Ja klopt dat bedoelde ik,mtb schreef:@johan283: mijn voorbeeld is toch een "curvetracer" of bedoel je wat anders?
.
Buizenversterkers simuleren.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenversterkers simuleren.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Kijk daar hebben we wat aan ik heb overgens de diode in de file standard.dio gezet en dat werktmtb schreef:Ik heb het model van de 1N4007 in AC-adapter.asc op mijn site gezet.
Verder heb ik de trafo aangepast met gegevens van Block: nullastverlies=0W9, nullastspanning=11V2top.
Het rendement komt nu op 33% uit.
kan ik hem gewoon kiezen in de diode lijst en hoef ik hem niet als directive in te geven.
Ook heb ik er nog wat dingen bijgezet zoals Vpk= max voltage type , aantal ampere en fabriek
.model 1N4007 D(Is=3n87 Rs=.127 N=1.776 Xti=3 Eg=3 Cjo=15p M=.36 Iave=1 Vj=.593 Ipk=30 Vpk=1000 mfg=fairchild type=silicon Fc=.5 Isr=1n36 Nr=2.15 Bv=1k Ibv=1m Tt=5u7)
Ik heb nog wel een opmerking waarom zijn die serie weerstanden zo hoog en waarom worden deze niet in het model van de spoel gezet.
Ik heb zelf eens aan een trafo gemeten van 10x8x4,5 cm en dan kom ik op 20 ohm prim. en 70 Ohm sec 270v en bijna 0 op de 6 volts wikkeling.
Zeker wel een heel klein trafootje die je hier laat zien in je model.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Bij mij staat de 1N4007 ook in de standaarddirectory, wel zo handig, maar zo kan iedereen, die hem niet heeft het ook doen.
Het is inderdaad een klein 1 VA(Watt dus) printtrafo'tje van 32x27x22 mm, met veel dunne wikkelingen, met een hoge inductie en weerstand.
Een grote trafo heeft dikkere wikkeldraden met een lagere inductie en weerstand, bijv. een 50VA, 36Vrms trafo:
Lp=3 H, Rp=33 Ohm, Ls=75mH en Rs=0,8 Ohm.
Je kan de weerstandswaarden ook in het spoelmodel opnemen, maar dan zie je ze niet in schema.
Het is inderdaad een klein 1 VA(Watt dus) printtrafo'tje van 32x27x22 mm, met veel dunne wikkelingen, met een hoge inductie en weerstand.
Een grote trafo heeft dikkere wikkeldraden met een lagere inductie en weerstand, bijv. een 50VA, 36Vrms trafo:
Lp=3 H, Rp=33 Ohm, Ls=75mH en Rs=0,8 Ohm.
Je kan de weerstandswaarden ook in het spoelmodel opnemen, maar dan zie je ze niet in schema.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ik zat eens te zoeken naar een trafo en kwam op de volgende site
http://www.duncanamps.com/spicetransformers.html
Nou ben ik wat aan het klooien geweest mijn vraag is hoe maak je een trafo volgens het model als onderdeel
Ik heb het nu gewoon met losse onderdelen gedaan en dat werkt wel.
http://www.duncanamps.com/spicetransformers.html
Nou ben ik wat aan het klooien geweest mijn vraag is hoe maak je een trafo volgens het model als onderdeel
Ik heb het nu gewoon met losse onderdelen gedaan en dat werkt wel.
- Bijlagen
-
- TraceElliot15Wamp.rar
- (2.02 KiB) 59 keer gedownload
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ziet er op eerste gezicht wel goed uit.
Voor meer info over (niet-lineaire) trafo's zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12908
Ik ben bezig met een algemener model, maar dat gaat nog wel even duren.
Voor meer info over (niet-lineaire) trafo's zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12908
Ik ben bezig met een algemener model, maar dat gaat nog wel even duren.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ik heb nog wat lopen simuleren en kwam op het volgende.
Nu ben ik wel van plan om voor de EL84 de PL508 te gaan gebruiken.
Zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15147
Ik zou zeggen have fun
Nu ben ik wel van plan om voor de EL84 de PL508 te gaan gebruiken.
Zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15147
Ik zou zeggen have fun
- Bijlagen
-
- PushandPullEL84AMPClassAB.rar
- (4.81 KiB) 53 keer gedownload
Re: Buizenversterkers simuleren.
Nog even wat over de UGT
Ik ga van het volgende uit als ik in serie met de prim. spoel een weerstand zet met een bepaalde waarde en de spanning die over de spoel loopt is gelijk aan die van de weerstand dan weet ik ook meteen de RA van trafo als de belasting op sec ook aanwezig is 4 of BV 8 ohm.
zie asc (zip) file voor meer info.
Ik ga van het volgende uit als ik in serie met de prim. spoel een weerstand zet met een bepaalde waarde en de spanning die over de spoel loopt is gelijk aan die van de weerstand dan weet ik ook meteen de RA van trafo als de belasting op sec ook aanwezig is 4 of BV 8 ohm.
zie asc (zip) file voor meer info.
- Bijlagen
-
- trafo-henry-test1.zip
- (2.57 KiB) 57 keer gedownload
Re: Buizenversterkers simuleren.
Nieuwe simulatie van de 6AS7 (een dubbele eindtriode, zie http://www.ringkerntrafo.nl/attachment. ... achment=28):
Ik heb gestept rond Vg=0V +/-10V en Vg=-80V +/-40V en het klopt redelijk met de gegevens van Svetlana.
Zie http://www.luidsprekers.org/LTspice/6AS7p.asc voor de simulatie-gegevens.
Zie http://www.luidsprekers.org/LTspice/6AS7p.asc voor de simulatie-gegevens.
Laatst gewijzigd door mtb op di 13 mar 2012, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ik vondt nog wat buizen modellen voor BV Ltspice.
Met dank aan Norman Koren.
Hier zit oa de EZ80 en EZ81 in.
Met dank aan Norman Koren.
Hier zit oa de EZ80 en EZ81 in.
- Bijlagen
-
- All_Valves.zip
- (14.4 KiB) 78 keer gedownload
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Buizenversterkers simuleren.
In hoeverre wil je dit nu vergelijken met de originele specs van de 6as7?
Mijn inziens wijkt die nogal af.....
Ik vind het wel een hele leuke buis maar zal tegenwoordig eerder kiezen voor de Russische tegenhangers de
6c19, 6c41 of 6c33
Mijn inziens wijkt die nogal af.....
Ik vind het wel een hele leuke buis maar zal tegenwoordig eerder kiezen voor de Russische tegenhangers de
6c19, 6c41 of 6c33
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ik heb inmiddels een beter 6AS7-model uitgewerkt, zie boven.
Ik ben uitgegaan van het triode-model van de 12AX7 in de Fender Bandmaster (zie begin van dit topic), dat beter klopt dan het Koren-model en het is nog eenvoudiger ook.
@Transplanum: ik weet niet of jouw buizen beter/duurder zijn, maar ik vindt maximaal €20,- genoeg voor een dubbele-eindtriode bij ca. 10Watt Klasse-A en Svetlana is toch ook Russisch?
Ik ben uitgegaan van het triode-model van de 12AX7 in de Fender Bandmaster (zie begin van dit topic), dat beter klopt dan het Koren-model en het is nog eenvoudiger ook.
@Transplanum: ik weet niet of jouw buizen beter/duurder zijn, maar ik vindt maximaal €20,- genoeg voor een dubbele-eindtriode bij ca. 10Watt Klasse-A en Svetlana is toch ook Russisch?
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Buizenversterkers simuleren.
Die Russische buizen zijn goedkoop.
De 6c19 komt overeen met een enkele 6as7g en kost tussen de 3 en 8 euro p/st.
De 6c41 is lastiger te verkrijgen maar de 6c33 daar in tegen weer makkelijk en is ook goedkoop.
Hij is weliswaar duurder dan de 6as7g maar daarvoor krijg je een 60W buis, prijzen tussen de 20 en 30 euro.
Ohh, en de vertaling van het Russisch naar ons schrift gaat vaak verkeerd vandaar dat je voor de datasheets vaak naar 6s19 en 6s33 moet zoeken. (de S is formeel de betere vertaling)
De 6c19 komt overeen met een enkele 6as7g en kost tussen de 3 en 8 euro p/st.
De 6c41 is lastiger te verkrijgen maar de 6c33 daar in tegen weer makkelijk en is ook goedkoop.
Hij is weliswaar duurder dan de 6as7g maar daarvoor krijg je een 60W buis, prijzen tussen de 20 en 30 euro.
Ohh, en de vertaling van het Russisch naar ons schrift gaat vaak verkeerd vandaar dat je voor de datasheets vaak naar 6s19 en 6s33 moet zoeken. (de S is formeel de betere vertaling)
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ik wilde even opmerken dat er veel werk vericht wordt in dit topic en dit niet onopgemerkt voorbij gaat! Al is het theoretisch zware kost voor mij en begrijp ik niet alles (het meeste niet voor dat ik de informatie over het onderwerp gegoogled heb), ik volg dit met interesse!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Buizenversterkers simuleren.
Hoe maak ik daar dan een werkbaar model van zoal die van de 12ax7mtb schreef:Ik heb inmiddels een beter 6AS7-model uitgewerkt, zie boven.
Ik ben uitgegaan van het triode-model van de 12AX7 in de Fender Bandmaster (zie begin van dit topic), dat beter klopt dan het Koren-model en het is nog eenvoudiger ook.
@Transplanum: ik weet niet of jouw buizen beter/duurder zijn, maar ik vindt maximaal €20,- genoeg voor een dubbele-eindtriode bij ca. 10Watt Klasse-A en Svetlana is toch ook Russisch?
CODE: Selecteer alles
.subckt 12AX7 Ax Gx Kx
Ga 0 a Ax Kx 1
Ca 0 a 1n Rpar=1
Gg 0 g Gx Kx 1
Cg 0 g 1n Rpar=1
Bak Ax Kx I= 340n*log(1+uramp(V(a)))*
+ ((75+V(a)+97*V(g))/(1+uramp(V(g)/-8)))**1.4
Bgk Gx Kx I= 5u*uramp(V(g)+0.2)**1.5
Cak Ax Kx 0p5
Cag Ax Gx 1p7
Cgk Gx Kx 1p6
.ends 12AX7Re: Buizenversterkers simuleren.
Je moet het plotbereik wel instellen in het werkgebied van de buis, als je in de plot op de as-gegevens gaat staan met je muis, verschijnt er een meetlat, als je daarop klikt, kan je het bereik veranderen zoals in mijn plot.
Het kan natuurlijk ook geen kwaad de Help van LTspice eens goed door te lezen.
Het kan natuurlijk ook geen kwaad de Help van LTspice eens goed door te lezen.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Das wel leuk maar daar kom ik niet uit vindt het alles behalve makkelijk.
dus daar wordt ik ook niet veel wijzer van ook vindt ik dat het wel leuk moet blijven zonder eerst een cursus te moeten volgen
dus daar wordt ik ook niet veel wijzer van ook vindt ik dat het wel leuk moet blijven zonder eerst een cursus te moeten volgen
Re: Buizenversterkers simuleren.
Hierbij een simulatie met "mijn" 6AS7-model van een ontwerp van Wim de Jager, zie http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 2048.lynkx:
Zoals je ziet, gaat deze eindtrap bij 15Vtop (= 14W @ 8 Ohm) softclippen met een 3de harmonische vervorming van 10% (-20dB), wat prima is voor een 10W versterker.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ik vondt nog twee buizen de E/PL504 en de E/PL509
Ook ben ik nog steeds op zoek naar een model voor de 12AH7GT en de E/PL508
Ook ben ik nog steeds op zoek naar een model voor de 12AH7GT en de E/PL508
CODE: Selecteer alles
.SUBCKT EL504 A S G K
+ PARAMS: Ex=1.36356218017116 Kg1=309.008226941514 Kp=24.0913886609314 Kvb=9.84050855226085 Mu=7.9025411899847
+ Exd=1.01472919685363 Kd=92.2849763943327 Ks=0.270652934579086 Kg=0.00189539610643784
+ CCG=22.0P CPG1=1.75P CCP=9.0P
Eat at 0 Value={limit(0.636*ATAN(limit(V(A,K),0,2000)/KVB),0,1)} ; arctangent shaping
Eme me 0 VALUE={PWR(LIMIT(V(A,K),0,2000),EXD)/KD} ; diode line
Egs gs 0 VALUE= {V(S,K)/KP*LOG(1+EXP((1/MU+V(G,K)/V(S,K))*KP))} ; effective voltage
Egs2 gs2 0 VALUE={(PWR(V(gs),EX)+PWRS(V(gs),EX))/(KG1*0.636)} ; total space current
G1 A K VALUE={LIMIT(V(gs2)*V(at),0,V(me))} ; plate current
Escrn sc 0 VALUE={KS*V(gs2)*(1.1-V(at))} ; reverse arctan shaping for screen current
G2 S K VALUE={Limit(V(sc),0,10)*LIMIT(V(S,K),0,10)/10} ; screen current
* no grid current data available so comment out the grid current line
*G3 G K VALUE={PWR(LIMIT(V(G,K)+1,0,1E6),1.5)*(1.25-V(at))*KG} ; grid current
C1 G K {CCG} ; CATHODE-GRID 1
C2 A G {CPG1} ; GRID 1-PLATE
C3 A K {CCP} ; CATHODE-PLATE
.ENDS EL504CODE: Selecteer alles
.SUBCKT EL509 A S G K
+ PARAMS: Ex=1.30254251632683 Kg1=95.6295743252665 Kp=9.99615840510116 Kvb=37.9209077642428 Mu=10.3695759657906
+ Exd=1.01930710584093 Kd=52.271082959232 Ks=0.221606928008962 Kg=0.00189539610643784
+ CCG=37.0P CPG1=2.5P CCP=18.5P
Eat at 0 Value={limit(0.636*ATAN(limit(V(A,K),0,2000)/KVB),0,1)} ; arctangent shaping
Eme me 0 VALUE={PWR(LIMIT(V(A,K),0,2000),EXD)/KD} ; diode line
Egs gs 0 VALUE= {V(S,K)/KP*LOG(1+EXP((1/MU+V(G,K)/V(S,K))*KP))} ; effective voltage
Egs2 gs2 0 VALUE={(PWR(V(gs),EX)+PWRS(V(gs),EX))/(KG1*0.636)} ; total space current
G1 A K VALUE={LIMIT(V(gs2)*V(at),0,V(me))} ; plate current
Escrn sc 0 VALUE={KS*V(gs2)*(1.1-V(at))} ; reverse arctan shaping for screen current
G2 S K VALUE={Limit(V(sc),0,10)*LIMIT(V(S,K),0,10)/10} ; screen current
* no grid current data available so comment out the grid current line
*G3 G K VALUE={PWR(LIMIT(V(G,K)+1,0,1E6),1.5)*(1.25-V(at))*KG} ; grid current
C1 G K {CCG} ; CATHODE-GRID 1
C2 A G {CPG1} ; GRID 1-PLATE
C3 A K {CCP} ; CATHODE-PLATE
.ENDS EL509
Re: Buizenversterkers simuleren.
Oke tijdje stil geweest hier
Ik heb een vraagje is er ergens voor XP een progje waar je de waarde's in kan geven zodat er een bruikbaar model van een buis uitkomt vondt wel wat curv trace programma's voor linux maar voor windows nada
met name voor triode's
Ik heb een vraagje is er ergens voor XP een progje waar je de waarde's in kan geven zodat er een bruikbaar model van een buis uitkomt vondt wel wat curv trace programma's voor linux maar voor windows nada
met name voor triode's
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ik heb een aantal buismodellen uitgewerkt aan de hand van de data-sheets, je kan dit doen door interpolatie met wiskundige functies, maar dat vergt een hoop "handwerk", want ze zijn zo krom als een hoepel, maar dat klinkt juist lekker!?
Welke zoek je precies?
Welke zoek je precies?
Re: Buizenversterkers simuleren.
Ik zoek de 12AH7GT en 6N3P en 6N2PEV
- Bijlagen
-
- 12AH7GT.pdf
- (59.99 KiB) 48 keer gedownload
-
- 6N3P.pdf
- (101.5 KiB) 48 keer gedownload
-
- 6N2PEV.pdf
- (239.26 KiB) 50 keer gedownload
Re: Buizenversterkers simuleren.
Verder heb ik je 6AS7p.asc proberen te draaien maar dan loopt steeds mijn LTspice vast terwijl hij eerst wel werkte maar nu na update niet meer
Re: Buizenversterkers simuleren.
Bij mij werkt ie nog en heb vorige week nog geupdated.
Ik zag gisteren dit bericht op het LTspice-forum:
Als je me een normaal email-adres stuurt, mail ik je de .asc van de buizen die ik heb gesimuleerd.
Ik zag gisteren dit bericht op het LTspice-forum:
Is dat toevallig jouw zoon?, de links kunnen je verder helpen.--- In LTspice@yahoogroups.com, "Georg Kiltau" <kiltau@...> wrote:
>
> My dad ist searching 4 some tube infos ! and it's not that easy to find ! Please reply me , I'm searching 4 the files : Koren_Tubes.cir and transformer.cir !
>
Hello Georg,
There is a file "all_files.htm" with links to all files.
I recommend to search in this file first.
Files > Tables of Contents > all_files.htm
http://tech.groups.yahoo.com/group/LTsp ... 0Contents/
Koren_tubes.cir is here
Files > Examples > Apps > Push Pull Valve transformers
http://tech.groups.yahoo.com/group/LTsp ... nsformers/
or here
Files > Lib > Tubes_Valves
http://tech.groups.yahoo.com/group/LTsp ... es_Valves/
Best regards,
Helmut
Als je me een normaal email-adres stuurt, mail ik je de .asc van de buizen die ik heb gesimuleerd.
Re: Buizenversterkers simuleren.
Kan maar weinig van die links lezen het betekend dat ik me eerst moet aanmelden
Nee maar niet
Maar ik heb geen zoon ik heb je een pb gestuurd.
Edit
Ik heb me toch maar aangemeld wel een bevalling om er lid van te worden.
Edit
Ik heb daar ook een nieuwe buizen lib gevonden met modellen en heb er een paar getest in een simulatie
Nee maar niet
Maar ik heb geen zoon ik heb je een pb gestuurd.
Edit
Ik heb me toch maar aangemeld wel een bevalling om er lid van te worden.
Edit
Ik heb daar ook een nieuwe buizen lib gevonden met modellen en heb er een paar getest in een simulatie
- Bijlagen
-
- test2.zip
- (1.05 MiB) 54 keer gedownload
-
- Laney_Marshall_EL34.zip
- (20.74 KiB) 54 keer gedownload
Re: Buizenversterkers simuleren.
Voor alle sceptici van simuleren:
zie het eind van http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=17227 voor realistische metingen en simulaties.
Je moet natuurlijk wel eerst alles (old school) berekenen en goede modellen hebben!
Je moet natuurlijk wel eerst alles (old school) berekenen en goede modellen hebben!
