Als je bij public Relations had gewerkt zou je nu roepen dat er a.s. zaterdag een extra workshop metaalconstructie voor elektrotechnici georganiseerd wordt, wegens zeer grote belangstelling.Martijn M schreef:... Zaterdag zullen de andere onderdelen ter plekke moeten worden ingesoldeerd.
project Omnicron
Moderator: Beheerdersteam
Re: project Omnicron
Re: project Omnicron
Jongens, volgens mij is het filter zoals dat in Breda aan de speakers hing hier nog niet gepost of wel?
Re: project Omnicron
Is dit een wijs plan ?k.p. schreef:Samen met Martijn M wordt er gewerkt aan een speaker die we graag in Enschede willen laten horen. Dit topic is mede bedoelt om ons motiveren om dit binnen drie weken af te kunnen ronden. Bij deze alvast een teaser. Details zullen volgen.
The absolute worst enclosure is a circular tube (cylinder), with the driver mounted in the exact centre of an end-cap. The response ripples caused by this are extreme, but with most systems this is not an issue, since this would be a very unusual shape for an enclosure. The response in a cylinder shows fluctuations in level that are quite unacceptable, and it is not a shape I would recommend to anyone.
bron:http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
Re: project Omnicron
Een circelvormige baffle is inderdaad niet best voor diffractie, tenzij de baffle niet of nauwelijks groter is dan de bron. Dat is bij deze speaker natuurlijk het geval. In de metingen zie je dan ook geen extreme variaties in de response van de mid en tweeter terug.
Re: project Omnicron
Een rond baffle kan uitstekend werken mits de afmetingen van het baffle niet veel groter zijn dan die van het membraan. Zoals Ronkel al aangeeft is een rond baffle inderdaad het meest problematisch aangaande diffractie als je een puntbron in het centrum plaatst. Een stralend oppervlak zoals een membraan kun je beschouwen als een oneindig aantal puntbronnen, welke elk verschillende afstanden ten opzichte van de bafflerand hebben. Doordat die afstanden verschillend zijn, zie je dat diffractie uitgemiddeld wordt. Bijgevoegd een plotje uit edge, waarin ik een rond baffle van 10 cm heb gesimuleerd. De ene curve toont het resultaat van een puntbron in het centrum, het andere een membraan met een afmeting van 8 cm.
Re: project Omnicron
De rare bult die de RS100-4 rond 2k heeft dacht ik aanvankelijk te kunnen toeschrijven aan diffractie die wat lager in frequentie en heviger was dan ik had verwacht, maar het blijkt toch aan de driver te liggen. Zie ook hier: http://www.lautsprecherbau.de/Magazin/L ... 00993,4977
Re: project Omnicron
Gecombineerd met een lekkere K3 van meer dan 1%... Niet alle Dayton-units zijn top.
Re: project Omnicron
Is dit slecht? Van 1% derde orde harmonische vervorming bij 90 dB lig ik niet wakker, maar het zou interessant zijn om te weten hoe de vervorming oploopt met de geluidssterkte. Eén van de Duitse zelfbouwbladen (was 't nou K+T of HH?) toont altijd metingen bij verschillende niveaus. Wie weet test ik 't zelf binnenkort een keer.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: project Omnicron
Misschien lees ik er in de snelheid overheen, maar waren de metingen op Zaphaudio ook niet bij 90dB?
Re: project Omnicron
Hij meet op 96 dB op een halve meter, dus inderdaad 90 dB op een meter. De metingen van Zaph komen goed overeen met die van lautsprecherbau.de.
http://zaphaudio.com/smalltest/
http://zaphaudio.com/smalltest/
Re: project Omnicron
Ik heb deze luidspreker gisteren beluisterd bij Martijn thuis. Hij is erg mooi in balans, over het volledige spectrum. Het stereobeeld blijft ook van laag tot hoog heel stabiel. De multisub oplossing pakt in de ruimte van Martijn goed uit. Vlak achter de bank, die helaas tegen de muur moet staan, heeft hij een dik dempingspaneel dat heel goed werkt. Een aanrader voor wie in zo'n situatie zit.
Re: project Omnicron
Nee, dat is ook waar. En massa's mensen die een vervormde 2kHz niet zullen onderscheiden van een redelijk zuivere.Martijn M schreef:Is dit slecht? Van 1% derde orde harmonische vervorming bij 90 dB lig ik niet wakker
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: project Omnicron
Ik zit helaas in dezelfde positie en ben zodoende erg benieuwd of er meer informatie mogelijk is?jeroen_d schreef:....Vlak achter de bank, die helaas tegen de muur moet staan, heeft hij een dik dempingspaneel dat heel goed werkt. Een aanrader voor wie in zo'n situatie zit.
Re: project Omnicron
Meer iets voor de rubriek akoestiek, maar je wilt een breedbandabsorber. Die bestaan vrijwel altijd uit een plaat minerale wol of akoestisch schuim op een luchtspouw. Het totale pakket is ca 10 tot 20 cm dik, afhankelijk van hoe laagfrequent het ding moet werken. Zo'n paneel kan allerlei afmetingen hebben, vanaf 1 vierkante meter zit je zeker goed.
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: project Omnicron
Thanx!
Ik zal eerst eens in de juiste rubriek mij inlezen en dan eens gaan (laten) meten.
Ik zal eerst eens in de juiste rubriek mij inlezen en dan eens gaan (laten) meten.
Re: project Omnicron
Hoi Eelco,
Toen je hier een aantal maanden geleden was, had ik het paneel ook al. Het is zoals Mark al aangeeft gewoon een pak glaswol, in mijn geval 20 cm dik en 1m20 bij 2.40. Ondanks het formaat kan het zijn dat je hem gemist hebt, want hij heeft de kleur van de muur (wit), de breedte van de bank en aan weerszijden staan witte boekenkasten die even hoog zijn als het paneel. Het valt lang niet iedereen op.
De zeer sterke en vroege reflectie van de achterwand leidde tot kleuring en een flinke versmering van het stereobeeld. Het dempingspaneel heeft dat eigenlijk compleet verholpen. De hardheid in de klank is weg en het stereobeeld is nu scherp. Het enige nadeel vind ik dat de klank er een tikkie minder helder van wordt. Dit effect is veel minder sterk als het dempingspaneel niet direct achter je hoofd zit. Als je er mee wilt experimenteren, raad ik je aan om minimaal een totale dikte (glaswol + eventuele spouw) van 10 cm aan te houden, maar liever nog wat meer. Hoe dikker, hoe laagfrequenter het paneel werkt.
Martijn
Toen je hier een aantal maanden geleden was, had ik het paneel ook al. Het is zoals Mark al aangeeft gewoon een pak glaswol, in mijn geval 20 cm dik en 1m20 bij 2.40. Ondanks het formaat kan het zijn dat je hem gemist hebt, want hij heeft de kleur van de muur (wit), de breedte van de bank en aan weerszijden staan witte boekenkasten die even hoog zijn als het paneel. Het valt lang niet iedereen op.
De zeer sterke en vroege reflectie van de achterwand leidde tot kleuring en een flinke versmering van het stereobeeld. Het dempingspaneel heeft dat eigenlijk compleet verholpen. De hardheid in de klank is weg en het stereobeeld is nu scherp. Het enige nadeel vind ik dat de klank er een tikkie minder helder van wordt. Dit effect is veel minder sterk als het dempingspaneel niet direct achter je hoofd zit. Als je er mee wilt experimenteren, raad ik je aan om minimaal een totale dikte (glaswol + eventuele spouw) van 10 cm aan te houden, maar liever nog wat meer. Hoe dikker, hoe laagfrequenter het paneel werkt.
Martijn
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: project Omnicron
Ola Martijn,
Ik kan me dat paneel nu weer voor de geest halen. Zoals ik al schreef, er moet hier eerst maar eens gemeten worden en dan met die resultaten bezien hoe het er hier voorstaat en wat de eventuele oplossingen kunnen zijn.
Ik kan me dat paneel nu weer voor de geest halen. Zoals ik al schreef, er moet hier eerst maar eens gemeten worden en dan met die resultaten bezien hoe het er hier voorstaat en wat de eventuele oplossingen kunnen zijn.
Re: project Omnicron
Als je kamer nu niet akoestisch te dood is (merk je wel als je simpelweg een gesprek voert in je kamer) en je zit met je rug tegen de muur, dan kun je er zonder vooraf metingen te doen vanuit gaan dat een dempingspaneel achter je hoofd de klank een stuk zal verbeteren.
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: project Omnicron
Hoe kom je erachter of je ruimte akoestisch 'te dood' is?
Ik zal van het weekend eens een matras op de rugleuning van de bank plaatsten om te horen wat dat doet.
Ik zal van het weekend eens een matras op de rugleuning van de bank plaatsten om te horen wat dat doet.
