Buizenversterkers simuleren.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door johan283 »

mtb schreef:
@johan283: mijn voorbeeld is toch een "curvetracer" of bedoel je wat anders?
.
Ja klopt dat bedoelde ik, :roll: oeps niet goed gekeken
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

mtb schreef:
Ik heb het model van de 1N4007 in AC-adapter.asc op mijn site gezet.
Verder heb ik de trafo aangepast met gegevens van Block: nullastverlies=0W9, nullastspanning=11V2top.
Het rendement komt nu op 33% uit.
Kijk daar hebben we wat aan ik heb overgens de diode in de file standard.dio gezet en dat werkt
kan ik hem gewoon kiezen in de diode lijst en hoef ik hem niet als directive in te geven.
Ook heb ik er nog wat dingen bijgezet zoals Vpk= max voltage type , aantal ampere en fabriek

.model 1N4007 D(Is=3n87 Rs=.127 N=1.776 Xti=3 Eg=3 Cjo=15p M=.36 Iave=1 Vj=.593 Ipk=30 Vpk=1000 mfg=fairchild type=silicon Fc=.5 Isr=1n36 Nr=2.15 Bv=1k Ibv=1m Tt=5u7)

Ik heb nog wel een opmerking waarom zijn die serie weerstanden zo hoog en waarom worden deze niet in het model van de spoel gezet.
Ik heb zelf eens aan een trafo gemeten van 10x8x4,5 cm en dan kom ik op 20 ohm prim. en 70 Ohm sec 270v en bijna 0 op de 6 volts wikkeling.

Zeker wel een heel klein trafootje die je hier laat zien in je model.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Bij mij staat de 1N4007 ook in de standaarddirectory, wel zo handig, maar zo kan iedereen, die hem niet heeft het ook doen.
Het is inderdaad een klein 1 VA(Watt dus) printtrafo'tje van 32x27x22 mm, met veel dunne wikkelingen, met een hoge inductie en weerstand.
Een grote trafo heeft dikkere wikkeldraden met een lagere inductie en weerstand, bijv. een 50VA, 36Vrms trafo:
Lp=3 H, Rp=33 Ohm, Ls=75mH en Rs=0,8 Ohm.
Je kan de weerstandswaarden ook in het spoelmodel opnemen, maar dan zie je ze niet in schema.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ik zat eens te zoeken naar een trafo en kwam op de volgende site
http://www.duncanamps.com/spicetransformers.html

Nou ben ik wat aan het klooien geweest mijn vraag is hoe maak je een trafo volgens het model als onderdeel
Ik heb het nu gewoon met losse onderdelen gedaan en dat werkt wel.
Bijlagen
Trace elliot 15w amp1.JPG
Trace elliot 15w amp2.JPG
TraceElliot15Wamp.rar
(2.02 KiB) 59 keer gedownload
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Ziet er op eerste gezicht wel goed uit.
Voor meer info over (niet-lineaire) trafo's zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12908
Ik ben bezig met een algemener model, maar dat gaat nog wel even duren.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ik heb nog wat lopen simuleren en kwam op het volgende.
Nu ben ik wel van plan om voor de EL84 de PL508 te gaan gebruiken.
Zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15147
Ik zou zeggen have fun
Bijlagen
Push and Pull EL84 AMP Class AB-a.JPG
Push and Pull EL84 AMP Class AB-b.JPG
PushandPullEL84AMPClassAB.rar
(4.81 KiB) 53 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Nog even wat over de UGT

Ik ga van het volgende uit als ik in serie met de prim. spoel een weerstand zet met een bepaalde waarde en de spanning die over de spoel loopt is gelijk aan die van de weerstand dan weet ik ook meteen de RA van trafo als de belasting op sec ook aanwezig is 4 of BV 8 ohm.

zie asc (zip) file voor meer info.
Bijlagen
trafo-henry-test1.zip
(2.57 KiB) 57 keer gedownload
trafo-audio-test1.JPG
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Nieuwe simulatie van de 6AS7 (een dubbele eindtriode, zie http://www.ringkerntrafo.nl/attachment. ... achment=28):
6AS7ps.PNG
Ik heb gestept rond Vg=0V +/-10V en Vg=-80V +/-40V en het klopt redelijk met de gegevens van Svetlana.
Zie http://www.luidsprekers.org/LTspice/6AS7p.asc voor de simulatie-gegevens.
Laatst gewijzigd door mtb op di 13 mar 2012, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ik vondt nog wat buizen modellen voor BV Ltspice.
Met dank aan Norman Koren.
Hier zit oa de EZ80 en EZ81 in.
Bijlagen
All_Valves.zip
(14.4 KiB) 78 keer gedownload
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door transplanum »

In hoeverre wil je dit nu vergelijken met de originele specs van de 6as7?
Mijn inziens wijkt die nogal af.....

Ik vind het wel een hele leuke buis maar zal tegenwoordig eerder kiezen voor de Russische tegenhangers de
6c19, 6c41 of 6c33
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Ik heb inmiddels een beter 6AS7-model uitgewerkt, zie boven.
Ik ben uitgegaan van het triode-model van de 12AX7 in de Fender Bandmaster (zie begin van dit topic), dat beter klopt dan het Koren-model en het is nog eenvoudiger ook.
@Transplanum: ik weet niet of jouw buizen beter/duurder zijn, maar ik vindt maximaal €20,- genoeg voor een dubbele-eindtriode bij ca. 10Watt Klasse-A en Svetlana is toch ook Russisch?
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door transplanum »

Die Russische buizen zijn goedkoop.

De 6c19 komt overeen met een enkele 6as7g en kost tussen de 3 en 8 euro p/st.
De 6c41 is lastiger te verkrijgen maar de 6c33 daar in tegen weer makkelijk en is ook goedkoop.
Hij is weliswaar duurder dan de 6as7g maar daarvoor krijg je een 60W buis, prijzen tussen de 20 en 30 euro.

Ohh, en de vertaling van het Russisch naar ons schrift gaat vaak verkeerd vandaar dat je voor de datasheets vaak naar 6s19 en 6s33 moet zoeken. (de S is formeel de betere vertaling)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door meiborg »

Ik wilde even opmerken dat er veel werk vericht wordt in dit topic en dit niet onopgemerkt voorbij gaat! Al is het theoretisch zware kost voor mij en begrijp ik niet alles (het meeste niet voor dat ik de informatie over het onderwerp gegoogled heb), ik volg dit met interesse!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

mtb schreef:
Ik heb inmiddels een beter 6AS7-model uitgewerkt, zie boven.
Ik ben uitgegaan van het triode-model van de 12AX7 in de Fender Bandmaster (zie begin van dit topic), dat beter klopt dan het Koren-model en het is nog eenvoudiger ook.
@Transplanum: ik weet niet of jouw buizen beter/duurder zijn, maar ik vindt maximaal €20,- genoeg voor een dubbele-eindtriode bij ca. 10Watt Klasse-A en Svetlana is toch ook Russisch?
Hoe maak ik daar dan een werkbaar model van zoal die van de 12ax7

CODE: Selecteer alles

.subckt 12AX7 Ax Gx Kx
Ga 0 a Ax Kx 1
Ca 0 a 1n Rpar=1
Gg 0 g Gx Kx 1
Cg 0 g 1n Rpar=1
Bak Ax Kx I= 340n*log(1+uramp(V(a)))*
+ ((75+V(a)+97*V(g))/(1+uramp(V(g)/-8)))**1.4
Bgk Gx Kx I= 5u*uramp(V(g)+0.2)**1.5
Cak Ax Kx 0p5
Cag Ax Gx 1p7
Cgk Gx Kx 1p6
.ends 12AX7
Ook komt er bij mij toch heel iets anders uit
Bijlagen
6as7p.JPG
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Je moet het plotbereik wel instellen in het werkgebied van de buis, als je in de plot op de as-gegevens gaat staan met je muis, verschijnt er een meetlat, als je daarop klikt, kan je het bereik veranderen zoals in mijn plot.
Het kan natuurlijk ook geen kwaad de Help van LTspice eens goed door te lezen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Das wel leuk maar daar kom ik niet uit vindt het alles behalve makkelijk.
dus daar wordt ik ook niet veel wijzer van ook vindt ik dat het wel leuk moet blijven zonder eerst een cursus te moeten volgen
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Hierbij een simulatie met "mijn" 6AS7-model van een ontwerp van Wim de Jager, zie http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 2048.lynkx:
WdJ.PNG
Zoals je ziet, gaat deze eindtrap bij 15Vtop (= 14W @ 8 Ohm) softclippen met een 3de harmonische vervorming van 10% (-20dB), wat prima is voor een 10W versterker.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ik vondt nog twee buizen de E/PL504 en de E/PL509
Ook ben ik nog steeds op zoek naar een model voor de 12AH7GT en de E/PL508

CODE: Selecteer alles

.SUBCKT EL504 A S G K 
+ PARAMS: Ex=1.36356218017116 Kg1=309.008226941514 Kp=24.0913886609314 Kvb=9.84050855226085 Mu=7.9025411899847
+ Exd=1.01472919685363 Kd=92.2849763943327 Ks=0.270652934579086 Kg=0.00189539610643784
+ CCG=22.0P CPG1=1.75P CCP=9.0P
 
Eat at 0 Value={limit(0.636*ATAN(limit(V(A,K),0,2000)/KVB),0,1)} ; arctangent shaping
Eme me 0 VALUE={PWR(LIMIT(V(A,K),0,2000),EXD)/KD} ; diode line
Egs gs 0 VALUE= {V(S,K)/KP*LOG(1+EXP((1/MU+V(G,K)/V(S,K))*KP))} ; effective voltage
Egs2 gs2 0 VALUE={(PWR(V(gs),EX)+PWRS(V(gs),EX))/(KG1*0.636)} ; total space current
G1 A K VALUE={LIMIT(V(gs2)*V(at),0,V(me))} ; plate current 
Escrn sc 0 VALUE={KS*V(gs2)*(1.1-V(at))} ; reverse arctan shaping for screen current
G2 S K VALUE={Limit(V(sc),0,10)*LIMIT(V(S,K),0,10)/10} ; screen current
* no grid current data available so comment out the grid current line
*G3 G K VALUE={PWR(LIMIT(V(G,K)+1,0,1E6),1.5)*(1.25-V(at))*KG} ; grid current
C1 G K {CCG} ; CATHODE-GRID 1
C2 A G {CPG1} ; GRID 1-PLATE
C3 A K {CCP} ; CATHODE-PLATE
.ENDS EL504

CODE: Selecteer alles

.SUBCKT EL509 A S G K 
+ PARAMS: Ex=1.30254251632683 Kg1=95.6295743252665 Kp=9.99615840510116 Kvb=37.9209077642428 Mu=10.3695759657906
+ Exd=1.01930710584093 Kd=52.271082959232 Ks=0.221606928008962 Kg=0.00189539610643784
+ CCG=37.0P CPG1=2.5P CCP=18.5P
Eat at 0 Value={limit(0.636*ATAN(limit(V(A,K),0,2000)/KVB),0,1)} ; arctangent shaping
Eme me 0 VALUE={PWR(LIMIT(V(A,K),0,2000),EXD)/KD} ; diode line
Egs gs 0 VALUE= {V(S,K)/KP*LOG(1+EXP((1/MU+V(G,K)/V(S,K))*KP))} ; effective voltage
Egs2 gs2 0 VALUE={(PWR(V(gs),EX)+PWRS(V(gs),EX))/(KG1*0.636)} ; total space current
G1 A K VALUE={LIMIT(V(gs2)*V(at),0,V(me))} ; plate current 
Escrn sc 0 VALUE={KS*V(gs2)*(1.1-V(at))} ; reverse arctan shaping for screen current
G2 S K VALUE={Limit(V(sc),0,10)*LIMIT(V(S,K),0,10)/10} ; screen current
* no grid current data available so comment out the grid current line
*G3 G K VALUE={PWR(LIMIT(V(G,K)+1,0,1E6),1.5)*(1.25-V(at))*KG} ; grid current
C1 G K {CCG} ; CATHODE-GRID 1
C2 A G {CPG1} ; GRID 1-PLATE
C3 A K {CCP} ; CATHODE-PLATE
.ENDS EL509 
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Oke tijdje stil geweest hier
Ik heb een vraagje is er ergens voor XP een progje waar je de waarde's in kan geven zodat er een bruikbaar model van een buis uitkomt vondt wel wat curv trace programma's voor linux maar voor windows nada
met name voor triode's
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Ik heb een aantal buismodellen uitgewerkt aan de hand van de data-sheets, je kan dit doen door interpolatie met wiskundige functies, maar dat vergt een hoop "handwerk", want ze zijn zo krom als een hoepel, maar dat klinkt juist lekker!?
Welke zoek je precies?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ik zoek de 12AH7GT en 6N3P en 6N2PEV
Bijlagen
12AH7GT.pdf
(59.99 KiB) 48 keer gedownload
6N3P.pdf
(101.5 KiB) 48 keer gedownload
6N2PEV.pdf
(239.26 KiB) 50 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Verder heb ik je 6AS7p.asc proberen te draaien maar dan loopt steeds mijn LTspice vast terwijl hij eerst wel werkte maar nu na update niet meer
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Bij mij werkt ie nog en heb vorige week nog geupdated.
Ik zag gisteren dit bericht op het LTspice-forum:
--- In LTspice@yahoogroups.com, "Georg Kiltau" <kiltau@...> wrote:
>
> My dad ist searching 4 some tube infos ! and it's not that easy to find ! Please reply me , I'm searching 4 the files : Koren_Tubes.cir and transformer.cir !
>

Hello Georg,

There is a file "all_files.htm" with links to all files.
I recommend to search in this file first.

Files > Tables of Contents > all_files.htm

http://tech.groups.yahoo.com/group/LTsp ... 0Contents/

Koren_tubes.cir is here

Files > Examples > Apps > Push Pull Valve transformers

http://tech.groups.yahoo.com/group/LTsp ... nsformers/

or here

Files > Lib > Tubes_Valves

http://tech.groups.yahoo.com/group/LTsp ... es_Valves/

Best regards,
Helmut
Is dat toevallig jouw zoon?, de links kunnen je verder helpen.
Als je me een normaal email-adres stuurt, mail ik je de .asc van de buizen die ik heb gesimuleerd.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Kan maar weinig van die links lezen het betekend dat ik me eerst moet aanmelden
Nee maar niet

Maar ik heb geen zoon ik heb je een pb gestuurd.

Edit
Ik heb me toch maar aangemeld wel een bevalling om er lid van te worden.

Edit

Ik heb daar ook een nieuwe buizen lib gevonden met modellen en heb er een paar getest in een simulatie
Bijlagen
test2.JPG
test2.zip
(1.05 MiB) 54 keer gedownload
Laney_Marshall_EL34.zip
(20.74 KiB) 54 keer gedownload
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Voor alle sceptici van simuleren:
Statler&Waldorf.JPG
zie het eind van http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=17227 voor realistische metingen en simulaties.
Je moet natuurlijk wel eerst alles (old school) berekenen en goede modellen hebben!
Plaats reactie