ZBA Car audio

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: ZBA Car audio

Bericht door rikpost »

michelp schreef:
Normaal speelden ze ook naar boven, maar op shows stond ik met de woofers naar achter gericht ;)
Het zal mijn leeftijd inmiddels wel zijn maar.....b
De lol van die spl shoot outs ontgaat mij eerlijk gezegt een beetje.
Maar zoals je nu je kofferruimte ingericht hebt is wel weer netes :goedzo:
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: ZBA Car audio

Bericht door michelp »

Eerder vond ik het ook wel leuk (niet eens zo lang geleden)
Ik ben nu 25 en heb het ook wel een beetje gezien daarmee. Dat betekent niet dat het soms niet een beetje hard moet kunnen :mrgreen:
Maar er zijn ook genoeg mensen van in de 40 bijvoorbeeld die er nog heel actief aan mee doen. Iemand liet me laatst zelf een omatje uit de USA zien die ook mee deed, ben alleen de naam ff kwijt.

Maar is speel nu dus al een paar dagen met de woofer gesloten. Het idee was eigenlijk om passieve radiators te gebruiken, maar dit klinkt eigenlijk ook wel goed zo.
Ik mis alleen de grotere output op frequenties vanaf 30hz zo'n beetje zeg maar. Deze week zal ik de behuizing met passieve radiators er ook even in zetten en even spelen.
Alleen gebrugd op 8 ohm zal er nog geen 200w uit de versterker komen, wat natuurlijk niet heel veel is. Zal vast genoeg geluid uit komen.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: ZBA Car audio

Bericht door Bertje »

michelp schreef:
Eerder vond ik het ook wel leuk (niet eens zo lang geleden)
Ik ben nu 25 en heb het ook wel een beetje gezien daarmee. Dat betekent niet dat het soms niet een beetje hard moet kunnen :mrgreen:
Maar er zijn ook genoeg mensen van in de 40 bijvoorbeeld die er nog heel actief aan mee doen. Iemand liet me laatst zelf een omatje uit de USA zien die ook mee deed, ben alleen de naam ff kwijt..
Dat was de inmiddels overleden legendarische Alma Gates. In de USA is car audio uitgevonden en doen ze altijd wat extremer dan in Europa, geldt dus ook voor oma's. :rofl:
Het serieuze SPL werk is op zich ook best een prestatie natuurlijk, >160dB doen op 40Hz met iets van 10kW zijn wel uitdagingen. Maar anderen houden weer van postzegels verzamelen. Maakt dat uit..?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: ZBA Car audio

Bericht door rikpost »

Met zulke vermogens bij 12volt moet je nog serieus gaan oppassen voor koper dieven :rofl:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: ZBA Car audio

Bericht door Aaad »

rikpost schreef:
Met zulke vermogens bij 12volt moet je nog serieus gaan oppassen voor koper dieven :rofl:
Las net dat de koperprijs onder druk staat en aan het zakken is.
Gaat dus meevallen.....

Aad
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: ZBA Car audio

Bericht door michelp »

Sander meuffels doet zelfs bijna 160db op 20hz. Ik heb 1x mijn hoofd in die bus gestoken met mijn oren dicht gedrukt maar na een paar seconden vond ik het wel genoeg :P

En echte serieuze dB draggers hebben vaak wel 20x 50mm2 kabel als voeding liggen, sommigen ook vast wel meer. Maar ik denk dat je meer kan verdienen door alle accus mee te nemen die daar in staan :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ZBA Car audio

Bericht door markbakk »

Is het niet vrij lastig om met 10kW elektrisch vermogen 160dB te halen?
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: ZBA Car audio

Bericht door michelp »

https://www.youtube.com/watch?v=8cxxkzWjcHg

Hij speelt wel op meer dan 10kw ja :lol:
Maar op hogere frequenties kan het wel hoor
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: ZBA Car audio

Bericht door CarloPJB »

En dat allemaal zonder oordopjes :oops:


:boos: :boos: :boos:

Kan hier wel een hele preek gaan neerpennen maar hij leert zijn lesje nog wel :hide:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ZBA Car audio

Bericht door hannesie »

Dat is dus precies wat ik bedoelde met een hoog Testosteron gehalte, imponeergedrag, kijk mij nu eens, ik kan harder/beter/meer e.d.
Maar de consequenties zijn dan niet belangrijk. :oops:
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: ZBA Car audio

Bericht door michelp »

Ik snap het ook niet waarom de meesten dan zonder gehoorbescherming doen hoor.
Als ik in zon auto zit heb ik of mijn oren dichtgedrukt, of gehoorbescherming op/in.
Maar hij zegt dat ie er geen last van heeft, geloof er alleen niks van.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: ZBA Car audio

Bericht door rikpost »

michelp schreef:
Ik snap het ook niet waarom de meesten dan zonder gehoorbescherming doen hoor.
Als ik in zon auto zit heb ik of mijn oren dichtgedrukt, of gehoorbescherming op/in.
Maar hij zegt dat ie er geen last van heeft, geloof er alleen niks van.
Als hij er geen last van heeft is het waarschijnlijk al te laat :rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: ZBA Car audio

Bericht door Barry2001 »

Als dit aan je carkit hangt komt de boodschap in elk geval over :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: ZBA Car audio

Bericht door Bertje »

markbakk schreef:
Is het niet vrij lastig om met 10kW elektrisch vermogen 160dB te halen?
Ja is behoorlijk lastig, maar de kleine ruimte helpt lekker mee. :wink: En de specialisten kennen vele truukjes om er weer een db'tje meer uit te persen. Dat is ook de sport er van....
Overigens zijn er bij die wedstrijden ook soundquality klasses, daar gaat het helemaal niet om de luidheid.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: ZBA Car audio

Bericht door bas focal m180 »

Kist ontwerpen die geen nette afstemming heeft maar een bult van 5-10db bij 40hz bv.
Scheelt alweer factor 10 aan vermogen.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: ZBA Car audio

Bericht door michelp »

Volgens mij is het meestal nog een grotere bult, en dan op frequenties boven de 60hz (resonantiefrequentie van de auto). Ligt natuurlijk aan de auto welke frequentie dat moet zijn. Een oude fiat panda zit zo rond de 70hz geloof ik
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: ZBA Car audio

Bericht door CarloPJB »

In een heel ver verleden heb ik ook nog in de caraudio gewerkt , kwam ook een bevolkingsgroep waar de bas niet hard genoeg kon zijn ....


Maar is dat dB drag gedoe nu juist niet waarom de caraudio niet ( meer ) voor vol aangezien wordt. Te hoog petjes , Sjonnie en Anita gehalte

Ik hoor i.i.g. liever iets wat meer in balans is met de werkelijkheid.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: ZBA Car audio

Bericht door michelp »

Ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt ja. Maar zoals Rob (Bertje) al zegt, er zijn ook klasses voor sound quality, waar ik zelf dus ook meer mee bezig ben nu.
Mag ik trouwens vragen waar de forumnaam Bertje vandaan komt? :P

Er zijn ook nog genoeg zaken die ook vooral met sound quality bezig zijn. Er zit bijvoorbeeld een hele goede in Arnhem waar ik ook vaak ben, die ook de nodige prijzen al binnen gehaald heeft (oa europees kampioenschap).

Ik heb net even mijn behuizing met passieve radiators in de auto gezet, en dat gaat toch best lekker in de auto. Gaat tot zon 30hz door gok ik. Maar ik kan nog een keer wat testen met meer gewichtjes om het nog wat lager te krijgen mocht het nodig zijn
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: ZBA Car audio

Bericht door Bertje »

michelp schreef:
Mag ik trouwens vragen waar de forumnaam Bertje vandaan komt? :P
Jawel, is een verhaspeling van m'n volledige voornaam, verder niks bijzonders.

Een goede afgestemde installatie is wat mij betreft ook veel interessanter, heb me nooit met spl beziggehouden. Behalve dan met reparatie van klasse D monoblok versterkers etc. die daar gebruikt worden en natuurlijk wel 's sneuvelen.
Tegenwoordig zijn er erg leuke oplossingen met betaalbare dsp's mogelijk zodat je voorin een 2 of 3-weg set mooi actief kan filteren en op tijd kan zetten. Daarnaast deuren ec. netjes dempen en je hebt een knus concertzaaltje... :rock:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ZBA Car audio

Bericht door markbakk »

Bertje schreef:
markbakk schreef:
Is het niet vrij lastig om met 10kW elektrisch vermogen 160dB te halen?
Ja is behoorlijk lastig, maar de kleine ruimte helpt lekker mee. :wink:.
Nou is 10kW akoestisch vermogen equivalent aan 160dB (Li). Ofwel 2kPa in geluiddruk, als we voor vermogen gemakshalve intensiteit (W/m2) lezen. Maar 10kW akoestisch vermogen maken met 10kW elektrisch vermogen is met conventionele luidsprekers best lastig. Dus waarschijnlijk meet je die 160dB alleen op één klein plekje in zo'n auto. Vlak bij een BR-pijp, vermoedelijk.

[Edit] hier is uiteraard het drukkamermodel van toepassing. Leuk, met een gemiddelde inhoud van 2 kuub in een autootje heb je een effectieve Vd nodig van 40 liter, bij een sinus dus bijna 60 liter. Met een Xmech van 30mm voor een 15" met Sd van zeg 800cm3 heb je dan 23 woofers van 15" nodig. Waar laat je die in die auto?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: ZBA Car audio

Bericht door Bertje »

Er wordt gemeten met een sensor tegen het voorraam als ik het goed heb (ben ook geen specialist hierin) en de hele hoge scores worden met meerdere 15" gedaan. Inderdaad drukkamer effect, dus de hoogste druk op en nabij de meetplaats krijgen is o.a. de truuk.
Auto mag zeer extreem worden verbouwd, en een kist of wall ( op de helft van het interieur) met een dik stalen frame met betonplex van >5cm dikke baffle. Wereldrecords liggen tegen de 180dB. En er zijn verschllende klasses met weer andere regeltjes natuurlijk.
Op http://www.termpro.com/ staan veel resultaten etc. over diverse dB competities in de VS.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ZBA Car audio

Bericht door markbakk »

Ach, in mijn fietspomp haal ik met een beetje douwen 210 dB bij 1Hz. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: ZBA Car audio

Bericht door pappaleo »

markbakk schreef:
Ach, in mijn fietspomp haal ik met een beetje douwen 210 dB bij 1Hz. :mrgreen:
:rofl: :rofl: :rofl:
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: ZBA Car audio

Bericht door JBHC »

Ik vind de auto eigenlijk dé plek om lekker hard muziek te draaien. Daar heeft namelijk vrijwel niemand last van me. Of in ieder geval niet veel langer dan 1 minuut :)

Ik heb tegenwoordig wel nog maar 1 versterker in de auto (enkel de sub zit op een versterker) en dat is vooral ter bescherming van mijn oren 8)

Als Radio heb ik de Kenwood KDC-BT92SD en daar ben ik erg blij mee. Zowel SD, USB en Bluetooth (incl. carkit)
kenwood.jpg
Voorin heb ik een setje focal woofers welke bij worden gestaan door een setje ooit nog bij s&c aangeschafte vifa tweeters. De deuren heb ik aan de binnenkant bekleed met vibraflex zadat de koektrommel civicdeuren nu als volkswagendeuren klinken als je ze dichtgooit.
Dit is trouwens de beste investering die je kunt doen als je je caraudio een beetje knap wilt laten klinken.

Achterin heb ik tegenwoordig de Pioneer woofer uit mijn bouwtopic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=19308 uitgewisseld voor een Adire Shiva welke wordt aangedreven door een MTX versterker die op zijn beurt weer wordt gevoed door een stukje 35mm2 :P (Ooit overgehouden op m'n werk)
Shiva.jpg
Ik ben er in ieder geval erg blij mee al denk ik dat de meeste mensen hier de hoeveelheid laag ietwat overdreven zullen vinden maar dat is een kwestie van mijn persoonlijke voorkeur. Af en toe vind ik een stoelmassage gewoon lekker. Als ik last van mijn rug heb zet ik bijvoorbeeld Taurus aan :mrgreen:


En ja, de koperprijs is momenteel niet best; 4,40 / kilo
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: ZBA Car audio

Bericht door Bertje »

Adire Shiva is echt een heel fijne sub, zit ie in een gesloten kistje van 35L ?
Plaats reactie