Jawel hoor, ondanks de titel. Maar omdat het Jeroen is moet ik even prikkelenMartijn M schreef:Je snapt het niet Bertor. Er komt een Skaaning in!
Mogelijke upgrade MOB3W
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mogelijke upgrade MOB3W
Goed punt. De 3e hamonische ligt hier bij de piek op 1 %, dat is -40 dB. Als je bij zaph kijkt dan liggen de niveaus typisch zo'n 20 db lager.jeroen_d schreef:Dit is wel bijzonder. Als je een 5600Hz toon op de driver zet sla je de 28kHz resonantie niet rechtstreeks aan met de 5600Hz. Als hij aangeslagen wordt is dat door de 5de harmonische vervorming die in de driver ontstaat. Omdat die vervormingscomponent wordt versterkt door de resonantie zie je verhoogde vervorming bij 5600Hz. Het dempen van de 28kHz resonantie in de signaalweg zou geen effect mogen hebben, omdat het 28kHz signaal in de driver zelf ontstaat. Deze meting suggereert dat een uitwendig filter een signaal dat ontstaat binnen de driver kan dempen.
Dit kan eigenlijk niet kloppen. Wat wel kan kloppen is dat de signaalgenerator, waarmee de meting wordt gedaan, al vervormt en zelf al bij 5600Hz een 28kHz harmonische de driver in stuurt. Als je er dan eerst een filter voorzet is het logisch dat deze 28kHz vervormingscomponent verdwijnt, niet meer de driver in gaat en hem ook niet meer aanslaat op zijn resonantiefrequentie.
De drivers zijn besteld, het gaat om de 18 C-Quenze met Kapton spreekspoel drager en LR magneet systeem. Dit LR magneet systeem blijkt ook te werken voor de overhung versie, kost extra ijzer (15mm hoog) en levert een zwaardere unit op van in totaal 3.1kg. Ik heb een plaatje gekregen van Per Skaaning maar ik weet niet of ik dat mag publiceren. De afrondingen zitten zowel aan de binnen als buitenkant zodat ook het grote gat in de poolkern zo weinig mogelijk turbulenties veroorzaakt. Ik zal natuurlijk plaatjes posten als dit upgrade project van start gaat.
Weet ik nog niet, Walter doet in ieder geval ook mee dus we hebben 15% korting.
Het kan wel eens aan de meetmethode liggen, vermoed ik. Wat ook nog een rol speelt is dat je met een zuigkring de elektrische demping maximaal maakt en dat daardoor membraanresonanties die aan de rand van de dome komen effectiever worden afgeremd.jeroen_d schreef:Deze meting suggereert dat een uitwendig filter een signaal dat ontstaat binnen de driver kan dempen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zullen we een pooltje starten hoe lang dat nog duurt?dre schreef:kan ie straks ook meedoen met de aanschaf van de woofers!
- bas focal m180
- Contacteer:
Ik heb die tweeters incl filter liggen dus we zouden kunnen testen op een ZBA dagmarkbakk schreef:Het kan wel eens aan de meetmethode liggen, vermoed ik. Wat ook nog een rol speelt is dat je met een zuigkring de elektrische demping maximaal maakt en dat daardoor membraanresonanties die aan de rand van de dome komen effectiever worden afgeremd.jeroen_d schreef:Deze meting suggereert dat een uitwendig filter een signaal dat ontstaat binnen de driver kan dempen.
Dat is gemakkelijker dan het lijkt, op zo'n dag is veel te veel lawaai, bovendien heb je een heel goede meetmicrofoon nodig die lage vervormingsniveau's kan meten. Dat het blijkbaar lastig is voor HH zegt al genoeg.
@markbakk: ik heb ook zitten denken aan die demping door het filter met een zuigkring, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Het mechanische gedrag heeft op die frequentie sterk de overhand, de wijze van elektrische aansturing heeft nauwelijks invloed. Als die resonantie eenmaal wordt aangeslagen zit je met de gebakken peren.
@markbakk: ik heb ook zitten denken aan die demping door het filter met een zuigkring, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Het mechanische gedrag heeft op die frequentie sterk de overhand, de wijze van elektrische aansturing heeft nauwelijks invloed. Als die resonantie eenmaal wordt aangeslagen zit je met de gebakken peren.
Hallo Dre,
Ik zit erover te denken om een 2-weg te maken, de 18 C-Quenze units zullen reeds vrij laag kunnen komen. Dan is nog de vraag van een goede bijpassende tweeter, Jeroen stelde een RAAL ribbon voor... maar ik sta hier open voor eventuele andere suggesties.
Eventueel is 3-weg ook een optie, dan gebruik ik de Eton 11-581 laagkasten.
Groetjes Walter
Ik zit erover te denken om een 2-weg te maken, de 18 C-Quenze units zullen reeds vrij laag kunnen komen. Dan is nog de vraag van een goede bijpassende tweeter, Jeroen stelde een RAAL ribbon voor... maar ik sta hier open voor eventuele andere suggesties.
Eventueel is 3-weg ook een optie, dan gebruik ik de Eton 11-581 laagkasten.
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
er staat een ESS te koop:Walt schreef:.... Dan is nog de vraag van een goede bijpassende tweeter
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4#p1573574
Ik begrijp net via PB dat Walter nog scanspeak 9900 tweeters heeft liggen. Het lijkt me een mooi experiment om te kijken welke het beste combineert, de 9900 of de C11. Een dure tweeter kopen kan altijd nog.
Klopt inderdaad, dit zijn tweeters die ik jaren terug van Dre heb overgenomen, het is niet de standaard 9900 maar een speciaal type met een 104mm frontplaat afkomstiger van AOS duitsland. Klankmatig erg fraai in ieder geval. Naar mijn mening even goed als de Accuton C11, wel heel anders qua klank!
Ik zit nu te denken aan een slank zuiltje van circa 100cm hoog met de C-Quenze units in reflex afstemming en de Scan Speak 9900 eventueel met de Etons 11-581 als aktieve laagkasten via Hypex 4.0 amps.
Groetjes Walter
Ik zit nu te denken aan een slank zuiltje van circa 100cm hoog met de C-Quenze units in reflex afstemming en de Scan Speak 9900 eventueel met de Etons 11-581 als aktieve laagkasten via Hypex 4.0 amps.
Groetjes Walter
Kijk anders ook even wat Troels met de 18H heeft gedaan in een 2-weg, wat betreft afstemming. http://www.troelsgravesen.dk/AT-SW.htm
ik heb eventueel nog een set accuton c22 voor je te koop(voorloper van de c23)
dus de grotere versie van de tweeter die je nu hebt.
dus de grotere versie van de tweeter die je nu hebt.
De aansturing van de dome als geheel gebeurt ver van de fundamentele resonantie, dus bij hoge frequenties heb je het echt wel over elektrische aansturing. Afhankelijk van de manier waarop de dome opbreekt kan een (elektrisch) gedempte rand invloed hebben: een bell-mode stop je natuurlijk niet. Hoe groot dat effect is durf ik (zonder laser-interferometriemeter plus handleiding) niet te zeggen. Het zal niet 100% helpen, waarschijnlijk ook geen 50%. Maar het lijkt me sterk dat bij HH vervorming in de elektrische keten de oorzaak zou zijn (zou het ook wel knap vinden: de vervorming zou dan toevalligerwijs precies gerelateerd zijn aan de opbreekfrequentie van het DUT).jeroen_d schreef:Het mechanische gedrag heeft op die frequentie sterk de overhand, de wijze van elektrische aansturing heeft nauwelijks invloed. Als die resonantie eenmaal wordt aangeslagen zit je met de gebakken peren.
Dit is toch wel wat moeilijker te volgen, met de afkortingen die ik niet ken.
Bell-mode /HH /DUT.

Bell-mode /HH /DUT.
@markbakk: bij de fundamentele resonantiefrequentie, waar de dome als massaveersysteem werkt, heeft de elektrische aansturing juist de meeste invloed. Dat weet je zodra je een woofer kortsluit, hij resoneert ineens veel minder en gedraagt zich zoals verwacht van de kast afstemming. Boven de afstemfrequentie wordt de demping vooral bepaald door de conus zelf en zijn surround en heeft de aansturing nauwelijks invloed op het uitslingergedrag, de waterval dus.
De vervorming van het meetsignaal hoeft helemaal niet precies te zijn op 5600 Hz, het meetsignaal vervormt wel of niet en als het dat doet op alle frequenties. Maar bij 5600Hz wordt 28kHz als 5de harmonische vervorming extra versterkt door het opbreken.
Je hebt wel gelijk dat het elektrisch beetpakken van de spreekspoel invloed zou kunnen hebben, afhankelijk van hoe de dome opbreekt. Dat wordt gissen over het effect zoals je aangeeft.
De vervorming van het meetsignaal hoeft helemaal niet precies te zijn op 5600 Hz, het meetsignaal vervormt wel of niet en als het dat doet op alle frequenties. Maar bij 5600Hz wordt 28kHz als 5de harmonische vervorming extra versterkt door het opbreken.
Je hebt wel gelijk dat het elektrisch beetpakken van de spreekspoel invloed zou kunnen hebben, afhankelijk van hoe de dome opbreekt. Dat wordt gissen over het effect zoals je aangeeft.
Hallo Dre,
Zoals ik het van Jeroen begrijp kan de C-Quenze unit zeer ver doorlopen in het mid/hoog en daarom ook prima aansluiten op bijv. een Accuton C11/C12. Daarom lijkt een C22 me niet echt optimaal. Maar zoals vermeld ga ik wellicht de Scan Speak 9900 toepassen.
Ik zit wel in dubio of ik zal gaan voor een 2-weg of 3-weg. De Eton laagkasten bevallen goed, derhalve neig ik toch naar een 3-weg volledig passief aangestuurd. Dan zou de C-Quenze niet heel laag hoeven doorgaan en kan de kast wellicht klein blijven?
Groetjes Walter
Zoals ik het van Jeroen begrijp kan de C-Quenze unit zeer ver doorlopen in het mid/hoog en daarom ook prima aansluiten op bijv. een Accuton C11/C12. Daarom lijkt een C22 me niet echt optimaal. Maar zoals vermeld ga ik wellicht de Scan Speak 9900 toepassen.
Ik zit wel in dubio of ik zal gaan voor een 2-weg of 3-weg. De Eton laagkasten bevallen goed, derhalve neig ik toch naar een 3-weg volledig passief aangestuurd. Dan zou de C-Quenze niet heel laag hoeven doorgaan en kan de kast wellicht klein blijven?
Groetjes Walter
Hallo Dre,
Als ik de Eton laagkasten zou houden, dan kan de beste mid/hoog kast op de lange termijn blijven inderdaad.
Echter de Accuton combinatie C77/C11 doet het nu dermate goed dat het een uitdaging wordt deze te overtreffen met de C-Quenze units, Jeroen heeft er echter vertrouwen in dat uiteindelijke hiermee een beter resultaat haalbaar is.
Groetjes Walter
Als ik de Eton laagkasten zou houden, dan kan de beste mid/hoog kast op de lange termijn blijven inderdaad.
Echter de Accuton combinatie C77/C11 doet het nu dermate goed dat het een uitdaging wordt deze te overtreffen met de C-Quenze units, Jeroen heeft er echter vertrouwen in dat uiteindelijke hiermee een beter resultaat haalbaar is.
Groetjes Walter
AMT heeft ook mijn intresse, waar kan ik deze het beste kopen?
Groetjes Walter
Groetjes Walter