Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 18feb. p3)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Bericht door b_force »

Candisa schreef:
b_force schreef:
(zelfs met een goedkoop ding kun je al heel wat hoor )
Weet ik, maar met het inkomen van een werkzoekende en als afbetalend huis-eigenares dien je nu eenmaal prioriteiten te stellen. Een bovenfrees aanschaffen is tot op heden nog niet bovenaan de lijst beland.
Een "goedkoop ding" kost ook al gauw €100,-, zeker als je er een paar verschillende frees-stiftjes bij wilt, en dat is nu eenmaal een bedrag dat ik momenteel niet kan verantwoorden voor iets wat af en toe eens zal gebruikt worden en als het zonder ook wel lukt.
Met mijn Enheill van een paar tientjes jaren plezier mee gehad.
Je moet enkel wat meer precies werken.
Freesjes kun je per setjes kopen voor 10-15 euro.
Werkt prima.


Ik zal eens kijken waar ik mijn Enheill gelaten heb, anders zou je die voor weinig (15 euro ofzo?) wel mogen overnemen.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Bericht door EppeRRR »

Werk zelf al jaren met mijn goedkope Ferm bovenfrees, ding is denk ik al een jaartje of 8 in bezit icm een 10 0f 12 frezenset.

Het is iig 1 van de voorlopers van deze bovenfrees. Maar de aanbieding van b_force is zeker niet verkeerd, is bijna de moeite waard om te proberen ;)
Maar wanneer je keuzes moet maken dan kan ik begrijpen dat gereedschap niet op de 1e plaats staat als andere zaken een hogere prioriteit hebben.

suc6
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Bericht door XC-C30 »

EppeRRR schreef:
Werk zelf al jaren met mijn goedkope Ferm bovenfrees, ding is denk ik al een jaartje of 8 in bezit icm een 10 0f 12 frezenset.

Het is iig 1 van de voorlopers van deze bovenfrees. Maar de aanbieding van b_force is zeker niet verkeerd, is bijna de moeite waard om te proberen ;)
Maar wanneer je keuzes moet maken dan kan ik begrijpen dat gereedschap niet op de 1e plaats staat als andere zaken een hogere prioriteit hebben.

suc6
Godverde... Je wordt bedankt :twisted: Ze verwacht nog een verjaardagscadeau van mij :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Bericht door Henkjan »

XC-C30 schreef:
EppeRRR schreef:
Werk zelf al jaren met mijn goedkope Ferm bovenfrees, ding is denk ik al een jaartje of 8 in bezit icm een 10 0f 12 frezenset.

Het is iig 1 van de voorlopers van deze bovenfrees. Maar de aanbieding van b_force is zeker niet verkeerd, is bijna de moeite waard om te proberen ;)
Maar wanneer je keuzes moet maken dan kan ik begrijpen dat gereedschap niet op de 1e plaats staat als andere zaken een hogere prioriteit hebben.

suc6
Godverde... Je wordt bedankt :twisted: Ze verwacht nog een verjaardagscadeau van mij :lol:
dan neem jij m toch snel over en vraagt Bart om een net papiertje :mrgreen:
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Bericht door Candisa »

Ik zie wel als ik op een dag wakker wordt met een gigantisch stijve nek omdat Xenia 's nachts een bovenfrees onder mijn hoofdkussen heeft gepropt.
Beide aanbiedingen zijn interessant, ik laat het aan Xenia over, makkelijk hé? :lol:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Bericht door EppeRRR »

Volgende foto in de topic verwacht ik een bovenfrees op de achtergrond (en een fles bier/wijn :P)
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Bericht door Candisa »

Die bovenfrees hangt van Xenia af, als zij mij er een wilt cadeau doen, dan zal die nog op een foto komen (wel niet de volgende, anders moet ik toch zeker een maand wachten voor ik nog eens foto's post).
Een flesje bier moet wel ergens te vinden zijn bij mijn ouders, die hebben geregeld visite...
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Saab 900 classic met een streepje muziek. (update 4/2/12

Bericht door Candisa »

Update:

De constructie van de kofferinbouw zorgt er voor dat de subs niet puur IB spelen, maar eigenlijk als een soort van 4de orde bandpass-kist krijgen.
De invloed van die kleine kistjes met vrij grote gaten had ik niet echt als noemenswaardig beschouwd, maar gelukkig heb ik dit toch even door WinISD gehaald:
Geel is wat ik verwachtte te bereiken, blauw is wat er effectief naar de cabine zou komen...
Onberekende4deOrdeBandpass.gif
Zoals je ziet, een vrij gelijke curve, maar wel een lelijk piekje op 150Hz, wat dus niet de bedoeling is: 150Hz is een al goed localiseerbare frequentie en die zou dus het hele slag-laag naar achteren trekken...
Dat probleem moet dus worden opgelost!

Ik pak liever de zaken aan bij de oorzaak: de piek ontstaat akoestisch, dus wil ik ze ook akoestisch onderdrukken door de afstem-frequentie van het "gepoorte" deel van de BP4 constructie omlaag te halen.
Na wat klooien in WinISD en te bekijken welke diameters PVC-pijp er verkrijgbaar zijn in de lokale bouwmarkt, ben ik er op uitgekomen om 2 poorten van 12,5cm doorsnee en 30cm lengte te gebruiken om het geluid vanuit de "kistjes" naar de cabine te brengen ipv gewoon 2 grote gaten.
Dit lijkt er al wat beter op:
Berekende4deOrdeBandpassV3-12.5cmPoorten.gif
Hierdoor gaat er wel wat output in het hogere sublaag verloren, waardoor het overnamepunt naar de deurwoofers ook wat daalt in frequentie. Op zich is dat zéker geen ramp, maar de output rond dat punt zal er ook wat van gaan dalen.
Mocht blijken dat er hierdoor een te erg dipje in de respons ontstaat rond dat overnamepunt, kan ik de poorten nog altijd ietwat inkorten (de deurwoofers lager affilteren is geen optie, want dan gaan ze over hun nek).
Zo ziet het er uit als ik de poorten inkort tot een lengte van 17,5cm (ipv 30cm):
Berekende4deOrdeBandpassV3-12.5x17.5cmPoorten.gif
Zoals je ziet: minder onderdrukking van het hogere sublaag, maar ook een mindere onderdrukking van die ongewenste piek...

To be continued...
Plaats reactie