gitaarversterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Om er achter te komen hoeveel ruimte ik nou eigenlijk ongeveer nodig ga hebben vanavond maar eens een layout in elkaar geknutseld.
De componentnummers die ontbreken zijn de componenten die ik op potmeters of schakelaars zelf zal solderen.
Bijlagen
turrets.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

De moeilijkheid is om geen verbindingen te vergeten.Da's weer het voordeel van een print, program geeft alles aan.
Schema tekenen en elke verbinding doorkruisen kan helpen.
Nodige stroom van de trafo gaat zo niet.Te eerste is het rendement van zo'n versterker nog geen 50% en het gelijkrichten vraagt ook meer van de trafo wegens het pulsvormig verbruik.Voor deze versterker zal het in de orde van 200mA zijn met én wikkeling en een brug, of 2x100mA met dubbelfasig gelijkrichten.
Anne
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Ah ja das het verschil natuurlijk :)
die 15 wat is het afgegeven vermogen aan de luidspreker. We zitten hier me de ons allen wel bekende: 'wet van behoud van ellende'
Het opgenomen vermogen kan flink wat hoger zijn idd.

Maar goed dan nog steeds als het slechts gaat om iets van 200ma komt dat wel goed.

Poosje terug had ik nog een vraag gesteld over de volume en Gain potmeters. In het schema staat 470K en in het originele TT schema staat 500K kan ik ongestraft 500K gebruiken ipv 470, heb hier namelijk nog een paar van 500K in stereo uitvoering liggen.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

voor wat betreft verbindingen vergeten enz.
Toen ik 15 jaar terug moest leren om printen te tekenen hadden we nog geen software die dat voor ons deed zoals eagle.
Ik zat toen nog met het schema voor mijn neus en een laiout op de pc en elk getrokken baantje streepte ik weg in het schema.
Als je dan op een gegeven moment bijna alles klaar had bleek dat je met 1 baantje bleef puzzelen om die ook nog ergens langs te krijgen en kon je weer van voren af aan beginnen

Maar goed zo heb ik deze dus ook gedaan. alle verbindinkjes tekenen en dan wegstrepen op papier
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

Wat hebben we geleden vroeger :lol:
Potmeters 470k of 500k maakt niks uit zolang ze maar een logarithmisch verloop hebben.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: gitaarversterker

Bericht door Barry2001 »

Dit kun je ook in Eagle of een ander printtekenpakket doen, om de handigste opstelling te kiezen. Vervolgens maak je geen print maar soldeer je de draden volgens schema op je bordje.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

iig heb turrets en een leeg board besteld verder nog wat knoppen en jacks en dergelijke.
Dat jukebox revival is een leuke site :)

De rest bestel ik wel bij Dick Best (ook al heeft ie helemaal niets meer met die toko van doen) :P
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Ik zit alleen nog even met hoe input B getekend is ik kan er verkeerd tegenaan kijken maar zoals ik het nu zie doet de gain pot van input B eigenlijk niets.

Ik kan het mis hebben hoor maar als er niets is aangesloten hangt het Ctje aan de GND.

Sluit je wel iets aan dan word de pot actief maar het ctje hangt aan de loper.... en het signaal via de pot aan de gnd??
Bijlagen
Image1.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

Lijkt wel een soort aansluiting waarbij een extra schakelaar wordt omgeduwd met de stekker erin.
Met een meer gewoon model zou ik zo doen en een potmeter van 10k.
Anne
Bijlagen
Image2.jpg
Image2.jpg (16.91 KiB) 885 keer bekeken
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

de pluggen schakelen op zowel de plus als min. dus als je er een stekker in steekt gaan de pijltjes open.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

hrscharft schreef:
de pluggen schakelen op zowel de plus als min. dus als je er een stekker in steekt gaan de pijltjes open.
Dan is er toch niks aan de hand :?
Anne
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

nee maar ik vraag me alleen af hoe die schakeling nou werkt op die manier....

overigens wil ik het met een 3polige wisselschakelaar doen. zal later even schematje tekenen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

Je hoeft enkel de C schakelen tussen potmetermidden en massa.
De twee triodes zijn aan elkaar gekoppeld via hun kathodes.Wat op een rooster komt gaat naar beide anodes op voorwaarde dat het andere rooster niets doet.In gewoon bedrijf zit de rechtse dan ook (voor wisselspanning) aan de massa.
Als aan het rechtse rooster niks zit krijgt ie via de 1M lekweerstand wat er op de kathode zit en komt er ook niks uit de anode.Daarom gaf ik dan ook op dat je best een kleine waarde voor de potmeter gebruikt anders blijft er van het links aangeboden signaal niet veel over zodra er rechts iets hoogohmigs ingeprikt wordt.
Anne
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

als rechts gebruikt word dus input 2
dan is er op input 1 geen signaal aanwezig.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

hrscharft schreef:
als rechts gebruikt word dus input 2
dan is er op input 1 geen signaal aanwezig.
Dan snap ik 't nut van de hele bedoeling niet, kun je gewoon ingang links omschakelen :think: .
Anne
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

ja dat dacht ik dus iig ook.

Met een 3 polige wissel zou dat volgens mij moeten kunnen. 2 paren om daadwerkelijk te wisselen en het derde paartje om die c aan de aarde te leggen als ingang 2 niet word gebruikt.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Ondertussen ook maar eens met de behuizing aan het ontwerpen geslagen.
Niet heel bijzonder op zich, recht toe recht aan doosje. Maar het moet allemaal wel passen.
Bijlagen
ontwerp.JPG
ontwerp2.JPG
ontwerp3.JPG
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Nog een beetje verder zitten pielen met de tekening.

Zijn er mensen die op of aanmerkingen hebben over de layout en of het misschien beter kan?

Gr en vast bedankt.
Bijlagen
ontwerp4.JPG
ontwerp5.JPG
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: gitaarversterker

Bericht door sander1238 »

Ziet er keurig uit. Waarmee ontwerp je dit zo mooi?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gitaarversterker

Bericht door Ah!buis »

Misschien meer zo ?
ontwerp4b.jpg
ontwerp4b.jpg (7.25 KiB) 812 keer bekeken
De bedrading bij de eindbuizen stelt niet zoveel voor, weinig ruimte nodig.En zo zitten de voorversterkerbuisjes minder dicht op de voedingstrafo met z'n magnetisch bromveld, plus meer plaats voor de onderdelen.
Anne
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

@Sander.

Onwerp is gemaakt in Solidworks. Is inmiddels een flinke tekening geworden met bergen losse onderdeeltjes en HEUL VEUL features maar goed het voordeel is nu wel dat ik straks zo een plaatje alu onder de CNC kan gooien en alle gaatjes en dergelijke kan frezen en vervolgens de boel dicht vouwen. Als het goed is past het dan allemaal precies.

@Anne.

Dank :) zal er eens naar kijken.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

like so
Bijlagen
CHASSIS.JPG
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: gitaarversterker

Bericht door sander1238 »

Wouw
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: gitaarversterker

Bericht door ray5150 »

Zou de kast wat hoger houden zodat de trafo's en buizen wat meer ruimte aan de bovenkant hebben.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: gitaarversterker

Bericht door hrscharft »

Komt goed ray,

paar cm er bij en dacht nog aan een roostertje in de bovenkant.
Plaats reactie