Zelfbouw mid-hoog dipool bandje

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

SuperR

Re: Quick & Dirty Orion meting

Bericht door SuperR »

Gerrit schreef:
Even een snelle meting aan de Orion.
Ik dacht dat een "normale" highend tweeter wel mooier zou meten. Is dit met de backfiring tweeter uitgeschakeld?

Ik ben wel benieuwd naar het verschil in afstraling in de hoogte tov in de breedte. Mijn verwachting; in de breedte prima, in de hoogte veel afval door bundeling.
Gerrit
Contacteer:

Re: Zelfbouw mid-hoog dipool bandje

Bericht door Gerrit »

Rob Dingen schreef:
Dat zeg ik een vlakere frequentie karakteristiek en minder vervorming.
Het was maar een tip wat jij nu aan het doen bent heb ik allemaal al gedaan.
Het gaat er ook om ervaring op te doen en om de meetresultaten te leren correleren met gehoormatige indrukken.
Ik heb wel een paar concrete vragen m.b.t. de ribbels:
Wat is optimale profiel van de ribbels(driehoek, sinus)?
Hoe diep moet dat zijn(piek-piek)?
Wat is de beste manier om zo'n profiel te maken? Ik neem niet aan dat jij stukjes karton op elkaar hebt zitten plakken voor een ribbon van bijna 2m.
SuperR schreef:
Ik dacht dat een "normale" highend tweeter wel mooier zou meten. Is dit met de backfiring tweeter uitgeschakeld?
Ik eigenlijk ook. De backfiring tweeter is aan, maar dat zou niet mogen uitmaken want het is een hele korte meting. Er zal ook wel wat rommel van de magnesium conus van de W22 bij zitten, maar het is toch goed te zien dat de tweeter ook niet meteen stil staat.

Gerrit
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Gerrit

Het maakt denk ik niet uit of je scherpe of sinus vorm maakt het gaat meer om het patroon en de spanning op het bandje.

Rob
Bijlagen
DSC02300.JPG
SuperR

Bericht door SuperR »

Rob Dingen schreef:
Hoi Gerrit

Het maakt denk ik niet uit of je scherpe of sinus vorm maakt het gaat meer om het patroon en de spanning op het bandje.

Rob
Ik zou de ribbels een kwartslag draaien om stijfheid te winnen in de lengterichting ipv de breedterichting. Wat is de reden om de ribbels te plaatsen zoals je in je voorbeeld doet?
meiborg

Bericht door meiborg »

Het is maar een gedachte maar wat is de invloed van de stijfheid van het materiaal? Met andere woorden, wat zou het effect zijn als je het bandje zou verhitten en schrikken in water of nog beter olie zodat het stijver is? Of maakt dat in dit geval niet uit, misschien zelfs onwenselijk?

Mvg Reinder
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Rob Dingen schreef:
Dat is ook toevallig! Ik had op de bonnefooi een tubeknijper besteld, volgens mij is het exact het ding wat op je foto staat. Ik moet er nog mee aan de slag.
SuperR schreef:
Ik zou de ribbels een kwartslag draaien om stijfheid te winnen in de lengterichting ipv de breedterichting. Wat is de reden om de ribbels te plaatsen zoals je in je voorbeeld doet?
De ribbels moeten in de breedte om ervoor te zorgen dat de folie als één geheel beweegt. De flux in spleet in niet constant in de breedte dat heeft tot gevolg dat de folie in die richting gaat 'flexen', in de lengte is de flux wel constant.
meiborg schreef:
Het is maar een gedachte maar wat is de invloed van de stijfheid van het materiaal? Met andere woorden, wat zou het effect zijn als je het bandje zou verhitten en schrikken in water of nog beter olie zodat het stijver is? Of maakt dat in dit geval niet uit, misschien zelfs onwenselijk?
Een geribbeld bandje heeft erg weinig veerkracht dus iets meer van dat zou wel handig zijn. Wat je beschrijft is trouwens wel lastig uit te voeren.

Gerrit
meiborg

Bericht door meiborg »

Het is zeker lastig uit te voeren, het alluminium moet tot ongeveer 500 graden celcius worden verhit voordat de elementen die deel uitmaken van de legering in de kristalstructuur van aluminium worden opgenomen. Door de lagere temperaturen die een legering tijdens diverse bewerkingen ondergaat, krijgen veel legeringselementen de kans uit het aluminiumrooster te komen en afscheidingen tussen de aluminiumkristallen te vormen. Je zult dus tot 500 graden moeten verhitten om deze weer netjes te laten vermengen. Dan snel afkoelen zodat de legeringselementen geen kans krijgen om opnieuw uit te scheiden.

In de praktijk zal het grootste probleem zijn te achterhalen of de folie wel een legering is, omdat anders alle moeite voor niks is. Vervolgens is daar het probleem van het verhitten tot 500 graden zonder dat het alluminium of de legeringselementen door de zuurstof in de atmosfeer er omheen verbrand. Tot slot, het koelen van de folie zelf is een probleem want als je het uit de warmtebron plaats koelt het door de goede warmtegeleidende capaciteit en de geringe massa al zo snel af in de buitenlucht dat je de kans haast niet krijgt het te laten schrikken in olie of water.

Dat gezegd hebbende, met een goede keramiek oven in de buurt bijvoorbeeld bij een hobbyclub etc. zou een poging gewaagd kunnen worden. Ik zou dan de rol in het geheel verwarmen opdat het niet de kans krijgt te snel af te koelen in de buitenlucht en dan een van de buitenste laagjes gebruiken om te proberen of het een positief effect heeft. Lijkt me wel iets voor later, eerst maar eens de basis op orde krijgen.

Ik volg het in ieder geval met grote interesse, altijd leuk dit soort "echte" zelfbouw.

Mvg Reinder
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zoeken we het nu niet erg hoog in de boom? Het gaat tenslotte om een zekere veerkracht over de lengte van het bandje.

Bij een strak bandje is die veerkracht hoog met als gevolg dat het bandje bij lagere frequenties a.h.w. bolvormig gaat bewegen over de lengte. In het midden is de uitslag dan groter dan aan de einden en wordt ie beperkt door de veerkracht. Ga je ribbelen dan wordt die veer slapper en zal het bandje ook op lagere frequenties meer in zijn geheel meer uniform heen en weer bewegen en zal de uitslag ook groter worden. Kan ook best zijn dat doordat het bandje dan ook minder elastisch vervormt (uitrekt), dat daardoor ook de akoestische vervorming afneemt. Maar dat is hypothetisch, ik weet niet hoe goed lineair de elastische vervorming van alu is.

@ Gerrit,

Die toegenomen stijfheid over de breedte van het bandje zal zeker meespelen maar of de inductie over de breedte noemenswaardig varieert vraag ik mij af, zal meer in de diepte van de luchtspleet zijn en dan alleen nog aan de uiteinden door fringing. Maar als je stalen plaat niet in verzadiging komt denk ik dat het behoorlijk lineair is. De magnetische weerstand van dat staal is een factor 1000 - 3000 lager per lengte eenheid dan van die lucht. De magnetische flux buitenom zal dan vrijwel geheel door het staal lopen. Alleen bij hele lange bandjes zal dat niet meer opgaan.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

meiborg schreef:
.... Lijkt me wel iets voor later, eerst maar eens de basis op orde krijgen.
Wat je zegt. We kunnen ook nog altijd hier terecht: http://www.salomons-metalen.nl/nl/produ ... e-specials
Pjotr schreef:
Die toegenomen stijfheid over de breedte van het bandje zal zeker meespelen maar of de inductie over de breedte noemenswaardig varieert vraag ik mij af, zal meer in de diepte van de luchtspleet zijn en dan alleen nog aan de uiteinden door fringing. Maar als je stalen plaat niet in verzadiging komt denk ik dat het behoorlijk lineair is. De magnetische weerstand van dat staal is een factor 1000 - 3000 lager per lengte eenheid dan van die lucht. De magnetische flux buitenom zal dan vrijwel geheel door het staal lopen. Alleen bij hele lange bandjes zal dat niet meer opgaan.
Ik vertrouw de resultaten van FEMM niet bij dit type probleem. Bij Raal hebben ze (naar eigen zeggen) de magneten van een hele speciale vorm voorzien om dit voor elkaar te krijgen en gebruiken ze dus vlakke folie.

Hier komt de laatste set metingen aan het vlakke bandje, eerst de horizontale spreiding. Deze heb ik gemeten m.b.v. een simpel draaiplateau van twee platen multiplex. Het zijn 13 metingen van -90 graden tot +90 graden in stappen van 15 graden. Afstand is 1m.
Directivity horizontaal
Directivity horizontaal
Dat ziet er toch wel heel aardig uit, geen rare 'franje' of andere bagger. Vervolgens een aantal frequentiecurves onder verschillende hoeken.
Frequentiecurves voor 0, 30, 60 en 90 graden
Frequentiecurves voor 0, 30, 60 en 90 graden
Rood = 0
Groen = 30
Oranje = 60
Blauw = 90
Hier wordt je toch wel blij van. :D
Het is ook echt een dipool, bij 90 graden gebeurd er erg weinig.

Het verticale verhaal is natuurlijk, zoals verwacht, een stuk minder rooskleurig. Dat begint al met het meten, kantelen van de ribbon is niet mogelijk en de methode die D'Appolito beschrijft (plat leggen en ground-plane metingen uitvoeren) kan ook niet want het bandje kan niet horizontaal gebruikt worden. Dus heb ik maar gewoon de microfoon steeds een stukje hoger gezet, je maakt dan wel een fout omdat de afstand toeneemt (bij 30 graden 15cm). Het zijn 7 metingen van 0 tot 30 graden in stappen van 5 graden.
Directivity verticaal
Directivity verticaal
Met 10 graden zit de microfoon nog net binnen het bandje, 17cm van het midden, daarboven wordt het rap minder.
Een paar curves:
Frequentiecurves voor 0, 15, 30 graden verticaal
Frequentiecurves voor 0, 15, 30 graden verticaal
Rood = 0
Groen = 15
Oranje = 30
Tja, het voldoet aan de verwachtingen zal ik maar zeggen. Die waren immers niet erg hoog op dit gebied.

Gerrit
Rob Dingen
Contacteer:

Ik vertrouw de resultaten van FEMM niet bij dit type probleem. Bij Raal hebben ze (naar eigen zeggen) de magneten van een hele speciale vorm voorzien om dit voor elkaar te krijgen en gebruiken ze dus vlakke folie.
Dat klopt niet hun folie heeft ook een soort patroon alleen niet op de standaard manier en hun folie loopt over schuim waardoor er dus beweging vrijheid is voor het bandje.
Bijlagen
raal4_3.jpg
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Rob Dingen schreef:
Dat klopt niet hun folie heeft ook een soort patroon alleen niet op de standaard manier en hun folie loopt over schuim waardoor er dus beweging vrijheid is voor het bandje.
Ik had het van hun website:
FLATFOIL® technology: Homogenous field has one, much more interesting result and that is the possibility to use non corrugated, thin, no-excess-weight-sandwich, flat aluminium ribbon. We are using just slightly structurally shaped pure aluminium foil, of just 0.004 mm of thickness, to yield the best possible performance.
Het patroon heeft dus kennelijk niet de functie die de ribbels normaliter hebben.

De vervorming van de Raal is trouwens best fors:
Raal 140-15D vervorming
Raal 140-15D vervorming
Het kan aan mij liggen, ze hebben niet hun best gedaan om het leesbaar te maken, maar ik zie toch echt 1% vervorming bij 1kHz bij 85dB op 1m.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Een klein detective verhaal

Bericht door Gerrit »

Met behulp van een tubeknijper zoals rechts op de foto van Rob heb ik geribbelde bandjes gemaakt, die zien er net zo uit als het meest rechtse bandjes op die foto. De bevestiging valt ook nog wel mee, met de plaat horizontaal wordt het bandje aan de bovenkant bevestigd dan wordt de plaat rechtop gezet en wordt de onderkant vastgezet. Er zit best wel wat rek in het bandje, daar moet nog verder mee geëxperimenteerd worden.
Vervolgens heb ik frequentie en vervorming gemeten:
Vergelijking vlak - ribbels, frequentie en THD
Vergelijking vlak - ribbels, frequentie en THD
Rood = Ribbels frequentie
Groen = Vlak frequentie
Blauw = Ribbels THD
Oranje = Vlak THD
Huh? De THD is duidelijk minder tussen 800Hz en 2kHz, maar wat is dat daar bij 12.5kHz? Een halve golflengte van 12.5kHz is 13.8mm (de breedte van het bandje).
Toch maar de andere ook van een geribbeld bandje voorzien en gaan luisteren. Wat gebeurd hier? Het klinkt ineens een stuk beter. Wat is hier aan de hand?
Dus maar de horizontale en verticale spreiding gemeten zoals eerder, hier zijn de frequentiecurves:
Frequentiecurves 0, 30, 60 ,90 graden
Frequentiecurves 0, 30, 60 ,90 graden
Wederom komt bij 12.5kHz de man met de hamer, echt significante verschillen zie ik hier niet. De directivity plots laten ook niet echt een verschil zien:
Directivity normalized 25dB
Directivity normalized 25dB
Jammer van die sprong van 1.5kHz naar 2kHz en de vlekken daarboven, maar van 2kHz tot 12kHz is het toch erg goed.
Waar zit nou het verschil?
THD is een simpele optelsom van alle harmonischen, het is echter bekend dat met name de hogere harmonischen verantwoordelijk zijn voor luistermoeheid en irritatie. 2e en 3e harmonischen zijn niet zo schadelijk en de 2e harmonische kan, afhankelijk van de muziek, zelfs als prettig worden ervaren. Als we de THD uitsplitsen en de 2e t/m de 5e harmonische tonen wordt ineens een hoop duidelijk:
Vergelijking harmonischen
Vergelijking harmonischen
De 4e en 5e harmonische zijn duidelijk lager bij het geribbelde bandje (onder de 0.05% boven 2kHz), daarnaast zien we dat de vreemde sprong bij 12.5kHz alleen 2e harmonischen produceert.
Een FFT analyse van een 1kHz toon bij 80dB SPL geeft de nekslag aan het vlakke bandje:
FFT 1kHz 80 dBSPL 1m
FFT 1kHz 80 dBSPL 1m
Rood = Vlak
Blauw = Geribbeld
Hier kun je gewoon niet omheen. Wat een bagger daar rond de 10kHz. Einde oefening voor het eenvoudige vlakke bandje. Niet alleen weten we nu waarom er ribbels in het bandje zitten, maar we hebben ook aanknopingspunten voor optimalisatie.

Het Tecnocell is ook binnen en al in stroken gezaagd. Met dank aan Peter voor de tip, ik heb triplex gebruikt om het schuim op te lijmen, werkt als en trein (misschien tegenwoordig een slechte vergelijking :) ). Eens kijken wat dat gaat opleveren....

Gerrit
Rob Dingen
Contacteer:

Hoi Gerrit

De fijnere scherpere ribbels zijn nog beter en de op slingering bij 12Khz heeft te maken met de spanning op het bandje.
Zoals ik al zij is ribbels i.c.m. spanning op het bandje is het belangrijkste.
Door scherpere ribbels kan er wat meer spanning op zodat die op slingering helemaal verdwijnt.

Rob
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat sneu nou van dat ravijn bij 12,5 KHz :( Dat bij lage frequenties de vervorming omlaag gaat had ik wel verwacht omdat het bandje meer kan veren.

Lastig om aan te geven waar die 12,5 KHz ellende vandaan komt. Kunnen ook nog looptijdeffecten in het bandje over de lengte van het bandje zijn en die zullen zeker spanningsafhankelijk zijn. Ik kan mij nog herinneren dat er bij de Decca DK30 vier blobjes sliconenvet zaten tussen bandje en poolplaat als dempers op 1/3 en 2/3 van de lengte. Daarmee ging hij aanzienlijk rustiger klinken in het top hoog dan zonder die blobjes. Er aan gemeten heb ik nooit, daar had ik toen de spullen nog niet voor. Dat was in die tijd (begin jaren '80) nog in het begin stadium en alleen weggelegd voor de grote professionals (zoals KEF).
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Rob Dingen schreef:
De fijnere scherpere ribbels zijn nog beter en de op slingering bij 12Khz heeft te maken met de spanning op het bandje.
Zoals ik al zij is ribbels i.c.m. spanning op het bandje is het belangrijkste.
Door scherpere ribbels kan er wat meer spanning op zodat die op slingering helemaal verdwijnt.
Ik had al iemand gevonden die mooie ribbelaars voor me kan maken, dus dat ga ik zeker proberen.
Pjotr schreef:
Ik kan mij nog herinneren dat er bij de Decca DK30 vier blobjes sliconenvet zaten tussen bandje en poolplaat als dempers op 1/3 en 2/3 van de lengte.
Doet een beetje denken aan wat Audiostatic bij de DCI doet, daar is de membraan met lijm gefixeerd.

Om het effect van Tecnocell te testen heb ik 4 stroken gezaagd (één zijde 45 graden afgeschuind) van 40cm hoog, net zo breed als de afstand van de spleet tot de rand van de plaat. Beide zijden van de plaat zijn voorzien van schuim.
Vergelijking frequentiecurve
Vergelijking frequentiecurve
Rood = origineel
Groen = Tecnocell
De dip is nu meer geprononceerd en iets naar beneden geschoven. De verklaring die ik kan verzinnen is dat de plaat nu drie maal zo dik is geworden en daardoor het effect van de diffractie wordt versterkt.
Het vervalspectrum laat wel een verbetering zien:
CSD vergelijking 25dB verticaal
CSD vergelijking 25dB verticaal
De heuvelrug bij 1.5kHz is gereduceerd, maar echt schokkend is het allemaal niet.

Peter had ook al vastgesteld dat er een behoorlijke invloed is op de spreiding, dit is nu net hetgeen zo belangrijk is voor een goede weergave. De spreiding dient homogeen te zijn voor alle frequenties, pas dan kan het gehoor z'n werk doen en verdwijnt de luidspreker. Dit is waar het werk van Linkwitz over gaat. Van de site van Gainphile (http://gainphile.blogspot.nl/) heb ik twee voorbeelden gehaald van directivity diagrammen.
Directivity voorbeelden van Gainphile
Directivity voorbeelden van Gainphile
Links de ideale situatie, de spreiding is wat mij betreft wat weinig maar het principe is wel dat de kleuren horizontaal gelijk lopen. In dit voorbeeld zien we dat de afstraling op 40 graden zo'n 7dB lager is dan in het centrum, maar wel voor alle frequenties gelijk. Rechts zien we een typische dome tweeter, de spreiding neemt af boven 1kHz, dan weer toe tot 2kHz en boven 5kHz neemt het weer af met de nodige onregelmatigheden. Het schijnt dat dit patroon ook wel 'Klingon Bird of Prey' wordt genoemd.
Om het effect van he schuim goed te kunnen beoordelen heb ik de spreiding nauwkeurig gemeten, van 0 tot 90 graden in stappen van 5 graden (dus 19 metingen). De spreiding is horizontaal toch perfect symmetrisch dus het is niet nodig van -90 tot 90 te gaan. Voor een betere vergelijking zijn de diagrammen genormaliseerd, d.w.z. 0 graden is 'recht getrokken' en als referentie gebruikt.
Directivity vergelijking
Directivity vergelijking
Het schuim helpt de spreiding volledig naar de ratzmodé. Niet alleen neemt de spreiding boven de 2kHz sterk af, het is ook nog eens een behoorlijk rommeltje. Er moet dus iets anders verzonnen worden om van de gele vlekken in het diagram af te komen. De spreiding is trouwens wel heel groot en behoorlijk regelmatig van 2 kHz tot het ravijn bij 12kHz. Naarmate de hoek groter wordt, wordt de homogeniteit ook beter. Bij het bandje is -10dB midden in het groen, dit loopt een stuk gelijkmatiger dan bij het voorbeeld van de dome tweeter waar -10dB turquoise is.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Heel leuk project!!!!

Een paar tips:

In de Elektuur heeft ooit eens een versterkerontwerp gestaan voor het direct aansturen van dit soort bandjes.

Speaker&co groningen had een ontwerp met en bandtweeter en door schade en schande kwam Martin er achter dat je voor transport een stukje tape over de opening moest plakken. Wat bleek nou, door het dichtslaan van de autodeuren werd het bandje vernield door de drukgolf........... In jou geval moet je beide zijden afplakken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Quick & Dirty Orion meting

Bericht door jeroen_d »

Gerrit schreef:
Even een snelle meting aan de Orion. Het is een meting van het hele systeem, dus inclusief analoog actief filter. De Seas T25CF002 Millenium is met 24dB bij 1440Hz gefilterd, we zien dus een stuk van de Seas W22EX001. Het tijdvenster is wat korter, de bekabeling is weggewerkt en ik had even geen zin om te gaan sjouwen, maar dat maakt voor de tweeter niet uit. De hoogte van de microfoon is halverwege mid en hoog, bijna dezelfde hoogte als bij het bandje (scheelt 2cm). De geluidsdruk is afgeregeld zoals bij alle metingen aan het bandje, met een 1kHz toon op 80dB (deze wordt in dit geval dus door de W22EX001 weergegeven, de vervorming is dan 0.29%.
Hier is de frequentiecurve:
MLS.png
Hier de vervalspectra voor de Orion:
Orion_50dB_2.4ms.~png.jpg
Omdat het tijdvenster anders is dan bij eerdere metingen is hier een bandje met hetzelfde tijdvenster:
Ribbon_50dB_2.4ms.~png.jpg
Not bad, not bad at all. :D

Nu wordt het tijd om de horizontale en verticale spreiding van het bandje te gaan meten.

Gerrit
Hoi Gerrit, je meting aan de Orion klopt goed. Hij stemt overeen met de metingen die ik zelf eens aan de Orion heb gedaan, toen alleen van de tweeter ongefilterd. Het is wel zo dat je niet mag verwachten dat het snel beneden de 30dB zit, omdat de hele midhoog baffle meetrilt. Het grillige patroon komt uitsluitend door diffractie. Als je de millennium tweeter meet op dikke stijve baffle met grote facetten, dan meet hij zeer vlak en heeft hij net zo'n mooie waterval als jouw ribbon. Dit soort zaken zijn ook de reden geweest dat ik zelf ben gaan werken met veel kleinere baffles, en ook vooral voor de tweeter in dipool gebruik bijna geen baffle toepassen. Dan wordt het noodzakelijk om dipooltweeters te gebruiken.

Leuk project hoor met je ribbon! Dat is pas echte zelfbouw!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Grappig dat dat Technocell bij een dipool ribbon heel anders uitwerkt dan bij een monopool. De "dipooldip" wordt zo te zien dieper, hetgeen er toch wel op duidt dat er toch wel wat diffractie/looptijd effecten weggewerkt worden en hij wat meer richting theoretische dipool gaat. De dip verschuift iets omlaag in frequentie wat i.d.d. een gevolg zal zijn van een grotere akoestische weg door de dikte van het schuim. Die dip krijg je volgens mij alleen weg door de baffle flink breder te maken waardoor hij in frequentie omlaag schuift en op een plek komt waar hij niet meer schadelijk is.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
In de Elektuur heeft ooit eens een versterkerontwerp gestaan voor het direct aansturen van dit soort bandjes.
Voor een echt hoog bandje zou ik dit zeker overwegen. Je zit dan wel met het effect van de inductie waar je met de serieweerstand niet echt last van hebt.

De bandjes zijn inderdaad erg kwetsbaar, voor vervoer zullen ze inderdaad aan beide kanten afgedekt moeten worden.
jeroen_d schreef:
Hoi Gerrit, je meting aan de Orion klopt goed. Hij stemt overeen met de metingen die ik zelf eens aan de Orion heb gedaan, toen alleen van de tweeter ongefilterd. Het is wel zo dat je niet mag verwachten dat het snel beneden de 30dB zit, omdat de hele midhoog baffle meetrilt. Het grillige patroon komt uitsluitend door diffractie. Als je de millennium tweeter meet op dikke stijve baffle met grote facetten, dan meet hij zeer vlak en heeft hij net zo'n mooie waterval als jouw ribbon. Dit soort zaken zijn ook de reden geweest dat ik zelf ben gaan werken met veel kleinere baffles, en ook vooral voor de tweeter in dipool gebruik bijna geen baffle toepassen. Dan wordt het noodzakelijk om dipooltweeters te gebruiken.
Goed om te horen dat de metingen reproduceerbaar zijn! Natuurlijk zal de Seas tweeter beter presteren in een IEC baffle of zo, maar zoals gezegd dit was een snelle meting om even een vergelijking te kunnen maken en feit is wel dat dit de situatie is waar de tweeter gebruikt wordt. Ik vindt de vergelijking ook interessant omdat de Orion een eenvoudige baffle heeft, net zo rechtlijnig als die van het bandje.
Jou overwegingen om de baffle te reduceren kan ik in het licht van deze resultaten goed begrijpen. Bij dit bandje heb ik bewust de baffle 'ingebouwd' om ook nog mid te kunnen produceren, de dikte is inclusief anti dreun plaat 14mm en het bandje zit precies in het midden.
Pjotr schreef:
Die dip krijg je volgens mij alleen weg door de baffle flink breder te maken waardoor hij in frequentie omlaag schuift en op een plek komt waar hij niet meer schadelijk is.
Er zijn nog een paar dingen die ik wil proberen, b.v. de zijkant voorzien van 'zaagtanden' zoals bij de vleugels van een stealth vliegtuig. Driehoeken van vilt, of schuim op de plaat zou ook kunnen. Los van dit alles vraag ik me wel af hoe nadelig de dip in dit geval is. De spreiding is erg goed en de dipool is echt symmetrisch, misschien kan het gehoor hier dan beter mee om gaan.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Stealth driehoeken

Bericht door Gerrit »

In in poging de diffractie te verminderen heb ik driehoeken van Tecnocell (basis 5cm, hoogte 9) tegen de zijkanten geplakt met dubbelzijdig tape.
Stealth ribbon
Stealth ribbon
Het idee is dat er nu geen constante afstand meer is van het midden van het bandje tot de rand. Het heeft een duidelijke vermindering van de slingeringen tot gevolg:
Vergelijking frequentiecurve normaal, stealth
Vergelijking frequentiecurve normaal, stealth
Vergelijking directivity
Vergelijking directivity
Het directivity diagram is duidelijk beter, de gele vlekken zijn weg, er zijn slechts kleine 'deukjes' van 1 tot 2dB over. De overgang van 1kHz naar 2kHz is ook veel geleidelijker.
Het gevolg van dit alles is dat de speaker nu nauwelijks meer te lokaliseren is, de weergave is daardoor dus ook ruimtelijker geworden. Een significante verbetering t.o.v. van voorheen. Nu nog even wennen aan het uiterlijk :lol:

Gerrit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

=D> :mrgreen:

Leuk om te zien dat je progressie maakt. Nu nog dat vervelende ravijn boven de 10 KHz weg zien te werken.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Het gaat iets minder snel, maar er zit nog steeds vooruitgang in.
Vergelijking afgeschuinde anti-dreunplaat
Vergelijking afgeschuinde anti-dreunplaat
Joepie, het ravijn is weg! Wat is er gebeurd? Er zit een nieuw bandje in met dezelfde ribbels maar misschien iets minder strak gespannen. Maar volgens mij ligt de oorzaak van deze verbetering in het feit dat ik de scherpe rand van de anti-dreunplaat heb afgeschuind (ongeveer 60 graden) en vervolgens een beetje rond gewalst.
Afgezien van de resonantie net onder de 2kHz ziet het vervalspectrum er ook erg netjes uit:
Vervalspectrum
Vervalspectrum
De baspijp is ook aangepakt, het Sonofil dempingsmateriaal is vervangen door Twaron Angel Hair (150g voor 20L). Dat hakt er in zeg! De pijpresonantie is nu helemaal weg. Hier zijn drie impedantiecurves:
Impedantiecurves demping
Impedantiecurves demping
Rood = ongedempte pijp
Blauw = Sonofil
Groen = Angel Hair
Bij de ongedempte pijp is de resonantie bij 280Hz duidelijk zichtbaar, daarnaast zijn er nog pieken bij 545Hz en 795Hz. De piek bij 875Hz zit ook in de impedantiecurve in free-air. We zien dat Sonofil de resonantie duidelijk onderdrukt en, door het volume vergrotend effect, iets naar beneden opschuift. De driver resonantie heeft bij Angel Hair een beetje rare vervorming, ook is te zien dat het volume vergrotend effect minder is dan bij Sonofil. Van de resonantie bij 280Hz is echter niets meer over. Ik heb ook nog 75g en 100g geprobeerd i.p.v. 150g, maar daar wordt het niet beter van.
Frequentiecurve op 1cm afstand van de stofkap:
Frequentiecurves demping
Frequentiecurves demping
Rood = Sonofil
Groen = Angel Hair
De verbetering lijkt me overduidelijk.

Langzamerhand gaat het ook echt goed te klinken, de keukengeluiden aan het eind van Atom Heart Mother van Pink Floyd beginnen nu voor serieuze cognitieve dissonantie te zorgen.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Impossant ! klasse.
markbakk

Bericht door markbakk »

Dat angel hair dempt wel breedbandig. Je bent in het laag ook een dB kwijt. Ook de impedantiecurve wijst daarop (lagere bredere piek). Maar dat is wss. niet erg.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

markbakk schreef:
Dat angel hair dempt wel breedbandig. Je bent in het laag ook een dB kwijt. Ook de impedantiecurve wijst daarop (lagere bredere piek). Maar dat is wss. niet erg.
Inderdaad, dat dB'tje verlies neem ik graag op de koop toe. Er zit een Linkwitz transform op het laag 0freq = 60 Hz, 0Q=0.5 naar poolfreq=30Hz en poolQ=0.5. Het kantelpunt naar het bandje is nu 600Hz 24dB Linkwitz-Riley. De maximum geluidsdruk wordt dus bepaald door de Xmax van de woofer. Kwaliteit over kwantiteit is hier het motto.
Plaats reactie