Update:
De constructie van de kofferinbouw zorgt er voor dat de subs niet puur IB spelen, maar eigenlijk als een soort van 4de orde bandpass-kist krijgen.
De invloed van die kleine kistjes met vrij grote gaten had ik niet echt als noemenswaardig beschouwd, maar gelukkig heb ik dit toch even door WinISD gehaald:
Geel is wat ik verwachtte te bereiken, blauw is wat er effectief naar de cabine zou komen...
Zoals je ziet, een vrij gelijke curve, maar wel een lelijk piekje op 150Hz, wat dus niet de bedoeling is: 150Hz is een al goed localiseerbare frequentie en die zou dus het hele slag-laag naar achteren trekken...
Dat probleem moet dus worden opgelost!
Ik pak liever de zaken aan bij de oorzaak: de piek ontstaat akoestisch, dus wil ik ze ook akoestisch onderdrukken door de afstem-frequentie van het "gepoorte" deel van de BP4 constructie omlaag te halen.
Na wat klooien in WinISD en te bekijken welke diameters PVC-pijp er verkrijgbaar zijn in de lokale bouwmarkt, ben ik er op uitgekomen om 2 poorten van 12,5cm doorsnee en 30cm lengte te gebruiken om het geluid vanuit de "kistjes" naar de cabine te brengen ipv gewoon 2 grote gaten.
Dit lijkt er al wat beter op:
Hierdoor gaat er wel wat output in het hogere sublaag verloren, waardoor het overnamepunt naar de deurwoofers ook wat daalt in frequentie. Op zich is dat zéker geen ramp, maar de output rond dat punt zal er ook wat van gaan dalen.
Mocht blijken dat er hierdoor een te erg dipje in de respons ontstaat rond dat overnamepunt, kan ik de poorten nog altijd ietwat inkorten (de deurwoofers lager affilteren is geen optie, want dan gaan ze over hun nek).
Zo ziet het er uit als ik de poorten inkort tot een lengte van 17,5cm (ipv 30cm):
Zoals je ziet: minder onderdrukking van het hogere sublaag, maar ook een mindere onderdrukking van die ongewenste piek...
To be continued...