Hard, voor weinig.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hard, voor weinig.
Al vorderingen? Leg die Aleph maar even aan de kant. Dit is veel interessanter! Ik heb al een (lelijk) opzetje gemaakt naar aanleiding van het demo board in de datasheet.
- Bijlagen
-
- LME49830_1_4_2012.zip
- (64.16 KiB) 67 keer gedownload
Re: Hard, voor weinig.
Dank je, ik had al een eerste begin gemaakt, maar ik was nog niet op de helft.
De Aleph heeft nu meer prioriteit want die moet af zijn voor breda, eind Mei. dat gaat wel lukken.
Dit is meer een langer termijn project, kan nog wel een half jaar duren.
Waar heb jij trouwens het symbool voor de IRFP9240 vandaan ? ik heb een half uur gezocht en niks gevonden...
De Aleph heeft nu meer prioriteit want die moet af zijn voor breda, eind Mei. dat gaat wel lukken.
Dit is meer een langer termijn project, kan nog wel een half jaar duren.
Waar heb jij trouwens het symbool voor de IRFP9240 vandaan ? ik heb een half uur gezocht en niks gevonden...
Re: Hard, voor weinig.
Een goed begin is het halve werk
.
Je zou deze kunnen gebruiken,zit er wel in.
Het schemateken is wel een N-mos maar de behuizing klopt.
Anne
Je zou deze kunnen gebruiken,zit er wel in.
Het schemateken is wel een N-mos maar de behuizing klopt.
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Ik heb de Eagle files van iemand op DIYaudio gebruikt, maar ben vanuit daar het een en ander eruit gaan slopen. De mosfets zaten er dus al in, net als de LME.
Re: Hard, voor weinig.
Ah, dat is dus ook de reden dat er Amerikaanse weerstandssymbolen zijn gebruikt. 
Re: Hard, voor weinig.
Vraagje :
Ik ben bezig om wat transistoren te bestellen.
Origineel word de TIP31C als stuurtransistor toegepast.
Die kom ik niet tegen bij dick best. wel hebben ze de TIP33C
Ik heb de datasheets opgezocht en ik zie niet veel verschil, afgezien van hogere Vmax en Imax.
Kan ik deze zonder problemen gebruiken ? of moet ik een ander alternatief zoeken ?
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... 177&page=1
Ik ben bezig om wat transistoren te bestellen.
Origineel word de TIP31C als stuurtransistor toegepast.
Die kom ik niet tegen bij dick best. wel hebben ze de TIP33C
Ik heb de datasheets opgezocht en ik zie niet veel verschil, afgezien van hogere Vmax en Imax.
Kan ik deze zonder problemen gebruiken ? of moet ik een ander alternatief zoeken ?
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... 177&page=1
Re: Hard, voor weinig.
Zou ik niet doen.De TIP34 zijn ongeveer twee TIP31 parallel.Daardoor wordt de stroomversterking bij kleine stromen lager.
Nu is die TIP31C zwaar overbemeten met Ic=5A en Vce=100V max. waar de data van het IC zeggen dat de Ibais nog geen 3mA is en de spanning niet boven de 16V komt.
Vermoedelijk is de TIP gekozen om een goed warmtekontakt te krijgen met de eindtorren.
Dick heeft niet een echte vervanger maar de 2SD669A,zei het een andere behuizing,kan ook wel.
Anne
Nu is die TIP31C zwaar overbemeten met Ic=5A en Vce=100V max. waar de data van het IC zeggen dat de Ibais nog geen 3mA is en de spanning niet boven de 16V komt.
Vermoedelijk is de TIP gekozen om een goed warmtekontakt te krijgen met de eindtorren.
Dick heeft niet een echte vervanger maar de 2SD669A,zei het een andere behuizing,kan ook wel.
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Dat is leuk! dit was mijn tweede zelfbouw versterker die ik heb gehad, ik meen dat dat in 1973 was maar toen was de opvolger EKWA al gepubliceerd dus ik schat het ontwerp uit 1970 a 1971. Ik stuurde daar twee 9710M luidsprekers mee an (gevonden bij grof vuil want budget had ik toen als 13 jarige niet), levert 40W in 4 Ohm.nl3prc schreef:Daar zou je best nog wel eens gelijk in kunnen hebben dacht dat het uit eind jaren 70 kwam.
Het ontwerp is meer dan 40 jaar oud in elk geval.
Re: Hard, voor weinig.
Die TIP's zijn ook wel echt uit het jaar turf. Neem voor die TIP31/32 gewoon de D44/45. Zijn ook een stuk lineairder. Of anders de MJE15030/MJE15031, dat zij echte audio jongens maar wel weer duurder.
Re: Hard, voor weinig.
Peter, welk type bedoel je precies met die "D44/45" ?
Zeg maar, om verwarring te voorkomen...
Zeg maar, om verwarring te voorkomen...
Re: Hard, voor weinig.
De D44 en de D45 (de ene is NPN en de andere is PNP).
[Edit]
Oeps zie dat Dikkie alleen de 45V uitvoering heeft. Laat dus maar. Anders die MJE's of toch anders die Tip's (Conrad?)
[Edit]
Oeps zie dat Dikkie alleen de 45V uitvoering heeft. Laat dus maar. Anders die MJE's of toch anders die Tip's (Conrad?)
Re: Hard, voor weinig.
Waar hebben jullie het toch over
Het gaat,dacht ik,over de versterker met de LME49830
Daar dient die TIP als spanningsregelaar(temperatuur-afhangkelijk) om de ruststroom door de mosfets in te stellen.
Zoals ik al zei,enkele mA en een 16-tal volt,da's alles.Niks lineariteit of zo
.
Anne
Het gaat,dacht ik,over de versterker met de LME49830
Daar dient die TIP als spanningsregelaar(temperatuur-afhangkelijk) om de ruststroom door de mosfets in te stellen.
Zoals ik al zei,enkele mA en een 16-tal volt,da's alles.Niks lineariteit of zo
Anne
Re: Hard, voor weinig.
@Pjotr. Ik bestel uit principe nooit iets bij Conrad. Ik heb namelijk een ontzettende hekel aan hun site. Dan nog liever wat meer betalen ergens anders. (en dat zeg ik niet snel.)
@Anne, de vraag was dat omdat de TIP31C niet bij Dick Best leverbaar was, ik graag een suggestie wilde voor een alternatieve transistor.
@Anne, de vraag was dat omdat de TIP31C niet bij Dick Best leverbaar was, ik graag een suggestie wilde voor een alternatieve transistor.
Re: Hard, voor weinig.
Gaat het dan niet om de LME49830
Een alternatief toch voor een bepaalde toepassing toch,geen equivalent
.
Anne
Een alternatief toch voor een bepaalde toepassing toch,geen equivalent
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Ja, daar gaat het wel om.
Er staat immers een stuurtor tussen het IC en de IRF'en.
Er staat immers een stuurtor tussen het IC en de IRF'en.
Re: Hard, voor weinig.
Ok, goede opmerking Anne. Dacht dat Ray een uitvoering met BJT's ging maken. In dit geval kan er ook wel een BD137 in.
Re: Hard, voor weinig.
Mag het dan ook een BD139 zijn ? daar heb ik er nog wel een paar van op voorraad liggen... 
Re: Hard, voor weinig.
Nou vooruit danray5150 schreef:Mag het dan ook een BD139 zijn ? daar heb ik er nog wel een paar van op voorraad liggen...
Overigens wordt hier een klassieke fout gemaakt. Re2 van 500 ohm moet regelbaar zijn en NIET Rbias! Als nu het lopertje van de potmeter slecht contact maakt (en dat gebeurt nog wel eens als er stroom door loopt) dan vliegt de ruststroom de pan uit.
Re: Hard, voor weinig.
Dat kan best weleens meevallen.ray5150 schreef:@Pjotr. Ik bestel uit principe nooit iets bij Conrad. Ik heb namelijk een ontzettende hekel aan hun site. Dan nog liever wat meer betalen ergens anders. (en dat zeg ik niet snel.)
Ik heb weleens een vergelijkend sommetje gemaakt, bij Conrad moet je minimaal 25 euro besteden om je verzendkosten terug te verdienen, maar de onderdelen zijn duurder. Maar zelfs met verzendkosten kwam ik bij Dick Best lager uit.
Aad
Re: Hard, voor weinig.
De 2SD669 had ik voorgesteld omdat die bij EOO vermeld staat,een BD139 gaat ook best.
Aansluitingen pootjes naar onder,typenr.voor, is B-C-E voor de TIP en E-C-B bij de BC13x
De 500ohm regelbaar ipv 10k zou ik niet doen.Een groot deel van de stroom gaat al door die weerstanden,met 500ohm nog kleiner doet de transistor niet meer mee;weg temeratuur-regeling.
Maar Peter heeft een punt met het onbedoeld onderbreken van de loper.Een mogelijke oplossing is de pot-meter 22k en 2x10k van de loper naar elk uiteinde.Beperkt wat het regelbereik naar boven (7K ipv 10k).
Anne
Aansluitingen pootjes naar onder,typenr.voor, is B-C-E voor de TIP en E-C-B bij de BC13x
De 500ohm regelbaar ipv 10k zou ik niet doen.Een groot deel van de stroom gaat al door die weerstanden,met 500ohm nog kleiner doet de transistor niet meer mee;weg temeratuur-regeling.
Maar Peter heeft een punt met het onbedoeld onderbreken van de loper.Een mogelijke oplossing is de pot-meter 22k en 2x10k van de loper naar elk uiteinde.Beperkt wat het regelbereik naar boven (7K ipv 10k).
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Ik zou die 500 ohm dan een potmeter van 1K maken in serie met 100 ohm. Red je het dan niet met de bias dan kun je de 10K weerstand halveren door er een 10K overheen te solderen. Voor een feestversterker zou ik hem niet hoger zetten dan 100mA ruststroom.
Overigens wat een gedoe met die symbolen en footprints
Als ze er niet zijn dan teken je ze toch zelf? Gaat meestal een stuk sneller dan er elders naar gaan zoeken.
Overigens wat een gedoe met die symbolen en footprints
Re: Hard, voor weinig.
De moeilijkheid zit 'm in de bias-stroom,die is nml. maar ong.2mA.Met 500ohm tussen basis en emitter gaat daar al 1,2mA door,blijft 0,8mA voor de transistor.Bij 300ohm helemaal niks meer
.
Lees dit maar 's
BIAS SETTING
Setting the bias voltage and resulting output stage bias current
is done by adjusting the RBIAS resistor. If temperature
compensation is not needed for the bias stage, the bias stage
can consist of just a resistor and a sufficient capacitor. The
output current from the two BIAS pins is typically 2mA and
setting the output stage bias voltage is a simple Ohm's Law
calculation. The bias voltage can be set up to 16V for maximum
flexibility for use with a wide range of different MOSFET
types. The wide range of bias voltage also allows for setting
the output stage bias current for different performance levels.
Anne
Lees dit maar 's
BIAS SETTING
Setting the bias voltage and resulting output stage bias current
is done by adjusting the RBIAS resistor. If temperature
compensation is not needed for the bias stage, the bias stage
can consist of just a resistor and a sufficient capacitor. The
output current from the two BIAS pins is typically 2mA and
setting the output stage bias voltage is a simple Ohm's Law
calculation. The bias voltage can be set up to 16V for maximum
flexibility for use with a wide range of different MOSFET
types. The wide range of bias voltage also allows for setting
the output stage bias current for different performance levels.
Anne
Re: Hard, voor weinig.
Het gaat om even zelf nadenken en uitrekenen wat je nodig hebt Anne. 0,1 mA - 1 mA door de instel weerstanden is redelijk
Re: Hard, voor weinig.
Ben bang dat de ontwerper(s) van de schakeling het daar niet mee eens zijn
Met 500ohm gaat er steeds 1,2mA door de instelweerstanden,de rest door de transistor
Anne
Met 500ohm gaat er steeds 1,2mA door de instelweerstanden,de rest door de transistor
Anne
