smaken verschillen, ik vind dat een weergaloos ontwerpVinculum schreef:Doet me heel erg denken aan de B&W 800 serie:
Moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel enthousiast over ben.
Concaeve Solide
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Concaeve Solide
Re: Concaeve Solide
Ik had dit idee voor een 2x12 op de achterkant met een 8" aan de voorkant icm een in de kast/baffle geïntegreerde waveguide en een erg, erg leuk mid/hoog drivertje welke net uit is.en dát hebben we vlgns mij hier nog niet gezien of wel?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Concaeve Solide
Ik vind het een geweldig idee, zeker met 2x12.....staat fraaier dan 1 dikke driver.
enige estetische minpuntje dat ík kan verzinnen is dat de dikste drivers niet zichtbaar zijn
met een frontje is dit geen issue natuurlijk
Troelsgravesen zijn DQWTQWTQDTWQTWDT's hebben ook de bassdrivers achterop:

enige estetische minpuntje dat ík kan verzinnen is dat de dikste drivers niet zichtbaar zijn
Troelsgravesen zijn DQWTQWTQDTWQTWDT's hebben ook de bassdrivers achterop:

Re: Concaeve Solide
Waarom kan de sub niet in de zijkant? Maak een vlak deel in de zijkant van de kast, en dan dek je dat af met doek op een frame in de vorm van de kast. Je behoud dan de slanke lijnen, maar kunt de unit wat makkelijker kwijt.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Basconstructie:
tja, het is een dilemma natuurlijk. Ik heb nu zowat alle opties proberen uit te voeren en constructief kan het niet,
- de grote woofer,
- naar voor afstralend
- en zonder het front te verbreden.
Als op één van deze drie voorwaarden wordt toegegeven, kan het wel verder.
- kleinere woofers. moet bekeken worden welke drivers hiervoor in aanmerking komen, maar dit is perfect mogelijk.
- afstraling. Downfire (of desgewenst naar boven) zou met een overnamepunt onder de 100 hz geen probleem mogen geven vermoed ik. Heb daar eigenlijk geen ervaring mee. Kan de driver dit aan? 150 gr voor het membraan lijkt me eerder licht voor een surroundomtrek van bijna een meter.
- Baffle voor en achter: Een redesign van de kastdoorsnede, daar ga ik momenteel nog even niet op in.
Tweeter opbouw:
die vind ik zelf ook niet echt geslaagd, maar je moet ergens met een idee beginnen.
Wat me vooral stoort is dat de kamer achter de tweeter eigenlijk geen funktie heeft, of toch niet helemaal. Het was mijn bedoeling om daar het filter in te plaatsen en de bol zeer massief uit voeren om zodoende de filterbehuizing resonantiearm te maken.
De ronde vorm heeft dan bijna zuiver een esthetische funktie.
Bijkomend zorgt zij ervoor dat er geen vaas met planten opgezet kan worden
want als er nu één ding is wat echt niet kan ...
Mijn oorspronkelijke bedoeling was om de tweeter gewoon mee in de kast te bouwen op een zwaar zwevend fundament.
Het frontpaneel daarbij in 3D te frezen (Kees!?) waardoor de response tussen tweeter en mid/bas unit op elkaar worden afgesteld.
De zijkanten zouden daarbij een vloeiend verloop moeten hebben en er zouden akoestisch geen scherpe kanten mogen zichtbaar zijn.
tja, het is een dilemma natuurlijk. Ik heb nu zowat alle opties proberen uit te voeren en constructief kan het niet,
- de grote woofer,
- naar voor afstralend
- en zonder het front te verbreden.
Als op één van deze drie voorwaarden wordt toegegeven, kan het wel verder.
- kleinere woofers. moet bekeken worden welke drivers hiervoor in aanmerking komen, maar dit is perfect mogelijk.
- afstraling. Downfire (of desgewenst naar boven) zou met een overnamepunt onder de 100 hz geen probleem mogen geven vermoed ik. Heb daar eigenlijk geen ervaring mee. Kan de driver dit aan? 150 gr voor het membraan lijkt me eerder licht voor een surroundomtrek van bijna een meter.
- Baffle voor en achter: Een redesign van de kastdoorsnede, daar ga ik momenteel nog even niet op in.
Tweeter opbouw:
die vind ik zelf ook niet echt geslaagd, maar je moet ergens met een idee beginnen.
Wat me vooral stoort is dat de kamer achter de tweeter eigenlijk geen funktie heeft, of toch niet helemaal. Het was mijn bedoeling om daar het filter in te plaatsen en de bol zeer massief uit voeren om zodoende de filterbehuizing resonantiearm te maken.
De ronde vorm heeft dan bijna zuiver een esthetische funktie.
Bijkomend zorgt zij ervoor dat er geen vaas met planten opgezet kan worden
Mijn oorspronkelijke bedoeling was om de tweeter gewoon mee in de kast te bouwen op een zwaar zwevend fundament.
Het frontpaneel daarbij in 3D te frezen (Kees!?) waardoor de response tussen tweeter en mid/bas unit op elkaar worden afgesteld.
De zijkanten zouden daarbij een vloeiend verloop moeten hebben en er zouden akoestisch geen scherpe kanten mogen zichtbaar zijn.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
What about een side-woofer.. Ok, Ok je moet wat aan het interieur van de box veranderen..
Kees
Kees
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Heb ik nooit iets voor gevoeld, en ook nu niet.audiomanics schreef:What about een side-woofer
... maar misschien is het tijd om daar verandering in te brengen
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Ik vind het er ook niet geweldig uitzien maar ik ken wel een paar peperdure merken die dat gewoon hebben..
Vroegah had je nog wel eens ovale speakerts.. ik kan me herinneren dat die dingen toch behoorlijk presteerden.. Een 12 x 18 inch woevert zou toch wel iets moois kunnen zijn... maar ja... ze bestaan niet, he?
Kees
Vroegah had je nog wel eens ovale speakerts.. ik kan me herinneren dat die dingen toch behoorlijk presteerden.. Een 12 x 18 inch woevert zou toch wel iets moois kunnen zijn... maar ja... ze bestaan niet, he?
Kees
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
de tweeter heb ik nu gewoon bij in de kast geplaatst.
De bolvorm is daardoor geheel verdwenen.
Of het met die hoornvorm in de frontplaat iets kan worden weet ik niet.
Het kan echter ook gewoon zonder hoorn, maar dan komt de frontplaat bovenkant een paar cm naar achter.
Hoeveel dat juist moet zijn, dat zou ik op mijn huidige model eerst moeten uitmeten.
De bolvorm is daardoor geheel verdwenen.
Of het met die hoornvorm in de frontplaat iets kan worden weet ik niet.
Het kan echter ook gewoon zonder hoorn, maar dan komt de frontplaat bovenkant een paar cm naar achter.
Hoeveel dat juist moet zijn, dat zou ik op mijn huidige model eerst moeten uitmeten.
Re: Concaeve Solide
Als je een hoornvorm voor de tweet wil gebruiken, zou ik me houden aan beproefde profielen. Dat wat je tekende gaat vermoedelijk heel veel diffractietroep opleveren. Je kunt die Scan toch van binnenuit tegen een mooi gefreesd profiel aan plaatsen (Genelec-style)?
Het is al eerder gezegd: nog even en je bouwt een DTQWT.
Het is al eerder gezegd: nog even en je bouwt een DTQWT.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Oeeeehhh, mooooi!markbakk schreef:nog even en je bouwt een DTQWT.
Re: Concaeve Solide
Het meest kromme aan dat "ding" is dat hij de buitenzijde gebogen maakt en dan vervolgens in de kast weer parallelle wanden creëert.Vinculum schreef:Oeeeehhh, mooooi!markbakk schreef:nog even en je bouwt een DTQWT.Jammer vind ik dat hij zo lomp groot is.
Daar snap ik echt de bedoeling dus niet van
Re: Concaeve Solide
Ik denk dat die hele DTQWT als ontwerp wel 'mooi' klinkt, maar of het 'goed' klinkt vraag ik me sowieso af. Die paar parallelle wanden meer of minder maken in die opzet ook niet zo veel meer uit.hannesie schreef:Het meest kromme aan dat "ding" is dat hij de buitenzijde gebogen maakt en dan vervolgens in de kast weer parallelle wanden creëert.
Daar snap ik echt de bedoeling dus niet van![]()
Re: Concaeve Solide
Ja maar, Ja maar,Ja maar,Ja maar,Ja maar
Waarom maak je dan een kast met die rondere vormen, omdat het mooi is?
Hoe het klinkt, kan inderdaad nog wel best tegenvallen.
Maar Ed heeft dan nog ronde wangen in de constructie en gebruikt het om een beter gedrag te verkrijgen.............!!
Waarom maak je dan een kast met die rondere vormen, omdat het mooi is?
Hoe het klinkt, kan inderdaad nog wel best tegenvallen.
Maar Ed heeft dan nog ronde wangen in de constructie en gebruikt het om een beter gedrag te verkrijgen.............!!
Re: Concaeve Solide
Vinculum schreef:Waarom zou die niet goed kunnen klinken?
Naar aanleiding van Mark zijn opmerking, het maken van een mooie kast, is geen garantie dat het geheel goed gaat klinken.Ik denk dat die hele DTQWT als ontwerp wel 'mooi' klinkt, maar of het 'goed' klinkt vraag ik me sowieso af.
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Concaeve Solide
Er zit o.a. een 'lijn' in de DTQWT van Troels, ik zou zo snel niet weten wat de toegevoegde waarde van ronde wanden is binnen dit ontwerp.
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT_cabs.htm
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT_cabs.htm
Re: Concaeve Solide
Oh ja, nu zie ik het welke het was, das waar ook, die puft naar beneden.
Dan is het ook nergens voor nodig die rondingen, wel mogelijk mooier om te zien.
Maar dat is wel duidelijk een heel andere kast.
Dat wil Ed vast niet.
Dan is het ook nergens voor nodig die rondingen, wel mogelijk mooier om te zien.
Maar dat is wel duidelijk een heel andere kast.
Dat wil Ed vast niet.
Re: Concaeve Solide
Zo'n gevouwen open systeem staat bol van de resonanties. Echt een 'klank'kast.Vinculum schreef:Waarom zou die niet goed kunnen klinken?
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
klopt, maar je moet die schets nog niet te letterlijk nemen. Het gaat hem hier om het princiepe. Losse tweeter of vaste tweeter. Verzonken of met de nodige welvingen op de frontplaat.markbakk schreef:Als je een hoornvorm voor de tweet wil gebruiken, zou ik me houden aan beproefde profielen.
Genelec idee? misschien wel, het kan natuurlijk als er toch 3D gefreesd gaat worden, maar ik zie het eerlijk gezegd toch liever met de echte frontplaat.
mijn forum inactiviteit eist haar tol, wat is nu weer een DTQWT?!markbakk schreef:Het is al eerder gezegd: nog even en je bouwt een DTQWT
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Groot, lomp en met parallel wanden binnenin??? mijn haren kunnen niet meer overeind komen te staan, maar ik stond al wel op mijn tenen toen ik dit las, ... tot ik besefte dat het over die italiaanse kast ging
tjiens, nu je het zegt ja, en als ik lach worden ze nog ronder.hannesie schreef:Ed heeft dan nog ronde wangen
Re: Concaeve Solide
Double Tapered Quarter Wave Tube ?asterduc schreef:klopt, maar je moet die schets nog niet te letterlijk nemen. Het gaat hem hier om het princiepe. Losse tweeter of vaste tweeter. Verzonken of met de nodige welvingen op de frontplaat.markbakk schreef:Als je een hoornvorm voor de tweet wil gebruiken, zou ik me houden aan beproefde profielen.
Genelec idee? misschien wel, het kan natuurlijk als er toch 3D gefreesd gaat worden, maar ik zie het eerlijk gezegd toch liever met de echte frontplaat.
mijn forum inactiviteit eist haar tol, wat is nu weer een DTQWT?!markbakk schreef:Het is al eerder gezegd: nog even en je bouwt een DTQWT
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Ach zo, nee, daar ben ik nog ver van verwijderd.MH schreef:Double Tapered Quarter Wave Tube ?
Mijn kastje wordt een STIBE
Re: Concaeve Solide
asterduc schreef:Ach zo, nee, daar ben ik nog ver van verwijderd.MH schreef:Double Tapered Quarter Wave Tube ?
Mijn kastje wordt een STIBE
Single Tube I???? Bass-reflex Enclosure ???
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Concaeve Solide
Single Tapered Infinite Baffle Enclosuerho schreef:asterduc schreef:Ach zo, nee, daar ben ik nog ver van verwijderd.MH schreef:Double Tapered Quarter Wave Tube ?
Mijn kastje wordt een STIBE![]()
Single Tube I???? Bass-reflex Enclosure ???
Je was al goed begonnen en goed geëindigd Rik
