Dynaco ST70 kloon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Eerst even een rekenfout bekennen/herstellen :oops:
100V en 33k geeft natuurlijk 3mA geen 3,3 zoals ik had voorgerekend :( .
De spanning over de triode is dan in de buurt van 170V ipv 145V.Maakt verder niet veel uit,de speelruimte is daadoor wat groter.Bij het schema had ik eea ingevuld uitgaande van 100V uit de penthode,daar gaat nog de -Vg bij voor de kathodespanning.Die komt darmee op 107 en nog wat volt.Resultaat zit daarmee meer in de buurt van het foutsommetje :sure: .
Wat de stroom door het penthodedeel betreft,is 3mA anodestroom + 1mA van het schermrooster=4mA kathodestroom :o .
Nis veranderen aan de weerstand dus O:) .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Wat de stroom door het penthodedeel betreft,is 3mA anodestroom + 1mA van het schermrooster=4mA kathodestroom :o .
Nis veranderen aan de weerstand dus O:) .
Anne
Ben duidelijk te veel met trioden bezig geweest! :oops:
groet,
Aat
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ik wacht nog even voordat ik onderdelen ga bestellen :lol:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Ik heb ook nog even gekeken maar wat je zou kunnen doen is in plaats van die 220k op het schermrooster daar een instelpotmetertje zetten want volgens de sim als je hem 220k hebt heb je maar 34 volt op je anode van je pentode deel.
Nou zegt een sim natuurlijk niet alles maar ik dacht dat ik dat met een potmeter eerder in dit topic had gezien.
Bijlagen
ecf80-amp-003.JPG
ecf80-amp-003.zip
(17.39 KiB) 36 keer gedownload
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Hoe kan ik de spanning het beste meten? Op het Franse schema kom ik voltages tegen van bijna 540 V na de gelijkrichter (390 V vanaf de trafo). Dus hoe kan ik dat doen zonder dat de condensatoren mij om deoren vliegen :idea:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Er voor zorgen dat de elco's het voltage aan kan van een onbelaste voeding zodat deze niet gaan stomen tijdens het opwarmen van de buizen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
Er voor zorgen dat de elco's het voltage aan kan van een onbelaste voeding zodat deze niet gaan stomen tijdens het opwarmen van de buizen.
Oh. Er zitten nu Philips in van 400 volt. Eerst maar eens de trafo meten in onbelaste toestand.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Ja en als je uitkomst van die wissel spanning dan maal 1,414 doet heb je de onbelaste voltage die je na je diodes kan verwachten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Het schema laat twee elco's in serie zien bij de voeding,kom je op max.800V
Daar wringt de schoen niet.Zolang de buizen niet opgewarmd zijn en geen stroom trekken is de spanningsval over weerstanden nul.Gevolg is dat alles wat aan de voeding hangt,ook wat in bedrijf maar 150V heeft,een heel hoge spanning te slikken krijgt.Drie mogelijke oplossingen,ale condensators voor de max.spanning ofwel beperkingen inbouwen zoals zeners of VDR (spanningsafhankelijke weerstanden)en te slotte een inschakelvertraging op de HS (al dan niet automatisch)
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Hier nog een simmetje van de voledige amp.
Bijlagen
ecf80-amp-005.JPG
ecf80-amp-005.zip
(28.41 KiB) 38 keer gedownload
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
nl3prc schreef:
Er voor zorgen dat de elco's het voltage aan kan van een onbelaste voeding zodat deze niet gaan stomen tijdens het opwarmen van de buizen.
Oh. Er zitten nu Philips in van 400 volt. Eerst maar eens de trafo meten in onbelaste toestand.
Het valt mee. Onbelast 349 volt aan de trafo (verbonden aan 10 en 350 volt aftakking). Na de gelijkrichter ietsjes hoger: 354 volt.
In het Franse schema zat een trafo die 220 volt primair had ipv 230. De printen bedraden schiet al lekker op. Nog even en dan ga ik buizen ed bestellen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Het valt mee. Onbelast 349 volt aan de trafo (verbonden aan 10 en 350 volt aftakking). Na de gelijkrichter ietsjes hoger: 354 volt.
Is dat met of zonder elco na de gelijkrichter ( ik gok dat dit zonder is )
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
Het valt mee. Onbelast 349 volt aan de trafo (verbonden aan 10 en 350 volt aftakking). Na de gelijkrichter ietsjes hoger: 354 volt.
Is dat met of zonder elco na de gelijkrichter ( ik gok dat dit zonder is )
Goed gegokt. Er bleek een printbaan doorgekrast te zijn (vraag mij niet waarom). Is hersteld en ik heb de 0 en de 350V secundair gebruikt (ipv 10 en 350). Ik kom nu precies op 500 V na de gelijkrichter. De elko's na de 12k weerstand heb ik in serie geschakeld (zie tekening). De capaciteit is helaas gehalveerd, maar ik hoef mij geen zorgen te maken over de werkspanning. De elco na de 5k6 blijft ongewijzigd: 150 uF 400V. Ik meet overigens na deze weerstanden lagere spanningen dan 500 Volt.
Bijlagen
13-1-2013 17-02-26.png
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
Hier nog een simmetje van de voledige amp.
Bedankt voor dit schema. Ik heb nu een werkspanning van 500 Volt. Ik ga deze week onderdelen bestellen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

En dan nu buizen: allereerst de EL34. Ik zij bij Jukebox Revival de volgende staan:

JJ EL34L €13,50 ps
Mullard EL34 €24,00 per paar (matched)
JJ 6CA7 €59,40 per 4 stuks (matched)
Tungsol EL34B €19,95 per paar (matched)
EH 6CA7 EH €15,00 per stuk
EH EL34 €14,95 per paar (matched)
en nog een JJ EL34L €14,25 per paar (matched)

Ze verschillen niet zo veel in prijs. Welke raden jullie mij aan?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

En dan nu de ECF80: wat zou jullie keus zijn?

Philips ECF80 €7,25
Pope ECF80 €6,09 (Pope, dat was toch Philips Over Productie Eindhoven?)
Philips ECF801 NOS dat is een andere :shock:
Teonex ECF80 €7,25
Philips 6NL8 = ECF80 €6,95
C&K ECF80 = 6Bl8 €6,00
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Het schema laat twee elco's in serie zien bij de voeding,kom je op max.800V
Daar wringt de schoen niet.Zolang de buizen niet opgewarmd zijn en geen stroom trekken is de spanningsval over weerstanden nul.Gevolg is dat alles wat aan de voeding hangt,ook wat in bedrijf maar 150V heeft,een heel hoge spanning te slikken krijgt.Drie mogelijke oplossingen,ale condensators voor de max.spanning ofwel beperkingen inbouwen zoals zeners of VDR (spanningsafhankelijke weerstanden)en te slotte een inschakelvertraging op de HS (al dan niet automatisch)
Anne
Ik twijfel: voor de laatste elco gelijk maar een JJ 100 uF 500 Volt meebestellen? Dan doe ik een axiale ipv een bekerelco (kan dan onder de print gemonteerd worden.).
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Fredvandam schreef:
En dan nu buizen: allereerst de EL34. Ik zij bij Jukebox Revival de volgende staan:

JJ EL34L €13,50 ps
Mullard EL34 €24,00 per paar (matched)
JJ 6CA7 €59,40 per 4 stuks (matched)
Tungsol EL34B €19,95 per paar (matched)
EH 6CA7 EH €15,00 per stuk
EH EL34 €14,95 per paar (matched)
en nog een JJ EL34L €14,25 per paar (matched)

Ze verschillen niet zo veel in prijs. Welke raden jullie mij aan?
Wat zijn dat voor Mullards? Nieuwe productie blijkbaar, want deze zijn niet duur. Misschien wel de moeite waard.
JJ's zijn ook goed, maar dan zou ik eerder voor de KT77 gaan. Die zouden echt uitwisselbaar moeten zijn.

Wat de ECF betreft, gewoon een Philipsje nemen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Fredvandam schreef:
En dan nu buizen: allereerst de EL34. Ik zij bij Jukebox Revival de volgende staan:

JJ EL34L €13,50 ps
Mullard EL34 €24,00 per paar (matched)
JJ 6CA7 €59,40 per 4 stuks (matched)
Tungsol EL34B €19,95 per paar (matched)
EH 6CA7 EH €15,00 per stuk
EH EL34 €14,95 per paar (matched)
en nog een JJ EL34L €14,25 per paar (matched)

Ze verschillen niet zo veel in prijs. Welke raden jullie mij aan?
Wat zijn dat voor Mullards? Nieuwe productie blijkbaar, want deze zijn niet duur. Misschien wel de moeite waard.
JJ's zijn ook goed, maar dan zou ik eerder voor de KT77 gaan. Die zouden echt uitwisselbaar moeten zijn.

Wat de ECF betreft, gewoon een Philipsje nemen.
KT77: klinken die beter dan EL34? De naam wel :D Buis Gold Lion KT77 Genalex matched
http://jukebox-revival.eu/buis-gold-lio ... tched.html
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Een collega van mij heeft bij een chinese EL34 de eindbuizen vervangen door deze http://jukebox-revival.eu/buis-kt77-jj-matched.html
Het bevalt hem prima. Ze moeten 1 op 1 uitwisselbaar zijn.

Overigens heb ik zelf een paar jaar met EL34's van JJ gespeeld, dat beviel ook prima.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ik moet nog eens kritisch naar de voeding kijken. Ik heb een spanningsval van 300 volt na de 1e weerstand. Deze is (nu nog) 10k. Losgesoldeerd, maar ik kan hem niet meten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Als de spanning al dropt zonder dat er een belasting aan zit, dan zit er een fout in de versterker.
Zijn al je elco's nog in orde?
En zijn die weerstanden parallel aan de elco's wel 100k?

Kan jouw meter geen weerstand meten?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Voeding zit nog niet aan de stuurprint. Ikdenk dat de 10k weerstand kaduuk is. Ik meet geen weerstand met een ohmmeter. Ik heb alleen laag ohmige vermogens weerstanden. :(
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Ik zie geen 10k weerstand in jouw schema, of zit die op de plaats van de 12k?

Wanneer de weerstand kapot is, zou er geen spanning achter de weerstand mogen staan.

Met een gewone multimeter moet je weerstanden kunnen meten, ook vermogensweerstanden.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Ik zie geen 10k weerstand in jouw schema, of zit die op de plaats van de 12k?

Wanneer de weerstand kapot is, zou er geen spanning achter de weerstand mogen staan.

Met een gewone multimeter moet je weerstanden kunnen meten, ook vermogensweerstanden.
Hieronder het originele schema. Het is jammer dat Kok Onderdelen in Leiden failliet is, anders had ik gewoon het e.e.a. tussendoor kunnen halen. Nu moet ik alles in één keer bestellen.
Met de ECF80 moet ik de meeste weerstanden vervangen. Kost niet de wereld, maar ik heb ze niet in huis. :cry:
Bijlagen
Afbeelding1.gif
Plaats reactie