project Amelie
Moderator: Beheerdersteam
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: project Amelie
Ze zijn klaar en staan in de woonkamer te spelen op mijn Yaqin MC10T.
Moeten nog wat ingespeeld worden, het is er allemaal, basloopjes zijn goed te volgen, drukvolle bas wanneer nodig en volgens mij gaan ze aardig laag.
Ik ben niet helemaal tevreden met de afwerking, veel stofjes in huis (katten).
Vandaag getest met:
Yello het nummer Blender zit zo'n laag inkomende bas in, die gaat met deze speakers diep en met veel druk.
Steely Dan, verschillende nummer, ruimtelijk en zijdig (warm).
Massive Attack, diverse nummers, knalt er uit, goede test voor het laag.
Turin Brakes, klinkt prima.
Stanley Clarke - Journey to love album, goede test voor subtiele basloopjes.
Ik mis iets preciesie op de luisterplek. Het zijn geen perfecte speakers maar denk dat ik er heel goed mee kan leven. Aangename combi met een buizenbak zoals de Yaqin. Ik laat ze lekker inspelen en eens kijken hoe ze over een week klinken.
Moeten nog wat ingespeeld worden, het is er allemaal, basloopjes zijn goed te volgen, drukvolle bas wanneer nodig en volgens mij gaan ze aardig laag.
Ik ben niet helemaal tevreden met de afwerking, veel stofjes in huis (katten).
Vandaag getest met:
Yello het nummer Blender zit zo'n laag inkomende bas in, die gaat met deze speakers diep en met veel druk.
Steely Dan, verschillende nummer, ruimtelijk en zijdig (warm).
Massive Attack, diverse nummers, knalt er uit, goede test voor het laag.
Turin Brakes, klinkt prima.
Stanley Clarke - Journey to love album, goede test voor subtiele basloopjes.
Ik mis iets preciesie op de luisterplek. Het zijn geen perfecte speakers maar denk dat ik er heel goed mee kan leven. Aangename combi met een buizenbak zoals de Yaqin. Ik laat ze lekker inspelen en eens kijken hoe ze over een week klinken.
Re: project Amelie
Mis je nog wat 10-20 kHz tonen of speelt het naar wens? Die woofer heb ik een keer gebruikt in de Visaton Clou en ik kan wat je zegt mbt de druk/diepte van die woofer wel beamen wat je zegt.
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: project Amelie
20 khz hoor ik al niet meer
Maar ze spelen in het hoog wel iets zachter in vergelijking met de Elac EL100 (mooi midden hoog maar bonkerig basreflex systeem), het is er wel allemaal, beetje ingetogen boven de 10 khz denk ik, stemmen zijn duidelijk, trompet of saxofoon, hihats, toms etc. zijn duidelijk en direct (maakt indruk!).
Denk dat de ene er beter mee kan leven dan een ander.
De ruimtelijkheid (muziek komt los van de speaker, lijkt soms of het achter de speaker vandaan komt), snelheid, directheid en plaatsing van de FRS 8 is bijzonder voor zo'n klein breedbandertje. Voor mij reden nummer 1 dat ik de Elacs verban naar de slaapkamer set.
Ik heb nog een Denon test cd liggen, ik zal die eens opzoeken om het bereik in de huiskamer te beluisteren.
Denk dat de ene er beter mee kan leven dan een ander.
De ruimtelijkheid (muziek komt los van de speaker, lijkt soms of het achter de speaker vandaan komt), snelheid, directheid en plaatsing van de FRS 8 is bijzonder voor zo'n klein breedbandertje. Voor mij reden nummer 1 dat ik de Elacs verban naar de slaapkamer set.
Ik heb nog een Denon test cd liggen, ik zal die eens opzoeken om het bereik in de huiskamer te beluisteren.
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: project Amelie
Die van Denon kon ik niet vinden. Wel twee andere van Dual en T+A 
Op de CD van Dual staat een test met tonen van 150 Hz t/m 16 Hz en van 440 Hz t/m 20 Khz. Uiteraard op gelijke luidsterkte geluisterd. Wat ik zo hoor is dat ie van 40 Hz tot 14 Khz vrijwel vlak loopt. Boven de 14 Khz hoor ik niets meer. In het laag kan ik 22 Hz nog waarnemen, 19 Hz ook maar dan gaat het volume stukje hoger, loopt na +/- 37Hz rap af. Voor normaal stereo luisteren heb je echt geen sub nodig
.
Ik ga nog wat expirimenteren met de plaats en de demping. De kamer van FRS 8 is flink gevuld met BAF en de bas kamer met 2 pakken, onderin en boven in de kamer.
Ik ben tevreden, expiriment geslaagd!
Op de CD van Dual staat een test met tonen van 150 Hz t/m 16 Hz en van 440 Hz t/m 20 Khz. Uiteraard op gelijke luidsterkte geluisterd. Wat ik zo hoor is dat ie van 40 Hz tot 14 Khz vrijwel vlak loopt. Boven de 14 Khz hoor ik niets meer. In het laag kan ik 22 Hz nog waarnemen, 19 Hz ook maar dan gaat het volume stukje hoger, loopt na +/- 37Hz rap af. Voor normaal stereo luisteren heb je echt geen sub nodig
Ik ga nog wat expirimenteren met de plaats en de demping. De kamer van FRS 8 is flink gevuld met BAF en de bas kamer met 2 pakken, onderin en boven in de kamer.
Ik ben tevreden, expiriment geslaagd!
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: project Amelie
Kleine aanvulling over het freq. verloop. Triangel, sommige hi-hats worden harder weergegeven. Heeft dat te maken met het piekje rond 10 Khz?
Re: project Amelie
Pas op met je oordeel qua weergave. Hou er rekening mee dat de bron, cd of wat dan ook, in de weergave last hebben van de opname technieken en zo. Goed gelukt en rotzooi. Net als in het vinyl tijdperk. Snap je wat ik bedoel?
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: project Amelie
Ik snap wat je bedoeld. Opnames worden gemanipuleerd om ook op goedkoop spul goed te klinken. En je went ook aan een bepaald klankbeeld.
Met meten kom je er pas achter hoe het verloop werkelijk zit.
Ik ben al blij dat mijn expirement geslaagd is. Ze zijn prettig om te beluisteren. Met verschillende muziek goed hoorbaar wat er allemaal gebeurd.
Met meten kom je er pas achter hoe het verloop werkelijk zit.
Ik ben al blij dat mijn expirement geslaagd is. Ze zijn prettig om te beluisteren. Met verschillende muziek goed hoorbaar wat er allemaal gebeurd.
Re: project Amelie
Het gros van de opnames van deze tijd en "goed klinken" gaan niet samen in een zin.reddoortranscendence schreef:Ik snap wat je bedoeld. Opnames worden gemanipuleerd om ook op goedkoop spul goed te klinken. En je went ook aan een bepaald klankbeeld.
...
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: project Amelie
Zitten best goede opnames tussen. Op CD de nieuwe van Primus. De laatste van Yello op vinyl. Het is ook wat voor eisen je stelt aan een opname en wat voor een aparatuur je de bronnen afspeeld.
Wat mij betreft ben ik niet zo'n perfectionist. Het expirementeren met aparatuur, geluid en de fun factor. Deze Amelies zijn voor mij de eerste zelfbouwspeakers. De albums die ik afgelopen week-end heb beluisterd klinken voor mijn oren al beter over deze speakers dan de kant en klare Elacs waar ik toen 1600 gulden voor heb betaald.
Wat mij betreft ben ik niet zo'n perfectionist. Het expirementeren met aparatuur, geluid en de fun factor. Deze Amelies zijn voor mij de eerste zelfbouwspeakers. De albums die ik afgelopen week-end heb beluisterd klinken voor mijn oren al beter over deze speakers dan de kant en klare Elacs waar ik toen 1600 gulden voor heb betaald.
Re: project Amelie
En ze zijn ook nog "side loaded" hé.sietse schreef:Kijk, zelf bouwen loont![]()
![]()
Misschien nog een basmidje toevoegen en 2,5 weg filteren?
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: project Amelie
Ik ben bang dat ze dan te bas heavy worden. De 1 puntsbron breedbander princiepe ben je dan ook kwijt.
Het is wel een leuk idee voor een totaal ander ontwerp met midbas en mooie fountek hogetoner.
Het is wel een leuk idee voor een totaal ander ontwerp met midbas en mooie fountek hogetoner.
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: project Amelie
Even een drukke tijd achter de rug en weinig gelezen hier op t forum.
De Amelies spelen nog mooier dan in het begin, zijn intussen lekker ingespeeld.
Erg fijne speaker, ruimtelijk en gedetailleerd en gaat flink hard met veel laag.
Het is wel een erg leuk budget ontwerp, een soort Visaton Stella on sterroids.
Maar het kriebelt alweer... smaak te pakken...binnenkort weer tijd om te hobbien... goed doorhoorbare bas en ruimtelijk ... een dipool wordt het volgende project.
De Amelies spelen nog mooier dan in het begin, zijn intussen lekker ingespeeld.
Erg fijne speaker, ruimtelijk en gedetailleerd en gaat flink hard met veel laag.
Het is wel een erg leuk budget ontwerp, een soort Visaton Stella on sterroids.
Maar het kriebelt alweer... smaak te pakken...binnenkort weer tijd om te hobbien... goed doorhoorbare bas en ruimtelijk ... een dipool wordt het volgende project.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: project Amelie
....het is een verslaving he..reddoortranscendence schreef:Maar het kriebelt alweer... smaak te pakken...binnenkort weer tijd om te hobbien... goed doorhoorbare bas en ruimtelijk ... een dipool wordt het volgende project.
