Daar zat ik ook aan te denken. Dit maakt de aanblik wat rustiger omdat de drivers ook zwart(ig) zijn.rho schreef:Ik zou de kleuren van de body en het front verwisselen. Dus zwart of gefineerd front en een witte body.
Ter inspiratie:
Moderator: Beheerdersteam
Daar zat ik ook aan te denken. Dit maakt de aanblik wat rustiger omdat de drivers ook zwart(ig) zijn.rho schreef:Ik zou de kleuren van de body en het front verwisselen. Dus zwart of gefineerd front en een witte body.
Hi Rho,rho schreef:Ik zou de kleuren van de body en het front verwisselen. Dus zwart of gefineerd front en een witte body.
Verder heb ik een opmerking over je idee ivm de BR in het front: Je zal genoeg afstand tussen de onderkant van het front en de vloer moeten houden. Hoe valt dat esthetisch mee? Je gaat een redelijk dikke voet of afstandshouders tussen voet en speaker moeten maken.
Hi Vinculum, Rho,Vinculum schreef:Daar zat ik ook aan te denken. Dit maakt de aanblik wat rustiger omdat de drivers ook zwart(ig) zijn.
Ter inspiratie:

De Excels en Nextels zijn constructief en meettechnisch beter. Of je dat er ook weet uit te halen, tsja... Filteren van de Excels is vanwege de breakup wat lastiger, je kast wordt wss. de zwakste schakel (al ziet het er prima uit tot nu toe) en je oren moeten ook goed genoeg zijn.hsmeets schreef:Zouden dure seas excel/nextel het echt zooooo veel beter doen dan de prestige lijn dat het de dubbele tot driedubbele prijs waard is?
Daar heb je nou net zoiets over kast en zwakste schakel. Als je de bijgeluiden uit zo'n poort niet goed in de hand weet te houden kun je rustig voor de Prestige-lijn gaan. De poort aan de achterzijde plaatsen zorgt zó voor een paar dB minder troep. Ga maar na, vaak zit de eerste resonantie van een BR-pijp rond de 500-700Hz, bij die frequenties is zo'n grote speaker echt al wel directioneel.Ik ga denkelijk de poort toch aan de voorkant laten
Wanneer je de 10" alleen voor het laag tot circa 200Hz wilt gaan inzetten (wel een goed idee bij een BR aan de voorkant, maar filtertechnisch weer lastiger) is het vooral zaak de kast voldoende stijf te maken, niet te veel akoestische demping in het bascompartiment te stoppen (let wel op staande golven in de behuizing) en de midsectie of i.i.g. de midunit mechanisch te ontkoppelen van de baskast. Paneelresonanties kun je het best bestrijden met veel en goede bracings, maar bij vele materialen (massief hout, triplex, metaal) is het toevoegen van demping door lood, bitumen of mineraalgevulde kunststof wel nuttig. Zie ook het prima verhaal over paneeldemping op deze site (eenvoudig over het hoofd te zien...)Demping van de kast zit ik momenteel te bekijken:
het woofer gedeelte: Pritex of dat dempings vilt/textiel (Damping 30 heet dat geloof ik)? Wat denken jullie? Loodbitumen echt nodig of eerder extra bracing aanbrengen?
Let op: in een kast van 1 meter hoog zit je in elk geval rond de 170Hz op de eerste staande golf (λ/2). Kijk ook maar eens naar de metingen van Jeroen in de build topic van 'hondasnl' Marcus. Evenzo geldt dat voor de BR-pijp: die heeft een resonantie op 670Hz.hsmeets schreef:de staande golf in de kast die intern 1 mtr hoog is en dus ergens rond de 350hz optreedt
Dit is een poging daartoehannesie schreef:
Is het dan niet beter een modulaire opzet te maken, dan kun je altijd uitwisselen.