Audio Physic maakt volgens mij ook veel gebruik van Peerless HDS drivers.jaspervdakker schreef:Heb afgelopen dagen weer wat bekeken aan mooie speakers die mij aanspreken, en de designs van Audio Physic vind ik ook erg mooi.
Zoals de Yara2, Tempo25 en Sitara25. zijn er zelfbouw ontwerpen die hier een beetje op lijken. Qua drivers zou ik graag gebruik maken van Seas, maar dat meer vanwege de looks. andere suggesties zijn welkom.
Beginfase Transmissielijn ?!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
zijn er zelfbouw designs bij jullie bekend met een driver aan de zijkant? zoiets vind ik dus ook mooi om te maken. Maar bij een te hoog prijskaartje zal ik er toch van af wijken.
Op dit moment staat de CNO25 van troels heel erg hoog op t lijstje, maar dan zoals deze: http://www.ses-audio.com/web/mistral/mistral.asp
Met welk frequentie bereik moet ik rekening houden voor een mooi laag? zie dat veel dure speakers zelfs boven de 40Hz liggen en hier op t forum zie ik wel eens speakers voorbij komen onder de 30.
Niet dat mijn gehoor optimaal is na 7 jaren met Chinook transport helikopters gewerkt te hebben, maar toch ben ik benieuwd.
Op dit moment staat de CNO25 van troels heel erg hoog op t lijstje, maar dan zoals deze: http://www.ses-audio.com/web/mistral/mistral.asp
Met welk frequentie bereik moet ik rekening houden voor een mooi laag? zie dat veel dure speakers zelfs boven de 40Hz liggen en hier op t forum zie ik wel eens speakers voorbij komen onder de 30.
Niet dat mijn gehoor optimaal is na 7 jaren met Chinook transport helikopters gewerkt te hebben, maar toch ben ik benieuwd.
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
Dat zal eerder effect op het waarnemen van hoge tonen hebben vermoed ik, heb je iig geen tweeter meer nodigNiet dat mijn gehoor optimaal is na 7 jaren met Chinook transport helikopters gewerkt te hebben, maar toch ben ik benieuwd.
Geen idee eigenlijk of het waarnemen van lage tonen ook dezelfde gevoeligheid voor gehoorschade heeft als de hoge frequenties?
Als je het al niet hoort zal je zulke lage frequenties eerder voelen en dat telt ook mee in de beleving.
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
Muziek bestaat gelukkig niet alleen uit hoge en lage tonen. Ik heb zelf aanzienlijke schade aan mijn linkeroor en dat betekent tinnitus en voornamelijk problemen in het middengebied 1-4khz. Desondanks hoor ik feilloos of een set speakers goed klinkt en/of wat de manko's zijn.
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
Bij mij zijn het wel de wat lagere frequenties juist tussen 200 en 300Hz geloof ik. Maar dat mag de pret niet drukken.
Ik heb afgelopen dagen nog eens nagedacht over wat het moet gaan worden en ben er uit. Maar wellicht nog wel wat advies/tips nodig. Ik wil het niet te moeilijk, dus ga voor de Seas Bifrost. Een leuke speaker, maar wel in vloerstaande versie.
Nu heb ik van Troels ook de CNO gezien, wat is nou het grootste verschil tussen deze 2.
Maar dan toch nog 2 "specifieke" vragen.
Is het mogelijk om van de Troels CNO een Transmissielijn te maken. Vind het leuk om een persoonlijke touch aan de speaker te geven, wanneer het niet klinkt kan ik nog het origineel bouwen, of de bifrost. De drivers zijn tenslotte het duurst.
Andere vraag is of het mogelijk is om, wanneer ik de bifrost bouw in vloerstaande versie, een side woofer te plaatsen??? En zo een 3-weg systeem te bouwen. Is het dan verstandig om de kast in 1 geheel te maken, of de bifrost te bouwen zoals hij is, en dan apparte ruimte eronder gebruiken voor de side woofer...?
Ben bang dat alleen de Bifrost zelf wat laag te kort komt. Kan iemand dit bevestigen dan wel ontkennen? Ik hoor het graag.
Ik heb afgelopen dagen nog eens nagedacht over wat het moet gaan worden en ben er uit. Maar wellicht nog wel wat advies/tips nodig. Ik wil het niet te moeilijk, dus ga voor de Seas Bifrost. Een leuke speaker, maar wel in vloerstaande versie.
Nu heb ik van Troels ook de CNO gezien, wat is nou het grootste verschil tussen deze 2.
Maar dan toch nog 2 "specifieke" vragen.
Is het mogelijk om van de Troels CNO een Transmissielijn te maken. Vind het leuk om een persoonlijke touch aan de speaker te geven, wanneer het niet klinkt kan ik nog het origineel bouwen, of de bifrost. De drivers zijn tenslotte het duurst.
Andere vraag is of het mogelijk is om, wanneer ik de bifrost bouw in vloerstaande versie, een side woofer te plaatsen??? En zo een 3-weg systeem te bouwen. Is het dan verstandig om de kast in 1 geheel te maken, of de bifrost te bouwen zoals hij is, en dan apparte ruimte eronder gebruiken voor de side woofer...?
Ben bang dat alleen de Bifrost zelf wat laag te kort komt. Kan iemand dit bevestigen dan wel ontkennen? Ik hoor het graag.
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
Het plan voor de Bifrost staat nog, alleen voordat ik ga tekenen wil ik het toch eens overwegen om er een TL van te maken. En zou dus een klein beetje hulp kunnen gebruiken van jullie.
Ik wil graag de TL op 40Hz tunen, zodat het filter van de Bifrost gelijk kan blijven.
Alleen ben ik nu al erg veel theorieën tegen gekomen, en weet nog niet zo goed welke ik moet gebruiken.
Deze: http://www.mh-audio.nl/TQWT.asp?c=y#ready of deze: http://www.mh-audio.nl/TML.asp
Ook heb ik natuurlijk het verhaal van Sietse en MJ King gelezen, maar kan nog weinig argumenten vinden welke nou het makkelijkst te gebruiken is, met het beste resultaat. De TL opening het liefst bovenin de achterkant.
Simuleren lukt me niet omdat ik met een MacBook Pro werk, en al die simulatie programma's zijn voor windows. Anders probeer ik wel een virtualbox op te zetten. Maar wellicht kan iemand me hiermee helpen.
Wanneer een TL te veel problemen geeft, ga ik gewoon de Bifrost maken, maar dan vloerstaand.
Ben geinspireerd door deze:http://www.ses-audio.com/web/arte/arte.asp
Ik wil graag de TL op 40Hz tunen, zodat het filter van de Bifrost gelijk kan blijven.
Alleen ben ik nu al erg veel theorieën tegen gekomen, en weet nog niet zo goed welke ik moet gebruiken.
Deze: http://www.mh-audio.nl/TQWT.asp?c=y#ready of deze: http://www.mh-audio.nl/TML.asp
Ook heb ik natuurlijk het verhaal van Sietse en MJ King gelezen, maar kan nog weinig argumenten vinden welke nou het makkelijkst te gebruiken is, met het beste resultaat. De TL opening het liefst bovenin de achterkant.
Simuleren lukt me niet omdat ik met een MacBook Pro werk, en al die simulatie programma's zijn voor windows. Anders probeer ik wel een virtualbox op te zetten. Maar wellicht kan iemand me hiermee helpen.
Wanneer een TL te veel problemen geeft, ga ik gewoon de Bifrost maken, maar dan vloerstaand.
Ben geinspireerd door deze:http://www.ses-audio.com/web/arte/arte.asp
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
in mijn ervaring is het beste startpunt de "alignment table" van MJKing, Weidok en ik hebben dat in een spreadsheet gezet (zie t software subforumvoor de jongste versie daarvan)
t volgende dat ik altijd doe is de driver op (ongeveer) 1/3 van de lijn zetten, en dan redelijk wat demping in t gesloten deel zetten; als je dan ook nog wat tapsheid kan toepassen dan zal je al een vrij nette vlakke response krijgen. Soms moet je dan wel wat creatief zijn met t opvouwen van de lijn als je de poort achteraan, de woofer op 1/3 en ook nog naast de tweeter wil heben, maar dat is toch wel een deel van de lol
zie bv mijn ontwerp Hans waar je ook ziet dat de tapsheid (die in combinatie met de lengte de afstemfrequentie bepaalt) de verhouding max doorsnede / poort doorsnede is, en niet de verhouding begin/eind...
t volgende dat ik altijd doe is de driver op (ongeveer) 1/3 van de lijn zetten, en dan redelijk wat demping in t gesloten deel zetten; als je dan ook nog wat tapsheid kan toepassen dan zal je al een vrij nette vlakke response krijgen. Soms moet je dan wel wat creatief zijn met t opvouwen van de lijn als je de poort achteraan, de woofer op 1/3 en ook nog naast de tweeter wil heben, maar dat is toch wel een deel van de lol
zie bv mijn ontwerp Hans waar je ook ziet dat de tapsheid (die in combinatie met de lengte de afstemfrequentie bepaalt) de verhouding max doorsnede / poort doorsnede is, en niet de verhouding begin/eind...
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
De afstemming en inhoud van een TL is afhankelijk van de bas driver. Ongeacht wat je allemaal leuk vind aan bestaande ontwerpen, een eigen ontwerp qua kast kan ook. Maar neem een beslissing welke drivers je wilt gaan toepassen, dan kunnen we je vast wel verder helpen met wat je gaat bouwen. Moet ook in je luisterruimte passen qua afmetingen en zo.
En dan nog de baas in huis............
edit, Henkjan is me een minuutje voor..
Zouden de needels iets zijn??
En dan nog de baas in huis............
edit, Henkjan is me een minuutje voor..
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
Aan driver wil ik graag de Seas W18NX001 gebruiken, Als tweeter de T25C003.
De ruimte waar ze in komen, is de woonkamer. Het stuk is daar max 3.5 meter diep.
de spreadsheet heb ik al gedownload en mee gespeeld. Er is een hoop duidelijk geworden. Maar is het wel verstandig om de uitgang laag bij de grond op de achterkant te maken wanneer de speakers behoorlijk dicht op de muur komen te staan?
De ruimte waar ze in komen, is de woonkamer. Het stuk is daar max 3.5 meter diep.
de spreadsheet heb ik al gedownload en mee gespeeld. Er is een hoop duidelijk geworden. Maar is het wel verstandig om de uitgang laag bij de grond op de achterkant te maken wanneer de speakers behoorlijk dicht op de muur komen te staan?
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
Van boxen tot de "heilige luister stoel" ?jaspervdakker schreef:Aan driver wil ik graag de Seas W18NX001 gebruiken, Als tweeter de T25C003.
De ruimte waar ze in komen, is de woonkamer. Het stuk is daar max 3.5 meter diep.
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
Wanneer ik de speakers in de breedte neerzet, zo'n 2 tot 2.5 meter. Wanneer ik ze in de lengte richting van de kamer plaats, dan kan dat 3 to 5 meter zijn.sietse schreef:Van boxen tot de "heilige luister stoel" ?jaspervdakker schreef:Aan driver wil ik graag de Seas W18NX001 gebruiken, Als tweeter de T25C003.
De ruimte waar ze in komen, is de woonkamer. Het stuk is daar max 3.5 meter diep.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
da's nou t leuke van een TL, met wat meer of minder demping in het deel in de buurt van de poort kan je ze tunen op smaak.jaspervdakker schreef:... om de uitgang laag bij de grond op de achterkant te maken wanneer de speakers behoorlijk dicht op de muur komen te staan?
zie bv het effect hiervan op Hans:
-
jaspervdakker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 18:07
- Locatie: Nijmegen
Re: Beginfase Transmissielijn ?!
Dus wanneer ik de spreadsheet gebruik, dan moet het helemaal goed komen.
Ook het filter kan ik dan gebruiken van de Bifrost?
Dan ga ik binnenkort maar eens tekenen, ik plaats de tekeningen tzt hier ook. Altijd handig voor wat commentaar
Ook het filter kan ik dan gebruiken van de Bifrost?
Dan ga ik binnenkort maar eens tekenen, ik plaats de tekeningen tzt hier ook. Altijd handig voor wat commentaar
