gitaarversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: gitaarversterker
Om er achter te komen hoeveel ruimte ik nou eigenlijk ongeveer nodig ga hebben vanavond maar eens een layout in elkaar geknutseld.
De componentnummers die ontbreken zijn de componenten die ik op potmeters of schakelaars zelf zal solderen.
De componentnummers die ontbreken zijn de componenten die ik op potmeters of schakelaars zelf zal solderen.
Re: gitaarversterker
De moeilijkheid is om geen verbindingen te vergeten.Da's weer het voordeel van een print, program geeft alles aan.
Schema tekenen en elke verbinding doorkruisen kan helpen.
Nodige stroom van de trafo gaat zo niet.Te eerste is het rendement van zo'n versterker nog geen 50% en het gelijkrichten vraagt ook meer van de trafo wegens het pulsvormig verbruik.Voor deze versterker zal het in de orde van 200mA zijn met én wikkeling en een brug, of 2x100mA met dubbelfasig gelijkrichten.
Anne
Schema tekenen en elke verbinding doorkruisen kan helpen.
Nodige stroom van de trafo gaat zo niet.Te eerste is het rendement van zo'n versterker nog geen 50% en het gelijkrichten vraagt ook meer van de trafo wegens het pulsvormig verbruik.Voor deze versterker zal het in de orde van 200mA zijn met én wikkeling en een brug, of 2x100mA met dubbelfasig gelijkrichten.
Anne
Re: gitaarversterker
Ah ja das het verschil natuurlijk 
die 15 wat is het afgegeven vermogen aan de luidspreker. We zitten hier me de ons allen wel bekende: 'wet van behoud van ellende'
Het opgenomen vermogen kan flink wat hoger zijn idd.
Maar goed dan nog steeds als het slechts gaat om iets van 200ma komt dat wel goed.
Poosje terug had ik nog een vraag gesteld over de volume en Gain potmeters. In het schema staat 470K en in het originele TT schema staat 500K kan ik ongestraft 500K gebruiken ipv 470, heb hier namelijk nog een paar van 500K in stereo uitvoering liggen.
die 15 wat is het afgegeven vermogen aan de luidspreker. We zitten hier me de ons allen wel bekende: 'wet van behoud van ellende'
Het opgenomen vermogen kan flink wat hoger zijn idd.
Maar goed dan nog steeds als het slechts gaat om iets van 200ma komt dat wel goed.
Poosje terug had ik nog een vraag gesteld over de volume en Gain potmeters. In het schema staat 470K en in het originele TT schema staat 500K kan ik ongestraft 500K gebruiken ipv 470, heb hier namelijk nog een paar van 500K in stereo uitvoering liggen.
Re: gitaarversterker
voor wat betreft verbindingen vergeten enz.
Toen ik 15 jaar terug moest leren om printen te tekenen hadden we nog geen software die dat voor ons deed zoals eagle.
Ik zat toen nog met het schema voor mijn neus en een laiout op de pc en elk getrokken baantje streepte ik weg in het schema.
Als je dan op een gegeven moment bijna alles klaar had bleek dat je met 1 baantje bleef puzzelen om die ook nog ergens langs te krijgen en kon je weer van voren af aan beginnen
Maar goed zo heb ik deze dus ook gedaan. alle verbindinkjes tekenen en dan wegstrepen op papier
Toen ik 15 jaar terug moest leren om printen te tekenen hadden we nog geen software die dat voor ons deed zoals eagle.
Ik zat toen nog met het schema voor mijn neus en een laiout op de pc en elk getrokken baantje streepte ik weg in het schema.
Als je dan op een gegeven moment bijna alles klaar had bleek dat je met 1 baantje bleef puzzelen om die ook nog ergens langs te krijgen en kon je weer van voren af aan beginnen
Maar goed zo heb ik deze dus ook gedaan. alle verbindinkjes tekenen en dan wegstrepen op papier
Re: gitaarversterker
Wat hebben we geleden vroeger
Potmeters 470k of 500k maakt niks uit zolang ze maar een logarithmisch verloop hebben.
Anne
Potmeters 470k of 500k maakt niks uit zolang ze maar een logarithmisch verloop hebben.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: gitaarversterker
Dit kun je ook in Eagle of een ander printtekenpakket doen, om de handigste opstelling te kiezen. Vervolgens maak je geen print maar soldeer je de draden volgens schema op je bordje.
Re: gitaarversterker
iig heb turrets en een leeg board besteld verder nog wat knoppen en jacks en dergelijke.
Dat jukebox revival is een leuke site
De rest bestel ik wel bij Dick Best (ook al heeft ie helemaal niets meer met die toko van doen)
Dat jukebox revival is een leuke site
De rest bestel ik wel bij Dick Best (ook al heeft ie helemaal niets meer met die toko van doen)
Re: gitaarversterker
Ik zit alleen nog even met hoe input B getekend is ik kan er verkeerd tegenaan kijken maar zoals ik het nu zie doet de gain pot van input B eigenlijk niets.
Ik kan het mis hebben hoor maar als er niets is aangesloten hangt het Ctje aan de GND.
Sluit je wel iets aan dan word de pot actief maar het ctje hangt aan de loper.... en het signaal via de pot aan de gnd??
Ik kan het mis hebben hoor maar als er niets is aangesloten hangt het Ctje aan de GND.
Sluit je wel iets aan dan word de pot actief maar het ctje hangt aan de loper.... en het signaal via de pot aan de gnd??
Re: gitaarversterker
Lijkt wel een soort aansluiting waarbij een extra schakelaar wordt omgeduwd met de stekker erin.
Met een meer gewoon model zou ik zo doen en een potmeter van 10k.
Anne
Met een meer gewoon model zou ik zo doen en een potmeter van 10k.
Anne
- Bijlagen
-
- Image2.jpg (16.91 KiB) 888 keer bekeken
Re: gitaarversterker
de pluggen schakelen op zowel de plus als min. dus als je er een stekker in steekt gaan de pijltjes open.
Re: gitaarversterker
Dan is er toch niks aan de handhrscharft schreef:de pluggen schakelen op zowel de plus als min. dus als je er een stekker in steekt gaan de pijltjes open.
Anne
Re: gitaarversterker
nee maar ik vraag me alleen af hoe die schakeling nou werkt op die manier....
overigens wil ik het met een 3polige wisselschakelaar doen. zal later even schematje tekenen
overigens wil ik het met een 3polige wisselschakelaar doen. zal later even schematje tekenen
Re: gitaarversterker
Je hoeft enkel de C schakelen tussen potmetermidden en massa.
De twee triodes zijn aan elkaar gekoppeld via hun kathodes.Wat op een rooster komt gaat naar beide anodes op voorwaarde dat het andere rooster niets doet.In gewoon bedrijf zit de rechtse dan ook (voor wisselspanning) aan de massa.
Als aan het rechtse rooster niks zit krijgt ie via de 1M lekweerstand wat er op de kathode zit en komt er ook niks uit de anode.Daarom gaf ik dan ook op dat je best een kleine waarde voor de potmeter gebruikt anders blijft er van het links aangeboden signaal niet veel over zodra er rechts iets hoogohmigs ingeprikt wordt.
Anne
De twee triodes zijn aan elkaar gekoppeld via hun kathodes.Wat op een rooster komt gaat naar beide anodes op voorwaarde dat het andere rooster niets doet.In gewoon bedrijf zit de rechtse dan ook (voor wisselspanning) aan de massa.
Als aan het rechtse rooster niks zit krijgt ie via de 1M lekweerstand wat er op de kathode zit en komt er ook niks uit de anode.Daarom gaf ik dan ook op dat je best een kleine waarde voor de potmeter gebruikt anders blijft er van het links aangeboden signaal niet veel over zodra er rechts iets hoogohmigs ingeprikt wordt.
Anne
Re: gitaarversterker
als rechts gebruikt word dus input 2
dan is er op input 1 geen signaal aanwezig.
dan is er op input 1 geen signaal aanwezig.
Re: gitaarversterker
Dan snap ik 't nut van de hele bedoeling niet, kun je gewoon ingang links omschakelenhrscharft schreef:als rechts gebruikt word dus input 2
dan is er op input 1 geen signaal aanwezig.
Anne
Re: gitaarversterker
ja dat dacht ik dus iig ook.
Met een 3 polige wissel zou dat volgens mij moeten kunnen. 2 paren om daadwerkelijk te wisselen en het derde paartje om die c aan de aarde te leggen als ingang 2 niet word gebruikt.
Met een 3 polige wissel zou dat volgens mij moeten kunnen. 2 paren om daadwerkelijk te wisselen en het derde paartje om die c aan de aarde te leggen als ingang 2 niet word gebruikt.
Re: gitaarversterker
Ondertussen ook maar eens met de behuizing aan het ontwerpen geslagen.
Niet heel bijzonder op zich, recht toe recht aan doosje. Maar het moet allemaal wel passen.
Niet heel bijzonder op zich, recht toe recht aan doosje. Maar het moet allemaal wel passen.
Re: gitaarversterker
Nog een beetje verder zitten pielen met de tekening.
Zijn er mensen die op of aanmerkingen hebben over de layout en of het misschien beter kan?
Gr en vast bedankt.
Zijn er mensen die op of aanmerkingen hebben over de layout en of het misschien beter kan?
Gr en vast bedankt.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: gitaarversterker
Misschien meer zo ? De bedrading bij de eindbuizen stelt niet zoveel voor, weinig ruimte nodig.En zo zitten de voorversterkerbuisjes minder dicht op de voedingstrafo met z'n magnetisch bromveld, plus meer plaats voor de onderdelen.
Anne
Anne
Re: gitaarversterker
@Sander.
Onwerp is gemaakt in Solidworks. Is inmiddels een flinke tekening geworden met bergen losse onderdeeltjes en HEUL VEUL features maar goed het voordeel is nu wel dat ik straks zo een plaatje alu onder de CNC kan gooien en alle gaatjes en dergelijke kan frezen en vervolgens de boel dicht vouwen. Als het goed is past het dan allemaal precies.
@Anne.
Dank
zal er eens naar kijken.
Onwerp is gemaakt in Solidworks. Is inmiddels een flinke tekening geworden met bergen losse onderdeeltjes en HEUL VEUL features maar goed het voordeel is nu wel dat ik straks zo een plaatje alu onder de CNC kan gooien en alle gaatjes en dergelijke kan frezen en vervolgens de boel dicht vouwen. Als het goed is past het dan allemaal precies.
@Anne.
Dank
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: gitaarversterker
Zou de kast wat hoger houden zodat de trafo's en buizen wat meer ruimte aan de bovenkant hebben.
Re: gitaarversterker
Komt goed ray,
paar cm er bij en dacht nog aan een roostertje in de bovenkant.
paar cm er bij en dacht nog aan een roostertje in de bovenkant.
