Met behulp van een tubeknijper zoals rechts op de foto van Rob heb ik geribbelde bandjes gemaakt, die zien er net zo uit als het meest rechtse bandjes op die foto. De bevestiging valt ook nog wel mee, met de plaat horizontaal wordt het bandje aan de bovenkant bevestigd dan wordt de plaat rechtop gezet en wordt de onderkant vastgezet. Er zit best wel wat rek in het bandje, daar moet nog verder mee geëxperimenteerd worden.
Vervolgens heb ik frequentie en vervorming gemeten:

- Vergelijking vlak - ribbels, frequentie en THD
Rood = Ribbels frequentie
Groen = Vlak frequentie
Blauw = Ribbels THD
Oranje = Vlak THD
Huh? De THD is duidelijk minder tussen 800Hz en 2kHz, maar wat is dat daar bij 12.5kHz? Een halve golflengte van 12.5kHz is 13.8mm (de breedte van het bandje).
Toch maar de andere ook van een geribbeld bandje voorzien en gaan luisteren. Wat gebeurd hier? Het klinkt ineens een stuk beter. Wat is hier aan de hand?
Dus maar de horizontale en verticale spreiding gemeten zoals eerder, hier zijn de frequentiecurves:

- Frequentiecurves 0, 30, 60 ,90 graden
Wederom komt bij 12.5kHz de man met de hamer, echt significante verschillen zie ik hier niet. De directivity plots laten ook niet echt een verschil zien:

- Directivity normalized 25dB
Jammer van die sprong van 1.5kHz naar 2kHz en de vlekken daarboven, maar van 2kHz tot 12kHz is het toch erg goed.
Waar zit nou het verschil?
THD is een simpele optelsom van alle harmonischen, het is echter bekend dat met name de hogere harmonischen verantwoordelijk zijn voor luistermoeheid en irritatie. 2e en 3e harmonischen zijn niet zo schadelijk en de 2e harmonische kan, afhankelijk van de muziek, zelfs als prettig worden ervaren. Als we de THD uitsplitsen en de 2e t/m de 5e harmonische tonen wordt ineens een hoop duidelijk:

- Vergelijking harmonischen
De 4e en 5e harmonische zijn duidelijk lager bij het geribbelde bandje (onder de 0.05% boven 2kHz), daarnaast zien we dat de vreemde sprong bij 12.5kHz alleen 2e harmonischen produceert.
Een FFT analyse van een 1kHz toon bij 80dB SPL geeft de nekslag aan het vlakke bandje:

- FFT 1kHz 80 dBSPL 1m
Rood = Vlak
Blauw = Geribbeld
Hier kun je gewoon niet omheen. Wat een bagger daar rond de 10kHz. Einde oefening voor het eenvoudige vlakke bandje. Niet alleen weten we nu waarom er ribbels in het bandje zitten, maar we hebben ook aanknopingspunten voor optimalisatie.
Het Tecnocell is ook binnen en al in stroken gezaagd. Met dank aan Peter voor de tip, ik heb triplex gebruikt om het schuim op te lijmen, werkt als en trein (misschien tegenwoordig een slechte vergelijking

). Eens kijken wat dat gaat opleveren....
Gerrit