Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Arno »

Rudolf schreef:
Kan ik ze nooit meer lakken denk ik :oops:
Ziet er mooi uit!
Je kunt er wel nog overheen met hardwax, zoals Osmo.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door ray5150 »

Staat echt prachtig op dat deck ! :kwijl: :kwijl:
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Ja die vieze grauwe bruine kleur van het plastic fineer van Akai en TEAC is nieuw al lelijk natuurlijk.
Ik ben hier blij mee. Ga ik vaker doen.
Worden dan de decks (of andere spullen) die blijven. Moeten ze het wel blijven doen. :-"
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Toch nog wat te mopperen, de plankjes trekken krom :think: :boos:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door dre »

Misschien de binnenzijde ook behandelen?
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Ik heb beide zijden gelijk, evenveel behandeld.
Als je snel kijkt zie je het niet. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door dre »

dan word het tijd voor plaatjes.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door John P »

Wordt het apparaat zelf erg warm?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Barry2001 »

Wat vreemd. Is het hout vochtig geweest voor je het monteerde, en inderdaad icm warm worden zoals m'n voorganger noemt..
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door ds23man »

Zal toch wel een reden hebben gehad dat met in het verleden gefineerd spaanplaat gebruikte........
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Arno »

Het feit dat de achterkant van de plankjes tegen een plaat aangeschroefd zitten die niets doorlaat geeft al genoeg reden om krom te trekken. Nu zijn ze als het ware toch ongelijk behandeld.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Barry2001 »

Toch zie je dat meer. Hoe kun je dat oplossen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Arno »

Barry2001 schreef:
Toch zie je dat meer. Hoe kun je dat oplossen?
-montageboutjes dichter naar de rand plaatsen (kan hier natuurlijk niet, maar kan wel iets zijn waar bij het ontwerp rekening mee gehouden moet worden).
-andere houtsoort (stabieler, beter te bedwingen).
-goed in de lak zetten vertraagt de werking van het hout en geeft dus minder spanning.
-groeven frezen in de achterkant van de paneeltjes.
Laatst gewijzigd door Arno op di 14 jul 2015, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Arno »

Maar ik zou ze er sowieso nog maar eens afhalen en heel goed schuren, want ze zitten nog vol met machineslag, en dat is natuurlijk geen porem. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Toch zie je dat meer. Hoe kun je dat oplossen?
Uitgewerkt hout nemen wat 100 jaar in de sloot heeft gelegen? De fabrikanten van apparatuur gebruiken allemaal gefineerd spaanplaat. Heeft misschien toch niet alleen de reden van kosten? In de jaren '60 meestal gefineerd fijn berken multiplex. Maar toen was een radio-pu-versterker nog een meubel en moest het een mensenleven mee kunnen.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Dank voor het meedenken en de tips; het hout zit tegen een open frame aan; het is hardhout maar niet erg dik; de machine wordt niet warm want staat niet hele dagen aan, af en toe een uurtje. Ik denk dat ik het maar voorlopig zo laat, misschien gaat het vanzelf terug :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door dre »

Inderdaad! :lol:
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

IMG_0443 (2).JPG
Hier (rechtsboven) is het het ergst
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door dre »

welke houtsoort is dat eigenlijk?
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Ik zal nog eens goed schuren en wat olieen; lijkt me dat als ik de holle kant veel olie geef dan zet het beetje meer uit en dat helpt misschien een beetje? Of is dat onzin? (alleen bij hardboard?? :lol: :D )
Ik zie inderdaad ook nog machine strepen, schuren vergeten denk ik, zal ik ook eens doen.
Is geen wereldramp hoor, dit allemaal, is toch mooi hout Jatoba.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Kappa7 »

De holle kant tegen het frame aan monteren zo dat deze de werking van het hout tegen gaat.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Dat kan niet want de plankjes zijn in geen enkele richting symmetrisch.
Er zitten ook 4 pas gaatjes in die niet door en door zijn en over een nokje vallen op het frame zodat je hem altijd goed monteert.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door ray5150 »

Nat maken en tussen een stel lijmklemmen laten opdrogen ?
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Rudolf »

Ja zoiets ga ik ook nog wel proberen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hoe kom ik aan een mooi stukje hout ? Regio Leiden

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Nat maken en tussen een stel lijmklemmen laten opdrogen ?
Bij het drogen zal dat toch weer krom trekken.
Het heeft te maken met de nerf van het hout.
Knipsel.JPG
Toch maar kijken of je de plankjes kan omdraaien.
van links naar rechts bvb.
Plaats reactie