6 kanaals Minidsp, Minidigi, Fetzilla x 4 en L15D x 2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

Re: 8 kanaals dsp amp on a budget

Bericht door meiborg »

Inmiddels zelf nog wat gaan rond zoeken, blijkt deze pre te zijn. Mensen zijn er tevreden over en makkelijk te modden, voor een houtbewerker als ik is dit denk ik de makkelijkste manier om een buizentrapje toe te voegen. Voor de prijs kun je het niet laten, er is er een onderweg we gaan het proberen!

P.S. Schematje toe gevoegd, dit is het schema voor een kanaal, neit van het hele bordje.

Mvg Reinder
Bijlagen
guanzo_6n3.gif
BertDB

Re: 8 kanaals dsp, buizen pre, Tripath eind amp "on a budget

Bericht door BertDB »

ziet er voor die prijs een erg interessant bordje uit, en ik heb nog wel een passende DC voeding ervoor liggen ...
mss ook maar eens ééntje bestellen :mrgreen:
meiborg

Bericht door meiborg »

Hee Bert,

Ja zo'n ding is echt spotgoedkoop! Waar voor zijn geld ook, kan natuurlijk een stuk beter nog maar voor deze prijs.. Krijg je nog niet eens de onderdelen voor in europa.

Mvg Reinder
meiborg

Bericht door meiborg »

Inmiddels voor de condensatoren uitgekomen op een mix van amerikaanse Sangamo papier olie 0,01uF en Vishay 1837 voor de bypass, jentzen en Glarity Caps als hoofd condensatoren. Klinkt goed!

Verder de buisjes binnen voor mijn preamp, mooie NOS 5670 uit 1983. Waarom meteen nieuwe buizen als ik de preamps nog niet binnen heb? De chinese 6n3 zijn twee keer zo hoog en ik wil mijn preamp behuizing laag houden :mrgreen:. Ook klinken deze buisjes volgens diyers die met dezelfde quanzo geexperimenteerd hebben erg lekker.

Iig met mijn Sure exemplaren wel klaar, ik ben eens gaan nadenken over de behuizing.

Mvg Reinder
Bijlagen
2012-02-23 16.34.02.jpg
De Sangamo oip, geeft een wat zachter geluid dan alleen de Vishay als bypass
De Sangamo oip, geeft een wat zachter geluid dan alleen de Vishay als bypass
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Ik heb een soortgelijke buizen pre van ebay(was incl trafo) en ik vind deze prima klinken... volgens mij is 30 euro ook niet duur.

ik ben er tevreden mee in ieder geval.. ook geinig dat ik er blauwe ledjes onder de buisjes heb
meiborg

Bericht door meiborg »

Ach, die ledjes wil ik uit zetten en een roostertje over de buisjes, dat je ze nog en kruin beetje kan zien. vind het idee wel grappig maar toch zijn die ledjes een beetje te flashy maar mijn smaak.

Bemoedigend dat de jouwe ook fijn klinkt!

Mvg Reinder
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

alleen waren die slimmerikken zo handig om op het trafotje bij rood 220v te zetten en bij de 6,3 en 150v chinese tekens... dus ik moest dat eerst meten welke draden welke spanning hebben. Maar wat ik ken van oude radio's dat doet mijn prologic decoder. als het systeem aangaat dan komt de volume geleidelijk op tot de ingestelde volume. Ik vind dit echt een beetje ouderwets overkomen. ik vind dat wel leuk. ik zit alleen met een irritante zoem geluid in de decoder...
meiborg

Bericht door meiborg »

Inmiddels kan ik ook wat vertellen over dit buffertje. Afgelopen week kwam hij al binnen, verzonden met Fedex, dat ging dus behoorlijk rap.

Eerste wat opviel was dat de doos waarin het verpakt zat flink gemangeld was, onderweg was er duidelijk niet zachtzinnig mee om gegaan. Verder was de inhoud niet voldoende ingepakt. Alleen de transformatoren en de buisjes zaten in dun foam verpakt, de buffertjes slechts in anti-statische zakjes en verder zaten er wat papiersnippers in de doos. De inhoud was dan ook beschadigd, bij alle drie de trafo's waren de bevestigingslipjes verbogen, bij een zelfs het hele metalen frame. Bij een van de buffertjes was de volumeknop verbogen en een buisje had de reis niet overleefd. Slechte zaak, ik heb de verkoper ook gemaild dat dit onder de maat is.

Vervolgens a la Herman Karton even snel de bordjes getest in proefopstelling. Na zo'n 24 uur inspelen er eens voor gaan zitten, klinkt lang niet gek! Pluspunten zijn een mooi gedetaileerd geluid, het brengt weer de warmte terug in het geluid van de tk2050, buisjes geven toch weer meer sfeer ;). Minpunten zijn de potmeter, die is niet best dus die gaan er uit, de groene leds onder de buisjes vind ik persoonlijk heel jammer (dus toedeledokie ermee).

Ik kan weer even verder dus!
Bijlagen
Verbogen lipjes op de trafo's
Verbogen lipjes op de trafo's
Een van de buffertjes
Een van de buffertjes
Testopstelling
Testopstelling
TubeHead

Bericht door TubeHead »

meiborg schreef:
de groene leds onder de buisjes vind ik persoonlijk heel jammer (dus toedeledokie ermee).
Gelukkig ! :goedzo:

Na al het modificeren ben ik toch rete benieuwd hoe het dadelijk allemaal gaat klinken.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik heb al de pre - tk2050 - pensils (alpair 6 in tl) gehoord, klinkt naar mijn oren heel fraai. Ook een kennis met grote passie voor buizen is langs geweest, die vond bovenstaande optie fijn klinken. Op een gegeven moment zei hij dat het een treffende combi was omdat het klonk alsof Katie Melua hem persoonlijk toezong, vond dat een mooi compliment.

Mvg Reinder
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

meiborg schreef:
Vervolgens a la Herman Karton even snel de bordjes getest in proefopstelling. Na zo'n 24 uur inspelen er eens voor gaan zitten, klinkt lang niet gek! Pluspunten zijn een mooi gedetaileerd geluid, het brengt weer de warmte terug in het geluid van de tk2050, buisjes geven toch weer meer sfeer ;). Minpunten zijn de potmeter, die is niet best dus die gaan er uit, de groene leds onder de buisjes vind ik persoonlijk heel jammer (dus toedeledokie ermee).
kijk, dat is een leuk idee voor HK mk2. moet ik wel een grotere doos vinden, want dit past niet in de huidige :lol: potmeter heb ik geen probleem mee, want ik heb die rotary encoder aan t tk bordje zitten
meiborg

Bericht door meiborg »

Hee Henkjan,

Ja prima oplossing zo'n doosje van Sure! Bij lang spelen moet wel even de klep open haha ;).

Die goedkope potmeter geeft bij lagere volumes links en rechts verschillen in volume, ik heb hem er bij één buffertje al uitgehaald en deze als "power preamp" ertussen hangen, aangesloten op twee Marantz monoblokken (die tk2050 bordjes open en bloot op de vloer is niet veilig met mijn twee poezen).

Ben zo wat FLAC's aan het afdraaien, moet al een uur boodschappen doen maar kom er niet toe de boel uit te zetten, wat klinkt dit lekker! Luister naar Buena vista social club, het is alsof ze in mijn huiskamer staan. De percussie met name, lijkt alsof ik deze weer voor het eerst hoor.

Ik heb een hele zooi russische condensatoren liggen die ik via ebay gekocht heb. Zitten ook op dit buffertje gesoldeerd, dat is het leuke van drie buffertjes, je kunt echt goed A - B vergelijkingen maken. Ik ga ze ook in de andere buffertjes gebruiken, vooral de oip vind ik echt heel goed, de teflon zouden beter moeten zijn als ik de ervaringen van anderen moet geloven maar ik vind de oip heel lekker en natuurlijk klinken, de teflon versies daarvan hoorde ik het verschil niet echt met andere condensatoren ( :oops: misschien heb ik wel hele slechte oren of moet ik ze meer tijd gunnen).

Mvg Reinder
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die pot er af, is dat een beetje te doen? moet je zeker nog wel een draadbrugje oid maken?

en wat betreft verschillende condensatoren: in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst :mrgreen: idem andere componenten, bv weerstanden. daar waar de een zweert bij AB, gooide de andere ze er meteen weer uit.
meiborg

Bericht door meiborg »

Die pot er af was zo gebeurd. I.d.d. moet je dan wel wat draadbruggen solderen, ik heb daar de afgeknipte vertinde pootjes v.d. Sangamo voor gebruikt.

Ik moet zeggen, het is lekker werken met deze Guanzo bordjes, de kwaliteit van de PCB is goed en de layout goed doordacht met voldoende ruimte om te werken. Wat mij opviel is dat de volume pot helemaal aan het eind van het signaal pad zit. Dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien maar het kan natuurlijk wel aangezien het buffertje het signaal ongeveer 1,5 x versterkt. Best apart.

Mvg Reinder

Edit

Ik vergeet te melden dat je wel een weerstandje moet solderen, in dit geval is het een 50k pot dus heb ik een 50k weerstandje gesoldeerd tussen grond en "uit" van de potentiemeter. Zonder is geen goed idee!
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

meiborg schreef:
Inmiddels kan ik ook wat vertellen over dit buffertje. Afgelopen week kwam hij al binnen, verzonden met Fedex, dat ging dus behoorlijk rap.

Eerste wat opviel was dat de doos waarin het verpakt zat flink gemangeld was, onderweg was er duidelijk niet zachtzinnig mee om gegaan. Verder was de inhoud niet voldoende ingepakt. Alleen de transformatoren en de buisjes zaten in dun foam verpakt, de buffertjes slechts in anti-statische zakjes en verder zaten er wat papiersnippers in de doos. De inhoud was dan ook beschadigd, bij alle drie de trafo's waren de bevestigingslipjes verbogen, bij een zelfs het hele metalen frame. Bij een van de buffertjes was de volumeknop verbogen en een buisje had de reis niet overleefd. Slechte zaak, ik heb de verkoper ook gemaild dat dit onder de maat is.

Ik kan weer even verder dus!
best wel appart, jij betaald extra voor een snelle levering en je krijgt het beschadigd in huis?
Gratis verzending en alles in tact
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik heb de afgelopen maanden niet echt aan dit project gewerkt, druk met andere dingen etc. Toch wilde ik even laten weten dat het werk niet helemaal stil ligt.

Deze week het solderen weer opgepakt en daarbij is een bordje gesneuveld helaas. Al het op en af solderen van componenten konden ze uiteindelijk toch niet baas, slechte pcb kwaliteit. Sowieso vond ik de Sure bordjes na alle modificaties goed klinken maar het werken er aan is prut, naast de slechte kwaliteit pcb is de soldeer die is gebruikt is ook heel slecht. Solderen aan de bordjes was een crime.

Toch wel tevreden over de sound van de TK2050 en ga daarom verder met Hifimediy TK2050 bordjes zoals eerder voorgesteld in dit topic, die ik voor een zacht prijsje heb overgenomen via audiokarma.com

Wat betreft de Guanzo tube pre-amp, deze hebben er nu heel wat speeluren opzitten en het geluid is alsmaar beter geworden. Voor zo'n goedkoop ding klinkt hij echt heel mooi, die blijft er dus in. We gaan dus rustig aan verder.

Mvg Reinder
meiborg

Bericht door meiborg »

Vandaag kreeg ik een pakketje binnen met twee Hifimediy bordjes, volgens de verkoper alleen gebruikt voor evaluatie doeleinden. Ze zaten in ieder geval netjes verpakt in kilometers bubbelwrap, de doos was gigantisch :goeie: .

Ik heb er verder nog niks mee gedaan, ja heel even aan mijn voeding gehangen met twee Elac 110 luidsprekers er aan. Dat klonk gewoon goed, even de buizenpre ertussen gehad en ook dat klonk lekker, net even wat relaxter. We gaan hier eens de spirit condensatoren van vervangen, voor de rest is het allemaal erg mooi spul wat er op zit. Nichicon Muse output condensatoren, mooi hand gewonden stroominductoren. Hier hoeft in ieder geval niet veel aan te gebeuren. Ook de layout is erg netjes, het PCB goed doordacht en top kwaliteit. Let op de mooie dikke voeding rails bijvoorbeeld, echt mooi spul. Tja, foto's zullen we dan maar zeggen!

Mvg Reinder
Bijlagen
IMG_20120903_123014.jpg
IMG_20120903_123025.jpg
IMG_20120903_123104.jpg
IMG_20120903_123127.jpg
peterhenk

Bericht door peterhenk »

Hoi Reinder,

Zelf ben ik ook "genezen" van de Sure bordjes. Na ooit begonnen te zijn met 2 x 4 kanaals, nu 1 x 3 kanalen over. Zal ook wel aan mijn DIY kwaliteiten liggen ;-).

Nu heb ik zelf 6 stuks van de L15D-Pro bordjes besteld, dit is een IRS 2092 versterkertje 150watt per kanaal.

Veel plezier met je nieuwe bordjes, ben heel benieuwd.

Groet
Peter
meiborg

Bericht door meiborg »

Hoi Peter,

Dat is ook mooi spul, erg goede ervaringen over gelezen. Ben benieuwd hoe het je bevalt, ivm de kosten van vier van die bordjes plus nieuwe voedingen hier niet voor gekozen.

Mvg Reinder
Dan

Bericht door Dan »

Leuk project!
Aangezien ik grote moeite heb met het ontbreken van warmte in mijn dsp luidsprekerproject ga ik dit project zeker volgen.
meiborg

Bericht door meiborg »

Haha ik hoop dat je geduldig bent, de laatste maanden poep ik af en toe een klein projectje uit maar dit jaar is tot nu toe erg onproductief geweest! De wil is er maar werk, omstandigheden in privé leven en gebrek aan een werkruimte spelen het project danig parten!

Mvg Reinder
Dan

Bericht door Dan »

Dat is natuurlijk geen probleem, het is tenslotte jouw project :)
meiborg

Bericht door meiborg »

Bezig om de grootste plankversterker ooit te bouwen :twisted: , source & volume bordje van knuisje naar minidig & minidsp, door naar buizen pre, door naar tk2050. Momenteel nog alle verschillende stages prepareren en dan puzzelen voor de beste layout.

Op de foto's de buizen pre's, de originele Spirit condensatoren vervangen voor Jantzen Audio exemplaren. De pot er af en weerstandjes gesoldeerd & bruggen gemaakt. De goedkope tulp in- en uitgangen verwijderd en leads rechtstreeks op de soldeer puntjes.

Verder op de Hifimediy geprobeerd met twee kanalen of de Clarity caps veel deden voor het geluid ipv de Spirit exemplaren. Ik moet zeggen die Spirit exemplaren zijn niet slecht! Na wat proberen (teflon caps, verschillende oip, gigantische K75-10 legerexemplaren sohé past amper in je hand laat staan op het bordje) de spirit weer terug geplaatst met Russische K40Y9 exemplaren als bypass. Dat klinkt gewoon super en met de Clarity caps en meeste andere russische condensatoren moest ik lange leads solderen om het er op te krijgen. Wat zo'n kleine bypass van 0,1 uF voor verschil maakt, gewoon bijzonder. Ik kan in ieder geval concluderen dat de input cap de belangrijkste condensator is in de keten. Zet daar een goede combinatie neer en je hebt eigenlijk de belangrijkste mod gedaan. Op de tweede plek de stroominductoren maar dat was bij deze bordjes niet nodig, de standaard exemplaren zijn al heel mooi. Leuke aan een vier kanalen bordje is dat je ook makkelijk in stereo kunt vergelijken door simpelweg even de input stekker te switchen :D. Heel handig om verschillende combinaties te proberen en onderling te vergelijken.

Enfin het was me wat, ik heb nogal een verzameling condensatoren en tja, je moet er ook naar luisteren om het verschil te horen natuurlijk! Gisteren en vandaag dus lang mee bezig geweest.

Mvg Reinder
Bijlagen
Voor en na de ingreep
Voor en na de ingreep
47k weerstandjes tussen "in" en "ground", draadbrug tussen "in" en "uit".
47k weerstandjes tussen "in" en "ground", draadbrug tussen "in" en "uit".
Leads rechtstreeks op het bordje solderen
Leads rechtstreeks op het bordje solderen
Russische OIP leger condensatoren als bypass, mooi spul!
Russische OIP leger condensatoren als bypass, mooi spul!
Flinke jongens die K75-10, te groot
Flinke jongens die K75-10, te groot
(te) veel keus aan condensatoren, ik houdt van NOS spullen :)
(te) veel keus aan condensatoren, ik houdt van NOS spullen :)
En nog meer condensatoren, verschillende waarden natuurlijk om zo'n beetje het grootste spectrum te kunnen samenvoegen
En nog meer condensatoren, verschillende waarden natuurlijk om zo'n beetje het grootste spectrum te kunnen samenvoegen
Teflon T2 exemplaren en een grote jongen K75-10, even ter vergelijking
Teflon T2 exemplaren en een grote jongen K75-10, even ter vergelijking
meiborg

Bericht door meiborg »

Zucht, en toch weer een potje caps switchen :-$

(Wouter, ja echt die Russische PIO klinken gewoon anders dan plastic :oops: )

Terug naar de Russische k40y-9 dus, wat klinken die toch lekker. Het geluid lijkt gewoon meer "live". Blijf erg lang hangen in het luister testen maar hé, hoe het klinkt is toch waar het uiteindelijk om gaat draaien? Enfin klaar met kloten, op een plank er mee.

Wel een dingetje waar ik over na denk: het max input voltage is 1,5v voor de tk2050 bordjes. Het uitgangsvermogen van de buffer is (gemeten) 2,9v max. Zou ik de gain bijstellen in de minidsp om dit omlaag te brengen of 25k weerstandjes gebruiken ipv 50k waar ik de potentiometer verwijderd heb?

Mvg Reinder
Bijlagen
IMG_20120913_165227.jpg
meiborg

Bericht door meiborg »

Dusss, dit is best wel jammer gezien alle tijd die ik heb gestoken in het werken met de buffertjes maar..

Na veel vergelijken blijken de hifimediy toch wezenlijk anders te klinken dan de sure bordjes. Met en zonder buffertje is bij deze bordjes eigenlijk alleen anders en niet slechter of beter. Met buffertje verliest het geluid iets van zijn scherpte en wint het aan "volheid" maar daarmee verliest het geluid ook wat focus naar mijn beleving. Mijn vriendin vindt dat bijvoorbeeld lekkerder klinken, meer "live" naar haar idee maar ik vind juist dat gearticuleerde van deze hifimediy's wel lekker, het geeft mij het gevoel helemaal in de muziek te zitten. Zonder buffertje wordt je echt op alle details gewezen (goed te merken met strijkinstrumenten, brushes of bijvoorbeeld de kleppen in de bandoneon van Astor Piazolla), ik kan daar erg van genieten. Met buffertje wordt het meer één in de muziek, je hoort het nog wel maar het lijkt meer "een geheel". Dat was bij de Sure bordjes echt nodig omdat de scherpte bij de Sure bordjes leidde tot luistermoeheid. Bij de Hifimediy heb ik daar echter totaal geen last van, ik kan er de hele avond heerlijk in opgaan.

Ik denk dus ook dat ik de buffertjes beter weg kan laten in de eindopzet. Het hele idee was juist om deze buffertjes te implementeren vanwege het "in your face" karakter van de Sure bordjes. Omdat de Hifimediy daar naar mijn gevoel minder last van hebben vervalt dus de reden om deze buffertjes te gebruiken.

Kortom, pb maar als je interesse hebt in een mooi buffertje :sure: , ze zijn geheel gemod met zeer mooie onderdelen als NOS black plate 5670 general electric buisjes en pio condensatoren.

Verder bezig een frame te zagen om de drivers in op te hangen om eens een proefopzet te maken voor het einddoel (versterker en drivers), wat ik verder zal behandelen in mijn "swing it" topic!

Mvg Reinder

P.s. nog maar eens een foto bijvoegen van de testopzet met en zonder buffer geimplementeerd.
Bijlagen
IMG_20120916_213012.jpg
IMG_20120916_215814.jpg
Plaats reactie