Buizenversterker voor weinig als experiment.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenversterker voor weinig als experiment.
Nou heb ik 6 stuks 6n2pev geprobeert op 6,3 Veff gloei maar allen bromde als een gek
Op dc doen ze het goed.
Toch wel iets om even rekening mee te houden mocht je de 6N2PEV gaan gebruiken in plaats van een 12ax7 of ecc83
Op dc doen ze het goed.
Toch wel iets om even rekening mee te houden mocht je de 6N2PEV gaan gebruiken in plaats van een 12ax7 of ecc83
Bah,nare ervaring
.Lijkt op het probleem dat Rein heeft gehad met bromin z'n 807 versterker.Bleek ook door de gloeidraad te komen.
In deze schakeling heb je daar,hopelijk?,niet vlug last van.De kathodes zitten aan elkaar en als ze samen brommen valt dat door de symetrie weg.
Hoe dan ook het is iets dat niet zo hoort,welk merk zijn die krengen? Zijn we gewaarschuwd
.
Anne
In deze schakeling heb je daar,hopelijk?,niet vlug last van.De kathodes zitten aan elkaar en als ze samen brommen valt dat door de symetrie weg.
Hoe dan ook het is iets dat niet zo hoort,welk merk zijn die krengen? Zijn we gewaarschuwd
Anne
nl3prc schreef:Nou heb ik 6 stuks 6n2pev geprobeert op 6,3 Veff gloei maar allen bromde als een gek
Op dc doen ze het goed.
Helemaal mee eens,gloeien op DC,doe ik ook bij mijn dac,s,geen enkele brom,,en een dc printje maken,is niet het moeilijkste van de wereld............[lees duurste
En gezien, de prijs/kwaliteit van de 6N2P-EV is het zeker de moeite waard
Al heb ik gemerkt,dat je niet alles,zomaar klakkeloos ,op DC kunt gaan gloeien.
Bij een EZ81 [gelijkrichter],werkt het averechts............Je gaat een hoop frequenties missen,in het geluidsbeeld,,,,vreemd
Waarom,,,,,,,,,,,,,schiet mij maar lek,kweet niet
Volgens tubehead komen ze uit de Voskhod fabriek vandaan er staat een raket symbool op.Ah!buis schreef:Bah,nare ervaring.Lijkt op het probleem dat Rein heeft gehad met bromin z'n 807 versterker.Bleek ook door de gloeidraad te komen.
Hoe dan ook het is iets dat niet zo hoort,welk merk zijn die krengen? Zijn we gewaarschuwd.
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Jongens, we weten toch wel dat de inductie (of beter gezegd, de geïnduceerde spanning) afhankelijk is van de stroom die door een draad heen loopt?
In heel erg veel gevallen is de oorzaak van brom de gloeidraad.
Dat gepaard met de nodige hoge versterking bij buizen levert vaak een erg irritante brom op.
Simpele remedie: buizen op 12,6Vac gebruiken ipv 6,3Vac (scheelt de helft in stroomsterkte en is dus de inductie lager)
Pietsie minder simpele reden: gloeispanning gelijkrichting.
Het is werkelijk ook te gek voor woorden dat er vandaag de dag nog een 6,3Vac wikkeling wordt gebruikt en niet bijvoorbeeld 9-12V.
Die kun je namelijk weer netjes dat 6,3Vdc maken.
Ik heb de 6N2P variant eens gebruikt en dat is echt gewoon een prima buisje.
(en dat was in een gitaarbak met een paar trappen achter elkaar met een versterkingsfactor van rond de 60 oid)
Geen buitensporige bromverschijnselen ofzo.
In heel erg veel gevallen is de oorzaak van brom de gloeidraad.
Dat gepaard met de nodige hoge versterking bij buizen levert vaak een erg irritante brom op.
Simpele remedie: buizen op 12,6Vac gebruiken ipv 6,3Vac (scheelt de helft in stroomsterkte en is dus de inductie lager)
Pietsie minder simpele reden: gloeispanning gelijkrichting.
Het is werkelijk ook te gek voor woorden dat er vandaag de dag nog een 6,3Vac wikkeling wordt gebruikt en niet bijvoorbeeld 9-12V.
Die kun je namelijk weer netjes dat 6,3Vdc maken.
Ik heb de 6N2P variant eens gebruikt en dat is echt gewoon een prima buisje.
(en dat was in een gitaarbak met een paar trappen achter elkaar met een versterkingsfactor van rond de 60 oid)
Geen buitensporige bromverschijnselen ofzo.
Helemaal ,mee eens
Maar ja,je moet wat.........................................................
Maar ja,je moet wat.........................................................
Zo gaat mijn instap-buizenversterker er ongeveer uitzien:
5W-sinus (10W-muziek).
Maar één buis van ca. €12.
Goedkope +/-150V voeding direct van het symmetrische audio-net.
Gestabiliseerde gloeispanning.
Analoge auto-bias met Op-Amps.
Goedkope uitgangsprinttrafo.
Maar ik zal er wel een nieuw topic voor openen, als ik wat verder ben.
P.S. gaat iemand de ontwerpen van Ah!buis nog bouwen, of is het alleen voor de gezelligheid?
Maar één buis van ca. €12.
Goedkope +/-150V voeding direct van het symmetrische audio-net.
Gestabiliseerde gloeispanning.
Analoge auto-bias met Op-Amps.
Goedkope uitgangsprinttrafo.
Maar ik zal er wel een nieuw topic voor openen, als ik wat verder ben.
P.S. gaat iemand de ontwerpen van Ah!buis nog bouwen, of is het alleen voor de gezelligheid?
Wel aardig,zo'n hybride-schakeling
.Verplaatst wel het ingewikkeld zijn naar de voeding,+150V anodes,-150V voor het rooster,+12Ven-12V voor de OPA
.
Maar die schakeling
zo gaat het niet
.
B1 maakt het rooster van V1a pos.;grote anodestroom (ongemoduleerd),geeft nutteloos verbruik en verzadiging UGT.
Maar zal wel omgekeerd bedoelt,maar dan dient V1a alleen om de stroom van V1b in de UGT uit te balanseren.
De ruststroom (van V1b) is niet automatisch zo.De negatieve roosterspanning wordt bepaalt door de verhouding R8 en R9 en is daarmee vast.In dit geval 12V(680/100)=81,6V negatief (plus beetje van de 10ohm).
Met V1a ook aangestuurd (fasedraaier !) zit er wel muziek in.Print-trafo 115+115V naar iets van 12V,voeding 150V met een neg.rooster van 60V voor 75mA/triode (in rust) kom je wel op 5-6W uit.
Moet dat trafotje wel tegen de stroom kunnen,230Vx75mA geeft goed 17W ,minstens een 20W exemplaar dus
.
Anne
Maar die schakeling
B1 maakt het rooster van V1a pos.;grote anodestroom (ongemoduleerd),geeft nutteloos verbruik en verzadiging UGT.
Maar zal wel omgekeerd bedoelt,maar dan dient V1a alleen om de stroom van V1b in de UGT uit te balanseren.
De ruststroom (van V1b) is niet automatisch zo.De negatieve roosterspanning wordt bepaalt door de verhouding R8 en R9 en is daarmee vast.In dit geval 12V(680/100)=81,6V negatief (plus beetje van de 10ohm).
Met V1a ook aangestuurd (fasedraaier !) zit er wel muziek in.Print-trafo 115+115V naar iets van 12V,voeding 150V met een neg.rooster van 60V voor 75mA/triode (in rust) kom je wel op 5-6W uit.
Moet dat trafotje wel tegen de stroom kunnen,230Vx75mA geeft goed 17W ,minstens een 20W exemplaar dus
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 24 apr 2012, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Om de twee buishelften aan te struren,stel ik me zoiets voor
Maakt 't toch weer veel ingewikkelder
.
Anne
[wijziging]
tekening vervangen,kon zo niet
hopelijk zo wel
Maakt 't toch weer veel ingewikkelder
Anne
[wijziging]
tekening vervangen,kon zo niet
hopelijk zo wel
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 25 apr 2012, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja dat vindt ik ook wel alle twee moduleren anders schiet het met het vermogen niet echt op.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Vind beetje rare keus zo hybride....
Waarom trouwens niet een leuke high-voltage opamp/mosfet/transistor?
Scheelt weer een beetje.
Als het met weinig fysieke buisjes moet, kan het ook met PCL82/86 (of Russiche equivalenten)
Heb je ook niet zoveel gloeistroom nodig.
Waarom trouwens niet een leuke high-voltage opamp/mosfet/transistor?
Scheelt weer een beetje.
Als het met weinig fysieke buisjes moet, kan het ook met PCL82/86 (of Russiche equivalenten)
Heb je ook niet zoveel gloeistroom nodig.
De PCL86 is volgens mijn gegevens een 9W-pentode en een 0,5W triode in een, zodat je er toch weer twee nodig hebt voor een 5W eindtrap.
Je komt met twee op 8,7W gloeivermogen, wat ca. de helft van de 6AS7 is.
Wel een leuk ding dus, van maar ca. €5,- per stuk.
De stuurtrap kan je met de triode's doen en de eindtrap met de pentode's.
Misschien kan Ah!buis er eens naar kijken of het ook op +/-150 V kan.
Maar ik ga voorlopig verder met mijn hybride ontwerp, ik heb de buizen net binnen.
Mijn schema met B1 is een flauw trucje om de stuurtrap niet dubbel te hoeven tekenen en zoals je ziet, werkt het.
De auto-bias gaat met een aparte Op-Amp, naar een idee van Wim de Jager uit Elektor.
Je komt met twee op 8,7W gloeivermogen, wat ca. de helft van de 6AS7 is.
Wel een leuk ding dus, van maar ca. €5,- per stuk.
De stuurtrap kan je met de triode's doen en de eindtrap met de pentode's.
Misschien kan Ah!buis er eens naar kijken of het ook op +/-150 V kan.
Maar ik ga voorlopig verder met mijn hybride ontwerp, ik heb de buizen net binnen.
Mijn schema met B1 is een flauw trucje om de stuurtrap niet dubbel te hoeven tekenen en zoals je ziet, werkt het.
De auto-bias gaat met een aparte Op-Amp, naar een idee van Wim de Jager uit Elektor.
Dus jij haalt maar 5 Watt uit twee p(E)cl86 penthodes
Dacht dat je er toch al snel 10 Watt uit moet kunnen halen in push and pull en mischien nog wel meer want de p(E)cl82 haalt dit al
Dacht dat je er toch al snel 10 Watt uit moet kunnen halen in push and pull en mischien nog wel meer want de p(E)cl82 haalt dit al
Ik wil uitgaan van een goedkope +/-150V voeding voor een instapmodel en 10W is maar 3dB meer!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
3dB meer....
Is toch weer een slok op een borrel
PCL86 (eigenlijk gewoon de ECL86) kan zo'n 15W leveren in psuh-pull (en vast nog wel wat meer)
PCL82 kan zo ongeveer 10W leveren.
Voordeel is voornamelijk dat je minder gloeistroom nodig hebt tov van een losse dubbele triode + twee pentodes in push-pull.
Goedkope voeding moet je gewoon maken door back-to-back config te gebruiken.
Hoewel er trouwens best wel betaalbare HV voedingen zijn te krijgen.
Is toch weer een slok op een borrel
PCL86 (eigenlijk gewoon de ECL86) kan zo'n 15W leveren in psuh-pull (en vast nog wel wat meer)
PCL82 kan zo ongeveer 10W leveren.
Voordeel is voornamelijk dat je minder gloeistroom nodig hebt tov van een losse dubbele triode + twee pentodes in push-pull.
Goedkope voeding moet je gewoon maken door back-to-back config te gebruiken.
Hoewel er trouwens best wel betaalbare HV voedingen zijn te krijgen.
Vraag me wel af waaruit die +/-150V is opgebouwd
Een trafo 230V/2x115V gelijkgericht of zo...maar dan heb je weer een tweede trafo nodig voor de gloei.Lijkt me niet goedkoper als bijv.de 185VA ringkern van TubeTown (51€).Zit 2x150V/400mA op + de nodige extra's .
Eventjes het Hammond-UGT schema-tje omwerken voor die trafo+ECL82
Die niet erg dure UGT's zijn een aardige aanleiding
.Wordt vervolgd.....
Anne
Een trafo 230V/2x115V gelijkgericht of zo...maar dan heb je weer een tweede trafo nodig voor de gloei.Lijkt me niet goedkoper als bijv.de 185VA ringkern van TubeTown (51€).Zit 2x150V/400mA op + de nodige extra's .
Eventjes het Hammond-UGT schema-tje omwerken voor die trafo+ECL82
Die niet erg dure UGT's zijn een aardige aanleiding
Anne
Zoiets dus
.Verwacht in de buurt van 9W ,vandaar de 125D, de 125E kan vanzelfsprekend ook wel.
De voedingstrafo kan veel meer aan,jammer dat de 15V net te zwak en te laag is voor de gloei van PCL82.
Voor een balansversterker is het zo toch redelijk eenvoudig,niet te veel onderdelen en waarschijnlijk niet erg duur.
Een SE kan nog simpeler maar de UGT,met de gelijkstroom=magnetisatie=dikke kern,wordt onvermijdelijk wel duur.
Of weet iemand daar ook een goedkoper alternatief
,een voedingstrafo is hier niet bruikbaar
.
Anne
De voedingstrafo kan veel meer aan,jammer dat de 15V net te zwak en te laag is voor de gloei van PCL82.
Voor een balansversterker is het zo toch redelijk eenvoudig,niet te veel onderdelen en waarschijnlijk niet erg duur.
Een SE kan nog simpeler maar de UGT,met de gelijkstroom=magnetisatie=dikke kern,wordt onvermijdelijk wel duur.
Of weet iemand daar ook een goedkoper alternatief
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Hammond heeft ook nog SE UGT's met ongeveer dezelfde "beperkingen".
Als je iets over dimensioneert (maar dat geldt ook voor PP uitgang), kun je middels een shelving/terukoppeling die frequentie responsie wel mooi krijgen.
(hoewel ik denk dat het wel meevalt)
Ik weet trouwens nog wel wat betaalbare trafo's:
http://www.musikding.de/product_info.ph ... -6-3V.html
http://www.musikding.de/product_info.ph ... --24V.html
Probleem is alleen dat een PP PCL82 (of 86) paartje toch wel richting de 120mA per kant nodig heeft dacht ik?
Als je iets over dimensioneert (maar dat geldt ook voor PP uitgang), kun je middels een shelving/terukoppeling die frequentie responsie wel mooi krijgen.
(hoewel ik denk dat het wel meevalt)
Ik weet trouwens nog wel wat betaalbare trafo's:
http://www.musikding.de/product_info.ph ... -6-3V.html
http://www.musikding.de/product_info.ph ... --24V.html
Probleem is alleen dat een PP PCL82 (of 86) paartje toch wel richting de 120mA per kant nodig heeft dacht ik?
Ik zit er zo eens naar te kijken maar krijg je geen onbelance omdat er één helft via je UGT wordt gestuurd.
Je kan natuurlijk wel nagaan dat niet elke speaker hetzelfde gaat reageren.
Nee hoor, beide eindbuizen worden netjes aangestuurd door de fasedraaier. In het angelsaksische taalgebied ook wel aangeduid als long tail (differential) amplifier. En de versterker van Anne heeft een redelijk lange "staart", namelijk 180 KOhm. Deze grote weerstand benadert een stroombron, dus een signaal bij de de ingangsbuis probeert een stroomverandering te bewerkstelligen in deze "stroombron". Deze werkt dat tegen en het gevolg is een tegengestelde verandering in de andere buis van de verschilversterker. M.a.w. een zelfde uitgangssignaal als de ingangsbuis, maar dan 180 graden gedraaid!nl3prc schreef:Ik zit er zo eens naar te kijken maar krijg je geen onbelance omdat er één helft via je UGT wordt gestuurd.
groet,
Aat
Inderdaad: sommige audiofielen hebben al een symmetrisch 2x115V-net voor hun gevoelige audio-spulletjes (bijv. een grammophoon).Ah!buis schreef:Vraag me wel af waaruit die +/-150V is opgebouwd![]()
Een trafo 230V/2x115V gelijkgericht of zo...maar dan heb je weer een tweede trafo nodig voor de gloei.
Anne
De gloei- en Op-Ampvoedingsspanning komen uit een gestabiliseerde schakelende voeding.
Wellicht een tip voor brommende buizenbakken, probeer eens voeding no. 513204 van de Conrad.
De spanning wordt ingesteld met weerstanden in stekkertjes, maar kan vervangen worden door een instelpot en zo kan je de gloeispanning eventueel zo laag mogelijk instellen om de levensduur van de buizen te verlengen.
Van die schakelende voeding van Conrad word ik nou niet zo heel erg vrolijk
.
Aan de prijs van twee van die dingen heb je de trafo van Dick of die van TubeTown.Toegegeven er moet dan wel wat gelijkrichters en elkos bij en ... montagewerk
.
Vraagje,met die 2x115V krijg je wel goed 150V maar is er dan een beperking ivm het nulpunt?
Bijv.mag de -150V de massa zijn,of iets ertussen,zoals -10V massa +140V +290V ?
@b-force,hoeveel stroom er nodig is voor een buis hangt af van de voedingsspanning de ruststroom en de belasting.En in klasseB wat eruit komt.
Anne
Aan de prijs van twee van die dingen heb je de trafo van Dick of die van TubeTown.Toegegeven er moet dan wel wat gelijkrichters en elkos bij en ... montagewerk
Vraagje,met die 2x115V krijg je wel goed 150V maar is er dan een beperking ivm het nulpunt?
Bijv.mag de -150V de massa zijn,of iets ertussen,zoals -10V massa +140V +290V ?
@b-force,hoeveel stroom er nodig is voor een buis hangt af van de voedingsspanning de ruststroom en de belasting.En in klasseB wat eruit komt.
Anne
@Anne,
Zie dat je spaningstegenkoppeling hebt aangebracht van 47k en 100k tussen anode en rooster van de eindbuis. Wat me echter intrigeert is de 10k tussen die tegenkoppelingen. ben dit nog niet eerder tegengekomen. Hoe werkt dit precies? (mag ook in formules
)
groet,
Aat
Zie dat je spaningstegenkoppeling hebt aangebracht van 47k en 100k tussen anode en rooster van de eindbuis. Wat me echter intrigeert is de 10k tussen die tegenkoppelingen. ben dit nog niet eerder tegengekomen. Hoe werkt dit precies? (mag ook in formules
groet,
Aat
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Klopt, maar gelukkig heb je van die datasheets waar je al redelijk uit kunt schatten hoeveel stroom er ongeveer nodig isAh!buis schreef:@b-force,hoeveel stroom er nodig is voor een buis hangt af van de voedingsspanning de ruststroom en de belasting.En in klasseB wat eruit komt.
Anne