tillen ze de uitgang kunstmatig naar de halve voedingspanning en een hele dikke condensator op de uitgang zorgt dan weer dat die DC van de uitgang wordt tegen gehouden.
Dat wil je niet gebruiken...
Als je alleen een enkele voeding hebt liggen dan kun je wel een spannings verdubbelaar toepassen (diode brug) en zodoende een +12 en - 12V creeren maar dan werk je met halve sinussen en dat geeft veel grotere zaagtanden in je supply rail. Op zich kan dat wel want je zal toch niet met een zware belasting gaan werken als je het alleen als een meetversterker gebruikt.
Ik zou die laatste optie verkiezen boven die single supply rial !
Met een singel supply tillen ze de uitgang kunstmatig naar de halve voedingspanning en een hele dikke condensator op de uitgang zorgt dan weer dat die DC van de uitgang wordt tegen gehouden.
Dat wil je niet gebruiken...
Als je alleen een enkele voeding hebt liggen dan kun je wel een spannings verdubbelaar toepassen (diode brug) en zodoende een +12 en - 12V creeren maar dan werk je met halve sinussen en dat geeft veel grotere zaagtanden in je supply rail. Op zich kan dat wel want je zal toch niet met een zware belasting gaan werken als je het alleen als een meetversterker gebruikt.
Ik zou die laatste optie verkiezen boven die single supply rial !
Laatst gewijzigd door Erwin op di 20 jun 2006, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ik heb het idee dat ik enorm zit te slapen. (en de rest ook ? )
De supply voltage van de LM3875 is natuurlijk het potentiaal verschil tussen V- En V+. Bij -15V en +15V is dat dus 30V.
Als we eens in de tabelletjes gaan kijken moet ik dan zo'n 30-40 Watt kunnen leveren (toch ?).
Dan zou ik op max vermogen 1,33 A moeten hebben, maargoed op 40 Watt gaan we toch niks doen.
Stel we nemen de helft dan heb ik maar 700mA nodig, die NE5532 verbuikt toch niks en mijn mic al helemaal niks.
Volgens mij moet het theoretisch zo kloppen toch ?
(die grote elco's maakt niet uit, ik heb hier nog wel 2200uF 50v liggen of groter
)
De supply voltage van de LM3875 is natuurlijk het potentiaal verschil tussen V- En V+. Bij -15V en +15V is dat dus 30V.
Als we eens in de tabelletjes gaan kijken moet ik dan zo'n 30-40 Watt kunnen leveren (toch ?).
Dan zou ik op max vermogen 1,33 A moeten hebben, maargoed op 40 Watt gaan we toch niks doen.
Stel we nemen de helft dan heb ik maar 700mA nodig, die NE5532 verbuikt toch niks en mijn mic al helemaal niks.
Volgens mij moet het theoretisch zo kloppen toch ?
(die grote elco's maakt niet uit, ik heb hier nog wel 2200uF 50v liggen of groter
Dat valt wel mee hoorb_force schreef:Ik heb het idee dat ik enorm zit te slapen. (en de rest ook ? )
Hèhèb_force schreef:De supply voltage van de LM3875 is natuurlijk het potentiaal verschil tussen V- En V+. Bij -15V en +15V is dat dus 30V.
Van je levendagen niet met 500mAb_force schreef:Als we eens in de tabelletjes gaan kijken moet ik dan zo'n 30-40 Watt kunnen leveren (toch ?).
Je mag trouwens alleen de enkele voedingsspanning nemen voor het berekenen van je max vermogen. Daarbij moet je nog rekening houden met Impedantie van je speaker.
Simpel voorbeeldje:
Je heb een 2x12 AC trafo
Dus + en - 16V supply rail
I = +16V / 8Ohm = 2 Ampere
P(ideaal) = 16 x 2= 32 Watt
b_force schreef:
Stel we nemen de helft dan heb ik maar 700mA nodig, die NE5532 verbuikt toch niks en mijn mic al helemaal niks.
Je wil die voeding van de OpAmpjes voor die verschil versterker vooral niet te zwaar belasten. Daarvoor kun je die 500mA trafo goed gebruiken zelfs met een diode brug om +16 en -16 te creeren.
Voor je eind versterkertje moet je echt een aparte trafo zoeken die bij voorkeur 2 x 10V AC (mimaal) en 1A minimaal. Die elco's zijn prima!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
hoe kom je aan 16V ik zit net fftjes te simuleren in crocodile (heb fftjes niks beter bij de hand), en daar zakt de spanning in.
(heb ik ook altijd geleerd), of zit ik nu echt dingen door elkaar te halen
.
Maargoed, een versterkertje + pre-ampje wordt dus niks op 1 voeding met 500mA per rail, mmz jammer, ik hoopte dat het zou gaan passen.
Ik zou dan idd voor een 10Watt ampje kunnen gaan, maybe genoeg om te testen
(heb ik ook altijd geleerd), of zit ik nu echt dingen door elkaar te halen
Maargoed, een versterkertje + pre-ampje wordt dus niks op 1 voeding met 500mA per rail, mmz jammer, ik hoopte dat het zou gaan passen.
Ik zou dan idd voor een 10Watt ampje kunnen gaan, maybe genoeg om te testen
Als je een trafo hebt liggen die 2x15 AC geeft en je gaat dat gelijk richten dan krijg je ongeveer wortel 2 maal de wisselspanning aan gelijkspanning. Dat zakt wel een beetje in bij belasting dus ongeveer 20V. Het verschilt een beetje per type trafo welke factor je moet nemen, maar het is altijd in de buurt van wortel(2) .b_force schreef:
Nu komt hier dus een 2 x 15 V trafo bij, die 2 keer 500mA kan leveren (die heb ik toevallig nog liggen) (kom je op zo'n 12V gestabaliseerd)
Je mag alleen de spanning van een enkele rail gebruiken om te berekenen hoeveel vermogen je versterker max kan leveren.
Anders moet je dit eens lezen: http://sound.westhost.com/efficiency.htm
Anders moet je dit eens lezen: http://sound.westhost.com/efficiency.htm
