Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

rho schreef:
Ik zou de kleuren van de body en het front verwisselen. Dus zwart of gefineerd front en een witte body.
Daar zat ik ook aan te denken. Dit maakt de aanblik wat rustiger omdat de drivers ook zwart(ig) zijn.
Ter inspiratie:
Photo%2013-10-11%2011%2042%2044%20%28HDR%29.jpg
Photo%2013-10-11%2011%2045%2028%20%28HDR%29.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

rho schreef:
Ik zou de kleuren van de body en het front verwisselen. Dus zwart of gefineerd front en een witte body.

Verder heb ik een opmerking over je idee ivm de BR in het front: Je zal genoeg afstand tussen de onderkant van het front en de vloer moeten houden. Hoe valt dat esthetisch mee? Je gaat een redelijk dikke voet of afstandshouders tussen voet en speaker moeten maken.
Hi Rho,

Ruimte er onder zou voldoende moeten zijn, zal het effect hebben dat de poort wat langer is dan fysiek aanwezig.

Huib
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
Daar zat ik ook aan te denken. Dit maakt de aanblik wat rustiger omdat de drivers ook zwart(ig) zijn.
Ter inspiratie:
Hi Vinculum, Rho,

Zit wat in, ben nog niet heel enthousiast, zal dat later eens uitwerken en posten. Nu eerst vanmiddag een koek-en-zopie kraam bemannen voor het goede doel (alp d'huzes).

Huib
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Hoi,

Ik heb zonet even de 'paint bucket' gehanteerd en wit/zwart omgedraaid op kast en klankbord, maar nee, dat kan mij niet bekoren.
Versie 5 - Impressie 2 - ScrnSht.jpg
Ik hou het voorlopig toch voor de latere afwerking op de eerste ingeving.

Deze week al een eerste begin maken gaat niet lukken doordat vriend Ad, jullie allemaal bekend, Ad Hoc, roet in het eten gooit met andere plannen. Ik blijf ook nog even wat langer nadenken over de constructie tot mij helemaal niets meer te binnenschiet.

Huib
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Hi,

nog even zitten sleutelen aan een variant hoe ik het BR kanaal kan integreren, in de voet dus.
Versie 6 - Impressie - ScrnSht.jpg
Fine tuning kan door bv de lengte van de panelen in de voet aan te passen.

Door de overstekende kast en de voetplaat zal er nog iets van een verlenging effect optreden....durft iemand een gooi te doen naar hoeveel cm's ????

Huib
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Marp »

Niet noemenswaardig, lijkt me. In elk geval slechts een fractie van wat die rand daadwerkelijk uitsteekt tot aan het afgeschuinde gedeelte.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Een zeer leuk idee.
Maar of het effect zo miniem zal zijn als Marp denkt durf ik betwijfelen. Het lijkt me zeer moeilijk te voorspellen wat dit gaat doen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Marp »

Voor de effectieve werking van het reflexkanaal moet je naar de lengte in relatie tot de diameter kijken. Direct na de poort is de breedte zo goed als oneindig, ondanks dat er in de hoogte nog een randje is. Dat randje loopt trouwens al heel snel met 45 graden af. Effectief zal je niet eens aan 1 cm komen, dus van die "verlenging" ga je nauwelijks iets merken.

Wel zou je jezelf kunnen afvragen wat het effect is dat de poort haast aan de grond zit, al kan je gerust stellen dat een eventueel effect van minder invloed zal zijn dan bij een poort die in de bodem uitmondt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door wouter »

TAD Reference One luidsprekers hebben onderin de baspijp met een speciale vorm, leuk leesvoer wellicht

Afbeelding

http://tad-labs.com/en/consumer/referen ... osure.html
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Hi Wouter,

Die TAD poort ziet er vooral uit als een flare in mijn ogen.

Of er werkelijk sprake is van een hybride tussen hoorn en poort vraag ik mij af, dat weet ik niet. Wat zou het voordeel zijn om de poort een hoorn vorm te geven?

Huib
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door wouter »

Misschien dat er een softere overgang in 2e massa-veer plaatsvindt, geen idee.

Ik verwacht dat de grootste winst zit in het ontbreken van parallele wanden. Een slotpoort heeft daar wel last van.
Om bijvoorbeeld die reden heeft Kirchner (ATB) een tapse slotpoort in diverse ontwerpen d.m.v. een hellend bovendeel.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Ari-acoustics gebruikt ook iets in die aard voor zijn BR uitvoering van MaxiWave HDSP.
Hier geeft ie er wat verdere uitleg over.
Het lijkt op een gigantische flair zonder echt recht stuk in het BR kanaal. Maar het schijnt toch te werken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Hi Rho,

Snel even doorgelezen, maar moet het nog eens aandachtig opnieuw lezen en nadenken of ik er nog iets mee kan in mijn ontwerp. Ik zoek qua SPL's niet de grenzen op en de poort is al dermate groot dat ik niet verwacht last te gaan krijgen van bijgeluiden, compressie en verminderde werking.

Huib
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Als het poortoppervlak al betrekkelijk groot is zou ik niet in al te exotische toestanden gaan zoeken naar nog wat verbeteringen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Nee, ik laat het ook zoals het nu is in mijn ontwerp, hooguit wat dingetjes als de randen van de in en uitgang afronden en de haakse knik in de poort ook ronder/vloeiender maken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

tsja, tsja, tsja, altijd weer die twijfel......](*,) ](*,) ](*,)

Zouden dure seas excel/nextel het echt zooooo veel beter doen dan de prestige lijn dat het de dubbele tot driedubbele prijs waard is?

Of gewoon niet zanikken en die Nextel units er in plakken en niet lang malen wegens de 800 a 900 euro per kant.....het zijn toch speakers die ik lang in gebruik wil houden.

Ik ga denkelijk de poort toch aan de voorkant laten, ik dacht eerst: te veel van het goede aan de voorkant, maar van de andere kant, in een form follows function gedachte, het is ook wel een soort van statement dat dit een speaker is. De kast kan dan ook weer enkele cm lager op de voet staan.

Demping van de kast zit ik momenteel te bekijken:

het woofer gedeelte: Pritex of dat dempings vilt/textiel (Damping 30 heet dat geloof ik)? Wat denken jullie? Loodbitumen echt nodig of eerder extra bracing aanbrengen?

Mid gedeelte: Ik krijg via een kennis met connecties een hoeveelheid twaronvezel aangereikt, dat wil ik gebruiken als demping voor de mid, hebben de wanden nog iets nodig of volstaat de twaron die het volume opvult om ook reflecties van de wanden te dempen?

Huib
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door markbakk »

hsmeets schreef:
Zouden dure seas excel/nextel het echt zooooo veel beter doen dan de prestige lijn dat het de dubbele tot driedubbele prijs waard is?
De Excels en Nextels zijn constructief en meettechnisch beter. Of je dat er ook weet uit te halen, tsja... Filteren van de Excels is vanwege de breakup wat lastiger, je kast wordt wss. de zwakste schakel (al ziet het er prima uit tot nu toe) en je oren moeten ook goed genoeg zijn.
Ik ga denkelijk de poort toch aan de voorkant laten
Daar heb je nou net zoiets over kast en zwakste schakel. Als je de bijgeluiden uit zo'n poort niet goed in de hand weet te houden kun je rustig voor de Prestige-lijn gaan. De poort aan de achterzijde plaatsen zorgt zó voor een paar dB minder troep. Ga maar na, vaak zit de eerste resonantie van een BR-pijp rond de 500-700Hz, bij die frequenties is zo'n grote speaker echt al wel directioneel.
Demping van de kast zit ik momenteel te bekijken:

het woofer gedeelte: Pritex of dat dempings vilt/textiel (Damping 30 heet dat geloof ik)? Wat denken jullie? Loodbitumen echt nodig of eerder extra bracing aanbrengen?
Wanneer je de 10" alleen voor het laag tot circa 200Hz wilt gaan inzetten (wel een goed idee bij een BR aan de voorkant, maar filtertechnisch weer lastiger) is het vooral zaak de kast voldoende stijf te maken, niet te veel akoestische demping in het bascompartiment te stoppen (let wel op staande golven in de behuizing) en de midsectie of i.i.g. de midunit mechanisch te ontkoppelen van de baskast. Paneelresonanties kun je het best bestrijden met veel en goede bracings, maar bij vele materialen (massief hout, triplex, metaal) is het toevoegen van demping door lood, bitumen of mineraalgevulde kunststof wel nuttig. Zie ook het prima verhaal over paneeldemping op deze site (eenvoudig over het hoofd te zien...)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Mark,

Dank voor je feedback

Ik ga de hele zaak niet volledig passief filteren, denkelijk hybride (mid-hoog passief filteren, laag actief).

De woofer wil ik inderdaad niet heel hoog filteren omwille van twee redenen: 1) de staande golf in de kast die intern 1 mtr hoog is en dus ergens rond de 350hz optreed en 2) een betere integratie van mid en tweet omdat veel signaal nu veel dichter bij elkaar geproduceerd wordt.

Omwille van die staande golf heb ik ook een helmholtz resonator in de kast geprojecteerd die op 350hz is afgestemd om zo de staande golf te dempen. Maar dat zal nog wat meetwerk vergen als de kasten in elkaar zitten om te zoeken waar de staande golf precies ontstaat, hoe erg het is en dan de resonator hierop af te stemmen (of gewoon niet in gebruik nemen als het meevalt).

Staande golven in de breedte en diepte van de kast zitten hoog boven de wisselfrequentie dat de woofer ze niet meer dermate zal aanspreken dat ik problemen verwacht.

De poort is volgens mij geen reden tot ernstige zorgen, met om en nabij de 24cm lengte zal de poort resonatie ook hoog boven de wissel frequentie van de woofer liggen. De mid zit verder in een afgeschermd compartiment, die zou je via de poort niet moeten kunnen horen

Cone breakup is een van de redenen om voor de nextel te kiezen ipv de magnesium variant. Dat ziet bij de nextel varianten er net wat vriendelijker uit.

Je opmerking over ontkoppelen van de mid van de kast is een goeie om over na te denken. Lijkt mij wel lastig te realiseren, of een linkwitz orion achtige oplossing, of de kast doorzagen en een losse top kast maken. Echter dan verlies ik een aantal liters voor de woofer en wil je dat opvangen moet ik de baskast afmetingen aanpassen en alle afmetingen zitten al tegen de pijngrens aan :-0

Het blijft altijd een compromis en aangezien bijna alle speakers met niet ontkoppelde mid units ontworpen worden doe ik ook even of mijn neus bloed :-)

Ik geloof dat ik voor de baskast de bitumen achterwege laat, door de goede toegankelijkheid van achteren kan achteraf altijd nog gemodificeerd worden, meer bracing, meer demping. En voorlopig blijf ik ook dan bij de nextel units.

Huib
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door markbakk »

hsmeets schreef:
de staande golf in de kast die intern 1 mtr hoog is en dus ergens rond de 350hz optreedt
Let op: in een kast van 1 meter hoog zit je in elk geval rond de 170Hz op de eerste staande golf (λ/2). Kijk ook maar eens naar de metingen van Jeroen in de build topic van 'hondasnl' Marcus. Evenzo geldt dat voor de BR-pijp: die heeft een resonantie op 670Hz.
Persoonlijk: een HH in een kast bouwen vind ik omslachtig. Een prop dempingsmateriaal met de juiste stromingsweerstand op de juiste plaats in de kast is net zo effectief én werkt breedbandig.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Hi Mark,

ow, ow, ow, wat ben ik ook een geweldige sukkel zeg :oops: :oops: :oops: :hide: :hide: :hide: natuurlijk halve golflengte, daar ontstaat de eerste staande golf, zit ik hier al die tijd rechtop te slapen.

Voor vanavond ben je mijn held Mark.

Huib
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Tsja, jullie kennen dat wel, twijfel, is dit wat ik wil, kan ik dat bouwen, wordt het niet onnodig complex? Ik zat nog naar mijn eerste bouwsel te luisteren en (ik weet dat anderen hier een andere mening over hebben) de weergave met die kleinere woofer bevalt mij zo goed dat ik mij afvraag moet ik de ingezette weg eigenlijk wel vervolgen met dit 3-weg ontwerp met 10 inch woofer?

Of iets ontwerpen dat in de basis achteraf nog aanpasbaar is, uitbreidbaar, upgradebaar, etc etc.

Dus zo zat ik nog eens specs van speakers door te nemen en kwam op op de wel bekende 18cm revelator woofer terecht. die in 35 a 40 liter BR lekker te keer kan gaan (zie ook de ontwerpen van o.a. Gravesen, ZaphAudio).
Versie 1 - scrnsht.jpg
Variaties die mogelijk zijn:

2-weg : geen onderste woofer, Onderste ruimte ongebruikt laten
2,5-weg : zoals getekend of met de onderste woofer een stuk lager voor iets ander afstraal gedrag, of een MTM maken....
3-weg : bovenste woofer vervangen door een mid in een eigen kast van een paar liter
3-weg met 2 woofers : het schot in de kast omdraaien en de bovenste woofer onder de onderste plaatsen. een Mid op zoals bij de 3 weg, Eventeell de bodem omlaag brengen te compensatie van de ruimte die het compartiment van de mid inneemt.

De baffle kun je zo avolonesque, vierkant of rond maken als je wilt, wel opletten met effecten op baffle step en dergelijke. Ook zou je de zijwanden kunnen bollen met een 'valse' wand die krom loopt, de tussenruimte bv vullen met zand.

Zucht. Dus vreselijk onorigineel :-)

Huib
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Jij bent wel een twijfelkont zeg. :mrgreen:

Is het dan niet beter een modulaire opzet te maken, dan kun je altijd uitwisselen.

Wat goed is hou je, en wat beter kan verbeter je.
Ik heb destijds (20 jaar geleden) ook om die redenen gekozen voor het modulair opzetten van de units.
Heb dan wel gekozen voor een opzet die zorgt voor het bijeenhouden en variabel houden van het totaal.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:

Is het dan niet beter een modulaire opzet te maken, dan kun je altijd uitwisselen.
Dit is een poging daartoe :) zonder daarvoor losse kasten op elkaar te moeten gaan stapelen. Binnenkant is ruimte genoeg om met bouten en rubber afdichting het klankbord tegen de kast aan de trekken zodat het niet verlijmd hoeft te worden, zo ook het tussenshot dat verplaatsbaar is. Eventueel kun je het klankbord ook in tweeen delen ter hoogte van het scheidingsschot. Wil je van 2 naar 2,5 bewerk je het onderste shot alleen.

Zo zou je met een 2 weg kunnen beginnen en dat later uitbouwen naar 2,5 of 3 weg.

Huib
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door markbakk »

Je kunt toch gewoon een kast voor een 2,5-weg bouwen in twee compartimenten (heeft m.i. toch wel de voorkeur) en het onderste compartiment leeg laten? Of vullen met zand. De Revelators hebben zo'n 30 liter nodig voor een mooie BR-afstemming. Zou je units gaan gebruiken die wat minder lucht nodig hebben kun je ook het bovenste compartiment nog bijvullen met een emmertje (droog!) zand. :mrgreen: Verplaatsbare tussenschotten zijn m.i. een compromis: de kast wordt er minder stijf van.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

'n variant op het basis ontwerp:
Variant.jpg
Rechtoe/rechtaan kast en bij een CNC/Metaal bedrijf uit alu een plaat laten frezen waarin de speakers geplaatst kunnen worden. In dit geval een 2,5 weg systeem.

Je zou ook een mdf plaat kunnen omranden met een strip alu en het speakerdoek tussen mdf en alu inklemmen, zijkant dan recht en niet schuin zoals bij het voorbeeld hierboven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”