Concaeve Solide

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
Doet me heel erg denken aan de B&W 800 serie:
Moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel enthousiast over ben. :hide:
smaken verschillen, ik vind dat een weergaloos ontwerp :goeie:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Concaeve Solide

Bericht door serum »

en dát hebben we vlgns mij hier nog niet gezien of wel?
Ik had dit idee voor een 2x12 op de achterkant met een 8" aan de voorkant icm een in de kast/baffle geïntegreerde waveguide en een erg, erg leuk mid/hoog drivertje welke net uit is.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Concaeve Solide

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik vind het een geweldig idee, zeker met 2x12.....staat fraaier dan 1 dikke driver.

enige estetische minpuntje dat ík kan verzinnen is dat de dikste drivers niet zichtbaar zijn :( met een frontje is dit geen issue natuurlijk

Troelsgravesen zijn DQWTQWTQDTWQTWDT's hebben ook de bassdrivers achterop:

Afbeelding
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Concaeve Solide

Bericht door Leon »

Waarom kan de sub niet in de zijkant? Maak een vlak deel in de zijkant van de kast, en dan dek je dat af met doek op een frame in de vorm van de kast. Je behoud dan de slanke lijnen, maar kunt de unit wat makkelijker kwijt.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Basconstructie:
tja, het is een dilemma natuurlijk. Ik heb nu zowat alle opties proberen uit te voeren en constructief kan het niet,
- de grote woofer,
- naar voor afstralend
- en zonder het front te verbreden.

Als op één van deze drie voorwaarden wordt toegegeven, kan het wel verder.

- kleinere woofers. moet bekeken worden welke drivers hiervoor in aanmerking komen, maar dit is perfect mogelijk.

- afstraling. Downfire (of desgewenst naar boven) zou met een overnamepunt onder de 100 hz geen probleem mogen geven vermoed ik. Heb daar eigenlijk geen ervaring mee. Kan de driver dit aan? 150 gr voor het membraan lijkt me eerder licht voor een surroundomtrek van bijna een meter.

- Baffle voor en achter: Een redesign van de kastdoorsnede, daar ga ik momenteel nog even niet op in.


Tweeter opbouw:
die vind ik zelf ook niet echt geslaagd, maar je moet ergens met een idee beginnen.
Wat me vooral stoort is dat de kamer achter de tweeter eigenlijk geen funktie heeft, of toch niet helemaal. Het was mijn bedoeling om daar het filter in te plaatsen en de bol zeer massief uit voeren om zodoende de filterbehuizing resonantiearm te maken.

De ronde vorm heeft dan bijna zuiver een esthetische funktie.
Bijkomend zorgt zij ervoor dat er geen vaas met planten opgezet kan worden :roll: want als er nu één ding is wat echt niet kan ...

Mijn oorspronkelijke bedoeling was om de tweeter gewoon mee in de kast te bouwen op een zwaar zwevend fundament.
Het frontpaneel daarbij in 3D te frezen (Kees!?) waardoor de response tussen tweeter en mid/bas unit op elkaar worden afgesteld.
De zijkanten zouden daarbij een vloeiend verloop moeten hebben en er zouden akoestisch geen scherpe kanten mogen zichtbaar zijn.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

What about een side-woofer.. Ok, Ok je moet wat aan het interieur van de box veranderen..
Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
What about een side-woofer
Heb ik nooit iets voor gevoeld, en ook nu niet.

... maar misschien is het tijd om daar verandering in te brengen
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door audiomanics »

Ik vind het er ook niet geweldig uitzien maar ik ken wel een paar peperdure merken die dat gewoon hebben..
Vroegah had je nog wel eens ovale speakerts.. ik kan me herinneren dat die dingen toch behoorlijk presteerden.. Een 12 x 18 inch woevert zou toch wel iets moois kunnen zijn... maar ja... ze bestaan niet, he?

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

de tweeter heb ik nu gewoon bij in de kast geplaatst.
De bolvorm is daardoor geheel verdwenen.

Of het met die hoornvorm in de frontplaat iets kan worden weet ik niet.
Concaeve SOLide 1.02 monitor.JPG
Het kan echter ook gewoon zonder hoorn, maar dan komt de frontplaat bovenkant een paar cm naar achter.
Hoeveel dat juist moet zijn, dat zou ik op mijn huidige model eerst moeten uitmeten.
Concaeve SOLide 1.02 zij monitor.JPG
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Concaeve Solide

Bericht door markbakk »

Als je een hoornvorm voor de tweet wil gebruiken, zou ik me houden aan beproefde profielen. Dat wat je tekende gaat vermoedelijk heel veel diffractietroep opleveren. Je kunt die Scan toch van binnenuit tegen een mooi gefreesd profiel aan plaatsen (Genelec-style)?

Het is al eerder gezegd: nog even en je bouwt een DTQWT.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Vinculum »

markbakk schreef:
nog even en je bouwt een DTQWT.
Oeeeehhh, mooooi! :kwijl: Jammer vind ik dat hij zo lomp groot is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
markbakk schreef:
nog even en je bouwt een DTQWT.
Oeeeehhh, mooooi! :kwijl: Jammer vind ik dat hij zo lomp groot is.
Het meest kromme aan dat "ding" is dat hij de buitenzijde gebogen maakt en dan vervolgens in de kast weer parallelle wanden creëert.
Daar snap ik echt de bedoeling dus niet van :oops: :lol:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Concaeve Solide

Bericht door markbakk »

hannesie schreef:
Het meest kromme aan dat "ding" is dat hij de buitenzijde gebogen maakt en dan vervolgens in de kast weer parallelle wanden creëert.
Daar snap ik echt de bedoeling dus niet van :oops: :lol:
Ik denk dat die hele DTQWT als ontwerp wel 'mooi' klinkt, maar of het 'goed' klinkt vraag ik me sowieso af. Die paar parallelle wanden meer of minder maken in die opzet ook niet zo veel meer uit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door hannesie »

Ja maar, Ja maar,Ja maar,Ja maar,Ja maar :oops:
Waarom maak je dan een kast met die rondere vormen, omdat het mooi is?

Hoe het klinkt, kan inderdaad nog wel best tegenvallen.
Maar Ed heeft dan nog ronde wangen in de constructie en gebruikt het om een beter gedrag te verkrijgen.............!!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door Vinculum »

Waarom zou die niet goed kunnen klinken?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Waarom zou die niet goed kunnen klinken?
Ik denk dat die hele DTQWT als ontwerp wel 'mooi' klinkt, maar of het 'goed' klinkt vraag ik me sowieso af.
Naar aanleiding van Mark zijn opmerking, het maken van een mooie kast, is geen garantie dat het geheel goed gaat klinken.
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Concaeve Solide

Bericht door firsttimer »

Er zit o.a. een 'lijn' in de DTQWT van Troels, ik zou zo snel niet weten wat de toegevoegde waarde van ronde wanden is binnen dit ontwerp.

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT_cabs.htm
Bijlagen
DTQWT_cab_draw_v2.GIF
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door hannesie »

Oh ja, nu zie ik het welke het was, das waar ook, die puft naar beneden. :D

Dan is het ook nergens voor nodig die rondingen, wel mogelijk mooier om te zien.

Maar dat is wel duidelijk een heel andere kast.
Dat wil Ed vast niet. :sure:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Concaeve Solide

Bericht door markbakk »

Vinculum schreef:
Waarom zou die niet goed kunnen klinken?
Zo'n gevouwen open systeem staat bol van de resonanties. Echt een 'klank'kast.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

markbakk schreef:
Als je een hoornvorm voor de tweet wil gebruiken, zou ik me houden aan beproefde profielen.
klopt, maar je moet die schets nog niet te letterlijk nemen. Het gaat hem hier om het princiepe. Losse tweeter of vaste tweeter. Verzonken of met de nodige welvingen op de frontplaat.

Genelec idee? misschien wel, het kan natuurlijk als er toch 3D gefreesd gaat worden, maar ik zie het eerlijk gezegd toch liever met de echte frontplaat.
markbakk schreef:
Het is al eerder gezegd: nog even en je bouwt een DTQWT
mijn forum inactiviteit eist haar tol, wat is nu weer een DTQWT?!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

Groot, lomp en met parallel wanden binnenin??? mijn haren kunnen niet meer overeind komen te staan, maar ik stond al wel op mijn tenen toen ik dit las, ... tot ik besefte dat het over die italiaanse kast ging :lol:
hannesie schreef:
Ed heeft dan nog ronde wangen
tjiens, nu je het zegt ja, en als ik lach worden ze nog ronder.
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Concaeve Solide

Bericht door MH »

asterduc schreef:
markbakk schreef:
Als je een hoornvorm voor de tweet wil gebruiken, zou ik me houden aan beproefde profielen.
klopt, maar je moet die schets nog niet te letterlijk nemen. Het gaat hem hier om het princiepe. Losse tweeter of vaste tweeter. Verzonken of met de nodige welvingen op de frontplaat.

Genelec idee? misschien wel, het kan natuurlijk als er toch 3D gefreesd gaat worden, maar ik zie het eerlijk gezegd toch liever met de echte frontplaat.
markbakk schreef:
Het is al eerder gezegd: nog even en je bouwt een DTQWT
mijn forum inactiviteit eist haar tol, wat is nu weer een DTQWT?!
Double Tapered Quarter Wave Tube ?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

MH schreef:
Double Tapered Quarter Wave Tube ?
Ach zo, nee, daar ben ik nog ver van verwijderd.
Mijn kastje wordt een STIBE
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Concaeve Solide

Bericht door rho »

asterduc schreef:
MH schreef:
Double Tapered Quarter Wave Tube ?
Ach zo, nee, daar ben ik nog ver van verwijderd.
Mijn kastje wordt een STIBE
:-k
Single Tube I???? Bass-reflex Enclosure ???
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Solide

Bericht door asterduc »

rho schreef:
asterduc schreef:
MH schreef:
Double Tapered Quarter Wave Tube ?
Ach zo, nee, daar ben ik nog ver van verwijderd.
Mijn kastje wordt een STIBE
:-k
Single Tube I???? Bass-reflex Enclosure ???
Single Tapered Infinite Baffle Enclosue
Je was al goed begonnen en goed geëindigd Rik :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”