Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Pcdg »

Ik zie het, duidelijk! Dat is inderdaad een slecht idee. :lol:
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

En hoe zijn die philips buizen?

Want als die goed zijn is het best een mooie prijs dan toch...
50-60 euro voor de UGT's. en 40 euro voor de buizen icl voeten, weerstanden, elco, enz.
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door disco »

Een versleten EL84 of ECC83 is niets waard. De meningen lopen uiteen wanneer ze versleten zijn. In de regel wordt aangehouden dat dergelijke veel voorkomende buizen de prullenbak in kunnen als de emissie onder 60% is gezakt van de specificatie die door Philips (in dit geval) wordt verstrekt. Zie datasheet.

Uitzonderingen worden wel gemaakt voor oude buizenradio's die gebruik maken van buizen welke niet meer beschikbaar zijn. Als zo'n dertiger jaren toestel met versleten buizen nog juist wat muziek kan voortbrengen zijn de liefhebbers al tevreden. Maar wij stellen hogere eisen ;)
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Oke, bedankt!

Eigenlijk alleen ff de UGT's proberen te scoren dus, tenzij de buizen amper gebruikt zijn.

Had deze vraag ook nog even in de mail gezet :sure:

Bedankt wederom !!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Omdat zopas met de voedingstrafo van Hammond (Theo) niet helemaal duidelijk was wat ie aankon met de opgave 200mA gelijkstroom,maar even gevraagd bij DB wat 300-0-300V en 250mA inhoud :? .
Antwoord,
Ze zijn beide 250mA, dus 600 x 250mA = 150W

Met vriendelijke groet,
ElectronicaOnderdelenOnline

Dat wil dus zeggen dat die trafo vier EL84 makkelijk aankan :D ,maar één EZ81 niet :( .
Dus gewoon de HF10 met twee EZ81 op 2x300V ,die halve ampere gloeistroom teveel is niet erg gezien de trafo verre van volledig belast wordt.(beschikbaar 300V/500mA = gelijkgericht meer dan 300mA :o )

De UGTs van Amroh stonden goed bekent,maar met 12W een beetje onder de maat tov de voeding ,17W mogelijk,met de russische 6P14P (=EL84M)zelfs 20W.Om het vemogen te beperken zonder iets te veranderen de 275V tap gebruiken,kan een EZ81 weer (net) wel :^o .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door TheoK »

De Hammond die ik heb levert 230mA.
Dus ongeveer 20mA tekort.
Dat kan dus verklaren dat die van mij bloedje heet werd.
Ik heb het dus over de 370HX.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Wederom super bendankt voor je hulp anne!
Ik heb nog even rond gemaild en gedaan en Disco had nOg een mooi setje trafo's in de aanbieding. Kwalitatief hoogstaand spul. Samen met 2 goeie smoorspoelen een mooi prijsje voor gemaakt. Ik ga het dan wel maken met 2 trafo's. 1 per kanaal. Elke trafo leverd 250 volt 150ma. Dus dat haal ik dan makkelijk. Voordeel is ook dat die trafos naast een 6,3 V 4A sec. Ook nog een 5V 2,5A sec hebben. Naar verluid kan ik met die trafo's dan ook weer een 5u4 gebruiken in de gelijkrichting. Daar voel ik eigenlijk ook wel veel voor.

Nu voel ik me wel schuldig dat je al die moeite voor niets hebt gedaan :oops:

Ik heb de voeding nu dus geregeld. 2 mooie trafo's. En 2 goeie smoorspoelen. En ik hoop spoedig iets te horen over die UGT's. En dan kan ik bijna de rest bestellen!

Wederom bedankt voor alle hulp. Ik zal ongetwijfeld spoedig weer vragen hebben, dus blijf vooral hangen, we zijn na de reclame snel weer terug!

Gr Bart
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Pcdg »

Niet helemaal voor niets hoor! Ik vind het reuze interessant om te weten wat die trafo van Dick Best nu exact aankan en dat zal waarschijnlijk wel voor meer mensen gelden. :)

Wat is het merk/type van die UGT's die je van Jaap/Disco hebt overgenomen (ben helemaal niet nieuwsgierig..)

mvg, Paul
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Hele mooie van Gardner. En dan niet mooi alsin good-looking :D

voedingstrafo Gardner 3039 (GR.10175)
primair geschikt voor 50Hz en 60Hz spanningsnetten van 105, 115, 125, 210,
220, 240 of 250 volt
secundair 1: 0-4.0-6.3 volt @5A
secundair 2: 0-4.0-5.0 volt @2.5A
secundair 3: 250-0-250 volt @0.12A 220 ohm
elektrostatische afscherming over primaire

smoorspoel Gardner 945 (GR.10176) 20 henry @0.12A 270 ohm
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door disco »

Zodat je bijvoorbeeld deze 272 volt gelijkspanning kunt bereiken bij 80mA (20mV ripple):
Bijlagen
270V-80mA.gif
270V-80mA-ripple.gif
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Pcdg »

Aha, het waren voedingstrafo's en smoorspoelen. Ziet er goed uit. Een goed begin is het halve werk!
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door disco »

Of 252V met een 5V4 gelijkrichter en iets andere condensatoren ;)
Die zullen niet rammelen Paul...
Bijlagen
252V-80mA.gif
252V-80mA-ripple.gif
negen kilo oud ijzer (en koper)
negen kilo oud ijzer (en koper)
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Pcdg »

Je maakt krassen in dat mooie tafelblad! :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Bravo,oef,eindelijk wat houvast :D ,als je je tenminste niet bedenkt :shock: :lol: .
Zo krijg je twee versterkers in een kast 8) .Elke versterker z'n eigen min-leiding,nergens aan het chassis.Die moeten samenkomen bij de ingang en daar aarden.
De 250V is wat aan de lage kant,maar met elk een EZ81 hou je bij 100mA zo'n 285V-27V(smoorspoel) gelijkspanning over.Da's mooi,da's heel mooi...voor 10W :sure: .
Met de andere buizen kom je onder de 250V uit,wel wat weinig :( .
Anne
Bijlagen
PPdata.JPG
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Ja fijn he! Vind ik zelf ook :D
En ach, misschien bedenk ik me nog wel, maar het wordt tijd dat er knopen doorgehakt worden :D
Al zal er altijd twijfel blijven bestaan :D

Als ik het goed begrijp: met een EZ81 als gelijkrichter krijg ik er 260 volt op mijn EL84. Net genoeg voor 10 watt?
Met een 5U4 hou ik dan minder over? Ongeveer 8 watt? Maar die zou dan waarschijnlijk iets beter klinken?

Ik voel een probeerproject aankomen :D Kan ik toch nog iets uitproberen.

Maar de kogel is idd door de kerk :rock:

Word alleen wss een flinke kast met die trafo's, smoorspoelen, en dan nog UGT's

Groetjes Bart
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door RobertD »

Met twee van die mooie voedingstrafo's kun je ook overwegen om twee monoblokken te bouwen. Dan kun je met één EZ81 per kanaal werken.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Klinkt ook spannend :D
Dan bouw 2 keer een losse eindversterker, en dan een losse voorversterker toch?
Heeft dit voordelen?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door RobertD »

De kanaalscheiding zal iets beter zijn. Maar het is vooral makkelijker te tillen ;-)

Volgens mij heeft Theo deze op zijn versterker.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
Volgens mij heeft Theo deze op zijn versterker.
Daar heb je gelijk in Robert. Dat zijn ze.
Verder heb ik op E-bay gelezen dat het dubbele SE-trafo's zijn.
Als de middelpunten aan elkaar gesoldeerd zijn kun je ze gebruiken voor PP.
Ondanks het kleine formaat klinken ze zeer goed.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Nou, weet je wat het dilemma voor mij is :mrgreen:
Ik wil uiteindelijk wel naar 2 mono blokken en een losse voorversterker.

Dan wil ik eingenlijk in die voorversterker ook een Hoog/Mid/Laag regeling, en de mogelijkheid om te kiezen uit 1 van de 3 signaalingangen.

Is dit verwezelijkbaar? Ik kan dan de mono blokken maken zoals ik nu de HF10 wilde maken. Dan kan ik die aansturen met een Quad 33 voorversterker om te testen. Als deze dan werken kan ik me gaan richten op het volgende project.

Of wordt dat veeeeeeeeeeeeeel te ingewikkeld. Lijkt mij een kwestie van een keuzeschakelaar, en een H-M-L regeleingetje inbouwen in klein kastje :D Of verlies ik dan teveel zuiverheid in mijn signaal?

:shock: :shock: :shock: CHAOS :shock: :shock: :shock:
:oops:
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door IJsbier »

Heeft de HF10 EL84 PP versterker niet een voedingsspanning van 340Volt nodig?
Dat staat tenminste in het schema.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door TheoK »

IJsbier schreef:
Heeft de HF10 EL84 PP versterker niet een voedingsspanning van 340Volt nodig?
Dat staat tenminste in het schema.
Die van mij staat op ongeveer 300 volt.
Is ruim voldoende.
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door disco »

Laat dat schema eens zien ?
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door IJsbier »

Het schema staat op de eerste pagina van dit topic in een post van TheoK.
(Weet even zo gauw niet hoe er een linkje naar toe te maken)
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door disco »

Een link is heel gemakkelijk te maken als je met de rechter muisknop op de betreffende afbeelding klikt. Dit is overigens niet het originele schema van de Philips HF10 bouwdoos. Die staat wel op het web maar zonder spanningen ;) In dit gemodificeerde schema staan de eindbuizen op 13,2W (330V x 0,04A) en ontbreekt de impedantie van de UGT.

Nu zit ik even te bladeren in m'n documentatie van Mullard uit 1961 waarin wordt uitgegaan van een Vak (Anode-Kathode spanning) van 250V, goed voor 11W bij 3% vervorming, of van een Vak van 300V, goed voor 17W bij 4% vervorming. De beste cijfers krijgt de ultralineair instelling, zie afbeelding hieronder.

Het is nu zaak een paar uitgangen te kiezen en daarmee te gaan ontwerpen. De minste vervorming bij het hoogste uitgangsvermogen krijg je met UGT's voorzien van ultralineair tab op 20%. Mijn voorkeur heeft de 8K uitgang omdat de extra stroomvraag bij vol vermogen slechts 8,5mA per buis bedraagt (tegenover 17mA bij 6K).

Als ultralineaire tabs niet beschikbaar zijn, zou ik een 8K UGT nemen en de 250V Vak instelling aanhouden. De extra stroomvraag bij vol vermogen bedraagt dan 10mA (tegenover 17mA) per buis. Met nieuwe buizen kom je op 10W per kanaal met nauwelijks hoorbare vervorming.
Bijlagen
EL84, classic operating conditions
EL84, classic operating conditions
Laatst gewijzigd door disco op do 28 jul 2011, 22:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie