[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas
In ieder geval, zoals het zich laat aanzien moet het ook kunnen met een kast van 40-45 liter en een poort van 7cm diameter en een lengte tussen 15 en 20cm. De lengte van de poort altijd kleiner nemen dan de simulatie aangeeft, zie voor de onderbouwing deze pagina van Troels: http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas
Zijn er dan weer aardbevingen ?ds23man schreef:Er hangt hier een raar luchtje!
Je gaat me toch niet vertellen dat je septic tank gescheurd is ?
Dank je wel, Jeroen, voor het adviseren en meedenken.jeroen_d schreef:In ieder geval, zoals het zich laat aanzien moet het ook kunnen met een kast van 40-45 liter en een poort van 7cm diameter en een lengte tussen 15 en 20cm. De lengte van de poort altijd kleiner nemen dan de simulatie aangeeft, zie voor de onderbouwing deze pagina van Troels: http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
Kun je een linkje geven naar een fabrikant of leverancier voor een poort en/of pijp zoals je in gedachte had ?jeroen_d schreef:Schaf vooral ook die trompet uiteinden aan voor de poort, dit scheelt enorm in poortruis. .
Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas
Intertechnik Jet Set 70: zijn wel prijzig maar wel zeer fraai.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas
Hier zou Walt denk ik even moeten reageren, die heeft zo'n poort gebruikt.
-edit-
al gedaan!!!
-edit-
Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas
ik heb ze ook gebruikt,prima spul.
een mooi compact speakertje gaat het worden!
een mooi compact speakertje gaat het worden!
Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas
Dat zou dus deze moeten zijn :Walt schreef:Intertechnik Jet Set 70: zijn wel prijzig maar wel zeer fraai.
http://shop.speakerenco.nl/product_info ... a3q7ohu822
Is inderdaad niet goedkoop (25 euro p/s), maar ik wil wel redelijke kwaliteit. het hoeft niet altijd het allergoedkoopste.
Als jullie daar achter staan ga ik akkoord.
Zie je wel, een zwaargewicht als Dre kan wel tegen een stootje...dre schreef:ik heb ze ook gebruikt,prima spul.
een mooi compact speakertje gaat het worden!
Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas
Je zult daar zeker een goede koop aan hebben, het enige nadeel is dat als je de boutjes voor de montage in het front/achterwand te strak aandraait er kleine scheurtjes in de buitenring kunnen komen, hier dus goed mee oppassen!
(Verder verlijm ik de 3 delen altijd met 2 componenten lijm zodat het allemaal stevig aan elkaar zit)
Groetjes Walter
(Verder verlijm ik de 3 delen altijd met 2 componenten lijm zodat het allemaal stevig aan elkaar zit)
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas
gewoon ducttape er omheenWalt schreef:(Verder verlijm ik de 3 delen altijd met 2 componenten lijm zodat het allemaal stevig aan elkaar zit)
Re: [Longterm] Aan de slag met Accuton en Seas
Ik heb de jetset 70 ook in me dd8, en nog een subje. Kost idd best wat voor 2 poorten, naar is ook wel erg mooi. Ik heb ook ducktape gebruikt. Hij is gemaakt om opliggend op de battle te gebruiken, maar ik vind hem lichtjes verzonken net wat mooier staan, mocht hij voor komen...
Interessant project, ik volg het.
Interessant project, ik volg het.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hoogste tijd voor de eerste plaatjes...
Ik heb Vinculum bereid gevonden om wat medewerking te verlenen met het uitwerken van mijn ideeën in het Sketchup programma.
Dat wil zeggen, ik geef aan hoe ik het hebben wil, en hij tekent het uit. zo hebben we allemaal onze specialiteiten...
Vinculum heeft ook onbewust een naam voor de speaker bedacht.
Hij stuurde een plaatje van de kast waar je doorheen kunt kijken, zoals een Röntgen foto (x-ray in het engels,) dat plaatje had hij dan ook x-ray gemoemd...
Bij mij ging er vervolgens een
branden....
Let vooral niet op maten, deze tekeningen zijn gemaakt op een moment dat de definitieve inhoud nog niet bekend was.
Ook leuk om mede te delen is dat Arno heeft aangegeven dat hij de spanten wel op de CNC freesbank wil maken.
Ik kan best wel aardig zagen en frezen, maar zo netjes krijg ik het toch nooit.
Zoals jullie zien staat er op de meeste plaatjes (nog) geen baspijp ingetekend.
Dit omdat ik twijfel over de plaats daarvan. persoonlijk zou ik hem het liefste aan de achterzijde plaatsen.
(dan zie je hem niet.) Ik vind het aan de voorkant namelijk geen gezicht.
Nu is het echter wel een punt dat de speakers vlak voor een muur komen te staan, zeg maar 10-15 cm. afstand tot de muur.
Meer naar voren kan nu eenmaal niet, dan loop je ze omver...
Aan de onderkant zou ook een mogelijkheid zijn, maar ik heb nog volstrekt niet over de voet nagedacht...
Graag de mening van de specialisten hierover.
Ik heb Vinculum bereid gevonden om wat medewerking te verlenen met het uitwerken van mijn ideeën in het Sketchup programma.
Dat wil zeggen, ik geef aan hoe ik het hebben wil, en hij tekent het uit. zo hebben we allemaal onze specialiteiten...
Vinculum heeft ook onbewust een naam voor de speaker bedacht.
Hij stuurde een plaatje van de kast waar je doorheen kunt kijken, zoals een Röntgen foto (x-ray in het engels,) dat plaatje had hij dan ook x-ray gemoemd...
Bij mij ging er vervolgens een
Let vooral niet op maten, deze tekeningen zijn gemaakt op een moment dat de definitieve inhoud nog niet bekend was.
Ook leuk om mede te delen is dat Arno heeft aangegeven dat hij de spanten wel op de CNC freesbank wil maken.
Ik kan best wel aardig zagen en frezen, maar zo netjes krijg ik het toch nooit.
Zoals jullie zien staat er op de meeste plaatjes (nog) geen baspijp ingetekend.
Dit omdat ik twijfel over de plaats daarvan. persoonlijk zou ik hem het liefste aan de achterzijde plaatsen.
(dan zie je hem niet.) Ik vind het aan de voorkant namelijk geen gezicht.
Nu is het echter wel een punt dat de speakers vlak voor een muur komen te staan, zeg maar 10-15 cm. afstand tot de muur.
Meer naar voren kan nu eenmaal niet, dan loop je ze omver...
Aan de onderkant zou ook een mogelijkheid zijn, maar ik heb nog volstrekt niet over de voet nagedacht...
Graag de mening van de specialisten hierover.
Even voor de duidelijkheid, Jeroen, die inhoud van 40 tot 45 liter is bedoeld bij volledige bekleding met Pritex ?jeroen_d schreef:In ieder geval, zoals het zich laat aanzien moet het ook kunnen met een kast van 40-45 liter en een poort van 7cm diameter en een lengte tussen 15 en 20cm. De lengte van de poort altijd kleiner nemen dan de simulatie aangeeft, zie voor de onderbouwing deze pagina van Troels: http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ray die 2de foto klopt niet met de rest. Ik zal morgen even een nieuwe maken.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als je aan de onderkant het klankbord iets korter maakt zou je er een 'slotpoort' kunnen verstoppen:ray5150 schreef:Nu is het echter wel een punt dat de speakers vlak voor een muur komen te staan, zeg maar 10-15 cm. afstand tot de muur.
Meer naar voren kan nu eenmaal niet, dan loop je ze omver...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
om met dat laatste te beginnen: tuurlijk kan dat, zie bv wat je nu hebt staanray5150 schreef:Zoals jullie zien staat er op de meeste plaatjes (nog) geen baspijp ingetekend.
Dit omdat ik twijfel over de plaats daarvan. persoonlijk zou ik hem het liefste aan de achterzijde plaatsen.
(dan zie je hem niet.) Ik vind het aan de voorkant namelijk geen gezicht.
Nu is het echter wel een punt dat de speakers vlak voor een muur komen te staan, zeg maar 10-15 cm. afstand tot de muur. Meer naar voren kan nu eenmaal niet, dan loop je ze omver...
Aan de onderkant zou ook een mogelijkheid zijn, maar ik heb nog volstrekt niet over de voet nagedacht...![]()
Graag de mening van de specialisten hierover.
en wat betreft aan de achterkant: als je redelijk wat demping in de kast hebt, wordt ook de output van de poort wat lager, dus daar zou je mee kunnen experimenteren.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja, dat is met bekleding. De poort aan de achterkant is het mooist en door de korte afstand tot de muur krijg je nog wat meer rendement hiervan. Misschien geen gek idee om hem dan juist bovenin de kast te plaatsen achter de tweeter, om te voorkomen dat hij erg in de hoek van vloer en muur terecht komt.ray5150 schreef:Even voor de duidelijkheid, Jeroen, die inhoud van 40 tot 45 liter is bedoeld bij volledige bekleding met Pritex ?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Even nog wat eyecandy... Dit is hetzelfde model als hierboven maar dan 'mooi' gerenderd.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Vinculum schreef:Even nog wat eyecandy... Dit is hetzelfde model als hierboven maar dan 'mooi' gerenderd.
Welke renderer gebruik jij?
</offtopic]
Oops ik zie net je vraag in mijn build topic......
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
@Vinculum : Prachtige render....
Een andere mogelijkheid is dan om het filter lager, in de baskamer te plaatsen.
Nog een andere vraag voor Jeroen, ik was in eerste instantie van plan om de gehele kast van binnen met loodbitumen af te werken.
Nu raad jij aan om geheel te bekleden met Pritex.
Is het zinvol om dat te combineren ?
Oei, ik was eigenlijk van plan om daar het filter te gaan plaatsen, bovendien steekt de midbehuizing een centimeter of 15 naar achter toe.jeroen_d schreef:Ja, dat is met bekleding. De poort aan de achterkant is het mooist en door de korte afstand tot de muur krijg je nog wat meer rendement hiervan. Misschien geen gek idee om hem dan juist bovenin de kast te plaatsen achter de tweeter, om te voorkomen dat hij erg in de hoek van vloer en muur terecht komt.ray5150 schreef:Even voor de duidelijkheid, Jeroen, die inhoud van 40 tot 45 liter is bedoeld bij volledige bekleding met Pritex ?
Een andere mogelijkheid is dan om het filter lager, in de baskamer te plaatsen.
Nog een andere vraag voor Jeroen, ik was in eerste instantie van plan om de gehele kast van binnen met loodbitumen af te werken.
Nu raad jij aan om geheel te bekleden met Pritex.
Is het zinvol om dat te combineren ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
de pritex bovenop de bitumen dan. je kan natuurlijk ook een dubbelwandige kast maken, t gewicht moet wel bij je versterker passen toch
als ik nog even terug denk aan hoe lastig het plaatsen van t filter in mijn 3weg werd (nette condensatoren zijn groot!), lijkt onderin de kast een betere plaats voor t filter dan bovenin een kleine ruimte. ook vanwege t te verwachten gewicht van de spoel voor de woofer.
btw: er komt toch wel een nette in punt toelopende midkast hè?
als ik nog even terug denk aan hoe lastig het plaatsen van t filter in mijn 3weg werd (nette condensatoren zijn groot!), lijkt onderin de kast een betere plaats voor t filter dan bovenin een kleine ruimte. ook vanwege t te verwachten gewicht van de spoel voor de woofer.
btw: er komt toch wel een nette in punt toelopende midkast hè?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Of het filter extern... Kun je ook beter experimenteren of beginnen met een budget versie en steeds upgraden.
@Henkjan
Goed punt!
Ik zal hem toevoegen. Ray wilde toch al de middentoner kast afsluiten en dan is dit een goede optie.
@Henkjan
Goed punt!
Ik zal hem toevoegen. Ray wilde toch al de middentoner kast afsluiten en dan is dit een goede optie.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Die punt kun je ook zijwaarts doen, waardoor er genoeg ruimte overblijft om de poort te plaatsen, zeker als je die poort wat aan de andere zijkant plaatst dan waar de midkast eindigt.
-edit- iedereen vergeet even dat de middentoner al zijn eigen behuizing heeft en dat er helemaal geen interne kast nodig is.
-edit- iedereen vergeet even dat de middentoner al zijn eigen behuizing heeft en dat er helemaal geen interne kast nodig is.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dubbelwandig weet ik nog niet, de breedte mag niet te groot worden. wel zo zwaar mogelijk...Henkjan schreef:de pritex bovenop de bitumen dan. je kan natuurlijk ook een dubbelwandige kast maken, t gewicht moet wel bij je versterker passen toch![]()
als ik nog even terug denk aan hoe lastig het plaatsen van t filter in mijn 3weg werd (nette condensatoren zijn groot!), lijkt onderin de kast een betere plaats voor t filter dan bovenin een kleine ruimte. ook vanwege t te verwachten gewicht van de spoel voor de woofer.
Ik ga eerst wat voorbeelden daarvan doorlezen.
Filter onderin kan ook, maar is afhankelijk van de waar het gat van de woofer komt te zitten. ik moet er ook nog bij kunnen.
Klopt, maar ik overweeg om dat wel te doen, in het kader van de overkill.jeroen_d schreef:-edit- iedereen vergeet even dat de middentoner al zijn eigen behuizing heeft en dat er helemaal geen interne kast nodig is.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als deze echt in een eigen afgesloten behuizing zit zou ik daar niet verder iets mee doen. Zonde van de liters die je weggooit uit de rest van de kast. Eventueel zou je deze behuizing ook kunnen beplakken met bitumen/demping etc.ray5150 schreef:Klopt, maar ik overweeg om dat wel te doen, in het kader van de overkill.jeroen_d schreef:-edit- iedereen vergeet even dat de middentoner al zijn eigen behuizing heeft en dat er helemaal geen interne kast nodig is.
In de tekening heb ik de bracing toegevoegd (in het eggie moet je natuurlijk een kruisbracing maken of gatenkaas) en de baspijp. Ik zou je filter extern doen of anders net achter de woofer. Dat is het grootste gat en daar kun je het beste bij.
Baspoort op advies van jeroen achter de tweeter geplaatst. En om een beetje een grootte vergelijk te geven aan Ray heb ik ze naast zijn huidige LBVS'sen gezet. Het leer krijg ik steeds veel te licht... Ik zal bij een latere render het gewoon zwart maken.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Deze MXM file moet je eens proberen: http://resources.maxwellrender.com/download.php?id=204Vinculum schreef:Het leer krijg ik steeds veel te licht... Ik zal bij een latere render het gewoon zwart maken.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zover was ik al. Deze zie je nl al op de foto. Zal aan de belichting liggen.
