[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door jeroen_d »

In ieder geval, zoals het zich laat aanzien moet het ook kunnen met een kast van 40-45 liter en een poort van 7cm diameter en een lengte tussen 15 en 20cm. De lengte van de poort altijd kleiner nemen dan de simulatie aangeeft, zie voor de onderbouwing deze pagina van Troels: http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Er hangt hier een raar luchtje! :-&
Zijn er dan weer aardbevingen ? :mrgreen:
Je gaat me toch niet vertellen dat je septic tank gescheurd is ? :lol:
jeroen_d schreef:
In ieder geval, zoals het zich laat aanzien moet het ook kunnen met een kast van 40-45 liter en een poort van 7cm diameter en een lengte tussen 15 en 20cm. De lengte van de poort altijd kleiner nemen dan de simulatie aangeeft, zie voor de onderbouwing deze pagina van Troels: http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
Dank je wel, Jeroen, voor het adviseren en meedenken.
jeroen_d schreef:
Schaf vooral ook die trompet uiteinden aan voor de poort, dit scheelt enorm in poortruis. .
Kun je een linkje geven naar een fabrikant of leverancier voor een poort en/of pijp zoals je in gedachte had ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door Walt »

Intertechnik Jet Set 70: zijn wel prijzig maar wel zeer fraai.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door jeroen_d »

Hier zou Walt denk ik even moeten reageren, die heeft zo'n poort gebruikt.

-edit- :mrgreen: al gedaan!!!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door Walt »

Had ik al gedaan, zie boven :D

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door dre »

ik heb ze ook gebruikt,prima spul.

een mooi compact speakertje gaat het worden! 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Intertechnik Jet Set 70: zijn wel prijzig maar wel zeer fraai.
Dat zou dus deze moeten zijn :
http://shop.speakerenco.nl/product_info ... a3q7ohu822

Is inderdaad niet goedkoop (25 euro p/s), maar ik wil wel redelijke kwaliteit. het hoeft niet altijd het allergoedkoopste.
Als jullie daar achter staan ga ik akkoord.
dre schreef:
ik heb ze ook gebruikt,prima spul.

een mooi compact speakertje gaat het worden! 8)
Zie je wel, een zwaargewicht als Dre kan wel tegen een stootje... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door Walt »

Je zult daar zeker een goede koop aan hebben, het enige nadeel is dat als je de boutjes voor de montage in het front/achterwand te strak aandraait er kleine scheurtjes in de buitenring kunnen komen, hier dus goed mee oppassen!

(Verder verlijm ik de 3 delen altijd met 2 componenten lijm zodat het allemaal stevig aan elkaar zit)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
(Verder verlijm ik de 3 delen altijd met 2 componenten lijm zodat het allemaal stevig aan elkaar zit)
gewoon ducttape er omheen :rock:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas

Bericht door avdboom »

Ik heb de jetset 70 ook in me dd8, en nog een subje. Kost idd best wat voor 2 poorten, naar is ook wel erg mooi. Ik heb ook ducktape gebruikt. Hij is gemaakt om opliggend op de battle te gebruiken, maar ik vind hem lichtjes verzonken net wat mooier staan, mocht hij voor komen...

Interessant project, ik volg het.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Hoogste tijd voor de eerste plaatjes...

Ik heb Vinculum bereid gevonden om wat medewerking te verlenen met het uitwerken van mijn ideeën in het Sketchup programma.
Dat wil zeggen, ik geef aan hoe ik het hebben wil, en hij tekent het uit. zo hebben we allemaal onze specialiteiten... :lol:

Vinculum heeft ook onbewust een naam voor de speaker bedacht.
Hij stuurde een plaatje van de kast waar je doorheen kunt kijken, zoals een Röntgen foto (x-ray in het engels,) dat plaatje had hij dan ook x-ray gemoemd...
Bij mij ging er vervolgens een :idea: branden.... :lol:

Let vooral niet op maten, deze tekeningen zijn gemaakt op een moment dat de definitieve inhoud nog niet bekend was.
Spant.png
X-Ray.png
X-Ray%20Detail6.png
X-Ray%20open4.png
X-Ray3.png
Xray%20Colored_~png1.jpg
Ook leuk om mede te delen is dat Arno heeft aangegeven dat hij de spanten wel op de CNC freesbank wil maken. :goedzo: :goedzo: :bounce: :bounce:
Ik kan best wel aardig zagen en frezen, maar zo netjes krijg ik het toch nooit.

Zoals jullie zien staat er op de meeste plaatjes (nog) geen baspijp ingetekend.
Dit omdat ik twijfel over de plaats daarvan. persoonlijk zou ik hem het liefste aan de achterzijde plaatsen.
(dan zie je hem niet.) Ik vind het aan de voorkant namelijk geen gezicht.

Nu is het echter wel een punt dat de speakers vlak voor een muur komen te staan, zeg maar 10-15 cm. afstand tot de muur.
Meer naar voren kan nu eenmaal niet, dan loop je ze omver...

Aan de onderkant zou ook een mogelijkheid zijn, maar ik heb nog volstrekt niet over de voet nagedacht... :oops:
Graag de mening van de specialisten hierover.
jeroen_d schreef:
In ieder geval, zoals het zich laat aanzien moet het ook kunnen met een kast van 40-45 liter en een poort van 7cm diameter en een lengte tussen 15 en 20cm. De lengte van de poort altijd kleiner nemen dan de simulatie aangeeft, zie voor de onderbouwing deze pagina van Troels: http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
Even voor de duidelijkheid, Jeroen, die inhoud van 40 tot 45 liter is bedoeld bij volledige bekleding met Pritex ?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

Ray die 2de foto klopt niet met de rest. Ik zal morgen even een nieuwe maken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef:
Nu is het echter wel een punt dat de speakers vlak voor een muur komen te staan, zeg maar 10-15 cm. afstand tot de muur.
Meer naar voren kan nu eenmaal niet, dan loop je ze omver...
Als je aan de onderkant het klankbord iets korter maakt zou je er een 'slotpoort' kunnen verstoppen:
Ray.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Zoals jullie zien staat er op de meeste plaatjes (nog) geen baspijp ingetekend.
Dit omdat ik twijfel over de plaats daarvan. persoonlijk zou ik hem het liefste aan de achterzijde plaatsen.
(dan zie je hem niet.) Ik vind het aan de voorkant namelijk geen gezicht.

Nu is het echter wel een punt dat de speakers vlak voor een muur komen te staan, zeg maar 10-15 cm. afstand tot de muur. Meer naar voren kan nu eenmaal niet, dan loop je ze omver...

Aan de onderkant zou ook een mogelijkheid zijn, maar ik heb nog volstrekt niet over de voet nagedacht... :oops:
Graag de mening van de specialisten hierover.
om met dat laatste te beginnen: tuurlijk kan dat, zie bv wat je nu hebt staan :mrgreen: maar dan doet de ruimte tussen kast en voet wel deels mee als poort. ik kan dat tzt wel simuleren in mathcad als je die kant op gaat.

en wat betreft aan de achterkant: als je redelijk wat demping in de kast hebt, wordt ook de output van de poort wat lager, dus daar zou je mee kunnen experimenteren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door jeroen_d »

ray5150 schreef:
Even voor de duidelijkheid, Jeroen, die inhoud van 40 tot 45 liter is bedoeld bij volledige bekleding met Pritex ?
Ja, dat is met bekleding. De poort aan de achterkant is het mooist en door de korte afstand tot de muur krijg je nog wat meer rendement hiervan. Misschien geen gek idee om hem dan juist bovenin de kast te plaatsen achter de tweeter, om te voorkomen dat hij erg in de hoek van vloer en muur terecht komt.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

Even nog wat eyecandy... Dit is hetzelfde model als hierboven maar dan 'mooi' gerenderd.
Xray Colored.~png.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
Even nog wat eyecandy... Dit is hetzelfde model als hierboven maar dan 'mooi' gerenderd.
Xray Colored.~png.jpg
<offtopic mode=brutaal>
Welke renderer gebruik jij?
</offtopic]



Oops ik zie net je vraag in mijn build topic......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

@Vinculum : Prachtige render.... =D> =D>



jeroen_d schreef:
ray5150 schreef:
Even voor de duidelijkheid, Jeroen, die inhoud van 40 tot 45 liter is bedoeld bij volledige bekleding met Pritex ?
Ja, dat is met bekleding. De poort aan de achterkant is het mooist en door de korte afstand tot de muur krijg je nog wat meer rendement hiervan. Misschien geen gek idee om hem dan juist bovenin de kast te plaatsen achter de tweeter, om te voorkomen dat hij erg in de hoek van vloer en muur terecht komt.
Oei, ik was eigenlijk van plan om daar het filter te gaan plaatsen, bovendien steekt de midbehuizing een centimeter of 15 naar achter toe.
Een andere mogelijkheid is dan om het filter lager, in de baskamer te plaatsen.

Nog een andere vraag voor Jeroen, ik was in eerste instantie van plan om de gehele kast van binnen met loodbitumen af te werken.
Nu raad jij aan om geheel te bekleden met Pritex.
Is het zinvol om dat te combineren ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

de pritex bovenop de bitumen dan. je kan natuurlijk ook een dubbelwandige kast maken, t gewicht moet wel bij je versterker passen toch :mrgreen:

als ik nog even terug denk aan hoe lastig het plaatsen van t filter in mijn 3weg werd (nette condensatoren zijn groot!), lijkt onderin de kast een betere plaats voor t filter dan bovenin een kleine ruimte. ook vanwege t te verwachten gewicht van de spoel voor de woofer.

btw: er komt toch wel een nette in punt toelopende midkast hè?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

Of het filter extern... Kun je ook beter experimenteren of beginnen met een budget versie en steeds upgraden.

@Henkjan
Goed punt!
Ik zal hem toevoegen. Ray wilde toch al de middentoner kast afsluiten en dan is dit een goede optie.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door jeroen_d »

Die punt kun je ook zijwaarts doen, waardoor er genoeg ruimte overblijft om de poort te plaatsen, zeker als je die poort wat aan de andere zijkant plaatst dan waar de midkast eindigt.

-edit- iedereen vergeet even dat de middentoner al zijn eigen behuizing heeft en dat er helemaal geen interne kast nodig is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
de pritex bovenop de bitumen dan. je kan natuurlijk ook een dubbelwandige kast maken, t gewicht moet wel bij je versterker passen toch :mrgreen:

als ik nog even terug denk aan hoe lastig het plaatsen van t filter in mijn 3weg werd (nette condensatoren zijn groot!), lijkt onderin de kast een betere plaats voor t filter dan bovenin een kleine ruimte. ook vanwege t te verwachten gewicht van de spoel voor de woofer.
Dubbelwandig weet ik nog niet, de breedte mag niet te groot worden. wel zo zwaar mogelijk... :lol:
Ik ga eerst wat voorbeelden daarvan doorlezen.

Filter onderin kan ook, maar is afhankelijk van de waar het gat van de woofer komt te zitten. ik moet er ook nog bij kunnen.

jeroen_d schreef:
-edit- iedereen vergeet even dat de middentoner al zijn eigen behuizing heeft en dat er helemaal geen interne kast nodig is.
Klopt, maar ik overweeg om dat wel te doen, in het kader van de overkill. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

ray5150 schreef:
jeroen_d schreef:
-edit- iedereen vergeet even dat de middentoner al zijn eigen behuizing heeft en dat er helemaal geen interne kast nodig is.
Klopt, maar ik overweeg om dat wel te doen, in het kader van de overkill. :mrgreen:
Als deze echt in een eigen afgesloten behuizing zit zou ik daar niet verder iets mee doen. Zonde van de liters die je weggooit uit de rest van de kast. Eventueel zou je deze behuizing ook kunnen beplakken met bitumen/demping etc.

In de tekening heb ik de bracing toegevoegd (in het eggie moet je natuurlijk een kruisbracing maken of gatenkaas) en de baspijp. Ik zou je filter extern doen of anders net achter de woofer. Dat is het grootste gat en daar kun je het beste bij.
Baspoort op advies van jeroen achter de tweeter geplaatst.
X-Ray open.~png.jpg
En om een beetje een grootte vergelijk te geven aan Ray heb ik ze naast zijn huidige LBVS'sen gezet.
Xray naast LBVS.~png.jpg
Het leer krijg ik steeds veel te licht... Ik zal bij een latere render het gewoon zwart maken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
Het leer krijg ik steeds veel te licht... Ik zal bij een latere render het gewoon zwart maken.
Deze MXM file moet je eens proberen: http://resources.maxwellrender.com/download.php?id=204
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

Zover was ik al. Deze zie je nl al op de foto. Zal aan de belichting liggen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”