BNS E2.2 wordt Snell Type K
Moderator: Beheerdersteam
Re: BNS E2.2 wordt Snell Type K
Die 232 heb ik ook staan, ooit voor een prikkie op marktplaats gescoord, niet wetend wat ik in huis haalde. Klinken goed!
Re: BNS E2.2 wordt Snell Type K
Op verzoek van wouter fototjes
tweede blijkt seas h202
demping lijkt een soort glaswol te zijn
filter zat achter de tweeter op de achterland voor de speaker terminal
tweede blijkt seas h202
demping lijkt een soort glaswol te zijn
filter zat achter de tweeter op de achterland voor de speaker terminal
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: BNS E2.2 wordt Snell Type K
Zou je misschien de terminal eruit willen schoeven en kijken hoe alles verbonden is?
Ik heb hier een elektrisch 1e orde filter:
+ in --> naar spoeltje --> woofer +
+ in --> 0,47uF en 1,7Ohm parallel --> 2,2uF --> + tweeter
Ik heb hier een elektrisch 1e orde filter:
+ in --> naar spoeltje --> woofer +
+ in --> 0,47uF en 1,7Ohm parallel --> 2,2uF --> + tweeter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: BNS E2.2 wordt Snell Type K
Ziet er een beetje hetzelfde uit als bij mij, al is die van mij gemodificeerd met andere componenten en nieuwe + en - aansluitbussen.
Ik vind het alleen niet helemaal lekker klinken en nu heb ik een probleem gemeten maar ik begrijp niet hoe dit kan. De curve van de tweeter vertoont een enorme piek
En omdat dit filter 1e orde (2,2uF) is met een kleine tweak zou deze curve heel anders moeten zijn denk ik.
Iemand een idee hoe dit zo kan? Wat wel opvalt is de zeer mooie curve van de Seas 17F-GWB a.k.a. Seas CA17RC(Y)
Ik vind het alleen niet helemaal lekker klinken en nu heb ik een probleem gemeten maar ik begrijp niet hoe dit kan. De curve van de tweeter vertoont een enorme piek
Iemand een idee hoe dit zo kan? Wat wel opvalt is de zeer mooie curve van de Seas 17F-GWB a.k.a. Seas CA17RC(Y)
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: BNS E2.2 wordt Snell Type K
wouter schreef:De curve van de tweeter vertoont een enorme piekEn omdat dit filter 1e orde (2,2uF) is met een kleine tweak zou deze curve heel anders moeten zijn denk ik.
Iemand een idee hoe dit zo kan?
Re: BNS E2.2 wordt Snell Type K
Vreemd. Zit de originele tweeter er nog wel in?
Heb ze gister nog even aan de stereo gehangen ( zitten gewoonlijk verbonden aan de digitale piano) Het hoog was behoorlijk direct, maar klonk niet slecht. Wel een beetje platter dan ik gewend ben, maar stemmen kwamen mooi los. Ik heb geen mogelijkheid te meten overigens.
Meten beide speakers zo trouwens?
Kan je de piek met een sperkring niet plat drukken? Misschien vragem ze gewoon om een nieuw filter
Heb ze gister nog even aan de stereo gehangen ( zitten gewoonlijk verbonden aan de digitale piano) Het hoog was behoorlijk direct, maar klonk niet slecht. Wel een beetje platter dan ik gewend ben, maar stemmen kwamen mooi los. Ik heb geen mogelijkheid te meten overigens.
Meten beide speakers zo trouwens?
Kan je de piek met een sperkring niet plat drukken? Misschien vragem ze gewoon om een nieuw filter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: BNS E2.2 wordt Snell Type K
Omdat de 232 morgen naar een nieuwe eigenaar gaan ben ik maar even weer gaan luisteren.
POTDIKKIE, dit is toch echt een fun speaker. Ik moet zeggen dat ze echt met de woofer op oorhoogte moeten, dus met de tweeter onder. Anders 'blend' de tweeter niet mooi, op 1 of andere manier is die dan te snel en zijn de 'snaps' uiteengerafeld.
Het is nog wel net even te veel kunstmatig slishoog, niet tophoog maar net daaronder. Maar... bij muziek valt dat lang niet altijd op.
En dan.. stemmen zijn erg mooi en vol karakter. En het gesloten laag gewoon strak, vergelijken met een compacte 13 cm BR is dit wel mijn voorkeur, een 17 cm gesloten met deze afstemming (kleine boost rond 100 Hz, goede roll off).
Ik ga even verder luisteren, wellicht toch nog even meten wat er nu gebeurd met de tweeter onder...

Edit: Met de tweeter onder is er een 'goede' as naar boven. Ik zie de bovenzijde van de kast en meettechnisch zit ik dan op een vrij vlakke lijn wanneer ik de luidsprekers niet indraai. Zo heb ik ze op gehoor ook gepositioneerd dus die meting bevestigt wat ik hoor. Verder is de luidspreker meettechnisch niet optimaal, die kunstmatige effecten zijn zeker hoorbaar. Leuk om aan te pakken met een goede BSC etc. etc. maar ik zou ook eens aan de slag kunnen met deze bijna filterloze woofer opzet met mijn paartje Vifa M17WH + Scan-Speak D2010... Wel fascinerend, een vintage setje dat je weer inspireert te zoeken naar een levendig geluid.
POTDIKKIE, dit is toch echt een fun speaker. Ik moet zeggen dat ze echt met de woofer op oorhoogte moeten, dus met de tweeter onder. Anders 'blend' de tweeter niet mooi, op 1 of andere manier is die dan te snel en zijn de 'snaps' uiteengerafeld.
Het is nog wel net even te veel kunstmatig slishoog, niet tophoog maar net daaronder. Maar... bij muziek valt dat lang niet altijd op.
En dan.. stemmen zijn erg mooi en vol karakter. En het gesloten laag gewoon strak, vergelijken met een compacte 13 cm BR is dit wel mijn voorkeur, een 17 cm gesloten met deze afstemming (kleine boost rond 100 Hz, goede roll off).
Ik ga even verder luisteren, wellicht toch nog even meten wat er nu gebeurd met de tweeter onder...
Edit: Met de tweeter onder is er een 'goede' as naar boven. Ik zie de bovenzijde van de kast en meettechnisch zit ik dan op een vrij vlakke lijn wanneer ik de luidsprekers niet indraai. Zo heb ik ze op gehoor ook gepositioneerd dus die meting bevestigt wat ik hoor. Verder is de luidspreker meettechnisch niet optimaal, die kunstmatige effecten zijn zeker hoorbaar. Leuk om aan te pakken met een goede BSC etc. etc. maar ik zou ook eens aan de slag kunnen met deze bijna filterloze woofer opzet met mijn paartje Vifa M17WH + Scan-Speak D2010... Wel fascinerend, een vintage setje dat je weer inspireert te zoeken naar een levendig geluid.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: BNS E2.2 wordt Snell Type K
Onlangs een setje Audio Note woofers gekocht uit de AN-J, lijkt een variant van de M21WN (grotere magneet dan de ~WG). Metingen volgen
Ook een paartje Evox EV-1 gehoord en geopend, schijnt een door ontwikkeling te zijn van de Heybrook HB-1. In mijn beleving zeker een variant op het thema Type-K.
In deze Evox zat een Vifa M21WG en een Vifa D25 tweeter lijkt me...
Ook een paartje Evox EV-1 gehoord en geopend, schijnt een door ontwikkeling te zijn van de Heybrook HB-1. In mijn beleving zeker een variant op het thema Type-K.
In deze Evox zat een Vifa M21WG en een Vifa D25 tweeter lijkt me...
