Hard, voor weinig.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door SuperR »

Al vorderingen? Leg die Aleph maar even aan de kant. Dit is veel interessanter! Ik heb al een (lelijk) opzetje gemaakt naar aanleiding van het demo board in de datasheet.
Bijlagen
LME49830_1_4_2012.zip
(64.16 KiB) 67 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Dank je, ik had al een eerste begin gemaakt, maar ik was nog niet op de helft.
lme49830 1.png
De Aleph heeft nu meer prioriteit want die moet af zijn voor breda, eind Mei. dat gaat wel lukken.
Dit is meer een langer termijn project, kan nog wel een half jaar duren.

Waar heb jij trouwens het symbool voor de IRFP9240 vandaan ? ik heb een half uur gezocht en niks gevonden... 8-[
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Een goed begin is het halve werk :^o .
Je zou deze kunnen gebruiken,zit er wel in.
Het schemateken is wel een N-mos maar de behuizing klopt.
Anne
Bijlagen
rer.JPG
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door SuperR »

Ik heb de Eagle files van iemand op DIYaudio gebruikt, maar ben vanuit daar het een en ander eruit gaan slopen. De mosfets zaten er dus al in, net als de LME.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Ah, dat is dus ook de reden dat er Amerikaanse weerstandssymbolen zijn gebruikt. :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Vraagje :
Ik ben bezig om wat transistoren te bestellen.
Origineel word de TIP31C als stuurtransistor toegepast.
Die kom ik niet tegen bij dick best. wel hebben ze de TIP33C
Ik heb de datasheets opgezocht en ik zie niet veel verschil, afgezien van hogere Vmax en Imax.
Kan ik deze zonder problemen gebruiken ? of moet ik een ander alternatief zoeken ?
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... 177&page=1
TIP31C.pdf
(70.36 KiB) 94 keer gedownload
TIP33C.pdf
(53.16 KiB) 61 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Zou ik niet doen.De TIP34 zijn ongeveer twee TIP31 parallel.Daardoor wordt de stroomversterking bij kleine stromen lager.
Nu is die TIP31C zwaar overbemeten met Ic=5A en Vce=100V max. waar de data van het IC zeggen dat de Ibais nog geen 3mA is en de spanning niet boven de 16V komt.
Vermoedelijk is de TIP gekozen om een goed warmtekontakt te krijgen met de eindtorren.
Dick heeft niet een echte vervanger maar de 2SD669A,zei het een andere behuizing,kan ook wel.
Anne
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Mr Tube »

nl3prc schreef:
Daar zou je best nog wel eens gelijk in kunnen hebben dacht dat het uit eind jaren 70 kwam.
Dat is leuk! dit was mijn tweede zelfbouw versterker die ik heb gehad, ik meen dat dat in 1973 was maar toen was de opvolger EKWA al gepubliceerd dus ik schat het ontwerp uit 1970 a 1971. Ik stuurde daar twee 9710M luidsprekers mee an (gevonden bij grof vuil want budget had ik toen als 13 jarige niet), levert 40W in 4 Ohm.

Het ontwerp is meer dan 40 jaar oud in elk geval.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Pjotr »

Die TIP's zijn ook wel echt uit het jaar turf. Neem voor die TIP31/32 gewoon de D44/45. Zijn ook een stuk lineairder. Of anders de MJE15030/MJE15031, dat zij echte audio jongens maar wel weer duurder.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Peter, welk type bedoel je precies met die "D44/45" ?
Zeg maar, om verwarring te voorkomen... :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Pjotr »

De D44 en de D45 (de ene is NPN en de andere is PNP).

[Edit]
Oeps zie dat Dikkie alleen de 45V uitvoering heeft. Laat dus maar. Anders die MJE's of toch anders die Tip's (Conrad?)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Dan word het de MJE15030, die is bij dick best gewoon op voorraad.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Waar hebben jullie het toch over :?
Het gaat,dacht ik,over de versterker met de LME49830 :o
Daar dient die TIP als spanningsregelaar(temperatuur-afhangkelijk) om de ruststroom door de mosfets in te stellen.
Zoals ik al zei,enkele mA en een 16-tal volt,da's alles.Niks lineariteit of zo :D .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

@Pjotr. Ik bestel uit principe nooit iets bij Conrad. Ik heb namelijk een ontzettende hekel aan hun site. Dan nog liever wat meer betalen ergens anders. (en dat zeg ik niet snel.)

@Anne, de vraag was dat omdat de TIP31C niet bij Dick Best leverbaar was, ik graag een suggestie wilde voor een alternatieve transistor.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Gaat het dan niet om de LME49830 :?
Een alternatief toch voor een bepaalde toepassing toch,geen equivalent :-s .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Ja, daar gaat het wel om.
Er staat immers een stuurtor tussen het IC en de IRF'en.
lme49830.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Pjotr »

Ok, goede opmerking Anne. Dacht dat Ray een uitvoering met BJT's ging maken. In dit geval kan er ook wel een BD137 in.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Mag het dan ook een BD139 zijn ? daar heb ik er nog wel een paar van op voorraad liggen... :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Mag het dan ook een BD139 zijn ? daar heb ik er nog wel een paar van op voorraad liggen... :lol:
Nou vooruit dan :mrgreen: Let je wel op de juiste aansluitingen? :P :D

Overigens wordt hier een klassieke fout gemaakt. Re2 van 500 ohm moet regelbaar zijn en NIET Rbias! Als nu het lopertje van de potmeter slecht contact maakt (en dat gebeurt nog wel eens als er stroom door loopt) dan vliegt de ruststroom de pan uit.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Aaad »

ray5150 schreef:
@Pjotr. Ik bestel uit principe nooit iets bij Conrad. Ik heb namelijk een ontzettende hekel aan hun site. Dan nog liever wat meer betalen ergens anders. (en dat zeg ik niet snel.)
Dat kan best weleens meevallen.
Ik heb weleens een vergelijkend sommetje gemaakt, bij Conrad moet je minimaal 25 euro besteden om je verzendkosten terug te verdienen, maar de onderdelen zijn duurder. Maar zelfs met verzendkosten kwam ik bij Dick Best lager uit.

Aad
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

De 2SD669 had ik voorgesteld omdat die bij EOO vermeld staat,een BD139 gaat ook best.
Aansluitingen pootjes naar onder,typenr.voor, is B-C-E voor de TIP en E-C-B bij de BC13x
De 500ohm regelbaar ipv 10k zou ik niet doen.Een groot deel van de stroom gaat al door die weerstanden,met 500ohm nog kleiner doet de transistor niet meer mee;weg temeratuur-regeling.
Maar Peter heeft een punt met het onbedoeld onderbreken van de loper.Een mogelijke oplossing is de pot-meter 22k en 2x10k van de loper naar elk uiteinde.Beperkt wat het regelbereik naar boven (7K ipv 10k).
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Pjotr »

Ik zou die 500 ohm dan een potmeter van 1K maken in serie met 100 ohm. Red je het dan niet met de bias dan kun je de 10K weerstand halveren door er een 10K overheen te solderen. Voor een feestversterker zou ik hem niet hoger zetten dan 100mA ruststroom.

Overigens wat een gedoe met die symbolen en footprints :D Als ze er niet zijn dan teken je ze toch zelf? Gaat meestal een stuk sneller dan er elders naar gaan zoeken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

De moeilijkheid zit 'm in de bias-stroom,die is nml. maar ong.2mA.Met 500ohm tussen basis en emitter gaat daar al 1,2mA door,blijft 0,8mA voor de transistor.Bij 300ohm helemaal niks meer :( .
Lees dit maar 's :wink:
BIAS SETTING
Setting the bias voltage and resulting output stage bias current
is done by adjusting the RBIAS resistor. If temperature
compensation is not needed for the bias stage, the bias stage
can consist of just a resistor and a sufficient capacitor. The
output current from the two BIAS pins is typically 2mA and
setting the output stage bias voltage is a simple Ohm's Law
calculation. The bias voltage can be set up to 16V for maximum
flexibility for use with a wide range of different MOSFET
types. The wide range of bias voltage also allows for setting
the output stage bias current for different performance levels.

Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Pjotr »

Het gaat om even zelf nadenken en uitrekenen wat je nodig hebt Anne. 0,1 mA - 1 mA door de instel weerstanden is redelijk
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Ben bang dat de ontwerper(s) van de schakeling het daar niet mee eens zijn :o
Met 500ohm gaat er steeds 1,2mA door de instelweerstanden,de rest door de transistor :shock:
Anne
Plaats reactie