vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

:^o :^o :^o :^o :^o :^o :^o
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

:wink:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door CoenvanDongen »

rikpost schreef:
En omdat bezit einde van het vermaak is heb ik besloten nog maar een weekje te wachten :rofl: :rofl: :rofl:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=umDr0mPu ... B6FF89F270[/youtube]
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Die was leuk ja , 40 year old virgin vond ik ook een killer :rofl:
Maar nu!
Het moment supremé.
verwijderde connectoren.jpg
Allereerst de draadeindjes voor de gaten van de connectorren naarbinnen getikt .
Daar had ik zilverfolie om heen gedaan en ging dus heel gemakkelijk!
bouten van m8 draadbussen verwijderen 2.jpg
Bouten van de m8 houtmoeren verwijderen.
bol uit de kist halen.jpg
Kist ontdoen van het steun grind
buiten bol uitgepakt.jpg
piepschuim er af pulken.jpg
De piepschuim bol even inzagen om het er af te pulken .
Nu word het spannend :-$
bol half uitgepakt.jpg
Dat ziet er hoopvol uit!!
bol met dummie.jpg
Word gel van die smilies :rofl:

Nu de houten dummie verwijderen .
eerst de schroeven van de draadbussen er uit natuurlijk.
de dummiezit nog al vast.jpg
voorzichtig los tikken.jpg
Dat ging vrij makkelijk!!!!!!!!!
voorzichtig los tikken.jpg
De binnen dummie zit ook als een huis dus in zagen maar
ziet er goed uit.jpg
Dat ziet er allemaal goed uit :rock:
m8 draadbussen.jpg
M8 draadbussen
binnenbol is scherp!.jpg
De binenbol er uit pulken moet je dus niet zonder handschoenen doen =;
montage flens met draadbussen.jpg
Hier kun je ook goed de toegevoegde vezel zien ,ik denk glasvezel.
bol met flex unit.jpg
De flex unit past perfect ,ook de draadbusjes zitten waar ze horen te zitten.
bol met flex unit 2.jpg
.

Nou! ,ik ben heel blij met het resultaat O:) O:) O:)
Het enige wat ik de volgende keer anders doe is lossingshars op de binnenbol of een beetje parafine warm maken .
En misschien voor iemand die ze ook wil bouwen een vlak randje op het moment dat de radius van de bol over gaat in de unit .
Ik moet natuurlijk twee dezelfde maken ,dus dat gaat voor mij niet meer op .
En de wanddikte word dan ook dunner dus ............ :-k misschien is dit wel het beste zo .
Voor de afwerking ga ik er een matje glasvezel over tamponeren ,dan kan ik het randje naar de unit ook weer super strak krijgen.
En dan in de spuitplamuur en een kleurtje O:)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door SARK »

Het ziet er nu al geweldig uit :!:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

:rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:

Je hebt nog wel wat schuurwerk door de afdruk van het piepschuim! En wat weegt het nou??
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

zo'n 18 kg .
Dan komt de unit er nog bij natuurlijk !
Het schuren van het reliëf valt wel mee het zijn miniscule ribbeltjes ,het glasvezel er omheen en dan afwerken is meer werk .
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Je wilt toch wel stereo?, :goeie: hup, nu dus de tweede. :rock:

Top man. :mrgreen:

Met die minuscule ribbeltjes heb je gelijk een goede hechting voor het glasvezel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Waarom eigenlijk glasvezel er overheen?? Ze hebben nu een "aardse" uitstraling!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Nou aards???
death star.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Hmmm, je gat zit op de verkeerde plek....... :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Deze word voor de tweeter :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Jij gaat echt voor de GroundSound! :lagge: :lagge: :lagge:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door MechanicalAnimal »

rikpost schreef:
Het moment supremé
Geweldig Rik :goeie: fenomenaal!!! :D
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ik ga maar eens spullen voor de volgende regelen O:)
De ander kan ik ondertusse al een beetje afwerken ,en verder met het ontwerp voor de laag kasten .
En nog veel te leren over de x over software! ! en en en en en en :kwijl:
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door RobT »

En misschien voor iemand die ze ook wil bouwen
Grapjas!

Fraai project dit Rik, heb er alle vertrouwen in dat 't helemaal goed komt met de afwerking. :D
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Bedankt voor het compliment !
de afwerking tja...daar kun je alle kanten mee uit glimmend ,mat ,stealth ,carbon, you name it !
Ik weet het zelf nog niet ,mijn andere speakers zijn een beetje bling bling wat ik ook nog steeds mooi vind .
Het worden in elk geval wel weer meubel stukken en het word vrij groot dus de afwerking en design word heel essentieel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

Gezien de knappe afwerking op de stalen standaard van het 'oude' systeem ga ik all-in op epoxy plamuur en een retestrak oppervlakte.. :)

Enig idee van kleur? Mat wit, dat zou ik persoonlijk mooi vinden staan op een bol.

Staar je niet al te blind op de filtering; Meten is een belangrijke richtlijn, meet onder een hoek, ook erg belangrijk, om te kijken of je geen 'gaten' krijgt op x-over punten. Ik selecteer in de eerste instantie mijn units zelf op een goede overlap (afgaande op de metingen van de fabrikant), zodat ik wat variatie had in de uiteindelijke cross-over punten. Meet iedere unit afzonderlijk in de uiteindelijke kast. Zo weet je in welke bereik je hem kan gebruiken; Bepaal nu in de eerste instantie op gehoor in welk frequentiebereik waar je klankmatig een unit in wilt zetten.

Filteren, daar ben je trouwens nog niet.. Eerst nog het hoofdstuk demping.. : )
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Mat wit? ,nou wie weet ,ik denk inderdaad niet dat ik hem laat glimmen het is nog al een klepper van een bol!!!

Wel leuk dat je over het filteren begint ,daar wringt hem nu precies de schoen !
Lees mijn andere draadje maar eens ,meten met holmimpulse voor x over wizzard.

Gelukkig hoeft met een vierweg luidspreker iedere unit maar een klein frequentie domein op te hoesten .
Maar dat maakt het aan de andere kant ook weer complex met fase fouten ED.

Daarom hoopte ik ook een beetje op de software te kunnen rekenen,anders word het meten en handmatig eq filters bouwen :?:
Ik heb gelukkig de tijd !

zijn jouw luidsprekers al helemaal naar je zin?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

Ja, mijn speakers zijn nu eigenlijk wel heel erg lekker nu. Ik ben er goed over te spreken. Erg realistische instrumenten en ze zetten een erg mooi stereobeeld neer. ze hebben een supermid, ik heb het nog niet eerder gehoord zo. (je bent welkom, mocht je interesse hebben) Laag loopt mooi diep door en hoefde eigenlijk vrij weinig te doen om het laag te corrigeren (paar db op de 35 en 80 hz weg moeten snoepen) maar ze lopen mooi diep door, zonder enige vorm van opdringerigheid. ze zijn wel genadeloos voor slechte kwaliteit opname, maar een allemansvriend geeft me niet het geluid dat ik zoek.

Dit weekend een nieuwe SRC/ clock in het crossover gebouwd, met de nodige ellende.. Maar per saldo werkt het..


Fase is een leuk onderwerp; zet je units uit fase, stel af, zodat je het diepste gat hebt. Je weet nu, dat wanneer je je fase 180 graden draait, je een optimale fase hebt. Luister dicht voor de speakers, speel met delay, luister wanneer het geluid tussen de units samen komt ipv. uit iedere unit afzonderlijk. Meet op 1 meter, op 2 meter.

Ik filter zelf in 'free' mode, zodat het crossover van het laag niet aan het mid hangt. Zo kan je bv. het x-over van de woofer op 450 hz zetten en die van het mid op 480, oid.

Als een woofer bv. op 1,2khz een bult heeft, en die bult zit in je kantelflank van je filter, mag ik deze zelf graag een paar db drukken met een zuigkringetje. Deze is vaak een vervorming, welke je waarschijnlijk terug ziet in je overgang.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Super dat het goed is uitgepakt met je luidsprekers , de emotionele betrokkenheid waar we allemaal naar op zoek zijn geeft de kick !!

Wat het tunen van een luidspreker betreft ben ik nog een nob zeker refererend aan het niveau op deze site, maar ik vind het leuk en interesant en leer elke dag weer een stukje van de puzzel .

Ps: heb je nog een foto van het eind resultaat van je kasten?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

Hmm, helemaal af. Nee, dat niet. Moet nog een paar knappe pootjes/standaard maken.

Weet niet of je mijn topic gezien had?

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=16638
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Die had ik wel opgezocht ja !, maar nog niet in detail bekeken alleen het begin met je cnc freesbank! en het einde maar niet daar tussen .
Ik moet zeggen... waanzinnig!!! :rock: :rock: :rock:
Heel professioneel !!
Ziet er uit als een pA systeem maar dan audiofiel!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Nu dan toch eindelijk .
Het zij met enig ingetogen enthousiasme, de vooraankondiging .
Het is niet meer zo spannend als de eerste keer (dat is met meer dingen zo ) maar toch O:)

Ik heb de tweede bol net gegoten ,van het weekend weer pakjes dag :kwijl:
beton smilie.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

:foto:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”